جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

رسانه‌ها؛حمایت ناتو از برجام و…

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: حمایت سران ناتو از مذاکرات احیای برجام، تاکید قاطع چین بر لغو همه تحریمهای ایران، اظهارات پوتین درباره روابط  روسیه و ایران، موضع گیری شدید ناتو در برابر چین، هشدار پکن نسبت به بهره‌گیری از «تئوری تهدید چین» از سوی ناتو، ورود  ناوگروه آمریکایی به دریای چین جنوبی، نشست شورای امنیت ملی آمریکا جهت ارزیابی نشت مواد از نیروگاه اتمی چین، انتقاد  استولتنبرگ از  اقدامات تهاجمی مسكو، برگزاری نشست چهارچانبه میان سران آمریکا، رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین، رزمایش  آمریکا و عربستان برای مقابله با پهپادها، مهلت ۳ روزه نبیه بری به حریری برای تشکیل دولت، راهپیمایی تندروهای صهیونیست و نگرانی از خشونت‌های تازه در قدس،  آمادگی حماس و جهاد اسلامی برای مقابله با راهپیمایی پرچم، نشست وزرای خارجه مصر، سودان و اتیوپی در آدیس‌آبابا درباره سد النهضه، ملاقات روسای جمهور آمریکا و ترکیه و پیام مهم اردوغان به ناتو وهشدار سازمان ملل متحد نسبت به وقوع گرسنگی در حوزه دریاچه چاد از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس: سران کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی “ناتو” روز دوشنبه در بیانیه ای بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و نیز بدعهدی کشورهای اروپایی در قبال این توافق بین المللی، از مذاکرات احیای برجام حمایت کردند.سران 30 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی “ناتو” در این بیانیه‌ تصریح کردند،  از مذاکرات کنونی در وین در جهت احیای برجام پشتیبانی می کنند.در این بیانیه آمده است: “ما به عنوان اعضای ناتو از مذاکرات مهمی که میان شرکت کنندگان در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از یکسو و نیز به طور جداگانه با آمریکا از سوی دیگر برقرار است، به منظور هموار کردن مسیر برای بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی‌های برجام حمایت می‌کنیم”.

رادیو چین: رئیس هیات چین در مذاکرات احیای برجام در وین گفت که امریکا باید همه تحریمهایش را علیه ایران یکباره و کاملا لغو کند. وانگ چیون سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمانهای بین‌المللی مستقر در وین گفت:مذاکرات احیای برجام 11 هفته طول کشیده و وارد مرحله نهایی شده است، اما لغو تحریمها و دیگر مسائل مربوط در مذاکرات لاینحل مانده و حل آنها به تأخیر افتاده است؛ نگرانیهای ایران کاملا مشروع و منطقیست و برای احیای برجام نیز آمریکا باید پیشدستانه تحریمهای یکجانبه اش را علیه ایران و تحریمهای درازدستانه خود را علیه طرفهای ثالث لغو کند.

اسپوتنیک روسیه: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با NBC گفت روسیه برنامه‌هایی برای همکاری از جمله در حوزه فنی و نظامی دارد.سرویس مطبوعاتی کرملین اعلام کرد : ما برنامه‌هایی برای همکاری با ایران داریم، از جمله در زمینه همکاری های نظامی – فنی، همه اینها در چارچوب تصمیماتی است که در برنامه ما توافق شده است، در مورد برنامه هسته ای ایران در چارچوب تصمیمات سازمان ملل، همراه با شرکای ما در آماده سازی برجام، جایی که در مرحله خاصی باید تحریم ها علیه ایران برداشته شود، از جمله در زمینه همکاری های نظامی و فنی.

ان اچ کی ژاپن: سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست یک روزه خود در بروکسل خواهان موضع گیری شدیدتری در برابر چین شدند.رهبران این ائتلاف دفاعی در پایان نشست خود بیانیه ای را صادر کردند. در این بیانیه گفته شده است که رفتار چین چالش های سیستماتیکی را برای نظم جهانی مبتنی بر قانون ایجاد می کند.جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از تنش های ایجاد شده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، امیدوار بود که ناتو را دوباره متمرکز و متحد کند. او می گوید که چین و روسیه در پی ایجاد شکاف در یکپارچگی این پیمان هستند.

خبرگزاری ایلنا: دفتر نمایندگی چین در اتحادیه اروپا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست تا از غلو کردن در زمینه «تئوری تهدید چین» خودداری کنند.این در حالی است که رهبران عضو ناتو طی بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که چین «چالشی سیستماتیک» است. در نشست بروکسل، رهبران ناتو همچنین سازوکار کشورهایی چون چین را «تمامیت‌خواهانه» خواندند.

خبرگزاری مهر : ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» و شناورهای همراه آن، در اقدامی که واکنش پکن را در پی خواهد داشت؛ وارد دریای چین جنوبی شد. بنا بر اعلام نیروی دریایی آمریکا، قرار است این ناو هواپیمابر و شناورهای همراه آن، حین حضور در دریای چین جنوبی، عملیات‌های امنیت دریایی انجام دهند که شامل عملیات‌های پروازی با استفاده از هواپیماهای بال ثابت و متحرک نیز می‌شود.آمریکا حضور خود در قلمرو سنتی چین را با استناد به اصل حق آزادی دریانوردی توجیه می‌کند حال آنکه هدف اصلی از این اقدام، به چالش کشیدن تمامیت ارضی چین است.

العالم فارسی: به دنبال گزارش یک شرکت فرانسوی نسبت به نشت محتمل مواد رادیو اکتیو از یک نیروگاه هسته‌ای در چین، دولت بایدن گفت‌گوهایی را با فرانسه و چین انجام داد و شورای امنیت ملی این کشور نشستی را برگزار کرد.مقام‌های دولت آمریکا از ارزیابی گزارش یک شرکت فرانسوی در زمینه نشت محتمل مواد رادیو اکتیو از نیروگاه هسته‌ای «تایشان» در استان «گوانگ‌دانگ» در چین خبر دادند.

آناتولی  ترکیه: دبیرکل ناتو ضمن اشاره به آنکه روابط با روسیه در پایین‌ترین سطح از زمان جنگ سرد رسیده اعلام اقدامات تهاجمی مسکو امنیت‌مان را تهدید می‌کند.وی در این نشست اظهار داشت: سران ناتو بر تعهد خود برای اقدام هم طریق از گفتمان و هم دفاع در برابر تهدیدهای روسیه و چین تاکید کردند.استولتنبرگ اعلام کرد که ناتو مایل است ضمن دفاع از خود با روسیه نیز مذاکره کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری عبری از تماس‌ها برای برگزاری نشست چهارچانبه میان سران آمریکا، رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین خبر دادند. شبکه کان رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تماس‌هایی برای برگزاری نشست میان سران این رژیم، آمریکا، امارات و بحرین وجود دارد.طبق این گزارش، گابی اشکنازی، وزیر خارجه دولت نتانیاهو طی هفته‌های اخیر تماس‌هایی را درباره این نشست انجام داده است.

خبرگزاری فارس: پس از ابراز نگرانی فرماندهی تروریست‌های ستاد مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) از پهپادهای مقاومت، این ستاد با انتشار تصاویری اعلام کرد که در خاک عربستان سعودی، تمرینی به منظور مقابله با پهپادهای کوچک برگزار کرده است.سنتکام اعلام کرد که گروه مأموریت‌های هوایی-زمینی پیاده‌نظام دریایی به منظور دست‌یابی به اهدافی خاص و پاسخگویی در بحران‌ها، هفته گذشته، در عربستان سعودی تمرینی را با سامانه پدافند هوایی «مارینز» (MADIS) به اجرا در آورد.

خبرگزاری تسنیم: درحالی که بحران تشکیل دولت در لبنان حل نشده، معترضان در طرابلس با تجمع مقابل منازل نمایندگان پارلمان خواستار استعفای آنها شدند. روزنامه الاخبار لبنان درباره آخرین وضعیت بحران سیاسی این کشور اعلام کرد که از جمعه گذشته تاکنون همه تماس‌ها در این زمینه متوقف شده و شاید بتوان گفت تنها چیزی که از ابتکار «نبیه بری» رئیس پارلمان برای تشکیل کابینه باقی مانده، اصرار برای عدم استعفای «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف از ماموریت تشکیل دولت قبل از پیدا شدن یک جایگزین برای اوست.منابع آگاه به روزنامه الاخبار گزارش دادند که نبیه بری 3 روز به حریری فرصت داده تا به دنبال راه حلی برای تشکیل سریع دولت باشد.

دویچه وله: تندروهای اسرائیل قصد دارند، روز سه‌شنبه “راهپیمایی پرچم” را در بخش مسلمان‌نشین قدس برگزار کنند. فلسطینیان این عمل را تحریک‌آمیز می‌دانند. نگرانی‌ها از موج تازه خشونت در خاورمیانه بالا گرفته است.راهپیمایی پرچم به فراخوان هواداران بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل راه‌اندازی شده و برگزار می‌شود.

الکوثر فارسی: گروههای مقاومت فلسطین اعلام کردند با راهپیمایی شهرک نشینان صهیونیست موسوم به راهپیمایی پرچم ها در روز سه شنبه مقابله می کنند.جنبش جهاد اسلامی، مراسم به اصطلاح “راهپیمایی پرچم ها” را، اقدامی تحریک آمیز و تنشی خطرناک از سوی رژیم صهیونیستی دانست و خواستار بسیج عمومی در همه شهرها ، روستاها و اردوگاههای داخل فلسسطین و در مناطق پناهندگان خارج از فلسطین به منظور آماده سازی برای مقابله با هر گونه تجاوز به مقدسات شد.

خبرگزاری صدا وسیما: قرار است وزرای امور خارجه مصر، سودان و اتیوپی در نشست آدیس آبابا، گزارش کارشناسان فنی و طرح‌های پیشنهاد شده درباره آبگیری سد النهضه را بررسی کنند.امروز در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی  نشست وزرای امور خارجه این کشور، مصر و سودان برگزار می‌شود.سودان در این نشست، ریاست شورای کشور‌های حوضه رودخانه نیل را برعهده خواهد گرفت.

یورونیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه دیدار با جو بایدن، همتای آمریکایی خود را «سازنده» خواند. به گفته وی، در این دیدار رهبران دو کشور درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و همچنین روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرده‌اند.دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه برگزاری نشست سالیانه سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در بروکسل بلژیک برگزار شد.جو بایدن نیز پس از پایان این نشست بدون اشاره‌ای به جزئیات دیدار نشست را بسیار خوب» ارزیابی کرد.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک پیام ویدئویی در نشست «مشارکت در ثبات» که در حاشیه اجلاس سران ناتو در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار می‌شود، سخنرانی کرد.وی ضمن تاکید بر نقش پیشروی ترکیه در فرآیند ایجاد ثبات در عراق، افغانستان، قفقاز، بالکان، دریای سیاه و آفریقا، اظهار داشت: آغاز دوباره روند گفتمان و مذاکره با یونان به عنوان همسایه و متحد ترکیه در کنار حل اختلافات دوجانبه برای ثبات و رفاه منطقه نیز مفید خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا: سازمان ملل متحد در گزارشی بامداد سه‌شنبه هشدار داد که بیش از ۵ میلیون نفر در حوزه دریاچه چاد با گرسنگی دست وپنجه نرم می‌کنند.دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در این گزارش اعلام کرد، همچنین ۴۰۰ هزار کودک در حوزه دریاچه چاد که شاهد اعمال خشونت آمیز بوده است، از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *