جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین به دانشگاه «سوربن» رسید

تهران-ایرنا- معترضان خشمگین از جنگ غزه امروز (دوشنبه) به دانشگاه «سوربن» پاریس رفتند و در حالی که برخی از دانشجویان در حیاط این دانشگاه چادر برپا کرده بودند، شعار «فلسطین آزاد» را در ورودی این دانشگاه سر دادند.

بانوی ایرانی و پُل ترجمه و هنر بین تهران و مسکو

مسکو- ایرنا- شبکه‌ تلویزیونی بریکس در گفت‌وگویی با فرزانه شفیعی مترجم ایرانی ساکن مسکو به بیان نقش ترجمه آثار ادبی و زبان هنر در توسعه مناسبات فرهنگی تهران – مسکو پرداخته است.

بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأیید کرد انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. وی که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

Loading

رسانه‌ها؛ میزبانی ایران از گفتگوهای بین‌الافغانی و …

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی به میزبانی ایران در تهران، آینده برجام با توجه به تغییر شرایط و دولت در ایران، پیش‌بینی درباره گفتگو‌های ایران و عربستان، شادی طالبان از فرار آمریکا از افغانستان، تلاش بایدن برای فرصت‌سازی از شکست در افغانستان، موشک‌باران پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق، نزدیک بودن برگزاری سومین نشست فرسانه درباره لبنان و ... از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که امروز در رسانه‌ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا: اجلاس گفتگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت های عالی جمهوریت و هیأت سیاسی طالبان و با سخنرانی ظریف در تهران آغاز شد.

اکونومیست: آیا آمریکا و ایران می‌توانند توافق هسته‌‌ای را زنده کنند؟ برغم تمایل آمریکا و ایران برای بازگشت به برجام، این اقدام چنان که می‌نماید آسان نیست چرا که شرایط، نسبت به زمان توافق اولیه، کاملا تغییر کرده است.

تایمز آو اسرائیل: گفتگوهای سعودی- ایران ممکن است به مسقط منتقل شود. این چرخش، گوشزدی برای اسراییل است. دو دور پیشین گفتگوها در بغداد، بر یمن تمرکز داشت. نشست بعدی ممکن است در مسقط برگزار شود که نشان از دستور کار منطقه ایِ بسیار گسترده تری دارد.

فارین پالیسی: ربات های پرنده قاتل به صحنه آمده اند. اکنون چه باید کرد؟ نسل نوینی از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی، می توانند توسط کشورهای شرور، گروههای جنایتکار و بیماران روانی برای اهداف وحشتناکی به کار گرفته شوند.

نیویورک پست: فیلم های تبلیغاتی منتشر شده از سوی طالبان در فضای مجازی جشن و شادی آن ها در بیرون کردن آمریکایی ها و دست یابی به مواضعی است که آمریکا در حملات خود در طی جنگ 20 ساله به آن دست یافته بود. سرعت خروج آمریکا و واگذاری شتابزده میدان هوایی بگرام یعنی قطب عملیات نظامی آمریکا در طول جنگ 20 ساله به دولت افغانستان بازیابی قدرت توسط طالبان را سرعت بخشیده است.

بیزنس اینسایدر: سربازان آمریکایی در عزیمت از پایگاه نظامی بگرام چنان شتابزده عمل کردند که حجم گسترده ای از تجهیزات نظامی و شخصی خود را جا گذاشته بودند.

فاکس نیوز: افزایش درخواست ها از دولت بایدن برای تسریع در روند مهاجرت افغان های مترجم. برخی نمایندگان کنگره آمریکا از بایدن خواسته اند تا روند پیگیری مهاجرت کارگزاران افغان که در طی حضور آمریکا در کشورشان به نیروهای آمریکایی خدمت کرده اند را سرعت بخشد. در آمریکا به این موضوع به عنوان عاملی برای تامین امنیت ملی نگاه می شود.

فرانس 24: بایدن در تلاش است تا شکست در افغانستان را به پیروزی در خانه تبدیل کند. عقب نشینی شبانه آمریکا از بگرام به نحوی یک شکست تمام عیار برای آمریکا است. در حالی که بایدن در تلاش است با مانور دادن بر موضوع پایان جنگ در افغانستان، از آن یک پیروزی بزرگ برای دولتش بسازد. آمریکا خروج از افانستان را تنها کاهش نیروهای نظامی خود دراین کشور می داند نه عقب نشینی از آن و مدام از حمایت از دولت افغانستان تاکید می کند. با این حال نحوه عملکرد نظامیان آمریکایی در خروج از افغانستان هیچ شکی در مورد اولویت درجه یک بایدن باقی نمی گذارد و آن پایان دادن به 20 سال جنگ بی نتیجه علیه طالبانی است که نمی توان آنها را شکست داد. باوجود بحرانی بزرگ در داخل افغانستان ، بایدن کاملاً بر تصویری متفاوت در داخل آمریکا متمرکز شده است: حمایت گسترده مردم از توقف “جنگ های نا تمام”.

نیویورک تایمز: لابی گروه های کهنه سربازان آمریکایی برای حمایت از تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان – پس از آنکه بایدن اعلام کرد ارتش ایالات متحده از افغانستان خارج خواهد شد ، افراط گراها در کنگره او را به قبول شکست متهم کردند. اما گروه های متنوعی از کهنه سربازان جنگی به عنوان پوشش سیاسی بایدن وارد عمل شدند. طی یک هماهنگی دقیق با شورای امنیت ملی کاخ سفید ، ائتلافی که شامل سربازان با دغدغه برای آمریکا بود تشکیل شده و با کمک گروه های دفاع مشترک شامل مخالفان دونالد ترامپ و خانواده های همسران نظامی شرکت کننده در جنگ های آمریکا کمپین های رسانه های اجتماعی را آغاز کردند. لژیون آمریکایی، بزرگترین سازمان خدمات باسابقه در این کشور نیز در حمایت از سیاست جدید برای خروج از افغانستان ظاهر شد و بسیاری را متعجب کرد. خانواده سربازان نظامی آمریکایی مورد احترام جمهوری خواهان و دموکرات ها بودند اما از نفوذ سیاسی منسجمی برخوردار نبودند. حمایت از برنامه خروج از افغانستان از سوی این گروه ها هدفمند شده و شکل سیاسی تاثیرگذاری می گیرد.

پلیتیکو: پوتین چگونه می تواند برنامه های بایدن پس از خروج از افغانستان سر و سامان دهد؟ در حالی که آمریکا نود درصد از پروژه عقب نشینی از افغانستان را به سرانجام رسانده است، سوال مهمی مطرح می شود و آن این که آیا ایالات متحده می تواند برای خلاص شدن از طولانی ترین جنگ آمریکا روی کمک یک دشمن قدیمی یعنی روسیه حساب کند؟ مقامات و کارشناسان آمریکایی می گویند ، مسکو می تواند از نفوذ اقتصادی و نظامی قابل توجه خود در منطقه برای جلوگیری از درگیری آمریکا در بحران فزاینده افغانستان استفاده کند. ایالات متحده دو درخواست اصلی دارد: یک تامین صحنه ای برای مراقبت از فعالیت های تروریستی در افغانستان و دیگری میزبانی موقت از هزاران افغان که به دنبال ویزا هستند. این پیشنهاد در دستور کار مقامات آمریکایی قرار گرفت و آنتونی بلینکن وزارت امور خارجه آمریکا با همتایان خود در تاجیکستان و ازبکستان دیدار کرد. این دو کشور هم مرز افغانستان بوده و امکان دسترسی سریعتری نسبت به پایگاههای موجود ایالات متحده در خاورمیانه و ناوهای هواپیمابری که صدها مایل دورتر در خلیج فارس هستند را فراهم می آورد. با اینحال وابستگی کشورهای آسیای میانه به روسیه و حتی به چین برنامه آمریکا را دچار مشکل می کند.

خبرگزاری صداوسیما: رسانه‌های عراق به نقل از منابع آمریکائی اعلام کردند که ۱۴ موشک به سمت پایگاه عین الاسد شلیک شده است. سخنگوی ائتلاف بین المللی اعلام کرد پایگاه عین الاسد در غرب عراق هدف ۱۴ فروند موشک قرار گرفت. سخنگوی ائتلاف بین المللی گفت: موشک‌های شلیک شده به پایگاه عین الاسد و مناطق اطراف آن اصابت کرد و تدابیر دفاعی فعال شد. وی افزود: گزارش‌های اولیه حاکی از بر جای گذاشتن سه زخمی در حمله به پایگاه عین الاسد است.

ایسنا: کلود جوزف ، نخست وزیر موقت هائیتی، در بیانیه‌ای گفت: گروهی از افراد ناشناس شبانه به اقامتگاه شخصی رئیس جمهور هائیتی جوینل مویز حمله کرده و وی را به ضرب گلوله کشتند.

ایسنا: سفیر فرانسه در بیروت اعلام کرد که پاریس اواخر ژوئیه میزبان نشست حمایت از لبنان است. روزنامه النهار نوشت، یک مسئول عالی‌رتبه لبنانی گفت: آن گریو، سفیر فرانسه در لبنان تأکید کرده که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه قبل از پایان ژوئیه میزبان سومین نشست حمایت از مردم لبنان است. این نشست این است که چند روز قبل از سالروز انفجار بندر بیروت برگزار می‌شود.

ایسنا: یکی از مقام‌های ارشد ژاپنی با بیان این مساله که جاه‌طلبی‌های چین می‌تواند باعث تهدیدی وجودی برای توکیو باشد، گفت: تهاجم چین به تایوان احتمالا باعث درگیری بزرگی می‌شود که آمریکا و ژاپن را وارد جنگ با پکن می‌کند. به نوشته روزنامه واشنگتن اگزماینر، تارو آسو، معاون نخست وزیر ژاپن ضمن بررسی احتمال حمله چین به تایوان گفت: در صورت بروز چنین اقدامی، ژاپن و آمریکا باید با هم از تایوان دفاع کنند. این روند ممکن است به یک تهدید وجودی برای توکیو بدل شود. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، این بیانیه باعث شد تا آسو، ‌ارشدترین مقام دولتی ژاپن باشد که سناریوی روشنی را بیان می‌کند که در آن، نیروهای ارتش ژاپن در درگیری بر سر خاکی بغیر از قلمروی ژاپن مداخله خواهند کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *