جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌معنی است

وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

Loading

رسانه‌ها؛دفاع تمام قد آمریکا از رژیم صهیونیستی و…

۱۴۰۰/۰۲/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: ممانعت آمریکا از تصویب بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره قدس، حمایت تمام قد بایدن از اسراییل، موافقت کابینه امنیتی اسرائیل با تشدید حملات علیه غزه، رد هرگونه آتش بس از سوی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، درخواست دوباره سازمان ملل برای توقف درگیریها در قدس، اعزام نماینده ویژه واشنگتن برای کاهش تنش میان اسرائیل و فلسطینیان، درخواست چین برای تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی تنش‌های قدس، تأکید لاوروف بر لزوم تشکیل فوری نشست وزیران گروه چهارجانبه، انتقاد روسیه از تلاش اسرائیل برای تغییر موقعیت قدس، نخستین واکنش عربستان به تحولات فلسطین، درخواست ۴۴ سناتور آمریکایی از بایدن برای توقف فوری مذاکرات وین، انتقاد چین از آزمایشگاه‌های بیولوژی آمریکا، قدردانی گوترش از روسیه به خاطر تولید واکسن اسپوتنیک وی و پاسخ ارمنستان به اقدامات نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه: آمریکا برای بار دیگر از صدور بیانیه مشترک شورای امنیت سزمان ملل درباره قدس شرقی ممانعت کرد.ایالات متحده آمریکا از صدور بیانیه مشترک شورای امنیت سازمان ملل که در مورد تنش در قدس شرقی برای بار دوم نشستی برگزار کرده بود، ممانعت کرد.شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک جلسه غیرعلنی مجدد تنش فزاینده در قدس شرقی و اخراج اجباری فلسطینیان از منطقه شیخ جراح توسط اسرائیل را مورد بررسی قرار داد.

رادیو چین: بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت که درگیری بین فلسطین و اسراییل باید هرچه زودتر پایان یابد. امید من این است که در اسرع وقت به پایان برسد، مادامی که موشک به اسراییل پرتاب می شود، حق دفاع از خود  دارد. وی همچنین مدعی شدکه مقامات آمریکایی با خاورمیانه در تماس هستند.

العالم : منابع خبری رژیم صهیونیستی از موافقت کابینه امنیتی و سیاسی این رژیم با تشدید حملات علیه غزه خبر دادند.کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کابینه امنیتی و سیاسی این رژیم با تشدید حملات علیه غزه موافقت کرده است.رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش رژیم در بیش از 500 نوبت، مواضع دو جنبش حماس و جهاد در مناطق مختلف غزه را هدف حملات خود قرار داده است.

تی.آر.تی ترکیه:  وزیر جنگ  اسرائیل از شهر عسقلان که بیشترین خسارت را در حملات موشکی گروه‌های مقاومت فلسطین دیده، بازدید کرد.بنی گانتز ضمن تاکید بر تداوم حملات اسرائیل، گفت: در فکر آتش بس نیستیم.گانتز در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر مشخص نیست که این عملیات چه زمانی پایان می‌یابد.

خبرگزاری ایرنا: سازمان ملل بار دیگر با ابراز نگرانی از افزایش آمار قربانیان به خصوص کودکان خواستار پایان خشونت ها و درگیری های نظامی بین رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین شد. دبیر کل این سازمان از جامعه بین المللی خواست تا اقداماتی را به منظور عقب نشینی طرفین درگیری، بازگشت به توافقات قبلی که آرامش نسبی را در غزه برقرار و از هرج و مرج در این نوار باریکه جلوگیری می کند، انجام دهند؛ چرا که این درگیری ها فقط منجر به خسارات گسترده و آسیب رساندن به زیرساخت های غیرنظامی می شود.

یورونیوز: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از اعزام نماینده ویژه از سوی واشنگتن برای کاهش تنش میان اسرائیل و فلسطینیان خبر داد.هادی عمرو، کارمند عالی‌رتبه وزارت امور خارجه آمریکا و نماینده این کشور در امور اسرائیل و فلسطینیان قرار است همین امروز واشنگتن را به مقصد اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی ترک کند. آقای بلینکن به خبرنگاران گفت که هادی عمرو قرار است «به نام جو بایدن برای کاهش خشونت‌ها» در منطقه کمک کند.

خبرگزاری فارس: مقام‌های دولت چین به همراه دو کشور نروژ و تونس از شورای امنیت درخواست کردند تا نشستی را برای بررسی تنش‌های اخیر در قدس اشغالی تشکیل دهد. «هوا چونیینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین طی یک کنفرانس خبری از انفعال شورای امنیت در رسیدگی به تنش‌های میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها در قدس اشغالی ابراز تأسف کرد و خواستار اقدام فوری این شورا درباره وضعیت فلسطین اشغالی شد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل، برگزاری فوری نشست وزیران گروه چهارجانبه حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل را ضروری دانست و تلاش غربی‌ها برای تحمیل قواعد مورد نظر خود بر سایر کشورها را محکوم کرد.”سرگئی لاوروف” اعلام کرد که ضروری است نشست گروه چهارجانبه میانجی‌گران بین‌المللی (شامل: روسیه، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا) در حل و فصل مناقشه خاورمیانه در سطح وزیران هرچه سریع‌تر برگزار شود.

ایران پرس: معاون وزیر خارجه روسیه خواستار توقف تلاش های رژیم صهیونیستی برای تغییر موقعیت حقوقی و وضعیت شهر بیت المقدس شد. «سرگئی ورشینین»گفت: مسکو خواهان آن است که اسراییل از تلاش برای تغییر موقعیت اورشلیم (بیت المقدس) صرف نظر کرده و شهرک سازی را در سرزمین های اشغالی متوقف کند.وی افزود: در این رابطه تلاش اسراییل برای تغییر ماهیت جغرافیایی، جمعیتی و تاریخی و موقعیت شهر مقدس اورشلیم (بیت المقدس) را غیرقانونی می دانیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  پادشاه عربستان اقدامات رژیم صهیونیستی در بیت المقدس و خشونت‌ها در اطراف مسجدالاقصی را به‌شدت محکوم کرد. ملک سلمان بن عبدالعزیزاقدامات رژیم صهیونیستی در بیت المقدس و خشونت‌ها در اطراف مسجدالاقصی را به‌شدت محکوم کرد. پادشاه عربستان این اظهارات را در تماسی تلفنی با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، مطرح کرده است.

خبرگزاری ایلنا: 44 سناتور آمریکایی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این کشور خواستار توقف فوری مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین شدند. این سناتورها دلیل این درخواست را حمایت ایران از حماس و مقاومت فلسطین اعلام کرده‌اند.در این نامه آمده است که بایدن باید هر چه سریع‌‌تر مذاکرات مربوط به احیای برجام را متوقف کرده و تصریح کند که تحریم‌ها علیه ایران لغو نخواهد شد.

خبرگزاری مهر : سخنگوی وزارت خارجه چین امروز تصریح کرد: آمریکا باید درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خود تضمین دهد.«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: ما تاکید داریم که آمریکا باید برای تضمین شفافیت و امنیت پروژه‌های خود که مربوط به آزمایشگاه های بیولوژیکی این کشور است اقدامات واقعی انجام دهد.

اسپوتنیک روسیه: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که روند به رسمیت شناختن واکسن روسی اسپوتنیک وی در سازمان بهداشت جهانی در حال اجراست.گوترش در پایان مذاکرات خود با وزیر خارجه روسیه سرگی لاوروف بیان داشت: « ما البته خواستار به رسمت شناختن واکسن اسپوتنیک وی در سازمان بهداشت جهانی هستیم. من می دانم که این کار در جریان است. ما کار روسیه را ارج می نهیم که امکان واکسینه کردن کارکنان سازمان بهداشت جهانی با واکسن اسپوتنیک وی را فراهم کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: نیرو‌های نظامی جمهوری آذربایجان در تلاش برآمده اند، تغییراتی در محدوده مرزشان با استان سیونیک ارمنستان انجام دهند. وزارت دفاع ارمنستان با اعلام این خبر افزود: اقدامات نیرو‌های جمهوری آذربایجان به بهانه تعیین مرز‌های کشور پس از مواجه شدن با عکس العمل نیرو‌های ارمنی متوقف شد. وزارت دفاع ارمنستان بعد از این حادثه گفتگو‌هایی به منظور حل مشکلات بوجود آمده، داشته است.ارمنستان و جمهوری آذربایجان بعد از فروپاشی شوروی به علت آغاز جنگ قره باغ میان دو کشور علامت گذاری مرزی انجام نداده اند و حالا پس از جنگ ۴۴ روزه قره باغ مرز‌های خود را با یکدیگر تعیین می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *