جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

چرایی سنگ‌اندازی واشنگتن در مسیر عضویت فلسطین در سازمان ملل/ وتوی آمریکا چه معنایی داشت؟

آمریکا هرچند بعد از دهه ۹۰ همزمان با سلسله مذاکرات بین اعراب و اسرائیل تلاش کرده بود که خود را به عنوان میانجی صادق معرفی کند اما امروز کاملا روشن است که از یک طرف نه کشورهای عربی و فلسطین این موضع آمریکا را قبول کرده اند و نه آمریکا بنا دارد تا این نقش به اصطلاح میانجیگرانه را بدون اطمینان از جلب نظر اسرائیل انجام دهد. بنابر این سیاست امریکائی ها در قبال طرح دو کشوری و مبنای این کشور در پیگیری این طرح بدون توجه به تفسیر اسرائیل از این مسئله نیست.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

رسانه‌ها؛چالش جدید چین و اروپا و…

۱۴۰۰/۰۳/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: مناقشه‌ جدید چین و اروپا برسر توافق سرمایه‌گذاری، اعلام روسیه به عنوان تهدید شماره یک از سوی وزارت دفاع انگلستان ، واکنش سخنگوی کرملین به  تحریم های جدید آمریکا، تاکید شورای امنیت بر پایبندی  اسرائیل و حماس به آتش‌بس، واکنش بایدن به آتش بس در غزه ، رجز خوانی «گانتس» بعد از شکست در جنگ غزه، از سرگیری تظاهرات علیه نتانیاهو در قدس اشغالی، نگرانی فرمانده سنتکام از پهپادهای کوچک گروه‌های مقاومت، پایان رزمایش عربستان و آمریکا، دعوت انصارالله یمن از  عربستان به  انجام مذاکرات جدی ، تاکید رئیس ستاد ارتش فرانسه بر ادامه حضور اروپا در منطقه ساحل آفریقا، کنفرانس مطبوعاتی مدیرکل آژانس انرژی اتمی در مورد ایران، تاکید روسیه بر احیای برجام براساس شکل اولیه توافق، ادامه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق ، برنامه جدید چین برای پشتیبانی از مقابله جهان با کرونا ،ابراز تمایل  فرمانده ارتش میانمار به واگذاری قدرت به غیر نظامیان و بحران میان اسپانیا و مغرب از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: چین تصمیم اتحادیه اروپا درخصوص توقف اجرای توافق سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا با چین را سیاستی “تقابل‌جویانه” و از موضع بالا خواند.این توافق قرار است فعالیت و بازرگانی خارجی اروپا و چین را هماهنگ کند.پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) رای به توقف مذاکرات ناظر بر توافق سرمایه‌گذاری مشترک با چین داد.

 اسپوتنیک روسیه: وزیر دفاع انگلیس، بن والاس در مورد افزایش فعالیت کشتی های روسی در سواحل انگلستان گفت، روسیه را دشمنی که تهدید شماره یک به شمار می‌آید، خواند. وی گفت: ما به طور منظم توسط کشتی های کنجکاو روسی بازدید می شویم، اکنون چندین کشتی جنگی روسی به طور منظم از ما بازدید می کنند. به گفته وزیر، انگلیس تلاش کرد تا سیاست تنش زدایی را دنبال کند و از روش های دیگر استفاده کند. والاس افزود: اما اکنون، تا زمانی که روسیه نگرش خود را تغییر دهد، درک اینکه ما کجا می رویم بسیار دشوار است.

ایران پرس: سخنگوی کرملین در ارتباط با تحریم های جدید آمریکا علیه پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به «نورد استریم- 2» گفت: حرف و عمل آنها در ارتباط با مذاکرات و رفع اختلافات با هم متضاد است. «دیمیتری پسکوف» تاکید کرد: آنها درباره روابط و مذاکرات دو جانبه در حرف یک چیز می گویند و در عمل خلاف آن رفتار می کنند. وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه (21 مه) سه شرکت و 13 کشتی روسیه را که در تکمیل پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان در چارچوب پروژه نورد استریم- 2 مشارکت دارند، تحریم کرد.در واکنش به این اقدام، مسکو اعلام کرد که ساخت و تکمیل این پروژه بدون در نظر گرفتن تحریم های ایالات متحده ادامه خواهد یافت.

آناتولی  ترکیه: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای مشترک از برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در غزه استقبال و طرفین را به پایبندی کامل به این آتش‌بس دعوت کردند.در این بیانیه از نقش مصر، سایر بازیگران منطقه‌ای، سازمان ملل و گروه چهارگانه صلح خاورمیانه در این روند تمجید و بر اهمیت ارائه فوری کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان فلسطینی به‌ویژه در غزه تاکید شد.شورای امنیت در این بیانیه همچنین اعلام کرد که اعضای این نهاد از فراخوان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای کمک به روند بازسازی سریع و گسترده منطقه به‌طور کامل حمایت می‌کنند.

یورونیوز: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با ابراز امیدواری نسبت به تداوم آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، گفت آمریکا با همکاری سایر کشورها به بازسازی غزه کمک خواهد کرد.رئیس‌جمهور آمریکا که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مون جه این، رئیس جمهور کره جنوبی، شرکت کرده بود خطاب به خبرنگاران گفت: «من دعا می‌کنم آتش‌بس ادامه پیدا کند. وقتی نتانیاهو به من قول می‌دهد من روی حرفش حساب می‌کنم. او هیچوقت قولی که به من داده را نشکسته است.»

خبرگزاری تسنیم: «بنی‌گانتس» وزیرجنگ رژیم صهیونیستی بعد از شکست در جنگ ۱۱ روزه و برای جلوگیری از شدت انتقادات داخلی و  فرو نشاندن خشم اعتراضات به نحوه عملکرد وی در مدیریت جنگ تهدید به اشغال غزه کرد.«بنی گانتس» طی سخنانی که نشان از شکست و ناتوانی این رژیم در جنگ 11 روزه علیه گروههای مقاومت اسلامی فلسطین دارد، گفت «اگر روزی مجبور شویم، غزه را اشغال کنیم، این کار را خواهیم کرد». گانتس در عین حال تأکید کرد که «اسرائیل اجازه شلیک موشک‌ها یا بالن‌های انفجاری از نوار غزه را بعد از پایان عملیات نظامی با گروه‌های فلسطینی نخواهد داد».

العالم فارسی: منابع خبری از شروع مجدد تظاهرات علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی مقابل اقامتگاه وی در غرب قدس اشغالی خبر دادند. اعضای گروه معترض موسوم به «پرچم‌های سیاه» شنبه شب در میدان «بالفور» تجمع کرده اند. این مکان در غرب شهر قدس اشغالی مجاور اقامتگاه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. منابع خبری از حضور نیروهای امنیتی در خیابان های منتهی به اقامتگاه نتانیاهو خبر دادند.گروه مخالف پرچم‌های سیاه و برخی دیگر از جمله سازمان دهندگان این تظاهرات هستند . آن‌ها نتانیاهو را به فساد مالی و سو مدیریت متهم کرده‌اند و هر شنبه علیه او تظاهرات می‌کنند.

خبرگزاری فارس: فرمانده سازمان تروریستی سنتکام ضمن اشاره به عقب بودن آمریکا از روش‌های مقابله با پهپادهای گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا، تداوم عملیات‌ها علیه نظامیان آمریکایی در عراق را «خطرناک» توصیف کرد.«کنث فرانکلین مک‌کنزی» رئیس سازمان «فرماندهی مرکزی ایالات متحده» (موسوم به سنتکام) و فرمانده نظامیان تروریست آمریکایی در غرب آسیا درباره فناوری هواپیماهای بدون سرنشین کوچک که در اختیار ایران و گروه‌های مقاومت منطقه است، ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری ایرنا: رسانه های سعودی از پایان رزمایش مشترک نیروهای هوایی آمریکا و عربستان سعودی به نام سراب صحرا ۳ خبر دادند.روزنامه سعودی الشرق الاوسط نوشت :طی این رزمایش سناریوهای جنگ علیه تهدیدات احتمالی به اجرا درآمده است. این رزمایش مذکور با هدف ایجاد بازدارندگی لازم در برابر هرگونه حمله‌ای برگزار شده‌است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن از عربستان خواست که برای پایان دادن به جنگ یمن وارد مذاکره جدی با این جنبش شود. مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سخنانی از ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی خواست که محاصره یمن را لغو کرده و وارد یک گفت وگو و مذاکره جدی برای پایان دادن به جنگ یمن شود.وی افزود: ما بار دیگر به سازمان ملل و همه، آمادگی کامل خود را برای کمک موثر برای دستیابی به صلح – با تأکید بر ضرورت مجزا دانستن جنبه‌های بشردوستانه و انسانی با دیگر موارد- تکرار می‌کنیم.

خبرگزاری ایلنا: رئیس ستاد ارتش فرانسه بر حضور اروپا در منطقه ساحل آفریقا به مدت ۱۰ سال تاکید کرد.«فرانسوا لوکوانتر»، رئیس ستاد ارتش فرانسه تاکید کرد که حضور اروپا در منطقه ساحل آفریقا به مدت ۱۰ سال طول خواهد کشید. وی گفت: «این منطقه در آینده احتمالا شاهد حضور بیشتر اروپا خواهد بود.» 

خبرگزاری مهر : مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه بعدازظهر یک نشست خبری با موضوع تحولات مربوط به کار نظارت و راستی آزمایی آژانس در جمهوری اسلامی ایران برگزار می کند.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرد که «رافائل گروسی» مدیرکل این آژانس روز یکشنبه بعدازظهر یک نشست خبری با محور تحولات مربوط به کار نظارت و راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌کند.این در حالی است که گروسی در حال مذاکره با ایران برای تمدید موافقتنامه پادمانی است که می‌تواند بر روند مذاکرات جهت احیای توافق هسته ایران تأثیر مثبت بگذارد.

الکوثر فارسی: نماینده دائم روسیه در سازما‌ن‌های بین‌المللی وین تأکید کرد که هدف اصلی مذاکرات فعلی احیای کامل برجام به شکل اولیه‌اش است.«میخائیل اولیانوف» تأکید کرد که هدف فقط به بازگشت ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران به برجام محدود نمی‌شود و هدف اصلی احیای کامل برجام به شکل اولیه آن است.وی در این خصوص توضیح داد: «تنها چیزی که می‌گویم این است که مسئله فقط بازگشت ایالات متحده و ایران (به تعهدات برجامی نیست)، بلکه احیای کامل برجام به شکل اولیه آن است».

تی.آر.تی ترکیه: وزارت دفاع ملی ترکیه در اطلاعیه‌ای که از حساب توییتر خود به اشتراک گذاشت، نوشت : نیروهای مسلح ترکیه با عملیات نظامی پنجه رعد و پنجه صاعقه به وارد کردن ضربات کمرشکن به تروریستها ادامه می‌دهند.در این اطلاعیه اعلام گردید: در نتیجه عملیات نظامی پنجه صاعقه که با موفقیت ادامه دارد، مقادیر زیادی مهمات نظامی و سلاح متعلق به سازمان تروریستی ” پ.ک.ک ” بدست آمده‌است.

رادیو چین: رهبر چین برنامه جدید کشور برای پشتیبانی از مقابله جهان با کرونا را اعلام کرد. شی جین پینگ تاکید کرد: مقابله با همه گیری برای مردم و نیز باید با اتکا به مردم باشد؛ باید ایمنی زندگی و سلامت مردم را در موقعیت برجسته قرار دهیم و با مسوولیت پذیری و شهامت سیاسی بسیار، برخوردی مناسب داشته باشیم و به طور عملی به ارزش زندگی و کرامت همگان احترام بگذاریم.

ان. اچ.کی ژاپن: مین آنگ هلاینگ، فرمانده ارتش میانمار، در اولین مصاحبه خود با رسانه های خارجی پس از کودتا، گفته است که در نظر دارد به دنبال واگذاری قدرت به غیر نظامیان باشد. او گفت که ارتش میانمار قصد دارد بر اساس دموکراسی چند حزبی، یک کشور فدرال تشکیل دهد و در صورتی که شرایط اجازه دهد، تغییر دولت را می توان ظرف ۱۲ تا ۱۸ ماه انجام داد. او به طور ضمنی گفت که حکومت ارتش موقتی بوده و تنها به منظور تلاش برای جلب تفاهم مخالفان کودتا و جامعه بین المللی است.

خبرگزاری صدا وسیما: ورود ابراهیم غالی، رهبر جبهه پولیساریو به اسپانیا، نارضایتی مغرب را برانگیخته است. مغرب تحقیقی ”شفاف“ درباره آنچه “ورود متقلبانه ابراهیم غالی، رهبر جبهه پولیساریو به اسپانیا” خواند را خواستار شد. ورود رهبر جبهه پولیساریو و بستری شدن او در بیمارستانی در اسپانیا بحرانی دیپلماتیک میان دو کشور به وجود آورده است که این هفته نیز با هجوم بی سابقه مهاجران مغربی به شهر سئوتای اسپانیا در شمال مغرب همراه بود. فؤاد یزورح (Fouad Yazourh) , یک مقام بلند پایه وزارت امور خارجه مغرب در کنفرانسی مطبوعاتی در رباط، پایتخت مغرب اعلام کرد رهبر جنبش استقلال طلب صحرا که الجزایر نیز از او حمایت می‌کند, با اسنادی جعلی و هویتی تقلبی به اسپانیا سفر کرده است. وی افزود ”تحقیقی که ما امیدواریم شفاف باشد، قرار است این موضوع را به طور کامل روشن کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *