جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

سفر بلینکن به عربستان و مصر

وزیر خارجه امریکا به منظور رایزنی در زمینه برقراری آتش بس در باریکه غزه راهی عربستان و مصر می شود….

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ اعلام موجودیت اپوزیسیون جدید در افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:  اعلام موجودیت شورای عالی مقاومت ملی افغانستان، "دفاع مشترک اروپایی" محور چانه‌زنی‌های وزیران دفاع ناتو، استقبال وزیر دفاع آمریکا از طرح تقویت دفاع نظامی اروپا، هشدار روسیه به ناتو،جمع‌بندی واشنگتن از نتایج رایزنی‌ها برجامی «مالی» در پاریس و غرب آسیا، گفت‌وگوی تلفنی ماکرون و بایدن، موضع گیری جدیدکمیساریای عالی عراق درخصوص شکایت‌های انتخاباتی، نشست بی نتیجه کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو، هشدار نهادهای اطلاعاتی آمریکا درخصوص تغییرات اقلیمی، تحقیق نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره خروج از افغانستان، تایید ناموفق بودن آزمایش سلاح ابر صوت آمریکا، کسری بودجه بی سابقه آمریکا، رشد سرمایه گذاری در چین، مدیترانه شرقی موضوع مشترک نشست کشورهای ترک، دیدار و گفتگوی وزیر دفاع  ترکیه با وزرای دفاع ناتو، هشدار ارتش میانمار به آ.سه.آن و تروریستی اعلام کردن  6 گروه  فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: چندین تن از چهره‌های سیاسی افغانستان از اعلام موجودیت شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی در این کشور خبر داد. امروز  شورایی تحت نام «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» از سوی شماری از چهره‌های سیاسی این کشور اعلام موجودیت کرد.مقر این شورا اعلام نشده است، اما همه کسانی که گمان می‌رود عضویت این شورا را داشته باشند در خارج از افغانستان حضور دارند.این شورا در بیانیه‌ای، برنامه‌ کاری خود را در دو بخش توضیح داده است؛ برنامه سیاسی که در آن سخن از مذاکره و رسیدن به صلح عادلانه گفته شده و نیز برنامه «دفاعی – نظامی» که در آن از توسل به تفنگ و سلاح هشدار داده شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر دفاع فرانسه به رهبران ناتو گفت که از طرح جدید دفاعی اروپا هراسی به دل نداشته باشند و تاکید کرد که این ابتکارعمل که هنوز مورد بحث است، می‌تواند ائتلاف ناتو را قوی‌تر و مستحکم‌تر کند. فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در گفتگو با رهبران ناتو در دومین روز نشست وزرای دفاعی کشورهای عضو این ائتلاف در بروکسل گفت: اظهارات مطرح شده درباره تشکیل ائتلاف نظامی اتحادیه اروپا بی‌دلیل بوده است.وی در جلسه‌ای با حضور وزرای دفاعی کشورهای عضو ناتو با اشاره به این مساله که تشکیل چنین ائتلاف نظامی در اتحادیه اروپا، یک فرصت است نه یک دیوانگی، ادامه داد: نباید بترسید.

یورونیوز: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا ضمن استقبال از طرح تقویت دفاع نظامی در اروپا گفت که چنین طرحی می‌تواند مکمل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باشد. طرح دفاع مشترک اروپایی یکی از اولویت‌های فرانسه برای دوره ریاست بر اتحادیه اروپا است. ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی به فرانسه واگذار خواهد شد. یکی از اهداف این طرح در کنار تولید مشترک سلاح و تجهیزات نظامی، ایجاد نیروی نظامی اتحادیه اروپا است تا امکان استفاده از آن در جریان بحران‌ها وجود داشته باشد.وزیر دفاع دولت جو بایدن در حاشیه نشست ناتو در بروکسل گفت: «تمایل داریم که شاهد ابتکاراتی باشیم که مکمل کارهایی است که ناتو انجام می‌دهد.»

خبرگزاری صدا و سیما:روسیه، عضویت احتمالی اوکراین در ائتلاف ناتو را به شدت خطرناک توصیف کرد. روسیه اعلام کرد اگر به اوکراین اجازه عضویت در ائتلاف ناتو داده شود، روسیه این اقدام را تلافی خواهد کرد چراکه عضویت اوکراین در ناتو به شدت خطرناک است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: کمک نظامی قدرت‌های غربی به اوکراین، هم اکنون به تهدیدی علیه مسکو تبدیل شده است و چند روز پیش روابط روسیه با ناتو را قطع کرد. وی تصریح کرد در اجلاس گروه ۲۰ و اجلاس تغییرات اقلیمی در گلاسگو حضور نخواهد داشت.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره جمع‌بندی سفر رابرت مالی گفته واشنگتن با سه کشور اروپایی و سایر طرف‌های گروه ۱+۴ درباره ضرورت دیپلماسی با ایران هم‌نظر است. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه درباره نشست‌های «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران توضیحاتی ارائه کرد.ند پرایس گفت دیدار رابرت مالی در پاریس با دیپلمات‌های ارشد فرانسه، آلمان و انگلیس در ادامه سر او به امارات، قطر و عربستان سعودی بوده و او به زودی به واشنگتن بازخواهد گشت. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره جمع‌بندی سفرهای مالی تصریح کرد آمریکا، سه کشور اروپایی و اعضای «گروه ۱+۵» در این باور که دیپلماسی موثرترین روش در قبال ایران است متحد و هم‌نظرند.

خبرگزاری ایلنا: کاخ الیزه از گفت‌وگوی تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود خبر داد.این گفت‌وگوی تلفنی در حالی صورتی می‌گیرد که امضای پیمان آکوس میان آمریکا، انگلیس و استرالیا، خشم شدید فرانسه را به دنبال داشت و باعث تیره شدن روابط واشنگتن و پاریس شده بود.کاخ سفید نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن و ماکرون درباره حوزه‌های امنیتی در آفریقا، اروپا و منطقه اقیانوس هند-آرام گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری تسنیم: کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که از ۲۹۵ شکایت مورد بررسی قرار گرفته، ۲۹۴ شکایت را رد کرده است. کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد: بررسی شکایات مطرح شده ادامه یافت.در بیانیه کمیساریا عالی مستقل اتتخابات عراق آمده است: روند بررسی شکایات ارائه شده در شورای کمیساریا، ادامه یافت و 295 شکایت در شورای کمیساریا مورد بررسی قرار گرفت که این شورا 294 مورد را رد کرد.کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق قبلا هم از 181 شکایت به نتایج انتخابات، 174 شکایت را رد و تنها 7 شکایت را پذیرفت. انتخابات پارلمانی عراق دهم اکتبر 2021 در سراسر عراق برگزار شد.

العالم فارسی: نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو بدون نتیجه پایان یافت .طرف های سوری که در دور ششم نشست کمیته تدوین قانون اساسی در ژنو گردهم آمده بودند، روز جمعه بدون حصول توافق جلسه را به پایان رساندند.پیش از این 5 دور از گفتگوهای نشست کمیته تدوین قانون اساسی برگزار شده است؛ این کمیته مشتمل بر 45 نماینده است که به سه گروه تقسیم می شوند و هرگروه متشکل از 15 نماینده است؛ و تاکنون هیچ پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است.

دویچه وله: ۱۸ نهاد اطلاعاتی آمریکا با بررسی اثرات تغییرات آب و هوایی بر امنیت ملی این کشور، ارزیابی هشداردهنده‌ای پیرامون تنش‌های احتمالی در جهان ارائه داده‌اند. در گزارش این نهادها آمده که واکنش‌کشورها به تحولات اقلیمی باعث کشمکش یا بی‌ثباتی خواهد شد.سرویس های مخفی آمریکا برای اولین بار گزارش ویژه‌ای درباره تاثیرات تغییرات آب و هوایی تهیه کرده و گرمایش زمین را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی طبقه بندی کرده‌اند

خبرگزاری مهر: سطح نارضایتی از نحوه مدیریت بایدن در پیشبرد عملیات خروج از افغانستان به حدی بالا است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به فکر تحقیق درباره این موضوع افتاده اند. وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که شماری از نهادهای اطلاعاتی آمریکا در حال تحقیق پیرامون عملکرد دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا، درباره نحوه خروج نظامیان این کشور از افغانستان هستند.گفته می شود که این بررسی ها به طور جداگانه از سوی دفاتر بازرسی کل آمریکا در وزارت دفاع، امنیت میهن، وزارت خدمات درمانی و رفاهی، وزارت خارجه و همچنین آژانس توسعه بین الملل آمریکا انجام می شود.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع آمریکا برهم خوردن آزمایش سلاح ابر صوت (هایپرسونیک) خود را به دلیل مشکل موجود در شتاب دهنده موشک تایید کرده و در حال بررسی این مسئله است.پیشتر رسانه ها گزارش داده بودند که آزمایش سلاح ابر صوت در آمریکا به دلیل وضعیت غیرعادی این موشک به تعویق افتاده است.پنتاگون توضیح داد که منظور “آزمایش جمع آوری داده ها” است که قرار بود در 21 اکتبر در پایگاه فضایی کودیاک در ساحل آلاسکا انجام شود.

رادیو چین: کسری بودجه آمریکا به دو تریلیون و ۷۷۰ میلیارد دلار رسیده است.وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد کسری بودجه این کشور در ماه سپتامبر به ۶۲ میلیارد دلار رسیده که این رقم، ۶۲ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده در مدت مشابه سال قبل بوده است. با در نظر گرفتن ۱۰ ماهه نخست سال مالی جاری، کسری بودجه این کشور  به دو تریلیون و ۷۷۰ میلیارد دلار رسیده است.

خبرگزاری ایرنا: داده های وزارت بازرگانی چین نشان می دهد، حجم استفاده واقعی این کشور از سرمایه خارجی در ژانویه تا سپتامبر سال جاری میلادی /۹ ماهه/ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، ۱۹.۶ درصد افزایش یافته است.داده ها نشان می دهد در این مدت حجم استفاده واقعی از سرمایه خارجی در سراسر چین ۸۵۹.۵۱ میلیارد یوان بوده است.بر اساس این گزارش، از لحاظ صنایع، استفاده واقعی از سرمایه خارجی در صنعت خدمات ۶۸۵.۳۲ میلیارد یوان بود که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۲۲.۵ درصد افزایش داشت.از نظر منبع، سرمایه گذاری واقعی در کشورهای مسیر «کمربند و جاده» و «آسه آن» به ترتیب ۳۱.۹  و ۳۱.۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی گفت که مبارزه مردم ترک و مسلمان در مدیترانه شرقی موضوع مشترک کشورهای ترک محسوب می‌شود. ارسین تاتار، رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی طی سخنانی در «همایش رسانه» این شورای در استانبول با اشاره به ظلم و ستمی که ترک‌های قبرس در طول تاریخ متحمل شدند گفت: «مبارزه مردم ترک در مدیترانه شرقی موضوع مشترک کشورهای ترک محسوب می‌شود. ما فرزندان یک ملت هستیم. برای تقویت همکاری شورای ترک در هر نقطه از جهان باید این اتحاد را برقرار کنیم».ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، کشور ناظر مجارستان و همچنین آذربایجان، جمهوی ترک قبرس شمالی عضو شواری کشورهای ترک هستند.

تی.آر.تی ترکیه: وزیر دفاع ملی ترکیه بمنظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع ناتو در بروکسل پایتخت بلژیک بسر می‌برد.خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه درحاشیه اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل پایتخت بلژیک دیدارهای دوجانبه‌ای بعمل می‌آورد.آکار ضمن شرکت در دومین روز نشست وزرای دفاع ناتو در قرارگاه این پیمان بطور جداگانه با وزرای دفاع مجارستان و لیتوانی برای مدتی کوتاه دیدار کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: ارتش میانمار به فرستاده ویژه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) هشدار داده است که با کارزارهای دموکراسی طلب در این کشور که ژنرال های حاکم آنها را «گروه های تروریستی» می خوانند، تماس برقرار نکند.گزارشی که این فرستاده، اِریوان یوسف معاون وزیر خارجه برونئی، پیشاپیش نشست هفته آینده ی آسه آن جمع آوری کرده است، به دست ان اچ کی رسیده است. اِریوان بر سر اجرای طرح موسوم به «اتفاق نظر پنج ماده ای» با ارتش میانمار در حال مذاکره بوده است. هدف از این طرح تحقق گفتگوهای سازنده بین تمام طرف های مرتبط در میانمار، و پایان بخشیدن به خشونتی است که از کودتای ماه فوریه ادامه داشته است.

ایران پرس:  وزیرجنگ رژیم صهیونیستی شش گروه مدنی فلسطینی را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کرد. در بیانیه بنی گانتز آمده است این سازمانها شامل اتحادیه کمیته های زنان فلسطین، انجمن حمایت از زندانیان و حقوق بشر، مرکز تحقیق و توسعه بیسان، سازمان الحق، سازمان بین المللی حمایت از کودکان – فلسطین و اتحادیه کمیته های کارگران کشاورزی است.گانتز مدعی است این شش سازمان با دریافت مبالغ هنگفت از کشورهای اروپایی و سازمان های بین‌المللی برای فعالیت های حقوق بشری، به عنوان منبع تامین مالی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین عمل کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *