جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

مقام حماس: ما با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح هرگز به آنان باج نمی دهیم

تهران-ایرنا- «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

Loading

رسانه‌ها؛ افزایش تنش میان چین و تایوان و…

۱۴۰۰/۰۷/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: صف آرایی نظامی چین و تایوان، انتقاد شدید تایوان به ورود هواپیماهای چینی به حریم هوایی این جزیره ،گفتگوی بایدن با رئیس جمهور چین درباره توافق تایوان، دیدار مقام ارشد چینی با مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، واکنش چین به دخالت های آمریکا در تایوان، اقدام آمریکا به توقف فروش مواد اتمی به چین، درخواست روسیه از آمریکا برای از بین بردن زرادخانه شیمیایی این کشور، پیشنهاد سناتورهای آمریکایی برای اخراج دیپلمات‌های روس، واکنش روسیه به درخواست سناتورهای آمریکایی، سفر نفتالی بنت  به مسکو، هشدار بایدن درباره از دست رفتن برتری اقتصادی آمریکا در جهان، تهدید بحران انرژی برای عربستان سعودی ، دیدار مقام ارشد بریتانیا با نمایندگان طالبان در افغانستان، تکذیب  خبر استقرار نیروهای چینی در پایگاه هوایی بگرام، رزمایش ترکیه و آذربایجان در نزدیکی مرز ارمنستان و دیدار وزرای دفاع ترکیه، آذربایجان و گرجستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: مقام‌های ارشد تایوان پس از آن که چین در اقدامی بی‌سابقه بیش از یکصد هواپیمای جنگی خود را در پیرامون این جزیره به پرواز در آورد، از احتمال حمله نظامی پکن ابراز نگرانی کردند.تسای یینگ ون، رئیس جمهوری تایوان در نشریه فارن افرز و در یادداشتی ضمن اشاره به این موضوع نوشت: «سقوط احتمالی تایوان، پیامدهای گسترده‌ای برای صلح منطقه‌ای و نظم جهانی دموکراسی در پی خواهد داشت و نشان خواهد داد که در نزاع جهانی بین ارزش‌ها در جهان امروز، این اقتدارگرایی است که بر دموکراسی برتری دارد.»چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و خودمختاری این جزیره را به رسمیت نمی‌شناسد. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین وعده داده که این جزیره را دوباره متحد و به عنوان بخشی از چین در آورد. او همچنین استفاده از قدرت نظامی برای این امر را رد نکرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: رهبران تایوان به دلیل افزایش ورود هواپیماهای نظامی چین به حریم شناسایی دفاع هوایی تایوان، چین را به تندی مورد انتقاد قرار دادند.وزارت دفاع تایوان می گوید ظرف پنج روز اول ماه اکتبر در مجموع ۱۵۰ فروند جنگنده، بمب افکن و هواپیماهای دیگر وارد حریم شناسایی دفاع هوایی تایوان در جنوب غرب تایوان شدند.روز دوشنبه، ۵۶ فروند هواپیما در ساعاتی از شب و روز، وارد این محدوده شدند.

خبرگزاری مهر : بایدن اعلام کرده که با رئیس جمهور چین درباره مسائل تایوان و پایبندی به توافق تایوان به صورت تلفنی گفتگو کرده است. «جو بایدن» رئیس‌جمهور با «شیء جین‌پینگ» همتای چینی خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.این خبر را بایدن به خبرنگاران حاضر در کاخ سفید اعلام کرده و افزوده است: با شیء درباره تایوان صحبت کردم و ما توافق کردیم که به توافق تایوان پایبند باشیم.رئیس جمهور آمریکا همچنین ادعا کرد که در گفتگوی خود با رئیس جمهور چین بر تبعیت از توافق تایوان تاکید کرده است.

رادیو چین: هوا چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد طی یک تماس تلفنی میان سران چین و ایالات متحده  قرار شد یانگ جیه چی، عضو دفتر سیاسی و رئیس دفتر امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، در زوریخ سوئیس دیدار کنند. در این دیدار دو طرف در مورد روابط چین و آمریکا و مسائل مربوط به آن با یکدیگر گفتگو خواهند کرد.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی اعلام کرد: تایوان متعلق به چین است و آمریکا حق دخالت در آن ندارد.خانم «هوا چون یینگ» روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی به طور جدی با مقررات تعیین شده در سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا مغایرت دارد و این مداخلات، پیام بسیار اشتباه و غیر مسوولانه ارسال می کند.«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای ادعا کرده بود آمریکا به “عملیات تحریک آمیز نظامی” چین در نزدیکی تایوان بسیار توجه دارد.

خبرگزاری فارس: آمریکا فروش مواد اتمی به چین را متوقف کرد. دولت آمریکا به بهانه منافع امنیت ملی، فروش مواد رادیواکتیو شامل ایزوتوپ‌های هیدروژن به بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین را متوقف کرد. نهاد قانون‌گذار در حوزه انرژی اتمی آمریکا ارسال مواد رادیواکتیو و ایزوتوپ هیدروژن مورد استفاده در راکتورهای بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین (CGN) را متوقف کرد.

خبرگزاری ایلنا: روسیه ضمن تاکید بر پایبندی مسکو به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی از ایالات متحده خواست که زرادخانه شیمیایی خود را از بین ببرد. سفارت روسیه در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه به توافقنامه‌های خود در زمینه تسلیحات شیمیایی که در سال ۲۰۱۷ امضا شد، متعهد است و تمام ذخایر این سلاح‌ها را از بین برده است که این امر در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی مستند شده است.سفارت روسیه تاکید کرده است که در مقابل، ایالات متحده تنها کشور جهان است که چنین اقدامی نکرده و زرادخانه بزرگی از سلاح‌های شیمیایی را از بین نبرده است.

العالم فارسی: سناتورهای آمریکایی به جو بایدن رییس جمهوری آمریکا پیشنهاد دادند که اگر مسکو روادیدهای بیشتری برای آمریکایی‌ها صادر نکرد، ۳۰۰ دیپلمات روس از ایالات متحده اخراج شوند.این پیشنهاد از سوی رهبران کمیته اطلاعات و روابط خارجی سنا یعنی باب منندز و مارک وارنر از حزب دموکرات و جیم ریش و مارکو روبیو جمهوریخواه اختلاف دیپلماتیک بر سر حضور کارکنان سفارت بین واشنگتن و مسکو را افزایش می‌دهد.

خبرگزاری تسنیم: روسیه به درخواست سناتورهای آمریکایی از بایدن برای اخراج ۳۰۰ دیپلمات روس واکنش نشان داد و اعلام کرد که اگر این درخواست محقق گردد، مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه تعطیل می‌شوند.یک منبع وابسته به وزارت خارجه روسیه در واکنش به درخواست سناتورهای آمریکایی از بایدن مبنی بر اخراج 300 دیپلمات روس از ایالات متحده گفت: کسانی که خواهان اخراج دیپلمات‌های روس از آمریکا هستند باید بدانند که این ممکن است منجر به تعطیلی مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه منجر شود که در اینصورت آنها مسئول خواهند بود.

خبرگزاری صدا و سیما: روسیه و الجزایر رزمایشی با هدف شناسایی گروه های مسلح غیرقانونی و سرکوب آنها در اوستیای شمالی برگزار کردند.اولین رزمایش مشترک روسیه و الجزایر، در منطقه اوستیای شمالی، جنوب روسیه، آغاز شد.دو کشور با نیروهای ویژه در تمرین های تاکتیکی این رزمایش که با هدف شناسایی گروه های مسلح غیرقانونی و سرکوب آنها حاضر شدند. در رزمایش مذکور روند مقابله با حملات میکروبی، شیمیایی و بیولوژیکی نیز تمرین می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو اعلام کرد که نخست وزیر این رژیم در حال برنامه‌ریزی برای سفر به روسیه در ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) است.الکساندر بن زوی، سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو در جریان گفت‌وگویی مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در خصوص موعد سفر نفتالی بنت، نخست وزیر این رژیم خاطرنشان کرد: طرف روسی بود که این را اعلام کرد و ما معتقدیم که این همان چیزی است که رخ خواهد داد.پیشتر یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم اشغالگر گفت، تل‌آویو و مسکو در حال بررسی جزئیات سفر نفتالی بنت در ماه اکتبر هستند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که اگر کشورش سرمایه گذاری‌های کلان از جمله در بخش زیرساخت‌ها انجام ندهد، برتری اقتصادی خود را در جهان از دست می دهد.«جو بایدن» ضمن هشدار درباره از دست رفتن برتری اقتصادی آمریکا اعلام کرد که اگر ایالات متحده در بخش زیرساخت‌های خود سرمایه گذاری‌های کلان نکند، برتری اقتصادی خود را در جهان از دست می‌دهد. بایدن این اظهارات را در جریان یک سخنرانی در ایالت میشیگان در مورد طرح پیشنهادی وی برای توسعه زیرساخت های کشور عنوان کرد.

الکوثر فارسی: بحران انرژی عربستان سعودی را نیز تهدید می کند. بحران انرژی, در حالی رژیم سعودی را نیز تهدید می کند که مقامات این رژیم دیداری رسمی با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه برگزار و درباره ابعاد همکاری در زمینه انرژی صحبت کردند.دیداری رسمی بین مقامات سعودی و وزیر خارجه فرانسه در حقیقت نشانگر شکست مقامات سعودی در مدیریت ظرفیتها و تأمین نیازهاست.این دیدار همچنین بیانگر سلطه آمریکا بر منابع انرژی در عربستان و سلب اراده از این کشور است که بدون کسب رضایت آمریکا نمی تواند کاری بکند.

دویچه وله: گروهی از مقامات بریتانیا با هدف دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان دولت طالبان در افغانستان به کابل سفر کرده‌اند. هدف از این سفر “پیشبرد مبارزه با تروریسم و بهبود شرایط تحصیل و کار دختران و زنان در افغانستان” اعلام شده است.کابل میزبان گروهی از نمایندگان ارشد بریتانیا به سرپرستی سایمون گس، مامور ویژه بریتانیا در امور افغانستان بود. این نخستین دور از گفت‌وگوهای رسمی با مقامات طالبان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان است. دولت طالبان بر آن است تا با گسترش مناسبات بین‌المللی از دامنه انزوای سیاسی خود بکاهد.

آناتولی  ترکیه:  معاون سخنگوی طالبان اعلام کرد خبر مربوط به استقرار سربازان چینی در پایگاه هوایی بگرام را «بی‌اساس» خواند. بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به نظامیان هیچ کشوری از جمله چین اجازه ورود به این کشور داده نشده است.وی ضمن اشاره به انتشار اخبار طی روزهای اخیر، گفت که گزارش‌های مبنی بر «استقرار سربازان چینی در پایگاه هوایی بگرام در نزدیکی کابل» بی‌اساس است.گفتنی است در روزهای اخیر اخباری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر فرود هواپیماهای نظامی چین در پایگاه هوایی بگرام، منتشر شده است.

اسپوتنیک روسیه: آذربایجان و ترکیه رزمایش نظامی خود را در نزدیک مرز ارمنستان برگزار می کنند.بر اساس بیانیه وزارت دفاع ترکیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه روزهای 5 تا 8 اکتبر در نخجوان مانور مشترک “برادری  فنا ناپذیر -2021” را برگزار خواهند کرد.به گفته منبع این خبرگزاری، این رزمایش ها در نزدیک مرز ارمنستان برگزار می شود.

تی.آر.تی ترکیه: خلوصی آکار، ذاکر حسن‌اوف و خوانشر بورچولادزه وزرای دفاع ترکیه، آذربایجان و گرجستان پس از دیدار سه جانبه در تفلیس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر تقویت همکاریها میان سه کشور تاکید کردندبورچولادزه در این نشست با بیان اینکه همکاریهای دفاعی سه کشور برای ثبات هر سه کشور و کل منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: معتقدم که هیچ راه حل دیگری جز حل مسالمت آمیز درگیریهای کنونی وجود ندارد. هدف ما حفاظت و حفظ امنیت و ثبات منطقه با تلاش مشترک است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *