جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها؛ طالبان نقطه چالش آمریکا و چین و…

۱۴۰۰/۰۶/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید کاخ سفید بر ادامه تحریم‌های آمریکا علیه طالبان، کمک چین به بازسازی افغانستان،گفت و گوهای آمریکا و چین درباره افغانستان، تاکید ترکیه بر اقدام مشترک جهانی درقبال پناهجویان افغان ،همکاری فنی قطر با طالبان برای بازگشایی فرودگاه کابل، سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به  خاورمیانه، تشکیل «ائتلاف واکنش سریع» و ارتش مستقل اتحادیه اروپا، درخواست روسیه برای تحریم تسلیحاتی اوکراین، تغییر رئیس دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به شاباک، هشدار های رژیم صهیونیستی به دولت بایدن درباره مصر و عربستان، تاکید بلینکن بر شراکت "استراتژیک" با عربستان، تکذیب خبر کاهش حضور نیروهای آمریکایی در سوریه، نشست سه جانبه قاهره درباره مسایل فلسطین و اسراییل، کناره گیری سوگا یوشیهیده از نخست وزیری ژاپن و ادامه تبعیض علیه اقلیت‌های قومی در هلند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: آمریکا و انگلیس قصد دارند در نشست گروه ۷ تحریم‌ها علیه طالبان را ترویج کنند.کاخ سفید اعلام کرد، آمریکا در نظر ندارد تحریم‌های علیه طالبان را کاهش دهد. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد در حال حاضر کاهش تحریم‌های طالبان مطرح نیست، ولی کاهش محدودیت‌ها جهت دسترسی آنان به نظام مالی بین المللی را هم بررسی نمی‌کنیم. وی افزود: هر کسی که وارد آمریکا می‌شود باید شرایط امنیتی مورد نظر را دارا باشد. با این حال سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت که فشار‌ها و تحریم‌های آمریکا علیه طالبان مشکل افغانستان را حل نمی‌کند

تی.آر.تی ترکیه: طالبان از کمک چین به بازسازی افغانستان خبر داد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه با روزنامه «لا ریپابلیکا» ایتالیا اعلام کرد که چین در بازسازی افغانستان به این گروه کمک خواهد کرد.ذبیح‌الله مجاهد در رابطه با روابط طالبان با چین اظهار داشت: پکن شریک اصلی ما خواهد بود. چین از آنجا که آماده سرمایه‌گذاری و بازسازی کشورمان است، برای ما یک فرصت اساسی و فوق‌العاده است.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با سفر نماینده این کشور در امور آب و هوا به چین، گفتگوها میان وزیران خارجه دو کشور درباره افغانستان را تایید کرد. ند پرایس در نشستی با خبرنگاران، گفت و گوها میان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با وانگ یی وزیر خارجه چین را تایید کرد و گفت که طرفین درباره افغانستان با یکدیگر گفتگو کرده اند.وی چین را یک ذینفع مهم منطقه ای دانست و تصریح کرد که اولویت فوری برای جامعه بین الملل این است که در زمینه افغانستان مشارکت داشته باشند.

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه ترکیه گفت، همکاری با اتحادیه اروپا درخصوص پناهجویان اگر به شکل پول دادن به ترکیه برای میزبانی از آن‌ها باشد، قابل پذیرش نیست. «مولود چاووش اوغلو» گفت، قرار نیست ترکیه در ازای دریافت پول از اروپایی‌ها، میزبانی پناهجویان افغان را بپذیرد.وی افزود، کشورش بین مهاجرانی که تحت توافق سال ۲۰۱۶ میان ترکیه و اتحادیه اروپا از یونان برگردانده شده‌اند تفاوتی قائل نمی‌شود و مهاجرانی که بازگردانده شده‌اند، افغان‌ها را نیز شامل شده است.

دویچه وله: طالبان از قطر برای بازگشایی فرودگاه کابل درخواست کمک کرده است. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر نیز نسبت به بازگشایی سریع این فرودگاه ابراز امیدواری کرده است.شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر روز پنجشنبه دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) ابراز امیدواری کرده است که  فرودگاه کابل با کمک تیم فنی این کشور به‌زودی بازگشایی شود.

خبرگزاری ایلنا: «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سفر قریب‌الوقوع خود به خاورمیانه خبر داد.وی گفت که هفته آینده عازم عراق خواهد شد و پس از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به امارات سفر می‌کند.بورل در آستانه این سفر تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید همکاری‌های خود با کشورهای حوزه خلیج فارس را تقویت کند.

یورونیوز: وزیر دفاع آلمان در دومین روز نشست وزرای دفاع عضو اتحادیه اروپا درخواست مهمی درباره تشکیل «ائتلاف واکنش سریع» را مطرح کرد؛ پیشنهادی که در روزهای گذشته بارها از سوی دیگر مقامات اتحادیه اروپا از جمله جوزپ بورل، نماینده دیپلماسی اتحادیه برآن تاکید شده بود.انگرت کرامپ کارنباوئر در دومین روز نشست که در لوبلیانا، پایتخت اسلوونی، برگزار می شد، اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید «درسهای زیادی از آشفتگی‌های ناشی از خروج از افغانستان بگیرد» و مهم ترین درس «ایجاد یک ائتلاف درون اروپایی برای واکنش سریع در مقابل بحران های نظامی است.»

خبرگزاری مهر : روسیه خواستار تحریم تسلیحاتی اوکراین شد.«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه از کشورهای جهان خواست تا با به رسمیت شناختن واقعیت جنگ داخلی در اوکراین، این کشور را مورد تحریم تسلیحاتی قرار دهند. به گفته این دیپلمات روس، اوکراین در حال حاضر در مرحله یک درگیری مسلحانه داخلی و فعال است.زاخارووا در ادامه افزود: «ما نگران اقدامات ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو هستیم که با هدف حمایت از رویه نظامی گری در اوکراین انجام می‌شود، این مستقیماً و به منفی‌ترین شکل ممکن بر روند حل مناقشه اثر می‌گذارد و منجر به تشدید تنش خواهد شد».

خبرگزاری تسنیم: «نفتالی بنت» نخست وزیر دوره‌ای رژیم صهیونیستی ، طی حکمی رئیس جدید دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به شاباک را معرفی کرد.«نفتالی بنت» جانشین رئیس کنونی دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به شاباک را به عنوان جایگزین «نداف آرگمن» رئیس کنونی معرفی کرد. این شخص که نام او هنوز کامل منتشر نشده، با نام اختصاری «آر» معرفی شده است روز 13 اکتبر 2021 جایگزین «نداف آرگمن» خواهد شد.

العالم فارسی: رسانه های اسراییلی تاکید کردند که کابینه رژیم صهیونیستی بارها به دولت بایدن درباره سیاست هایش در قبال مصر و عربستان هشدار داده است.روزنامه “تایمز اوف اسراییل به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مسئولان اسراییلی بارها دولت آمریکا را از زیاده روی در انتقاد از دولت مصر و عربستان برحذر کردند. زیرا بایدن پس از به قدرت رسیدن، اعلام کرد که می خواهد به پرونده حقوق بشر در سیاست خارجی اش اولویت بخشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با همتای سعودی خود تأکید کرد که این کشور به شراکت استراتژیک با آمریکا پایبند است. آنتونی بلینکن در گفتگوی تلفنی با فیصل بن فرحان، همتای عربستانی خود بر پایبندی کشورش به شراکت استراتژیک و طولانی با عربستان تأکید کرد. دو طرف درباره تحولات افغانستان و منطقه بحث و گفتگو کردند.

اسپوتنیک روسیه: پنتاگون گزارش چند رسانه درباره کاهش حضور نظامیان آمریکایی در سوریه را تکذیب کرد.سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: “این طور نیست. پارامترهای مأموریت ما در سوریه تغییر نکرده است. پنتاگون پیشتر میزان حضور خود در این کشور را 900 سرباز تخمین زده بود.

رادیو چین: نشست سران سه کشور مصر، اردن و فلسطین درباره مسایل فلسطین و اسراییل امروز برگزار می شود. اجلاس سران سه جانبه مصر، اردن و فلسطین در مقر ریاست جمهوری در کاخ الاتحادیه با حضور عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم، پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار می شود.

 ان. اچ.کی ژاپن: سوگا یوشیهیده، نخست وزیر ژاپن، می گوید که تصمیم گرفته است در رأی گیری آتی برای گزینش رهبر حزب حاکم لیبرال دموکرات شرکت نکند و عملا نخست وزیر شدن را به کنار گذاشته است.روز جمعه، این حزب یک نشست اضطراری از مقامات اجرایی خود داشت.شرکت کنندگان در این نشست به ان اچ کی گفتتد که سوگا تصمیم فوق را به اطلاع آنها رساند. طبق گزارش، سوگا گفت به این دلیل که می خواهد بر اقدامات مقابله با کرونا تمرکز کند، در این رأی گیری نامزد نخواهد شد.

آناتولی  ترکیه: کمیته مبارزه با تبعیض نژادی سازمان ملل متحد طی گزارشی از ادامه تبعیض علیه اقلیت‌های قومی در هلند خبر داد.در این گزارش بر ادامه تبعیض در بخش های آموزش، بهداشت، کار و خدمات اجتماعی علیه اقلیت های قومی ساکن هلند تاکید شده است.کمیته مبارزه با تبعیض نژادی سازمان ملل متحد افزایش مباحث سیاسی را یکی از مهمترین دلایل رشد تبعیض علیه اقلیت ها و مهاجران در هلند معرفی کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *