جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading

رسانه‌ها؛ تحریم های جدید آمریکا ضد روسیه و…

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تحریم های جدید آمریکا علیه خط لوله گاز"نورداستریم2"روسیه، واکنش مسکو به تحریم های آمریکا، تکذیب «برنامه‌ریزی مسکو برای اشغال اوکراین»، تحرکات جدید آمریکا در تنگه تایوان، هشدار چین به  هرگونه رفتار تجزیه‌طلبانه برای جدایی تایوان،تقویت مناسبات چین و آ.سه.آن، فراهم سازی مقدمات نشست سران پوتین-بایدن، تغییر استراتژی اپوزیسیون ونزوئلا پس از شکست سنگین انتخاباتی، برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در تاجیکستان، واکنش وزیر دفاع  ترکیه به اقدامات یونان، ریاض میزبان نشست وزرای دفاع شورای همکاری خلیج فارس، برگزاری نشست امنیتی منامه، امضای تفاهم نامه میان اردن و امارات با رژیم صهیونیستی در حضور آمریکا، چینش چهره های جدید در کابینه افغانستان، استعفا 12 وزیر سودانی، واکنش روسیه به تحولات سودان و هشدار صندوق بین المللی پول به السالوادور درباره خطرات بیت کوین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: با انجام پروژه نورد استریم، گاز طبیعی روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان انتقال می‌یابد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه که مرتبط با پروژه خط لوله گاز “نورداستریم ۲” است، خبر داد.وزیر خارجه آمریکا در این ارتباط اعلام کرد که شرکت ترانسادریا و همچنین کشتی “مارلین” که زیر پرچم روسیه شناوری می کند، وابسته با این شرکت، تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری  مهر: در واکنش به تحریم های آمریکا؛ روسیه تاکید کرد: گفتگو مبتنی بر تحریم را نمی پذیریم. سفیر روسیه در واشنگتن می گوید اینکه آمریکا بخواهد همزمان با تحریم مسکو، باب گفتگو را هم باز بگذارد؛ امر قابل قبولی نیست. آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن می گوید اینکه آمریکا از راه اعمال تحریم به فکر حفظ گفتگو با مسکو است، قابل پذیرش نیست و قوانین بین الملل را نقض می کند.

یورونیوز: سازمان اطلاعات خارجی روسیه اتهام‌های مطرح شده مبنی بر برنامه‌ریزی مسکو برای اشغال خاک اوکراین را تکذیب کرد.شماری از کشورهای غربی به دنبال تحرکات نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین از احتمال اشغال خاک این کشور ابراز نگرانی کرده بودند. در بیانیه سازمان اطلاعات خارجی روسیه آمده که ایالات متحده آمریکا به متحدانش اطلاعاتی «کاملا غلط» درباره تجمع نظامیان روس در نزدیکی مرز اوکراین داده است.بیانیه سازمان اطلاعات خارجی روسیه در حالی منتشر شد که انتشار بیانیه‌هایی از این دست از سوی این سازمان چندان مسبوق به سابقه نیست. آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی روزهای گذشته از صف‌آرایی نظامیان روسیه در نزدیکی مرز اوکراین ابراز نگرانی کرده بودند.

خبرگزاری ایلنا: یک ناوشکن ارتش آمریکا از تنگه تایوان گذشت. این خبر را دفتر رسانه‌ای ناوگان هفتم نیروی دریایی طی بیانیه‌ای اعلام کرد.  این بیانیه تصریح کرد: «ناوشکن آلریگ بروک طی گشت‌زنی عادی خود در تاریخ ۲۳ نوامبر از تنگه تایوان گذشت. این اقدام در راستای قوانین بین‌المللی و استانداردهای قانونی و حقوقی صورت گرفت.»در ادامه این بیانیه آمده است: «این اقدام تایید می‌کند که ایالات متحده به باز بودن منطقه هند و چین متعهد است.»

 رادیو چین: وانگ یی وزیر خارجه چین تاکید کرد: چین هرگونه رفتار تجزیه‌طلبانه برای جدایی تایوان را تحمل نمی‌کند. عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در نشست جهانی اتاق‌های فکر سخنرانی آنلاین انجام داد و پیرامون مساله تایوان و موضع چین صحبت کرد.وی اظهار داشت: «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در دیدار آنلاین با همتای آمریکایی خود، با اشاره به توطئه حکومت فعلی تایوان مبنی بر اتکا به آمریکا به دنبال جدایی از چین و همچنین درباره اقدامات برخی مقامات آمریکایی در خصوص مهار چین با استفاده از تایوان، بشدت هشدار داده و موضع محکم چین را ابراز کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: شی جین پینگ رئیس جمهور چین از طریق یک ارتباط ویدئویی برای رهبران کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) سخنرانی کرد. این نشست مجازی به مناسبت سی امین سالگرد همکاری های چین با آسه-آن برگزار شد. وزیر خارجه چین به نقل از شی گفت که پکن و اعضای این بلوک یک «مشارکت راهبردی جامع» ایجاد کرده اند و چین در دیپلماسی منطقه ای خود آسه آن را همچنان در اولویت قرار خواهد داد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه روسیه تأیید کرد که مسکو و واشنگتن در حال بررسی جزییات دیدار آتی ولادیمیر پوتین و جو بایدن هستند که قطعاً در کنار سایر مسائل، اوضاع پیرامون اوکراین نیز مورد بررسی رهبران دو کشور قرار خواهد گرفت. “سرگئی لاوروف” اعلام کرد که مقامات مسکو و واشنگتن در حال بررسی جزییات برقراری تماس جدیدی بین “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه و “جو بایدن” رئیس جمهوری ایالات متحده در آینده نزدیک هستند. به گفته وی، موضوع اصلی مذاکرات رهبران دو کشور، اوضاع پیرامون اوکراین خواهد بود.

العالم فارسی: خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون در ونزوئلا به شکست انتخاباتی مخالفان دولت مادورو واکنش نشان داد. گوایدو گفت اپوزیسیون پس از شکست سنگینی که در انتخابات منطقه‌ای متحمل شد باید استراتژی خود را بازسازی کند. بر اساس اطلاعیه شورای انتخابات ملی ونزوئلا، حزب حاکم این کشور توانسته است دست‌کم ۱۸ فرمانداری از ۲۳ فرمانداری را تصاحب کند.

آناتولی  ترکیه: هفدهمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا امروز در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد. در این نشست علاوه بر جوزف بورل، مسئول سیاست‌های خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا وزرای امور خارجه ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و معاون وزیر امور خارجه ترکمنیستان شرکت کردند. در این نشست مسائل مختلف چون روابط بین کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا، گسترش همکاری در زمینه‌های امنیتی و مقابله با تروریسم و وضعیت افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

تی.آر.تی ترکیه: وزیر دفاع ترکیه گفت : یونان درگیر لفاظی‌ها و اقدامات تحریک آمیز و تهاجمی است. نشست ویدیو کنفرانسی به ریاست آکار با حضور ژنرال یاشار گولر رئیس ستاد کل ارتش، فرماندهان نیروها و یونس امره کارعثمان‌اوغلو معاون وزیر برگزار شد.خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه گفت که یونان درگیر لفاظی‌ها و اقدامات تحریک آمیز و تهاجمی است.آکار با بیان اینکه تحولات در دریای اژه و شرق مدیترانه را از نزدیک دنبال می‌کنند، گفت: “در حالی که ما به این شکل رفتار می‌کنیم، یونان درگیر لفاظی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز و تهاجمی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشستی همکاری نظامی مشترک را بررسی کردند. وزرای دفاع شورای همکاری خلیج فارس در هجدهمین نشست خود که در مقر دبیرخانه این شورا در ریاض برگزار شد، احیای همکاری‌های نظامی مشترک و پیگیری همه مواردی که موجب تقویت همکاری‌های دفاعی بین نیروهای مسلح در منطقه می‌شود را بررسی کردند.این نشست به ریاست “عبدالله بن حسن النعیمی”، وزیر دفاع بحرین و با حضور نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد.

الکوثر فارسی: هفدهمین کنفرانس امنیتی منطقه‌ای موسوم به «گفتگوهای ۲۰۲۱ منامه» برگزار شد. نشست امنیتی منامه موسوم به «گفتگوی منامه» اجلاسی است که هر ساله در منامه، پایتخت بحرین برگزار می‌شود. آغاز این اجلاس به دسامبر سال 2004 یعنی یک سال پس از اشغال عراق توسط آمریکا و نیروهای ائتلافی باز می‌گردد. در این نشست افزون بر حضور نمایندگانی از برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه، شرکت‌کنندگانی نیز از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مختلف از جمله ناتو، آ.سه.آن، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس حضور دارند.

خبرگزاری ایرنا: اردن و امارات در خصوص بحران آب و هوایی ، تولید انرژی خورشیدی و ایجاد تاسیسات نمک زدایی آب با رژیم صهیونیستی تفاهم‌نامه مشترک همکاری امضا کردند. جان کری نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی هم در امضای این تفاهم حضور داشت . سفارت رژیم صهیونیستی در مصر روز سه‌شنبه در توئیتی اعلام کرد: اسرائیل، اردن و امارات یادداشت تفاهمی برای اقدام مشترک در هر چیزی که مربوط به بحران آب و هوایی، ایجاد انرژی خورشیدی و ساخت تاسیسات نمک‌زدایی آب است امضا کردند.

خبرگزاری صدا و سیما:  ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای از انتصاب ۲۷ چهره جدید در سِمَت‌های مختلفِ تشکیلات موقت طالبان خبرداد. از جمله چهره‌های شاخص مولوی شهاب الدین دلاور عضو تیم مذاکره کننده طالبان در قطر بود که به عنوان سرپرست وزارت معادن منصوب شده است.۲۶ نفر دیگر در پُست‌های نظامی، غیرنظامی و تشکیلات قضایی منصوب شده اند. تعدادی از این افراد به عنوان معاونان وزارتخانه‌های طالبان تعیین شده‌اند.به گفته ذبیح الله مجاهد این افراد از سوی ملاهبت الله آخوندزاده رئیس طالبان انتخاب شده‌اند.

ایران پرس: دوازده نفر از وزاری ائتلاف گروه‌های غیرنظامی موسوم به «نیروهای آزادی و تغییر» سودان استعفانامه خود را تقدیم نخست‌وزیر سودان کرده‌اند.وزارت اطلاع‌رسانی سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه این وزرا استعفای مکتوب خود را تقدیم «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر کردند.در این بیانیه به دلایل استعفای این ۱۲ وزیر هیچ اشاره‌ای نشده است؛ اما این استعفای دسته‌جمعی یک روز پس از امضای توافقنامه‌های سیاسی میان عبدالله حمدوک نخست وزیر و عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش و رئیس شورای انتقالی سودان انجام گرفت.

خبرگزاری فارس: وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که هرگونه مداخله در امور داخلی سودان غیرقابل قبول است.وزارت خارجه روسیه همچنین از توافق اخیر در سودان استقبال کرده و آن را گامی به سوی حل بحران داخلی این کشور توصیف کرد.«عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان عصر یکشنبه، ساعاتی پس از امضای توافقنامه سیاسی با «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان برای پایان دادن به بحران سیاسی این کشور، وظایف خود را در دفتر خود در خارطوم آغاز کرد.

خبرگزاری صدا وسیما: صندوق بین المللی پول به السالوادور درباره خطرات پول رمزپایه بیتکوین که اخیرا در این کشور به طور رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد هشدار داد.صندوق بین‌المللی پول در سندی درباره این کشور کوچک آمریکای مرکزی اعلام کرد که السالوادور نباید بیت کوین را به عنوان ارز رسمی با توجه به خطرات مرتبط با این ارز دیجیتال بپذیرد.این گزارش صندوق بین‌المللی پول یک روز پس از آن منتشر می‌شود که نجیب ابوکیله، رئیس جمهور السالوادور تمایل خود را برای ساخت شهری موسوم به «بیت کوین سیتی» اعلام کرد. شهری انرژی آن از یک آتشفشان و منابع مالی آن از طریق انتشار اوراق قرضه مبتنی بر رمز ارز‌ها تامین می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *