جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار طالبان به آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۵/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: هشدار طالبان به مداخلات آمریکا و رد آتش بس با دولت افغانستان،کشته شدن 572 عضو طالبان در درگیری با نیروهای دولتی افغانستان، انتقاد وزیر دفاع بریتانیا از توافق صلح میان آمریکا و طالبان، اعلام تکمیل شدن خط لوله نورد استریم ۲، حضور  پوتین در نشست امنیت دریایی در شورای امنیت، جزئیات نشست قریب الوقوع سران منطقه در بغداد، بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره خروج نیرو‌های آمریکایی، اقدام شاهزادگان سعودی برای شکایت از بن سلمان در آمریکا، نگرانی گوترش از تشدید تنش بین لبنان و رژیم صهیونیستی، استفاده از زندانیان داعشی برای جنگ علیه ارتش سوریه و عراق، بیانیه رسمی  اتحادیه اروپا درخصوص حمله به کشتی اسرائيلی، افشای طرح آمریکا برای عضویت بلاروس در ناتو با هدف مهار روسیه، هشدار لتونی در مورد خطر وقوع «حادثه» میان ناتو و روسیه ، عملیات مشترک نیروهای موزامبیک و رواندا علیه شورشیان و اهدای  ۲ میلیارد دوز واکسن ازسوی چین به کشورهای دیگر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی دفتر سیاسی طالبان افغانستان گفت که بر سر هیچ آتش بسی با دولت افغانستان توافق نشده است. محمد نعیم ، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفتگو با تلویزیون الجزیره با بیان اینکه هیچ توافقی در مورد آتش بس در این کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده توسط طالبان واکنشی به حملات دولت است. وی  گفت که دولت افغانستان “اعلام جنگ را انتخاب کرد” و دلیل آن را آغاز عملیات نظامی دولت علیه طالبان در دومین روز عید قربان گذشته اعلام کرد.

رادیو چین: نیروهای امنیتی افغان در 24 ساعت گذشته 572 نفر را کشته و 309 تن از اعضای طالبان را زخمی کردند.با خروج شتابزده نیروهای آمریکایی از افغانستان، جنگ بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان به طور فزاینده ای شدت یافته است.وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرد که نیروهای دولتی افغانستان در 24 ساعت گذشته در ولایت های قندوز، غزنی، قندهار و سرپل عملیات هایی داشته اند که به دنبال آن 572 نفر کشته و 309 نفر از اعضای طالبان را زخمی کرده اند.

خبرگزاری ایلنا: وزیر دفاع بریتانیا گفت که پس از اعلام خروج آمریکا از افغانستان، هیچ یک از کشورهای عضو ناتو علاقه‌ای به ماندن در این کشور نداشتند.«بن والاس»گفت که پس از اعلام خروج آمریکا از افغانستان، هیچ یک از کشورهای عضو ناتو علاقه‌ای به ماندن در این کشور نداشتند. وی گفت: «ما تلاش کردیم برخی را مجاب به ماندن بکنیم. در این زمینه سراغ شماری از کشورها با منافع مشترک رفتیم. برخی اعلام کردند که گرچه خودشان به این کار علاقه‌مند هستند، اما پارلمان‌هایشان چنین اجازه‌ای را بهشان نمی‌دهد.»

خبرگزاری مهر : به رغم کارشکنی آمریکا، روسیه اعلام کرد: خط لوله نورد استریم ۲ ظرف چند هفته تکمیل می شود.سفیر روسیه در برلین می گوید توافق آمریکا-آلمان تاثیری بر روند تکمیل پروژه انتقال گاز طبیعی نورد استریم ۲ نداشته است و کار ساخت این خط لوله تا چند هفته دیگر به پایان می رسد.

خبرگزاری فارس: کاخ کرملین اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه در نشست ویدئو کنفرانسی شورای امنیت در روز دوشنبه درباره امنیت دریایی شرکت خواهد کرد. خبرگزاری تاس گزارش داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست ویدئو کنفرانسی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره امنیت ناوبری دریایی شرکت خواهد کرد.تاس افزود: ولادیمیر پوتین در این جلسه در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل با موضوع «افزایش امنیت ناوبری دریایی؛ موضوعی برای همکاری بین المللی» شرکت خواهد کرد.

الکوثر فارسی: نخست وزیر عراق از پادشاه عربستان برای مشارکت در نشست سران کشورهای همسایه عراق که قرار است اواخر ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود، دعوت به عمل آورد.احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق خاطرنشان کرد که فؤاد حسین، وزیر خارجه این کشور دعوتنامه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را به فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان تحویل داد.

خبرگزاری صدا و سیما: فرماندهی عملیات مشترک عراق به عقب‌نشینی نیرو‌های ویژه ائتلاف آمریکایی از این کشور واکنش نشان داد. “تحسین الخفاجی” سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد، طی مذاکرات و نشست‌هایی که اخیرا برگزار شد توافق شد که دستورکاری برای عقب‌نشینی نیرو‌های رزمی آمریکا از عراق قبل از اواخر سال میلادی جاری تعیین شود.ائتلاف آمریکا، روز شنبه از خروج نیروهایش در عراق به مقصد کویت خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: منابع حقوق بشری اعلام کردند که شاهزادگان سعودی که تحت سیاست خصمانه ولیعهد سعودی مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند، قصد دارند که از وی در واشنگتن شکایت کنند. سعودی لیکس نوشت ، شاهزادگان سعودی قصد دارند در دادگاه‌های آمریکا علیه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که پول آنها را سرقت و اعضای خانواده را بدون اتهام خاصی بازداشت کرده است، تشکیل دهند.

العالم فارسی: دبیرکل سازمان ملل متحد از درگیری اخیر بین قوای صهیونیستی و مقاومت لبنان به شدت ابراز نگرانی کرد. دفتر «آتتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «دبیر کل سازمان ملل از تشدید تنش مرزی بین اسرائیل و لبنان از جمله پرتاب راکت و حملات هوایی طرفین علیه همدیگر به شدت نگران است.»دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری حداکثری طرفین و همکاری با نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) برای پرهیز از هرگونه درگیری مجدد شده است.

اسپوتنیک روسیه: ائتلاف آمریکا با زندانیان داعشی دربند کردهای سوریه برای جنگ علیه سوریه و عراق همکاری می کند. منابعی اطلاع دادند یک هیات نظامی انگلیسی وابسته به ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سوریه با نمایندگانی از زندانیان داعشی دربند کردهای سوریه در زندان مرکزی حسکه دیدار کرده است. طبق گفته منابع، هدف از این دیدار انتقال شماری از عناصر داعش ( سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) به جبهه جنگ علیه ارتش سوریه و عراق بوده است.

دویچه وله: اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای حمله به کشتی اسرائیلی “مرسر استریت” در جنوب دریای عمان را محکوم کرد.اتحادیه اروپا طبق “شواهد موجود”، ایران را عامل حمله به کشتی “مرسر استریت” در سواحل دریای عمان دانست. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه این حمله را مغایر با قوانین بین‌المللی خواند و خواستار توقف چنین اقداماتی شد.

ایران پرس:  “ولادیمیر مکی” وزیر امور خارجه بلاروس اعلام کرد که آمریکا برای عضویت اوکراین و بلاروس در ناتو برنامه‌ریزی کرده بود تا منطقه خالی بین کشورهای عضو ناتو و روسیه باقی نماند. وی خاطر نشان کرد که جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در سفر به بلاروس اعلام کرد که اوکراین و بلاروس باید به عضویت ناتو درآیند تا بین روسیه و کشورهای عضو ناتو، منطقه خاکستری نماند.  اظهارات این مقام ارشد بلاروس پرده از هدف واقعی غرب به سرکردگی آمریکا و همراهی اروپا از تشدید فشارها علیه بلاروس و مداخله در امور داخلی این کشور و حمایت گسترده از مخالفان بر می دارد. بلاروس پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در اوت 2020 و انتخاب مجدد “الکساندر لوکاشنکو” گرفتار اعتراضات داخلی گسترده ای شده و مخالفان خواهان کناره گیری وی از قدرت شدند.

خبرگزاری ایرنا: وزیر امور خارجه لتونی، دولت بلاروس را متهم کرد که با حربه مهاجرت و تمرین‌های نظامی قریب‌الوقوع با روسیه خطر وقوع «حادثه» با نیروهای ناتو در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان را افزایش می‌دهد.”ادگار رینکویکس” وزیر امور خارجه لتونی با روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز مصاحبه کرد و مدعی شد که احتمال بروز «سوءتفاهم» هنگام برگزاری مانور نظامی «زاپاد» روسیه که سپتامبر آتی برگزار می‌شود، وجود دارد.

یورونیوز: نیروهای موزامبیک و رواندا کنترل یک شهر بندری استراتژیک را از شورشیان پس گرفتند.موزامبیک و رواندا اعلام کردند که نیروهای امنیتی دو کشور توانسته‌اند شهر بندری و استراتژیک «موکیمبوا دا پریا» را از شورشیان را بازپس گرفته و بر لیست شهرها و روستاهای آزاد شدۀ موزامبیک بیفزایند.کابو دلگادو، شمالی‌ترین استان موزامبیک که دارای میادین گاز به ارزش ۶۰ میلیارد دلار است از سال ۲۰۱۷ میلادی همواره هدف حملات شورشیان اسلامگرا است.

 ان. اچ.کی ژاپن: شی جینگ پینگ، رئیس جمهور چین، می گوید این کشور تا پایان سال میلادی جاری ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا در اختیار دیگر کشورها قرار خواهد داد.بنا به اعلام وزارت امور خارجه چین در یک پیام کتبی به کنفرانسی بین المللی درباره واکسن های کرونا که به میزبانی پکن برگزار شده است، از این تصمیم دولت خبر داد. در این پیام آمده است که چین تا کنون برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه واکسن تهیه کرده است و از این پس نیز تمام تلاش خود را برای حمایت از آنها به کار خواهد برد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *