جدیدترین مطالب

نماز باران در بنگلادش

هزاران نفر از مردم بنگلادش روز چهارشنبه در داکا پایتخت این کشور نماز باران خواندند.

Loading

أحدث المقالات

اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل را متوقف کردیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان که به آنکارا سفر کرده است گفت: برای حفظ روابط تجاری با اسرائیل تلاش نمی‌کنیم و این امر پایان یافت. نوار غزه درحال از بین رفتن است درحالی که غربی‌ها در کنار اسرائیل ایستاده‌اند. در مساله تبادل اسرا تلاش می‌کنیم و امیدواریم در این زمینه توافقی حاصل شود.

تأکید کنعانی بر حق ایران در میدان آرش

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود اعلام و بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان…

تشدید حملات قبایل سوریه به مقر شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا در «دیرالزور»

دمشق- ایرنا- منابع خبری سوری امروز (چهارشنبه) از تشدید حملات مبارزان قبایل سوریه در حومه دیرالزور به مواضع شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) وابسته به آمریکا در این منطقه خبر دادند.

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است / تل آویو اقدام به خریداری ۴۰ هزار چادر کرده تا غیرنظامیان در این شهر را به خان یونس و نقاطی از مرکز غزه منتقل کند

فایننشال‌تایمز به نقل از مقام‌های آگاه مدعی شده‌اند غیرنظامیانی که در این شهر واقع در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه پناه گرفته‌اند به یک منطقه امن ساحلی به نام «المواسی»، شهر خان یونس و نقاطی از مرکز غزه منتقل خواهند شد. مطابق این ادعا، اسرائیل برای انجام این حمله اقدام به خریداری ۴۰ هزار چادر کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛کاهش تنش در مرز اوکراین و…

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:آغاز عقب نشینی ارتش روسیه از اطراف مرز اوکراین و واکنش کی یف، موضع محتاطانه آمریکا در قبال خروج نیروهای روسیه از مرز اوکراین، احضار کاردار روسیه به وزارت خارجه آمریکا، نشست سران اتحادیه اروپا درباره کرونا، تغییرات اقلیمی و روسیه، فرمان پوتین برای مقابله با اقدامات غیردوستانه کشورهای خارجی، پیشنهادات چین به آمريکا در خصوص روابط دو جانبه، مخالفت چین با قانون رقابت استراتژیک سال 2021 از سوی کمیته امور خارجه مجلس سنای آمریکا، سفر محرمانه رئیس سازمان «سیا» به افغانستان، موافقت پنتاگون با اعزام ناوهواپیمابر و بمب‌افکن برای خروج از افغانستان، ابراز نگرانی شورای امنیت درباره تحولات تیگرای برای اولین بار، انگلیس مقصد اولین سفر خارجی بایدن، گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و بایدن درباره گسترش همکاری‌ها، تایید غرق دهها پناهجو در آب‌های لیبی ، بررسی تحولات میانمار در  نشست رهبران آ.سه. آن  و مخالفت پاکستان با حضور نظامیان آمریکایی در آن کشور از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: منابع خبری در روسیه از آغاز عملیات عقب‌نشینی نیروهای ارتش این کشور از مناطق نزدیک به مرز اوکراین خبر دادند. خبرگزاری‌های روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کردند که واحد‌های ارتش که از چند هفته پیش در حوالی مرزهای اوکراین مستقر شده بودند عقب‌نشینی از این مناطق را آغاز کرده‌اند.استقرار ده‌ها هزار سرباز ارتش روسیه در مناطق مشرف به مرز این کشور با اوکراین ضمن برانگیختن نگرانی‌های شدید نسبت به احتمال تهاجم گسترده ارتش به کشور همسایه، بر میزان تنش‌های موجود میان مسکو و غرب افزوده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه اوکراین گفت، خروج نیروهای روسی از مرز مشترک می‌تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند اما باعث توقف تنش‌ها یا کاهش درگیری‌ها در دونباس (شرق اوکراین) نمی‌شود. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای همچنین تایید کرد که شرکای غربی کی‌یف باید به نظارت نزدیک بر اوضاع و انجام اقدامات موثر برای بازدارندگی روسیه ادامه دهند.

خبرگزاری ایرنا: یک مقام رسمی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در جریان خروج و عقب‌نشینی شماری از پرسنل نظامی روسیه از نزدیک مرز با اوکراین بوده اما هنوز زود است شرایط را در مسیر کاهش تنش‌ها توصیف کرد.این مقام دفاعی آمریکا روز گذشته خاطر نشان کرد: اینکه روسیه مسئله خروج شماری از نیروهایش از شرق اوکراین را اعلام کرده، برای آرام شدن ما ناکافی است.این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: هنوز خیلی زود است تا دقیقا بگوییم چه نیروهایی از ارتش روسیه از این منطقه خارج شده‌اند و مسکو دقیقا چه تجهیزاتی را خارج کرده است. ما به دقت نظاره‌گر اوضاع هستیم.

خبرگزاری ایلنا:  وزارت خارجه آمریکا کاردار روسیه را احضار مراتب اعتراض واشنگتن را نسبت به «اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده» مسکو ابراز کرد. سفارت روسیه در آمریکا با اعلام این خبر گزارش داد که کاردار روسیه این اتهام‌ها را نپذیرفته است. در بیانیه سفارت روسیه آمده است: «کاردار ما دیداری با وزارت خارجه آمریکا داشته و اتهام‌های بی‌اساس علیه روسیه را در زمینه اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده در حوزه اروپا-آتلانتیک رد کرد.»

دویچه وله: سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور تبادل‌نظر پیرامون پاندمی کووید۱۹، تغییرات آب‌وهوایی و چگونگی برخورد با دولت روسیه در ماه مه نشستی برگزار می‌کنند. این نخستین جلسه حضوری آنها در سال جاری خواهد بود.روز ۲۵ ماه مه رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نخستین نشست حضوری خود در سال جاری را در بروکسل برگزار می‌کنند.یکی از موضوع‌های محوری این جلسه، هماهنگی در زمینه برنامه‌های اعضای اتحادیه برای مقابله با پاندمی کووید۱۹ و ایجاد یک کارت واکسیناسیون مشترک خواهد بود.

اسپوتنیک روسیه: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمانی را در مورد مقابله با اقدامات غیر دوستانه کشورهای خارجی امضا کرد.بر اساس مطلب منتشر شده در وب سایت کرملین، ولادیمیر پوتین فرمانی را در مورد انجام اقدامات متقابل در رابطه با اقدامات غیر دوستانه کشورهای خارجی امضا کرد.رئیس جمهور روسیه در فرمان خود، از دولت خواست تا فهرستی از کشورهایی که رفتاری غیر دوستانه در ارتباط با روسیه دارند را تهیه کند.

خبرگزاری صدا و سیما: وانگ یی وزیر امور خارجه چین بسته‌ای متشکل از پنج پیشنهاد را در خصوص روابط دو جانبه با آمریکا ارائه کرد.وانگ گفت: سران دو کشور آمریکا و چین، مسیر کلی گسترش روابط دوجانبه را ترسیم کرده اند. با این حال، سیاست آمریکا در قبال چین هنوز بر سوء تفاهم خود در مورد چین غلبه نکرده و واشنگتن برای برخورد با چین، راه درستی پیدا نکرده است.وی، پنج پیشنهاد را در مورد بررسی روابط چین و آمریکا از منظر راهبردی ارائه کرد.

رادیو چین: وانگ ون بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «قانون رقابت استراتژیک 2021» که کمیته امور خارجه مجلس سنای آمریکا به تصویب رسانده، به شدت حقایق را تحریف و سیاه و سفید را معکوس جلوه می دهد و در امور داخلی چین دخالت می کند. پکن به شدت از این امر ناراضی است و قاطعانه با آن مخالفت می کند. وی در پاسخ به سوالی در این رابطه گفت: قانون یادشده درباره «تهدید چین» بزرگ نمایی کرده و با راه اندازی یک رقابت استراتژیک همه جانبه به شدت در امور داخلی چین دخالت می کند. این قانون سرشار از ذهنیت منسوخ شده جنگ سرد و مفهوم بازی مجموع صفر است.

خبرگزاری فارس: خبرگزاری آسوشیتدپرس از سفر محرمانه «ویلیام برنز» رئیس سازمان «سیا» آمریکا به افغانستان خبر داد.هدف از این سفر  چگونگی سپردن مسوولیت واحدهای ویژه ضدتروریسم به افغانستان عنوان شده است. همچنین یک مقام ارشد نظامی افغانستان نیز گفته است که پیش از این 2 واحد از 6 واحد ضد تروریسم که توسط سیا آموزش و تجهیز شده بودند به نیروهای امنیتی این کشور واگذار شده است.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که برای خروج امن نیروهای آمریکایی از افغانستان با اعزام ناو هواپیمابر و چند بمب‌افکن B-۵۲ موافقت شده است. «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که برای خروج ایمن نیروها از افغانستان با حضور مدت‌دار یک ناو هواپیمابر و اعزام چند فروند بمب‌افکن B-52 موافقت شده است.وی همچنین اظهارداشت که برای خروج نیروها از افغانستان امکان دارد سطح نیروهای زمینی آمریکا در افغانستان بطور موقتی افزایش یابد.

خبرگزاری مهر : با کشته شدن دست کم ۱۰۰ نفر دیگر، شورای امنیت برای اولین بار درباره تحولات تیگرای ابراز نگرانی کرد.شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نقض حقوق بشر از جمله خشونت و سوءاستفاده جنسی در ایالت تیگرای افزایش یافته و این نهاد از وخامت وضعیت انسانی در این منطقه به شدت نگران است. «مارک لوکاک» هماهنگ کننده روابط بشری و کمک‌های اضطراری سازمان ملل متحد نیز طی گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که یگان‌های اریتره با نیروهای مسلح اتیوپی به ایالت تیگرای علی‌رغم اعلام اتیوپی مبنی بر عقب‌نشینی یگان‌های اریتره٬ همچنان در منطقه حضور دارند.

العالم فارسی: رئیس جمهور آمریکا در اولین سفر خارجی خود قصد دارد روز 21 خرداد به انگلیس سفر کرده تا در نشست سران گروه 7 حضور یابد.بایدن پس از آن در روز 14 ژوئن (24 خرداد) به بروکسل سفر خواهد کرد تا در نشست سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شرکت کند.

آناتولی  ترکیه: روسای جمهور آمریکا و ترکیه پیرامون مسائل دوجانبه و گسترش همکاری‌ها تلفنی گفتگو کردند.کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به صورت تلفنی گفتگو کردند.در این بیانیه آمده است: اردوغان و بایدن در خصوص دیداری جهت بررسی مسائل دوجانبه و منطقه‌ای در حاشیه اجلاس ناتو در ماه ژوئن سال جاری به توافق رسیدند.

تی.آر.تی ترکیه: سازمان بین‌المللی مهاجرت ملل متحد اعلام کرد که احتمالا 172 پناهجو بر اثر غرق شدن قایق‌های باد‌ی حامل آن‌ها در آب‌های لیبی در چند روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند.سازمان بین‌المللی مهاجرت ملل متحد با انتشار پیامی از طریق حساب رسمی این نهاد در توئیتر اعلام کرد که احتمالا 172 پناهجو بر اثر غرق شدن قایق‌های باد‌ی حامل آن‌ها در آب‌های لیبی در چند روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

 ان. اچ.کی ژاپن: رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا امروز شنبه طی دیدار خود در اندونزی بر سر راه های توقف کشتار مردم در میانمار بحث و تبادل نظر خواهند کرد.ژنرال مین آنگ هلاینگ، فرمانده ارتش میانمار، در این دیدار شرکت خواهد داشت. این نخستین سفر خارجی او پس از انجام کودتای یکم فوریه توسط نیروهای مسلح میانمار است.

ایران پرس:  رئیس جمهوری پاکستان تاکید کرد، این کشور نمی خواهد به پایگاه نظامیان آمریکایی برای اقدامات نظامی در افغانستان تبدیل شود. «عارف علوی» در رابطه با درخواست کاخ سفید درباره حضور اطلاعاتی گسترده‌ تر در پاکستان و یا حضور نظامی بیشتر پس از خروج از افغانستان گفت: اطلاعی در این باره ندارد، اما باید مراقب باشیم که پاکستان به پایگاه آمریکا برای اقدامات نظامی در افغانستان تبدیل نشود. «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در گذشته برای نظارت بر افغانستان، پیشنهاد ایجاد پایگاه در پاکستان را داده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *