جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

حمله مقاومت عراق به شهر حیفا

تهران-ایرنا-مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه اعلام کرد که به یک هدف حیاتی را در بندر حیفا در فلسطین اشغالی حمله کرده است.

موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

مقام حماس: ما با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح هرگز به آنان باج نمی دهیم

تهران-ایرنا- «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

Loading

رسانه‌ها؛بازتاب حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی و…

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش عراق به حمله هوایی آمریکا به مواضع حشدالشعبی، اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا  درخصوص حمله به نیروهای حشد الشعبی در مرز سوریه و عراق، واکنش سازمان ملل و مقاومت عراق به تهاجم آمریکا به مواضع مقاومت،حمله به پایگاه نیروهای آمریکایی در سوریه، اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره ایران پس از دیدارش با رئیس رژیم صهیونیستی، تلفات سنگین طالبان در حملات نیروهای دولتی افغانستان، تداوم ناآرامی‌ها در کرانه‌باختری، دیدار وزرای خارجه ترکیه و روسیه، درخواست رئیس جمهور چین از اعضای حزبش، خروج ترکیه از ادلب، موضوع اجلاس آتی کشورهای ضامن آستانه، افزایش تنش ها در تیگرای اتیوپی، سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به امارات، برگزاری نشست ائتلاف ضدداعش در رم ، برگزاری رزمایش ترکیه و جمهوری آذربایجان و آغاز رزمایش عظیم آمریکا و اوکراین در دریای سیاه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه: سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق حمله هوایی آمریکا به مواضع حشد الشعبی در مرز عراق و سوریه را محکوم کرد. یحیی رسول با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که حمله هوایی شب گذشته آمریکا، نقض آشکار و غیر قابل قبول حاکمیت ارضی و امنیت ملی عراق بوده و خلاف همه معاهدات بین المللی است.گفتنی است کتائب السید الشهدا وابسته به حشد الشعبی اعلام کرده که در حمله هوایی آمریکا چهار عضو این گروه کشته شده‌اند.

ایران پرس: وزیر امور خارجه آمریکا حمله جنگنده‌های این کشور به منطقه البوکمال در مرز سوریه و عراق را «ضروری، مناسب و آگاهانه» خواند. «آنتونی بلینکن» مدعی شد: این اقدام در دفاع از خود برای جلوگیری از حملات بعدی انجام شد.وی ادعا کرد که این حملات پیام بسیار مهم و قوی ارسال می کند و امیدوارم که شنیده شود و مانع از اقدامات آینده شود.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پی تهاجم آمریکا به مواضع مقاومت، نسبت به وضعیت نامتعادل منطقه ابراز نگرانی کرد. «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پی تهاجم آمریکا به مواضع مقاومت، نسبت به وضعیت نامتعادل منطقه ابراز نگرانی کرد. وی افزود که سازمان ملل در جریان گزارش‌ها در خصوص حمله هوایی آمریکا در ناحیه مرزی عراق و سوریه قرار گرفته است. دوجاریک همچنین گفت که از همه طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن‌داری در پیش گرفته و از انجام هرگونه اقدامی که باعث غیرعادی شدن شرایط می‌شود، خودداری کنند چرا که می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک برای پیدا کردن راه حل مقابله با تنش‌ها در منطقه را بی‌اثر کند.

الکوثر فارسی: دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق از کلیه دستگاه‌های نظامی برای پشتیبانی از مقاومت جهت احیای تمامیت ارضی کشور دعوت کرد. شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء دوشنبه شب تاکید کرد، هدف قرار دادن نیروهای الحشدالشعبی ثابت کرد که دولت جدید آمریکا دنباله‌رو همان دولت نادان «دونالد ترامپ» است. شیخ اکرم الکعبی با اشاره به اینکه سیاست شرارت‌بار و مداخله‌گرانه در سرنوشت ملت‌ها جزو سرشت شیطان بزرگ است، افزود، اشغالگران شرور بدانند که شهادت، مسیر نیروهای مقاومت است و نیروهای مقاومت از شهادت باکی ندارند.

یورونیوز: دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که «شبه‌نظامیان نزدیک به ایران» یک پایگاه آمریکایی در شرق سوریه را هدف قرار دادند. این حمله یک روز پس از حملات هوایی ارتش آمریکا به مواضع گروه‌های شیعی در مرز عراق و سوریه رخ داد. واشنگتن این اقدام را در پاسخ به حملات ماه‌های اخیر علیه منافع آن‌ها در عراق عنوان کرد.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور آمریکا در دیدار با همتای اسرائیلی قول داد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا نکند. بایدن گفت که در دوره ریاست جمهوری او ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد و حق اسرائیل برای دفاع از خود را مورد تأیید قرار داد. ریولین نیز گفت که «ما دوستان خوبی در کاخ سفید داریم و اسرائیل به دلیل منافع مشترک، متحدی بزرگتر از آمریکا ندارد».

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت دفاع افغانستان امروز اعلام کرد: دویست و سی و پنج عضو طالبان در عملیات‌های شبانه روز گذشته نظامیان افغان در استان‌های ننگرهار، لغمان، نورستان، کنر، غزنی، قندهار، زابل، بلخ، فاریاب، هلمند، بغلان، بدخشان، قندوز و کاپیسا کشته و صد و شصت و یک نفر از آن‌ها زخمی شدند. همچنین در این عملیات‌ها نوزده حلقه مین کار گذاشته شده نیز در چند منطقه کشف و خنثی شد.فرماندهی پلیس کابل نیز امروز اعلام کرد: در حمله صبح امروز افراد مسلح ناشناس به نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» استان کابل، دو نظامی کشته شدند و یک نظامی دیگر زخمی شد.

خبرگزاری فارس: همزمان با تداوم ناآرامی‌ها در کرانه باختری در پی کشته شدن یک فعال فلسطینی به دست تشکیلات خودگردان، وزیر کار دولت فلسطین استعفا کرد و دولت را نیز به این اقدام فراخواند. «نصری ابوجیش» وزیر کار در دولت فلسطین و عضو حزب «الشعب الفلسطینی» بنا به تصمیم این حزب، از پست خود استعفا کرد.«بسام الصالحی» دبیرکل حزب الشعب الفلسطینی، استعفای ابو جیش از دولت تحت نخست‌وزیری «محمد اشتیه» را اعلام کرد.

خبرگزاری ایرنا: وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه در دیداری دو جانبه ضمن بررسی تحولات منطقه و جهان، در خصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و نظامی میان دو کشور با یکدیگر گفت و گو می‌کنند. «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «سرگئی لاوروف» همتای روس او روز چهارشنبه در شهر آنتالیا دیدار کرده و آخرین رویدادهای مربوط به جنوب قفقاز، خاورمیانه، شمال آفریقا و همچنین مسائل مرتبط با افغانستان، اوکراین، آسیای میانه، شرق مدیترانه، دریای سیاه، سوریه و لیبی را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند داد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور چین در صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست درخواستهای خود از اعضای این حزب را مطرح کرد. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین امروز (سه شنبه) از اعضای حزب کمونیست خواست تا وفادار به حزب مانده و به خدمت به مردم ادامه دهند.این اظهارات درحالی مطرح شد که او مدال جدیدی به 29 عضو حزب خلق در یکصدمین سالگرد تاسیسش اعطا کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک منبع در اپوزیسیون سوریه در سخنانی به دستور کار نشست آتی کشورهای ضامن روند آستانه اشاره کرد.یک منبع در اپوزیسیون سوریه در سخنانی اعلام کرد که نشست آتی کشورهای ضامن روند آستانه خروج نیروهای ترکیه و گروه های تحت حمایت آن از مناطقی در غرب و جنوب ادلب و منطقه حومه ساحل سوریه را بررسی خواهد کرد.وی افزود: مناطقی که قرار است پس از خروج نیروهای ترکیه به ارتش سوریه تحویل داده شوند هنوز مشخص نشده است و در جریان نشست آستانه مشخص خواهد شد.

خبرگزاری مهر :  با ورود شورشیان به استان تیگرای، دولت اتیوپی از موافقت خود برای برقراری آتش بس در این منطقه خبر داد. شورشیان حاضر در اتیوپی همزمان با بحرانی شدن اوضاع در استان تیگرای و فرار مقام های اتیوپیایی از شهر «مکله» پایتخت این استان وارد این شهر مهم شده و ارتش اتیوپی به ناچار وضعیت آتش بس اعلام کرد.به گزارش تلویزیون دولتی اتیوپی، دولت مرکزی به صورت یکطرفه اعلام آتش بس کرده است.اعلام آتش بس یکجانبه از سوی دولت فدرال اتیوپی پس از حدود ۸ ماه درگیری با نظامیان تیگرای و پس از آن صورت گرفت که نیروهای ارتش اتیوپی دوشنبه کنترل شهر مکله، مرکز تیگرای را از دست دادند.

العالم فارسی: وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای افتتاح سفارتخارنه این رژیم در ابوظبی و سرکنسولگری تل‌آویو در «دبی» به امارات عربی متحده سفر کرد.«یائیر لاپید»با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به همراه عکسی از خود در هواپیما نوشت: «پرواز برای یک دیدار تاریخی به امارات عربی متحده».روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز یکشنبه (6 تیرماه) گزارش کرده بود که اواخر هفته جاری، لاپید در صدد است تا در یک دیداری بی‌سابقه به امارات عربی متحده سفر کند سفارتخانه رژیم صهیونیستی در «ابوظبی» و سرکنسولگری این رژیم در دبی را افتتاح کند و با وزیر خارجه امارات عربی متحده دیدار و گفت‌وگو کند.

دویچه وله: آمریکا و ایتالیا در نشست رم خواستار تلاش بیشتر علیه این شبه‌نظامیان تروریستی شده‌اند.نمایندگان ائتلاف ضد داعش در نشست رم نخست به موفقیت‌ها علیه این جریان تروریستی تأکید کردند.با این حال تمام کشورهای حاضر در نشست رم اتفاق نظر داشتند که خطر “دولت اسلامی” همچنان باقی است. داعش در عراق و سوریه همچنان از مخفیگاه‌های خود دست به عملیات تروریستی می‌زند. در آفریقا، به ویژه در ساحل عاج و نیز در موزامبیک هر چه بیشتر گروه‌های افراطی اسلام‌گرا به این شبکه ترور می‌پیوندند.

تی.آر.تی ترکیه:  وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد رزمایش مشترک نظامی با نام “مصطفی کمال آتاترک 2021” که در چارچوب همکاری نظامی بین دو کشور برنامه‌ریزی شده، در باکو آغاز شد600 سرباز، 40 تانک و خودروی زرهی، 20 توپ، 7 بالگرد جنگی و پرسنلی، 3 هواپیمای بدون سرنشین و 50 دستگاه نظامی در این رزمایش که تا 30 ژوئن ادامه دارد شرکت دارند.هدف از این رزمایش، توسعه توانایی عملیاتی مشترک دو ارتش، ارتقاء مهارتهای فرماندهی و کنترل و مدیریت و توانایی کماندوها برای انجام عملیات‌های مشترک است.

 ان. اچ.کی ژاپن: یک رزمایش بزرگ نظامی با حضور حدود ۳۰ کشور از جمله آمریکا و اوکراین در دریای سیاه آغاز شد.این رزمایش با نام «نسیم دریا ۲۰۲۱» با حضور حدود ۳۰ کشور، پنج هزار نیرو نظامی و بیش از ۳۰ کشتی جنگی از روز دوشنبه آغاز شده است.این رزمایش سالانه با حضور اعضای ناتو بیش از دو دهه ادامه داشته و هدف آن تقویت امنیت دریایی در منطقه دریای سیاه است. ناتو گفت از زمان الحاق «غیرقانونی» کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، حضور خود در منطقه را افزایش داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *