جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

رسانه‌ها؛تایوان روی مدار بحران و…

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: قول دوباره بایدن به دفاع همه جانبه از تایوان در مقابل چین، ابراز نگرانی شدید رئیس ستاد ارتش آمریکا از آزمایش اخیر چین، ایجاد دفتر سایبری وزارت خارجه آمریکا، هشدار دهلی نو به پکن، افزایش صادارات گاز روسیه به اروپا، افزایش تنش‌های پسابرگزیت، افشاگری وزیردفاع انگلیس در خصوص به قدرت رسیدن طالبان، تشکر گوترش از  ایران بابت برگزاری نشست افغانستان ، درخواست لاوروف از همسایگان افغانستان، برگزاری  مذاکرات هسته ای ایران در نوامبر ، پایان بزرگترین رزمایش رژیم صهیونیستی در صحرای نقب ،  اقدام جدید عربستان برای وارد کردن فشار بر حزب الله لبنان، گفتگوی مقامات ترکیه و آمریکا، انتقادها از تمدید اشغال نظامی سوریه و عراق در پارلمان ترکیه و سیگنال مثبت مصر به برقراری روابط با سوریه  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست آسه‌آن با بیان اینکه ایالات متحده در کنار کشورهای جنوب‌شرق آسیا در “دفاع از دریاها و دموکراسی” ایستاده است، اقدامات چین در قبال تایوان را “زورگویانه” و تهدیدی برای صلح و ثبات دانست.جو بایدن  در نشست مجازی “شرق آسیا” که لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین هم در آن شرکت داشت، گفت واشنگتن مذاکراتی درباره توسعه یک چارچوب اقتصادی منطقه‌ای را با شرکایی در هند – اقیانوسیه آغاز خواهد کرد، امری که منتقدان می‌گویند در استراتژی منطقه‌ای او نیست.  جو بایدن بار دیگر تکرار کرد تعهد ایالات متحده به تایوان “سرسخت و استوار” است. او گفت: ما به شدت نگران اقدامات زورگویانه چین هستیم. این‌ها صلح و ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند.

خبرگزاری ایلنا: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به آزمایش اخیر چین، آن را چیزی نزدیک به پرتاب اسپوتنیک توسط اتحادیه جماهیر شوروی است که به مسابقه تسلیحاتی جنگ سرد دامن زد. ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به آزمایش اخیر چین، افزود: «شاهد یک رویداد خیلی جدی بودیم، آزمایش یک سیستم تسلیحاتی هایپرسونیک که خیلی نگران‌کننده است. نمی‌دانم که دقیقا مانند لحظه‌ای بوده است که شاهد پرتاب اسپوتنیک بودیم یا خیر، اما فکر می کنم به آن نزدیک است. این آزمایش حواس ما را کاملا جمع کرده است».

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه رسما ایجاد یک دفتر سایبری جدید در وزارت خارجه ایالات متحده را اعلام کرده است. هدف اصلی از ایجاد دفتر جدید سایبری در وزارت خارجه آمریکا کمک به مقابله با مسائل و مشکلات سایبری خواهد بود.بر اساس این گزارش، راه اندازی و آغاز به کار دفتر جدید فضای سایبری و سیاست دیجیتال آمریکا توسط آنتونی بلینکن اعلام شده است، آن هم به عنوان بخشی از تلاش های واشنگتن برای تامین نیازهای قرن 21 در عرصه مقابله با تهدیدات سایبری.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع هند اعلام کرد که این کشور موشک بالستیک «آگنی-۵» با برد پنج هزار کیلومتر را به طور موفق آزمایش کرد.در شرایطی که تنش‌های مرزی بین هند و چین طی ماه‌های گذشته خبرساز بوده است، دهلی نو روز چهارشنبه (دیروز) یک موشک بالستیک با قابلیت اتمی آزمایش کرد.بنا بر گزارش رسانه‌های هندی، وزارت دفاع هند اعلام کرد که این کشور موشک بالستیک «آگنی-۵» با برد پنج هزار کیلومتر را به طور موفق آزمایش کرد.

خبرگزاری صدا و سیما:ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به گروه انرژی گازپروم دستور داد انتقال گاز به مخازن اروپایی را افزایش دهد و انبار‌های ذخیره سازی گاز اروپا را پر کند.گازپروم نیز در همین راستا وعده داده است که این کار را انجام دهد. امری که باید تاثیر مثبتی بر بازار انرژی اروپا داشته باشد.در جریان نشست بزرگی که به توسعه میادین گازی یامال در شمال روسیه اختصاص داشت، رئیس جمهور روسیه از الکسی میلر، مدیرعامل غول انرژی روسیه، گازپروم، خواست تا تحویل گاز به تاسیسات ذخیره سازی در اروپا را افزایش دهد.

خبرگزاری ایرنا:دولت فرانسه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که این کشور اخطارهای شفاهی به دو قایق انگلیسی که مشغول ماهیگیری در آب های شهر بندری «لو آور» فرانسه بودند، داده است. این اخطار همزمان با افزایش تنش ها بین این دو کشور همسایه اروپایی برای دوران پسابرگزیت داده شده است. وزارت دریانوردی فرانسه گفته که شبانه دو اخطار به دو قایق انگلیسی داده که یکی از آنها به سمت بندر فرانسوی تغییر مسیر داده بود.این وزارتخانه افزود: ملوان این قایق با خطر اقدام قانونی و توقیف صید خود مواجه شده است.فرانسه می گوید که ماهیگیران این کشور نیمی از مجوزهای مورد نیاز برای ماهیگیری در آب های انگلیس را ندارند و این کشور می گوید بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به آنها بدهکار است.

خبرگزاری مهر : وزیر دفاع انگلیس در سخنان خود در پارلمان این کشور جزئیاتی درباره به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان مطرح کرد و گفت: به قدرت رسیدن طالبان نتیجه یک معامله و توافق امضا شده با آمریکا بود.«بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس در سخنان خود در پارلمان این کشور به این موضوع اعتراف کرد که به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان نتیجه یک معامله و توافق امضا شده با دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ بوده است.به گفته وزیر دفاع انگلیس، این توافق در پایان مذاکراتی امضا شد که آمریکا و طالبان بدون مشارکت دولت افغانستان انجام دادند و در نهایت دست طالبان برای پیشروی در افغانستان را باز گذاشت.

 العالم فارسی: دبیرکل سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی ایران بابت برگزاری نشست افغانستان تشکر کرد و خواستار تشکیل دولت فراگیر در افغانستان شد. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در پیام خود آورده است:«من از دولت جمهوری اسلامی ایران برای سازماندهی این نشست در چنین مقطع حساسی تشکر می‌کنم. افغانستان با یک بحران انسانی مواجه و در آستانه یک فاجعه است.

 آناتولی ترکیه: وزیر امور خارجه روسیه با ارسال یک پیام ویدئویی برای نشست همسایگان افغانستان از آنها خواست مانع استقرار نظامیان آمریکا و ناتو در خاک کشورشان شوند.سرگئی لاوروف با ارسال پیام ویدئویی به نشست همسایگان افغانستان با یادآوری اینکه نیروهای آمریکا و ناتو قصد دارند پس از خروج از افغانستان در کشورهای همسایه حضور یابند، از آنها خواست مانع استقرار نظامیان آمریکا و ناتو در خاک کشورشان شوند.لاوروف در ادامه با اشاره به اینکه تروریست‌ها در پوشش پناهجو در حال تلاش برای نفوذ به کشورهای همسایه افغانستان هستند، افزود: فراهم شدن شرایط عادی برای ادامه زندگی در این کشور اولین شرط بازگشت تدریجی افغان‌ها به کشورشان است.

یورونیوز: علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که وی و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به توافق دست یافته‌اند که «مذاکرات» را پیش از پایان ماه نوامبر آغاز کنند.وزیر امور خارجه ایران نیز گفت: «ما مذاکرات هسته‌ای را از دو هفته پیش در تهران کلید زدیم. گفتگوهای معاون سیاسی و آقای مورا شروع شد. امروز آقای باقری در بروکسل حضور دارد برای تکمیل گفتگوها.»

دویچه وله: پس از ۱۲ روز، روز پنجشنبه ۲۸ اکتبر (ششم آبان) بزرگ‌ترین رزمایش بین‌المللی در صحرای نقب اسرائیل به پایان می‌رسد.در این رزمایش حدود ۱۰۰۰ سرباز و بیش از ۶۰ جنگنده پیشرفته از شماری از کشورهای جهان به میزبانی اسرائیل شرکت داشتند.سایت “تاگس‌شاو” وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان آنچه در صحرای نقب روی داده را بیش از یک رزمایش می‌داند. در این مانور نظامی، کشورهای عضو ناتو و از آن جمله آلمان، ایتالیا، بریتانیا، فرانسه، آمریکا و یونان مشارکت داشتند. افزون بر آن، هند نیز با اعزام نیروی نظامی در این مانور شرکت کرده است.

اسپوتنیک روسیه:عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای، بنیاد «القرض الحسن» مستقر در لبنان را یک سازمان تروریستی اعلام کرد.دولت عربستان سعودی این بنیاد را مرتبط با جنبش حزب‌الله لبنان معرفی کرد و مدعی شد که این انجمن به مدیریت پول‌های حزب‌الله و تأمین مالی این جنبش از جمله در موارد نظامی می‌پردازد.ریاض در ادامه با اتهام‌زنی به حزب‌الله و تروریستی خواندن این جنبش، اعلام کرد که تمامی دارایی‌های بنیاد مذکور در عربستان سعودی مسدود خواهد شد و تعامل با این اتحادیه چه به صورت مستقیم و غیرمستقیم ممنوع است.

تی.آر.تی ترکیه:  بر اساس اطلاعیه صادره از سوی سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، در این گفتگوی تلفنی روابط دوجانبه، مسئله جنگنده‌های اف ـ 35 ، تغییرات اقلیمی جهانی، حوادث واقع در افغانستان، سوریه، لیبی، قره‌باغ علیا، یونان، مدیترانه شرقی و دیگر موضوعات منطقه ای مورد بحث و تبادل‌نظر مقامات ترکیه و آمریکا قرار گرفت.در گفتگوی تلفنی کالین و سالیوان، جزئیات مربوط به دیدار دوجانبه قریب‌الوقوع رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست اقلیمی گلاسگو نیز مورد بررسی قرار گرفت.

ایران پرس: همان گونه که پیش بینی می شد، پارلمان ترکیه در راستای خواسته های دولت آنکارا سیاست اشغال سوریه و عراق را برای دو سال دیگر تمدید کرده است.این اقدام پارلمان ترکیه نشان داده است که قوه مقننه نیز مانند دیگر قوای حاکمیتی این کشور در انحصار کامل شخص رئیس جمهوری ترکیه قرار دارد. در حقیقت، باید گفت: ماجراجویی های مقام های دولت آنکارا علی الخصوص شخص «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به ویژه در سوریه و عراق تمامی ندارد. به رغم خسارت های اقتصادی و سیاسی ترکیه در سطح منطقه و جهان، به نظر می رسد مقام های آنکارا همچنان به سیاست های مغایر با منافع ملی این کشور ادامه می دهند.

الکوثرفارسی: رئیس جمهور مصر بر مخالفت با اقدامات برخی طرف‌های منطقه‌ای برای تحمیل واقعیت‌های ساختگی در سوریه از طریق نقض حاکمیت این کشور تأکید کرد«کلاوس یوهانیس» رئیس جمهور رومانی در سفری به قاهره پایتخت مصر با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.السیسی پس از این دیدار در کنفرانس خبری مشترک با یوهانیس گفت که در این دیدار بر علاقه‌مندی قاهره برای پیدا کردن راه‌حلی عادلانه و فراگیر برای مسئله فلسطین بر اساس راه‌حل دو دولتی جهت کمک به تشکیل دولت مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تأکید شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *