جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

امیرعبداللهیان: راه حل بحران منطقه، توقف جنایات جنگی رژیم اسراییل در غزه است/ تببین پیامدهای هرگونه تکرار ماجراجویی جدید اسرائیل در شورای امنیت

برای حل ریشه ای بحران در منطقه، آنچه ضروری است، تمرکز بر راه حل سیاسی و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه است و باید یک بسته سیاسی که همه ابعاد ای…

Loading

رسانه‌ها؛شورای امنیت همچنان ناکام در پرونده غزه و…

۱۴۰۰/۰۲/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: شکست چهارمین نشست شورای امنیت درباره فلسطین، نشست بی نتیجه وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره اوضاع فلسطین و اسرائیل، آخرین آمار شهدای فلسطینی در دهمین روز جنگ غزه، پیشنهاد مصر برای برقراری آتش‌بس میان صهیونیست‌ها و گروه‌های مقاومت، هشدار پوتین به تشدید درگیری های منطقه ای در خاورمیانه، درخواست سازمان عفو بین‌الملل برای تحقیق درباره حملات اسرائیل به غیرنظامیان، تاکید چین بر آتش بس فوری در فلسطین، آمادگی جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق برای حمله به رژیم صهیونیستی، تاکید بایدن بر حمایت از اسرائيل، ابراز خوشبینی وزیر خارجه عربستان درباره مذاکرات مقدماتی با ایران،  اعتراض چین به عبور ناوهواپیمابر آمریکا از تنگه تایوان، گفت‌وگوی مشاوران امنیت ملی آمریکا و انگلیس درباره ایران، احتمالً معافیت نورد استریم ۲ از تحریم آمریکا، ورود گسترده پناهجویان به اسپانیا، تاکید اشرف غنی بر آمادگی افغانستان برای جنگ با طالبان، تحریم های بیشتر آمریکا، بریتانیا و کانادا بر میانمار و هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره «آپارتاید واکسن» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): چهارمین نشست شورای امنیت درباره فلسطین هم شکست خورد. شورای امنیت سازمان ملل سه شنبه در چهارمین نشست خود درباره فلسطین از آغاز درگیری‌ها در اراضی فلسطینی، نتوانست موضع واحدی اتخاذ کند. نماینده دائم چین در سازمان ملل در جلسه‌ای که چهارمین نشست شورای امنیت از زمان آغاز درگیری‌ها در نوار غزه بود ، گفت که این شورا نتوانست موضع واحدی درباره مناقشه فلسطین و اسرائیل اتخاذ کند.وی افزود که از اعضای شورای امنیت می‌خواهد “تا برای دستیابی به آتش بس و حمایت از غیرنظامیان تلاش‌هایشان را بیشتر کنند.”

رادیو چین: وزیران خارجه 27 کشور اتحادیه اروپا درباره اوضاع متشنج فلسطین و اسرائیل نشستی غیررسمی به صورت آنلاین برگزار کردند اما به توافق نظر نرسیدند.در این نشست بیانیه مشترکی تهیه شد که 26 کشور عضو اتحادیه اروپا از آن حمایت کردند. به دلیل حمایت مجارستان از اسرائیل و رد بیانیه مشترک، اتحادیه اروپا نتوانست موضعی واحد در مورد اوضاع فلسطین و اسرائیل اتخاذ کند.جوزف بورل  مسئول سیاست خارجی اروپا گفت: امنیت اسرائیل و فلسطین به راه حل سیاسی نیاز دارد.

خبرگزاری تسنیم:در دهمین روز جنگ غزه ،گروههای مقاومت فلسطین ظهر امروز هم حملات راکتی و موشکی به شهرک‌های صهیونشین را آغاز کردند.منابع خبری از اصابت دست کم ۷ راکت در اشکول خبر دادند. همچنین  صدای آژیر در منطقه « کیبوتس کیسوفیم» در مرز با غزه شنیده شد.سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که مرکز نظامی «مارس» در شرق خان یونس را هدف حملات خمپاره‌ای خود قرار داده است.

خبرگزاری فارس: وزارت بهداشت غزه آمار جدید شهدای فلسطینی را اعلام کرد و در میان آنها دهها زن و کودک وجود دارد. بنا به گزارش وزارت بهداشت فلسطین تعداد شهدای این حملات به ۲۱۹ تن رسیده که در میان آنها ۶۳ کودک، ۳۶ زن و ۱۶ سالخورده دیده می‌شود.بر اساس گزارش «فلسطین الیوم»، در حملات صبح امروز به منازل مسکونی در خیابان «الشهدا» در مرکز نوار غزه سه نفر به شهادت رسیدند .

خبرگزاری فارس: برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند مصر طرحی برای برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین پیشنهاد کرده است. رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند مصر پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس میان صهیونیست‌ها و گروه‌های مقاومت ارائه کرده است.گزارش‌های اولیه حاکی است در این طرح پیشنهاد شده آتش‌بس از صبح پنجشنبه به اجرا درآید. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شده حماس با این طرح موافقت کرده است.

اسپوتنیک روسیه:ولادیمیر پوتین درخصوص تشدید درگیری های منطقه ای طولانی مدت در افغانستان، لیبی و خاورمیانه صحبت کرد. رئیس جمهور روسیه ضمن سخنرانی در بین سفرای کشورهای خارجی در مسکو در این زمینه ابراز نظر نمود. پوتین گفت: درگیری های منطقه ای طولانی مدت در افغانستان ، لیبی، خاورمیانه افزایش می یابد و روسیه با نگرانی در حال مشاهده این وضعیت است.

آناتولی  ترکیه: سازمان عفو بین‌الملل حملات اسرائیل به ساختمان‌های غیرنظامی در نوار غزه را «جنایات جنگی» دانسته و خواستار تحقیقات درباره آن شد.سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات هوایی اسرائیل، کودکان و زنان جان خود را از دست داده و در برخی موارد همه اعضای یک خانواده جان باختند، زندگی غیرنظامیان فلسطینی نادیده گرفته شد و ساختمان‌های غیرنظامی از بین رفت.در این بیانیه بر لزوم بررسی این حملات در قالب جنایات علیه بشریت یا جنایات جنگی تاکید شد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت خارجه چین تاکید کرد باید از آتش بس بین اسرائیل و غزه در سریعترین زمان ممکن حمایت کرد. وزارت امور خارجه چین تاکید کرد باید از آتش بس بین اسرائیل و غزه در سریعترین زمان ممکن حمایت کرد و همه طرف‌ها باید به مسئولیت شان در این باره عمل کنند.این وزارتخانه افزود: راهکار تشکیل دو کشور، راه حل اصلی است و شورای امنیت باید تدابیر فعالانه‌ای در مسئله فلسطین اتخاذ کند.

الکوثر فارسی: مهندس الشَمَّری، سخنگوی جنبش  نجبای عراق ضمن تأکید بر آمادگی کامل جنبش نُجَباء برای حمله به مواضع رژیم صهیونیستی در تمامی جبهه‌ها، اعلام کرد که مشارکت ما در جنگ، مشروط به درخواست مقاومت فلسطین است. نصر الشَمَّری گفت : ما آماده‌ایم که در حمایت از فلسطین، وارد درگیری مستقیم با رژیم صهیونیستی شویم. کمک به مقاومت فلسطین را تکلیف شرعی می‌دانیم و هر زمان که دستور داده شود، حرکت می‌کنیم.

یورونیوز:  جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در گفتگویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از آتش‌بس در مناقشه میان اسرائیل و فلسطینیان و جلوگیری از افزایش خشونت‌ حمایت کرد.کاخ سفید پس از این مکالمه تلفنی با انتشار گزارشی به انعکاس بخش‌هایی از گفتگوی دو طرف پرداخت و تاکید کرد که بایدن حمایت خود را از برقراری آتش‌بس و توقف فوری خشونت‌ها در مناقشه جاری میان گروه‌های فلسطینی و ارتش اسرائیل اعلام کرده است.

العالم فارسی: فیصل بن فرحان آل سعود درباره مذاکرات مقدماتی عربستان و ایران ابراز خوشبینی کرد. وزیر امور خارجه عربستان، در اظهار نظری نادر درباره مذاکرات مقدماتی میان ریاض و تهران ابراز خوشبینی کرد. جزئیات چندانی از این مذاکرات در دست نیست. وی که برای شرکت در دو نشست بین‌المللی در پاریس حضور دارد در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما برخی مذاکرات مقدماتی را آغاز کرده ایم. آنها هنوز در مراحل ابتدایی هستند ولی ما امیدوار هستیم.»

خبرگزاری ایرنا: ارتش جمهوری خلق چین به عبور ناو هواپیمابر آمریکا از تنگه تایوان اعتراض کرد و آن را اقدامی دانست که باعث تضعیف صلح و ثبات در منطقه می شود. سرهنگ “ژانگ چونوئی” سخنگوی فرماندهی شرق نیروی دریایی چین روز چهارشنبه در بیانیه ای که در وب سایت وزارت دفاع این کشور منتشر شد گفت: این اقدام ایالات متحده «ارسال سیگنال های اشتباه به نیروهای استقلال طلب تایوان» است و به طور عمدی اوضاع منطقه را مختل می کند و صلح و ثبات را به خطر می اندازد.

خبرگزاری ایلنا: مشاور امنیت ملی آمریکا و همتای انگلیسی وی طی دیداری در واشنگتن درباره ایران گفت‌وگو کردند. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و «استفان لاوگروو» همتای انگلیسی وی طی دیداری در واشنگتن درباره ایران گفت‌وگو کردند.دو طرف همچنین درباره شماری از چالش‌های بین‌المللی از جمله وضعیت غزه، روسیه و افغانستان نیز گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری مهر : وزرای خارجه آمریکا و روسیه مهیای دیدار با یکدیگر می شوند حال آنکه طبق برخی خبرها، دولت بایدن به دنبال آن است که ریاست شرکت و پروژه نورد استریم ۲ را از تحریم های احتمالی معاف کند. دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا به دنبال معاف کردن ریاست پروژه خط لوله «نورد استریم ۲» از تحریم های احتمالی است که قرار بود با ادعای حراست از منافع ملی آمریکا و امنیت انرژی اروپا تحمیل شود.نورد استریم ۲، در صورت تکمیل، گاز طبیعی را از روسیه به آلمان و نهایتاً تمام اروپا منتقل خواهد کرد.

دویچه وله: سفیر مراکش در مادرید به دلیل ورود انبوه پناهجویان از مراکش به مناطق اسپانیایی در شمال آفریقا احضار شد. تاکنون بیش از شش‌هزار نفر به سئوتا و ملیلا پناه برده‌اند. بیش از دوهزار و ۷۰۰ تن از آنان به مراکش بازگردانده شدند.به گزارش مقامات محلی تا ظهر سه‌شنبه، ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) بیش از شش‌هزار پناهجو وارد سئوتا شدند و صدها نفر تلاش کردند از حصار مرزی ملیلا (ملیله) در ۲۰۰ کیلومتری سئوتا بگذرند. به گفته پلیس، ۸۵ مرد و یک زن موفق شدند، وارد ملیلا شوند.

تی.آر.تی ترکیه:  اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد : آماده جنگیدن با طالبان پس از خارج شدن نیروهای خارجی از کشور هستند. اشرف غنی در مصاحبه با تلویزیون پی بی اس آمریکا اعلام کرد: بمنظور رفع تهدیدات در پی عقب نشینی نیروهای خارجی از افغانستان تدارکات لازمه انجام خواهد گرفت.غنی ضمن اشاره به اینکه تهدیدات تروریستی در کشور تغییر یافته ولی هنوز از بین نرفته‌است اعلام کرد: پس از عقب نشینی نیروهای خارجی از کشور آماده جنگیدن با طالبان هستیم.

 ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا، بریتانیا و کانادا اعلام کردند به دلیل فشار ادامه دار ارتش میانمار بر شهروندان که نسبت به کودتای ماه فوریه معرتضند، تحریم های بیشتری بر این ارتش اعمال می کنند.ایالات متحده اعلام کرد شورای نظامی اداره کشور در میانمار به همراه ۱۶ نفر دیگر از جمله برخی از اعضای این شورا، مشمول مسدود شدن دارایی های خود در آمریکا خواهند شد. آنها همچنین اجازه انجام تراکنش با شهروندان آمریکا را نخواهند داشت.

ایران پرس:  در حالیکه ادامه همه گیری بیماری کووید-19 همچنان قربانی می گیرد؛«تدروس ادهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت ضمن اشاره به وضعیت نامناسب توزیع واکسن ضد کرونا هشدار داد: دنیا وارد وضعیت «آپارتاید واکسن» شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *