جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

رسانه‌ها؛تاکید گروه هفت برکاهش تنش در شرق اوکراین و…

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: بیانیه گروه هفت در خصوص لزوم کاهش تنش‌های روسیه و اوکراین، نشست ناتو درباره تنش‌های روسیه-اوکراین، تأکید پوتین بر قدرت فضایی روسیه، روسیه خواستار ایجاد سازو کار مشترک با ایران برای واکنش به تهدیدات در خلیج فارس، "چک سفید" روسیه به پاکستان، نشست مجازی مقامات امنیتی آمریکا و رژیم صهونیستی درباره نطنز، واکنش کاخ سفید و اتحادیه اروپا  به حادثه نطنز، حمایت  وزیر دفاع آمریکا از برتری نظامی اسرائیل در منطقه، تعلیق گفتگوهای جامع ایران  با اتحادیه اروپا ، واکنش بایدن به اعتراض آمریکایی‌ها به نژادپرستی، افزایش کسری بودجه آمریکا، اقدام کانادا به لغو مجوز صادرات تجهیزات نظامی به ترکیه، همکاری ترکیه با لیبی در زمینه بازسازی، ادامه تحرکات چین در تایوان و نمایش قدرت چین در منطقه با استقرار قایق‌های تندروی رادار گریز از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: گروه ۷ با صدور بیانیه‌ای از روسیه خواست «به اقدام‌های تحریک‌آمیز در مرزهای شرق اوکراین پایان دهد و روند کاهش تنش را فورا آغاز کند». گروه ۷ با صدور بیانیه‌ای از روسیه خواست «به اقدام‌های تحریک‌آمیز در مرزهای شرق اوکراین پایان دهد و روند کاهش تنش را فورا آغاز کند».ایالات متحده آمریکا، ژاپن، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا اعضای این گروه هستند.روسیه از حدود سه هفته پیش ده‌ها هزار سرباز خود را به مرزهای غربی این کشور و در نزدیکی سرحدات شرق اوکراین مستقر کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دستیار موقت وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، آنتونی بلینکن در جریان نشستش با شرکای ائتلاف ناتو در چند روز آینده در شهر بروکسل به بحث در خصوص کاهش تنشهای ایجاد شده از بابت تقویت مواضع نظامی در مرز روسیه-اوکراین خواهد پرداخت. فیلیپ ریکرگفت: شما احتمالا مطلع هستید که ناتو قرار است امروز سه شنبه نشست شورای ناتو-اوکراین را برگزار کند. نمایندگان دائم شورای آتلانتیک شمالی میزبان وزیر امور خارجه اوکراین خواهند بود و آنها در این موقعیت بر لزوم اینکه شاهد خویشتنداری و پرهیز از اقدامات تنش زا باشیم تاکید می کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در سالروز نخستین سفر به فضا توسط یوری گاگارین، گفت روسیه باید قدرت بزرگ هسته‌ای و فاتح فضا باقی بماند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز دوشنبه در سالروز نخستین سفر به فضا توسط یوری گاگارین، گفت روسیه باید قدرت بزرگ هسته‌ای و فاتح فضا باقی بماند.پوتین که به صورت ویدئو کنفرانس در مراسمی با حضور اعضای دولت به همین مناسبت صحبت می‌کرد، اضافه کرد:” روسیه در قرن ۲۱ باید جایگاه خود را در میان قدرت‌های هسته‌ای و فضایی در جهان حفظ کند، زیرا فضا مستقیماً با دفاع مرتبط است“.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تهران گفت:  مسکو خواستار ایجاد سازو کار مشترک با ایران برای واکنش به تهدیدات در خلیج فارس است. لاوروف در دیدار با محمد جواد ظریف بیان داشت: روسیه از ایجاد ساز و کار مشترک برای پاسخگویی به تهدیدات در خلیج فارس با مشارکت ایران حمایت می کند.

آناتولی  ترکیه: یک مقام پاکستانی از پیشنهاد “چک سفید” مسکو به اسلام آباد در خصوص همکاری‌های همه‌جانبه خبر داد.بر اساس گزارش‌های منتشر شده در مطبوعات محلی پاکستان، یک مقام ارشد این کشور که هفته گذشته در سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به اسلام‌آباد در جلسه بین هیات‌ها حضور داشته و نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که لاوروف “چک سفید امضا” به پاکستان پیشنهاد کرده است. وی اظهار داشت که از لاوروف معنای آن را پرسیدیم و او اعلام کرد “اگر شما به خط لوله انتقال گاز، دفاع یا همکاری‌های دیگر علاقه‌مند باشید، روسیه برای کمک به شما در همه این زمینه‌ها آماده است.”

خبرگزاری فارس: یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد که امروز سه شنبه مقامات ارشد امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی یک نشست مجازی درباره ایران و با تمرکز بر حادثه نطنز برگزار خواهند کرد.پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که یک گروه از مقامات و متخصصان امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند امروز سه شنبه به صورت مجازی یک نشست امنیتی در ارتباط با ایران و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز برگزار کنند. براساس این گزارش، ریاست این نشست بر عهده «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مئیر بن شبات» همتای اسرائیلی وی است.

رادیو چین:  سخنگوی کاخ سفید گفت که آمریکا در حادثه قطع برق در سایت هسته‌ای ایران در نطنز دخالتی نداشته است. جن ساکی ضمن اعلام این موضوع، از اظهارنظر در مورد اتهام ایران به اسراییل در مورد این حادثه خودداری کرد. سخنگوی کاخ سفید درباره این حادثه گفت: «ایالات متحده به هیچ وجه در این قضیه درگیر نبوده است».

یورونیوز: اتحادیه اروپا در نخستین واکنش رسمی به «حادثه» در تاسیسات هسته‌ای نطنز اعلام کرد هرگونه تضعیف مذاکرات هسته‌ای وین مردود است.پیتر سانتو، سخنگوی رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی، ضمن محکوم کردن این حادثه، خواستار روشن شدن فوری شرایط آسیب دیدن تاسیسات اتمی نطنز شد.

دویچه وله:  وزیر دفاع آمریکا در سفر خود به اسرائیل بار دیگر بر تعهد کشورش نسبت به امنیت اسرائیل تایید ورزید. این نخستین سفر یک وزیر کابینه جو بایدن به اسرائیل است. آستین سپس برای یک دیدار رسمی به آلمان می‌رود. وی اظهار داشت، کشورش از “برتری کیفی” ارتش اسرائیل در منطقه حمایت خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم:  سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که ایران در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مقامات و نهادهای ایرانی، گفتگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفتگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری های ناشی از این گفتگوها را به حالت تعلیق در می‌آورد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدام روز جاری اتحادیه اروپا در قرار دادن اسامی تعدادی از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی در فهرست تحریم های حقوق بشری اتحادیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را قویا محکوم نموده و آنرا بی‌ اعتبار می‌داند.

 العالم فارسی: رییس جمهوری آمریکا بامداد سه شنبه در واکنش به آغاز دوباره اعتراض‌های خشونت آمیز به برخوردهای نژادپرستانه در مینیاپولیس آمریکا، آن را “غیرقابل توجیه” خواند.جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده شلیک به یک راننده سیاه پوست توسط پلیس را غم انگیز خواند اما هشدار داد که اعتراض‌ها خشونت آمیز غیرقابل توجیه است. یکسال پیش در شهر مینیاپولیس آمریکا جورج فلوید شهروند سیاهپوست به دست پلیس آمریکا با خشونت تمام کشته شد و این قتل باعث آغاز اعتراض‌ها به نژادپرستی در سراسر ایالات متحده شد.

خبرگزاری ایرنا: کسری بودجه آمریکا به علت شیوع ویروس کرونا و تامین بسته های مالی برای کمک به بهبود وضعیت اقتصاد بحران زده این کشور، اکنون به رقم بی سابقه یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار رسید. نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» با انتشار این خبر نوشت: کسری بودجه سال مالی آمریکا طی شش ماه گذشته عمیق تر شده و درحالی که سومین بسته کمک های مالی که آخرین آن توسط دولت بایدن به تصویب رسید، صرف  رسیدگی به وضعیت اقتصاد این کشور برای مقابله با ویروس کرونا شده است ، اکنون به  به رقم  بی سابقه یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

خبرگزاری مهر : در پی مناقشه قره باغ، کانادا مجوز صادرات تجهیزات نظامی به ترکیه را لغو کرد.«مارک گارنئو» وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که در پی انجام تحقیقات و روشن شدن این مسئله که تسلیحات صادراتی کانادا به ترکیه در مناقشه قره باغ به کار رفته است، مقامات اُتاوا مجوز صادرات نظامی به ترکیه را لغو می‌کنند.

تی.آر.تی ترکیه: وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه از گفت‌وگو با وزیر مدیریت محلی لیبی برای همکاری در زمینه بازسازی این کشور خبر داد.مراد کوروم، وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای از دیدار با بدرالدین الصادق التومی، وزیر مدیریت محلی لیبی خبر داده و اعلام کرد که در خصوص طرح‌های مربوط به روند بازسازی و توسعه لیبی گفت‌وگو کرده‌اند.

 ان. اچ.کی ژاپن: تایوان می گوید ۲۵ هواپیمای نظامی چینی شامل هواپیماهای جنگنده و بمب افکن روز دوشنبه وارد حریم شناسایی دفاع هوایی این منطقه شده اند.از زمانی که وزارت دفاع تایوان انتشار این داده ها به شکل کنونی را در سپتامبر سال گذشته آغاز کرد این بزرگترین اقدام این چنینی توسط ارتش چین در یک روز بوده است. مقامات این وزارتخانه گفتند که هواپیماهای چینی از سمت چین وارد این حریم شدند و از همان مسیر برگشتند. این حریم بر فراز آب های جنوب غرب تایوان قرار دارد.

خبرگزاری فارس:  ارتش چین در یک نمایش قدرت در برابر آمریکا، شماری از قایق‌های موشک انداز تندرو و رادار گریز خود را در منطقه مستقر کرد.ارتش چین قایق‌های تندروی موشک انداز از نوع  «هوبی» که می تواند پیامدهای راهبردی در دریای چین جنوبی داشته باشد را در منطقه مستقر کرده است. در نوامبر گذشته نیز چند قایق تندروی موشک انداز چین در رزمایش‌های این کشور در منطقه شرکت کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *