جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

Loading

رسانه‌ها؛صف آرایی ناتو و آمریکا در برابر روسیه و…

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تاکید پنتاگون و ناتو بردفاع همه جانبه از اوکراین در برابر روسیه، گفتگوی بایدن و پوتین در موضوع اوکراین، تشکیل دو یگان جدید ارتش آمریکا در اروپا، حضور نخست وزیر چین در نشست رهبران محافل صنعتی و تجاری آمریکا، هشدار چین به آمریکا در موضوع تایوان، واکنش های متفاوت آمریکا و همسایگان ژاپن به طرح ریختن آب تصفیه شده به دریا، اظهار نظر فرمانده سابق نیروهای ناتو در اروپا درباره چین و روسیه، گزارش اطلاعاتی جدید آمریکا درباره کره شمالی، بایدن به دنبال اجرای توافق تسلیحاتی ترامپ با امارات، شرط طالبان برای ادامه مذاکره با آمریکا و موضع بایدن، نگرانی سازمان ملل از احتمال تبدیل اعتراضات مردمی به جنگ داخلی در میانمار، واکنش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به حادثه نطنز  و تاکید روسیه بر احیای برجام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تاکید بر تعهد این کشور به شراکت نظامی با اوکراین، گفت کی‌یف را برای دفاع از خودش در برابر مسکو تسلیح می‌کنند. در حالی که تنش‌ها حول منطقه شرق اوکراین در حال افزایش است، وزارت دفاع آمریکا نیز با اظهارنظرهای جنجالی در حال دمیدن به این آتش زیر خاکستر است. این مقام آمریکایی – که نامش اعلام نشد – در مصاحبه با الجزیره توضیح داد: «ما متعهد هستیم تا تسلیحاتی را به اوکراین ارائه کنیم تا بتواند از خودش در برابر ستیزه‌جویی روسیه دفاع کند».

الکوثر فارسی: دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با وزیر خارجه اوکراین گفت که از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند و هرگز حضور روسیه در کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در دیدار با «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین با حمایت از کی‌یف، حضور نیروهای روسی در مرز با این کشور را محکوم کرد.استولنتبرگ گفت: «ما به طور جدی در مورد آخرین تحولات نگران هستیم.

تی.آر.تی ترکیه: کاخ سفید با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز با ویلادمیر پوتین، همتای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرد.براساس این گزارش، طرفین در تماس تلفنی مذکور پیرامون مسائل منطقه و جهان بحث و رایزنی کردند.بنا به اعلام کاخ سفید در این تماس همچنین بر عزم آمریکا و روسیه برای تداوم گفت‌وگوی ثبات استراتژیک در مورد کنترل تسلیحات و مسائل امنیتی کنونی تاکید شد.

الکوثر فارسی: ارتش آمریکا در اقدامی که انتظارش می‌رفت، در حال راه‌اندازی دو واحد جدید در اروپا شامل “نیروی ضربت چند دامنه‌ای” و “فرماندهی میدان جنگ‌” است. براساس بیانیه ۱۳ آوریل ارتش آمریکا در اروپا و آفریقا، این دو یگان مجموعا با حدود ۵۰۰ سرباز ظرف ماه‌های آتی تکمیل می‌شود. بدین ترتیب ۷۵۰ عضو خانواده وارد پایگاه “گاریسیون ویسبادن” ارتش آمریکا در آلمان می‌شوند.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که چشم‌انداز پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در چارچوب دیدار وزرای خارجه دو کشور بررسی نشده است.یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «طی دیدار دو طرف، چنین مسئله‌ای مطرح نشد و ما به بیانیه نشست بوخارست در سال ۲۰۰۸ پایبند هستیم.»وی افزود: «البته، اوکراین می‌تواند در چارچوب پروژه‌های سالیانه‌اش با ناتو کارهای بسیاری انجام دهد. ناتو می‌تواند حمایت‌های بسیاری از اوکراین صورت بخشد، از جمله در زمینه رزمایش نظامی.»

 رادیو چین: لی که چیانگ نخست وزیر چین در نشست گفتگوی ویدیویی با رهبران محافل صنعتی و تجاری آمریکا  شرکت کرد. مدیر کل و مدیر عامل کمیته تجارت آمریکا و چین،  بیش از 20 شرکت مشهور فرامرزی آمریکایی در این نشست حضور یافتند. لی که چینگ با آنها تبادل نظر کرد و به پرسش آنها  پاسخ داد. هنری پاولسون، وزیر پیشین خزانه داری ایالات متحده و رئیس صندوق پاولسون ریاست این نشست را بر عهده داشت.

 ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا و همسایگان آسیایی ژاپن نسبت به طرح این کشور برای تخلیه آب های تصفیه شده نیروگاه هسته ای آسیب دیده فوکوشیما دای ایچی به اقیانوس واکنش های مختلفی نشان داده اند. آنتونی بلینکن توییت کرد: «ما از عملکرد شفاف ژاپن در تصمیم گیری برای تخلیه آب های تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما دای ایچی تشکر می کنیم.»او گفت آمریکا مشتاق همکاری ادامه دار ژاپن با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

خبرگزاری تسنیم: چین به آمریکا هشدار داد که در موضوع تایوان سیگنال نادرستی به این جزیره ارسال نکند که باعث تشدید اختلافات میان واشنگتن و پکن شود. چین روز سه شنبه بار دیگر به آمریکا هشدار داد که در مسئله تایوان وارد خط قرمز پکن نشده و با آتش بازی نکند. این اظهارات وزارت خارجه چین پس از آن مطرح شد که واشنگتن توصیه هایی به مقامات آمریکایی کرده بود که امکان ملاقات با مقامات تایوانی را تسهیل خواهد کرد؛ اتفاقی که مسلما خشم چین را به همراه خواهد داشت.

اسپوتنیک روسیه: فرمانده سابق نیروهای ناتو در اروپا گفت:چین و روسیه از قطب شمال تا منطقه بالتیک و دریای چین جنوبی با آمریکا رقابت می کنند و در حال همکاری برای این کار در فضا هستند. دریاسالار جیمز استاوریدیس افزود: روسیه و چین به دنبال اطمینان در رقابت نظامی با ایالات متحده هستند. ایده همکاری سیاسی و نظامی بین دو کشور در حال شتاب گرفتن است – از تمرینات گسترده نظامی در مرز سیبری تا انتقال کشتی های جنگی به شرق مدیترانه و شمال اقیانوس اطلس.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کره شمالی شاید به دنبال از سرگیری آزمایش اتمی در ۲۰۲۱ باشد. در گزارش اطلاعاتی آمریکا آمده است، کره شمالی در عین اینکه به دنبال توافقی جدید با دولت بایدن است، شاید در حال بررسی از سرگیری آزمایش‌های اتمی و موشک‌های دور برد خود در سال جاری میلادی باشد. در گزارش دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا آمده که کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی شاید به دنبال انجام یکسری اقدامات خصمانه باشد.

خبرگزاری مهر : دولت جدید واشنگتن به کنگره اعلام کرده که به دنبال پیشبرد قرارداد فروش تسلیحات به امارات است که ترامپ در اواخر دوره زمامداری خود آن را تائید کرده بود. منابع آگاه می گویند که دولت جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا، کنگره را از قصد خود مبنی بر پیشبرد قرارداد تسلحاتی به ارزش بیش از ۲۳ میلیارد دلار که میان دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی این کشور و امارات منعقد شده بود؛ آگاه کرده است.

العالم فارسی: سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه تا زمانی که نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند در هیچ گفت‌وگویی مشارکت نخواهند کرد.سخنگوی گروه طالبان بامداد چهارشنبه گفت تا زمانی که نیروهای خارجی کشور را ترک نکنند، این گروه در هیچ مذاکرات دیپلمات بیشتری شرکت نخواهد کرد.

یورونیوز: جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا قصد دارد تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی همه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج ‌کند.این خبر روز سه‌شنبه از سوی واشنگتن پست، به نقل از یک مقام آگاه در آمریکا به شرط ناشناس ماندن اعلام شد.به گفتۀ این مقام آگاه، جو بایدن این تصمیم را رسما روز چهارشنبه اعلام خواهد کرد.

آناتولی  ترکیه: کمیسر عالی حقوق بشر در مورد احتمال تبدیل اعتراضات مردمی به جنگ داخلی در میانمار ابراز نگرانی کرد. میشل باشله، کمیسر عللی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعتراضات اخیر در میانمار را مشابه تظاهرات مردمی در سال 2011 در سوریه دانست و تاکید کرد: «از ورود وضعیت میانمار موجود به مسیر درگیری واهمه دارم. نباید اجازات داد تا اشتباهات مرگبار در سوریه و مناطق دیگر در این جا نیز رخ دهد».

ایران پرس:یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این سازمان در خصوص حادثه اخیر در تاسیسات اتمی در نطنز با مقامات ایران در تماس است. «فردریک دال» در گفت وگویی با بیان این مطلب افزود: آژانس از گزارش‌های روز گذشته رسانه‌ها درباره حادثه نطنز اطلاع‌ دارد و در خصوص این گزارش‌ها با مقامات ایران در تماس است.

خبرگزاری صدا و سیما: میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در وین بر ضرورت تمرکز روی مسئله احیای توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در وین روز چهارشنبه بر ضرورت تمرکز روی مسئله احیای توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد.میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین گفت، مهم است نه فقط بر مشکلات کنونی بلکه بر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تمرکز شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *