أحدث المقالات

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

یک سال پس از راه‌اندازی ویزای ویژه کارگران دورکار توسط اسپانیا برای جذب استعدادهای تجاری خارجی به این کشور، این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته و با موفقیت محدودی رو به رو شده است.

تلگرام در اسپانیا رفع فیلتر شد

دیوان عالی اسپانیا که دستور مسدود شدن موقت تلگرام را صادر کرده بود، این حکم را لغو کرد. با لغو حکم قبلی، کاربران اسپانیایی می‌توانند به فعالیت خود در تلگرام ادامه بدهند.

بوئینگ در بحبوحه رسوایی گسترده مربوط به ایمنی هواپیماها، مدیرعامل خود را برکنار می‌کند

در پی بحران گسترده ایمنی که با از جا کنده شدن بخشی از بدنه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در دی ماه گذشته تشدید شد، دیوید کلهون، مدیرعامل بوئینگ، تا پایان سال جاری کناره‌گیری خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ سیاست جدید اروپا برای مقابله بانفوذ چین و…

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اروپا استراتژی سرمایه‌گذاری جهانی اروپا برای مقابله با برنامه «ابتکار کمربند و جاده» چین ،حمایت بایدن از اعتراضات در کوبا و واکنش هاوانا، هشدار ژاپن درباره افزایش تنش‌های آمریکا و چین بر سر تایوان، آغاز نخستین رزمایش بین‌المللی ارتش اسرائیل، ادامه بحران سیاسی در لبنان، هشدار طالبان به ترکیه در زمینه ادامه حضور نظامی در افغانستان، خروج دیپلمات های روسیه از «مزار شریف» ، افشای جزئیات گفتگوی تلفنی پوتین و بایدن، توافق آمریکا و روسیه برای همکاری در زمینه مسئله تغییرات آب‌وهوایی، رایزنی سامح شکری با مقامات اروپایی درباره سدالنهضه، برگزاری چهارمین نشست قطر و عربستان برای پیگیری "توافق آشتی"، گفتگوی تلفنی اردوغان با رئیس‌ رژیم اسرائیل، اظهارات ضدایرانی دبیرکل ناتو در همسویی با رژیم اسراییل و هشدار سازمان بهداشت جهانی درخصوص گسترش  نوع دلتای کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: اتحادیه اروپا استراتژی سرمایه‌گذاری جهانی را برای مقابله با نفوذ پکن کلید می‌زند.وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای مقابله با نفوذ فزاینده پکن درکشورهای جهان، برنامه‌های توسعه استراتژی سرمایه‌گذاری را در مقابل برنامه «ابتکار کمربند و جاده» چین تصویب کردند. سیاست اقتصادی، خارجی و توسعه اتحادیه و همچنین منافع امنیتی همزمان با ارتقای ارزش‌های اروپایی مورد نظر خواهد بود. پکن که طرح «ابتکار کمربند و جاده» را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد در حال حاضر سرمایه‌گذاری در حدود ۷۰ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی را پیش برده است.جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا در یک نشست خبری گفت که اتحادیه اروپا این کار را از دو سال پیش با توافق با ژاپن آغاز کرده است.

دویچه وله: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که دولت این کشور از اعتراضات مردم در کوبا حمایت می‌کند. اعلام حمایتی که مخالفت و اعتراض روسیه و دولت کوبا را در پی داشته است.رئیس جمهور آمریکا گفته است که دولت او در کنار آن دسته از شهروندان کوبایی ایستاده است که برای به دست آوردن آزادی و پایان دادن سرکوب و نابسامانی‌های اقتصادی مبارزه می‌کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر خارجه کوبا گفت مزدورانی که از آمریکا پول گرفته اند به ناآرامی‌ها دامن زدند. برونو رودریگوئز وزیر خارجه کوباگفت مزدورانی که آمریکا آن‌ها را تامین مالی می‌کند به ناآرامی‌ها پیش از اعتراضات یکشنبه دامن زده اند و یک راهبرد رسانه‌ای در پوشش یک پویش رسانه‌های اجتماعی، خواهان کمک بشردوستانه شده است. وی در نشست خبری که از تلویزیون این کشور پخش شد، گفت: دیروز در کوبا هیچ خیزش اجتماعی نبود. دیروز در کوبا بی نظمی و آشفتگی‌های ناشی از یک عملیات ارتباطاتی بود که مدتی قبل آن را آماده کرده بودند و میلیون‌ها دلار به آن اختصاص داده اند.

خبرگزاری فارس: با افزایش تنش‌های آمریکا و چین بر سر تایوان، دولت توکیو امروز (سه‌شنبه) درباره به‌خطر افتادن ثبات در شرق آسیا هشدار داد. ژاپن در سند دفاعی سالیانه خود ضمن هشدار درباره افزایش تنش‌های نظامی بر سر تایوان، رقابت چین و آمریکا را تهدیدکننده صلح و ثبات شرق آسیا توصیف کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به چین هشدار داده است که تهدیدهای خود در اطراف دریای چین جنوبی را متوقف کند. او از دولت چین خواست که به «رفتار تحریک آمیز» خود خاتمه دهد.بلینکن به مناسبت پنجمین سالگرد صدور حکمی که ادعای مالکیت چین بر بخش بزرگی از این دریا را رد کرد، بیانیه ای را صادر نمود. رهبران فیلیپین چین را متهم به احداث جزیره ایی در آب های سرزمینیشان و تهدید کشتی هایشان کرده بودند. مقامات برونئی، مالزی، تایوان و ویتنام هم نسبت به این دریا ادعای مالکیت دارند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز نخستین رزمایش بین‌المللی نیروی هوایی این رژیم با مشارکت خلبانانی از آمریکا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلیس خبر داد.ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دوشنبه برای نخستین بار رزمایش بین‌المللی را آغاز کرده است و در این رزمایش از جنگنده‌های بدون سرنشین استفاده شد.

خبرگزاری تسنیم: در حالی که منابع گزارش می‌دهند نخست‌وزیر مکلف لبنان فردا ساختار تشکیل دولت را تحویل عون می‌دهد، معاون سعد حریری اعلام کرد که وی اواخر هفته جاری استعفا خواهد کرد.مصطفی علوش در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که راه حل‌ها در این زمینه مبهم است و بحران موجود پایان نخواهد یافت مگر اینکه لبنان تحت قیمومیت بین‌المللی قرار گرفته و منتظر راه حل بماند.

خبرگزاری ایلنا: گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با حضور نیروهای ترکیه در افغانستان اعلام کرد‌.در بیانیه طالبان که امروز -سه‌شنبه- منتشر شد آمده است که مقامات ترکیه به خواست و توافق آمریکا، تصمیم گرفته‌اند که نیروهایش را در افغانستان حفظ کنند. طالبان در این بیانیه حضور ترکیه در افغانستان را دوام «اشغال» خواند.طالبان هشدار داد‌ که حضور نیروی هر کشور تحت هر نام در افغانستان، اشغال است و در برابر آن می‌ایستد.

خبرگزاری مهر : همزمان با وخیم‌تر شدن اوضاع در شمال افغانستان، مسکو دیپلمات‌های خود را از کنسولگری روسیه در شهر «مزار شریف» خارج کرد. «ضمیر کابلوف» فرستاده سیاسی رئیس جمهور روسیه به افغانستان در خبری اعلام کرد که دیپلمات‌های کنسولگری روسیه در شهر «مزارشریف» در ولایت بلخ بنا به دلایل امنیتی موقتاً به ازبکستان منتقل شده‌اند.

اسپوتنیک روسیه:ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و جو بایدن در گفتگوی تلفنی مسئله حمله ی سایبری را بررسی کردند که به تایید واشنگتن از محدوده ی روسیه اتفاق افتاده است.پیشتر دفتر خبری کرملین خبر داده بود که پوتین در گفتگو با بایدن به نبود توجه به این مسائل از جانب آمریکا اشاره کرده در حالی که مسکو آماده همکاری در این زمینه است. واشنگتن در عین حال اطلاع داد که درخواست مربوط به اقدامات علیه جرائم سایبری را ارسال کرده است.

خبرگزاری ایرنا: روسیه و آمریکا اعلام کردند که به رغم یکسری اختلافات دوجانبه، در امور تغییرات آب و هوایی همکاری خواهند کرد. این توافق به دنبال سفر روز گذشته جان کری نماینده دولت بایدن در امور تغییرات آب و هوایی به مسکو حاصل شد.جان کری که با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد، گفت: ما سالها را در مذاکرد بر سر مسائلی همچون جنگ‌ها، تسلیحات شیمیایی و تسلیحات هسته ای سپری کرده ایم.

الکوثر فارسی: وزیر امور خارجه مصر در سفر به بروکسل در دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره سد النهضه گفت‌وگو کرد. احمد حافظ سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: شکری در دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن تشریح نتایج نشست اخیر شورای امنیت درباره سد النهضه، به تبادل نظر با آنها درخصوص تبعات این سد بر مصر پرداخت.رئیس دستگاه دیپلماسی مصر ضمن قدردانی از بیانیه اخیر اتحادیه اروپا در انتقاد از آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، بر اهمیت تدوین نقشه‌راهی برای دستیابی به توافقی عادلانه و الزام‌آور در چارچوب مدت زمانی مشخص تاکید کرد.

العالم فارسی: کمیته پیگیری روابط قطر و عربستان چهارمین جلسه خود را در وزارت امور خارجه قطر در دوحه، پایتخت این کشور برگزار کرد.اولین نشست این کمیته ۳۱ مارس در ریاض و سومین نشست نیز در همین شهر در تاریخ ۱۴ ژوئن برگزار شد اما جلسه دوم کمیته در ۲۹ آوریل در دوحه برگزار شد.اواسط ۲۰۱۷ ، بحران سیاسی شدیدی میان دو طرف آغاز شد و طی آن عربستان و متحدانش(امارات ، بحرین و مصر ) روابط خود را با قطر قطع کردند اما ۵ ژانویه گذشته، در چهل و یکمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا عربستان، توافق نامه آشتی امضا شد که به شدیدترین بحران از زمان تأسیس شورای همکاری در ۱۹۸۱ پایان داد.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان، ر‌ئیس جمهور ترکیه با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرد.رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی خود به پتانسیل همکاری بین دو طرف در زمینه‌های مختلف به‌ویژه انرژی، گردشگری و فناوری اشاره کرد.

ایران پرس: استولتنبرگ  دبیرکل ناتو در دیدار با  یائیر لاپید  وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در بروکسل، در اظهاراتی بی اساس درباره توان دفاعی و تسلیحاتی ایران، بدون اشاره به تهدیدهای هسته ای اسرائیل برای منطقه و جهان، قدرت دفاع موشکی و فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را نگران کننده خواند.دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) دراین دیدار که روز دوشنبه انجام شد، درحالی ایران را به بی ثبات سازی منطقه متهم کرد، که اشغالگری و عدم تعهد رژیم صهیونیستی به پیمان منع تسلیحات اتمی و سازوکارهای خلع سلاح ،به نگرانی اصلی منطقه تبدیل شده است.

رادیو چین: تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی هشدار داد: سویه دلتا ویروس کرونا که به 104 کشور جهان گسترش یافته، به سرعت در جهان در حال شیوع است و همه گیری جهانی کرونا بار دیگر با وضعیت سختی رو به روست.  پژوهشگران سازمان بهداشت جهانی دریافته اند که موارد آلودگی به سویه دلتا ویروس کرونا در جمعیت واکسینه شده نیز مشاهده شده است، اما همچنین خاطرنشان کردند که اگرچه واکسیناسیون نمی تواند صد در صد مانع از آلودگی شود اما می تواند بروز بیماری شدید و مرگ و میر پس از عفونت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *