جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

Loading

رسانه‌ها؛ تقابل چین و روسیه با آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۲/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: مخالفت شدید چین با تحریم های آمریکا علیه روسیه، بودجه۳۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای مقابله با طرح یک کمربند-یک جاده چین، قرارگرفتن ایالات متحده در لیست کشورهای غیر دوست روسیه، سفر وزیر خارجه آمریکا به اوکراین، گفتگوی تلفنی «پوتین» و «ماکرون» پیرامون وضعیت در شرق اوکراین، درخواست آمریکا برای تضمین خروج کامل نیروهای اریتره از تیگرای، اظهارات جدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای در وین، ورود هیئت اسرائیلی به آمریکا برای گفت‌وگو درباره برجام، مخالفت تل‌آویو با برگزاری انتخابات در قدس اشغالی، انتقاد رئیس کمیسیون اروپا از اردوغان،احتمال تعلیق برخی تفاهم‌نامه‌های دفاعی و اقتصادی میان آنکارا-واشنگتن توسط دولت اردوغان، دیدار روسای جمهور ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی، اعلام آمادگی آمریکا برای کمک به هند در مقابله با شیوع کرونا، برگزاری نشست شش جانبه همه گیری کرونا به میزبانی وزیر خارجه چین و شکسن حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در انتخابات از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به تحریم آمریکا و چند کشور اروپایی علیه روسیه گفت: چین قاطعانه با اعمال تحریم یکجانبه مخالف است و آن را اقدامی از سر زورگویی و نفرت می‌داند. سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به تحریم آمریکا و چند کشور اروپایی علیه روسیه گفت: چین قاطعانه با اعمال تحریم یکجانبه مخالف است و آن را اقدامی از سر زورگویی و نفرت می‌داند.وانگ ون بین در نشست خبری در پکن افزود: چین و روسیه شرکای همکاری جامع یکدیگر در عصر جدید هستند و دو طرف در زمینه حفظ حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه همچنان از یکدیگر پشتیبانی خواهند کرد.

خبرگزاری ایرنا: رادیو بین المللی چین از اختصاص سالانه ۳۰۰ میلیون دلار از سوی آمریکا با هدف سیاه نمایی علیه چین و تخریب طرح «یک کمربند – یک جاده» خبر داد. اختصاص این بودجه از طریق تصویب لایحه رقابت راهبردی ۲۰۲۱ در شورای روابط خارجی سنای آمریکا با موضوع رویارویی با چین در زمینه های راهبردی، اقتصادی و دیپلماتیک صورت گرفته است.در این طرح به روشنی قید شده است که آمریکا درصدد است از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ سالانه با اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار بودجه، از نفوذ جهانی چین جلوگیری کند.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی وزارت خارجه روسیه از قرار دادن ایالات متحده در لیست کشورهای غیر دوست روسیه خبر داد. ماریا زاخارووا گفت: لیست کشورهای غیر دوست روسیه اکنون در حال شکل گیری است، اما ایالات متحده مطمئناً در آن قرار خواهد گرفت. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: لیست کشورهای غیر دوست روسیه که سفارتخانه های آنها از استخدام شهروندان روسی منع خواهد شد، اکنون در حال شکل گیری است، اما ایالات متحده مطمئنا در آن قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری ایلنا: برخی منابع آگاه از سفر وزیر خارجه آمریکا به اوکراین در ماه آینده میلادی خبر دادند. منابع آگاه گفتند  «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکاماه آینده به کی یف سفر می کند.این سفر در میانه تشدید تنش‌های دولت‌های غربی با روسیه صورت می‌گیرد.

خبرگزاری مهر: رؤسای جمهور روسیه و فرانسه در تماسی تلفنی پیرامون اوکراین و منتقد سیاسی روس زندانی گفتگو کردند. کاخ کرملین  اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود پیرامون وضعیت اوکراین و همچنین «الکسی ناوالنی» منتقد زندانی روس گفتگو کردند.رؤسای جمهور دو کشور همچنین بر قصد و تمایل خود برای تداوم همکاریها در چارچوب نرماندی برای پرداختن به وضعیت کنونی در اوکراین تأکید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه آمریکا از اتیوپی خواست خروج کامل و فوری نیروهای اریتره از منطقه تیگرای در این کشور را تضمین کند. آنتونی بلینکن در گفتگوی تلفنی با آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی خواهان عقب‌نشینی کامل و فوری نیروهای اریتره که در درگیری‌های منطقه تیگرای شرکت کرده بودند، شد.وی گفت: نیروهای اریتره و نیروهای منطقه‌ “امهره” در وخامت فاجعه انسانی و ارتکاب نقض حقوق بشر نقش دارند.

الکوثر فارسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: «در صورت موفقیت مذاکرات، ایران در مسیر برترین سامانه بازدارنده (هسته‌ای) قرار می‌گیرد.»ند پرایس درباره زمان احتمالی توافق با ایران خاطر نشان کرد: پاسخ به این سؤال دشوار است و راهی طولانی را در پیش داریم. باورمان این است که این مذاکرات سازنده است، به‌صورت کلی مذاکرات مثبت بود اما هنوز راه طولانی باید پیموده شود.

خبرگزاری فارس: منابع اسرائیلی از ورود یک هیئت صهیونیست به واشنگتن برای رایزنی با مقام‌های آمریکایی درباره برجام خبر دادند. طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی «مئیر بن شابات»، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، «آویو کوچاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم، «تمیر هیمن»، رئیس دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل و «یوسی کوهن»، رئیس موساد برای گفت‌وگو با همتایان آمریکایی خود در خصوص ایران عازم واشنگتن شده‌اند.پایگاه نشنال گزارش داده انتظار می‌رود این گروه طی روزهای آینده با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مارک میلی»،رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و سایر مقام‌های بلندپایه نظامی و اطلاعاتی آمریکا دیدار کنند.

العالم فارسی:منابع خبری گزارش دادند که تل‌آویو مخالفت خود را با برگزاری انتخابات فلسطین در قدس اشغالی به تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است.برخی منابع به روزنامه «العربی الجدید» در این خصوص گزارش دادند که «غسان علیان»‌ هماهنگ‌کننده کابینه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی به «حسین الشیخ» وزیر امور مدنی تشکیلات خودگردان به صورت شفاهی ابلاغ کرده است که تل‌آویو برگزاری انتخابات در قدس اشغالی را نمی‌پذیرد.

یورونیوز: رئیس کمیسیون اروپا گفت : در دیدار با اردوغان احساس آزردگی و تنهایی کردم. اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپاگفت که در جریان دیدار اوایل ماه جاری با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه احساس «آزردگی و تنهایی» کرده و تنها به خاطر «زن بودن» رفتاری نامناسب با او انجام شده است.این نخستین واکنش رسمی رئیس کمیسیون اروپا نسبت به اتفاقی است که اصطلاحا «کاناپه‌گیت» نام گرفته بود.خانم فن در لاین به همراه شارل میشل رئیس شورای اروپا برای دیدار با اردوغان در مورد روابط ترکیه و اتحادیه اروپا به آنکارا رفته بود. ویدئویی که از لحظات آغازین جلسه مشترک این مقامات منتشر شد نشان می‌داد رئیس کمیسیون اروپا بدون صندلی مانده و مجبور شده روی کاناپۀ ویژه همراهان بنشیند.

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه آمریکایی به نقل از مقامات ارشد ترکیه از احتمال تعلیق برخی تفاهم‌نامه‌های دفاعی و اقتصادی میان آنکارا و واشنگتن از سوی طرف ترکیه‌ای در پاسخ به اقدام دولت بایدن مبنی بر «نسل‌کشی» خواندن کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی خبر داد. شبکه خبری بلومبرگ دوشنبه شب به نقل از مقامات بلندپایه دولت ترکیه گزارش داد که احتمال دارد آنکارا در پاسخ به بیانیه اخیر جو بایدن که در آن رسماً از کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی دوم به عنوان نسل‌کشی یاد شده است، برخی تفاهم‌نامه‌های دفاعی و اقتصادی میان ترکیه و آمریکا را به حالت تعلیق در آورد.

آناتولی  ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ارسین تاتار، رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرد.بررسی همه‌جانبه روابط ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی، اقدامات آتی برای توسعه همکاری از مهم‌ترین محورهای دیدار اردوغان و تاتار بود. طرفین همچنین درباره «نشست غیررسمی 1+5 سازمان ملل متحد» که قرار است 27 تا 29 آوریل در ژنو برگزار شود و آخرین تحولات مربوط به موضوع قبرس رایزنی و تبادل‌نظر کردند.

 دویچه وله: آمریکا اعلام کرد برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و از جمله برای تولید واکسن به هند کمک می‌کند.افزایش مهار نشده موارد ثبت کرونا در هند حکایت از عدم توان این کشور برای مقابله با این ویروس دارد. آمریکا برنامه‌ای مشخص برای ارائه کمک به این کشور پیش‌بینی کرده است.قرار است مواد اولیه ساخت واکسن کرونا شرکت “آسترازنکا” توسط آمریکا در اختیار صنعت داروسازی هند قرار گیرد. این همان واکسنی است که هند با نام “کووی‌شیلد” تولید می‌کند.

رادیو چین: نشست ویدیویی وزیران خارجه شش کشور چین، افغانستان، پاکستان، نپال، سریلانکا و بنگلادش برای مقابله با همه گیری کرونا به میزبانی وانگ یی، وزیر خارجه چین برگزار می شود. در این نشست، وزیران خارجه شش کشور با یکدیگر در مورد تحکیم شناخت مشترک درباره موضوعاتی چون لزوم همبستگی برای مقابله با کرونا، تعمیق همکاری های عملی در زمینه مبارزه با کرونا و پیشبرد روند احیای اقتصادی پس از کرونا تبادل نظر خواهند کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: سوگا یوشیهیده،‌ نخست وزیر ژاپن، می گوید او متواضعانه شکست حزب اصلی حاکم لیبرال دموکرات خود در انتخابات روز یکشنبه برای سه کرسی خالی پارلمان را می پذیرد. انتخابات دوباره برگزار شده مجلس سنا در استان هیروشیما، انتخابات میان دوره ای مجلس سنا در استان ناگانو و انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان ناحیه ۲ استان هوکایدو اولین مبارزات سراسری از سپتامبر سال گذشته زمانی بودند که سوگا عهده دار سمت نخست وزیری شد. نامزدهای مورد پشتیبانی احزاب مخالف تمامی این کرسی ها را از آن خود کردند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *