جدیدترین مطالب

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

Loading

أحدث المقالات

تصاویر زیبای شفق شمالی بر فراز آتشفشان در حال فوران در ایسلند

آتشفشان در جنوب غربی ایسلند که سه بار در ماه های دسامبر، ژانویه و فوریه فوران کرده بود، دوباره به همراه شفق شمالی فوران کرده و گدازه ها را در اطراف خود پخش نمود. گالری عکس اسپوتنیک به این رویداد اختصاص دارد.

اربعین عامل وحدت و انسجام مسلمانان است/ اربعین نویدبخش پیروزی جبهه مقاومت

کربلا- ایرنا- دبیر علمی همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» گفت: اربعین ظرفیت و عامل مهمی برای وحدت و انسجام ملت‌های مسلمان،بیداری اسلامی و مقابله با دشمنان اسلام در منطقه و نویدبخش پیروزی مسلمانان و جبهه مقاومت خواهد بود. 

Loading

رسانه ها ؛ کمیسیون مشترک برجام در وین و…

۱۴۰۰/۰۱/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین، تازه‌ترین اظهارنظر واشنگتن درباره نشست وین و لغو تحریم‌ها، شرکت نماینده آمریکا در امور ایران در مذاکرات هسته ای،  امضای قانون جدید ریاست جمهوری روسیه توسط پوتین، هشدار ناتو به روسیه درباره افزایش حضور نظامی در مرز اوکراین، هشدار شديد روسیه به آمریکا و اروپا درباره اوکراين، سفر روسای شورا و کمیسیون اتحادیه اروپا به ترکیه، تحریم  صنایع دفاعی ترکیه از سوی آمریکا، تظاهرات ده ها هزاران نفری آسیایی تبارهای نیویورک در اعتراض به تبعیض نژادی، رزمایش دریایی چین در نزدیک تایوان، هشدار چین به ژاپن در خصوص اتحاد با آمریکا  و وضعیت فوق العاده در دارفور از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: مقامات ایران با بیان اینکه هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نداریم، اعلام کردند در نشست کمیسیون برجام در وین تحریم‌های آمریکا تماما باید برداشته و لغو آنها راستی‌آزمایی شود و پس از آن است که ایران اقدام می‌کند.ساعت ۱۷ امروز به وقت تهران (۱۴:۳۰ به وقت وین) ۱۷ فروردین ماه شهر وین میزبان نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان،‌ فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپاست. به همین منظور سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست شب گذشته (دوشنبه) وارد شهر وین پایتخت اتریش شد.

العالم فارسی: معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که لغو هیچ تحریم خاصی را پیش بینی نمی‌کنیم و در نشست وین فقط درباره “تسهیل برخی تحریمها” بحث و بررسی خواهد شد.«جلینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک جلسه توجیهی درباره برجام به خبرنگاران گفت، واشنگتن لغو هیچ تحریم خاصی را پیش بینی نمی‌کند و در طول جلسه روز سه شنبه در وین فقط گامهای تسهیل تحریمها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اسپوتنیک روسیه: رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در گفتگوهای برجام در وین در تاریخ 6 آوریل شرکت خواهد کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت: هیئت آمریکایی در مذاکرات وین توسط رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران رهبری خواهد شد.مقام وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه ایالات متحده نشست پیش رو را “گامی خوب و رو به جلو می داند” افزود: “ما مشکلات موجود را دست کم نمی گیریم و انتظار نداریم که مذاکرات فوراً به موفقیت بزرگی برسند، ما انتظار داریم که آنها دشوار باشند.”

یورونیوز:  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قانونی را امضاء کرد که براساس آن او اجازه خواهد داشت تا سال ۲۰۳۶ میلادی در قدرت بماند.قانون جدید به دنبال برگزاری همه‌پرسی سال گذشته در روسیه و رای ماه مارس پارلمان این کشور روز دوشنبه جنبه رسمی یافت. ولادیمیر پوتین، ۶۸ ساله تاکنون بنا به قانون باید در سال ۲۰۲۴ میلادی از قدرت کناره گیری می کرد اما قانون جدید به وی اجازه می‌دهد تا برای دو دوره ریاست جمهوری دیگر در کاخ کرملین باقی بماند.

دویچه وله: افزایش تردد نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین موجب نگرانی دولت کی‌یف و همچنین کشورهای عضو ناتو شده است. ناتو افزایش حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین را اقدامی تحریک‌آمیز خوانده و نسبت به آن هشدار داده است.کشورهای عضو پیمان ناتو نگران شکست توافق ناظر بر آتش‌بس در شرق اوکراین هستند. سخنگوی ناتو در مصاحبه با روزنامه “دی ولت” گفته است: «ناتو از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند.»

خبرگزاری صدا و سیما: در پی افزایش تنش میان مسکو و کی یف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما شاهد رفتار‌های تحریک آمیز و گستاخانه کی یف و حامیان غربی آن تحت رهبری آمریکا هستیم. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز سه شنبه در گفتگو با این خبرگزاری گفت، ما شاهد رفتار‌های تحریک آمیز و گستاخانه از سوی کی یف و حامیان غربی آن تحت رهبری آمریکا هستیم.وی تاکید کرد واشنگتن باید نگران پیامد‌های این سیاست هماهنگ شده باشد.

 خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن هشدار به آمریکا و انگلیس افزود که اقدام های واشنگتن و لندن برای ایجاد زرادخانه جدید موشک های کوتاه و میان برد و استقرار موشک در مناطق جدید درجهان ازسوی روسیه بدون پاسخ نمی ماند.ماریا زاخارووا در بیانیه ای  یادآورشد که در هفته های اخیر مقام های پنتاگون از اقدام های عملی برای اجرای برنامه مواضع موشکی جدید در مناطق مختلف جهان و استقرار موشک های کوتاه و میان برد سخن گفتند که قبلا در قرارداد منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد منع شده بود.

تی.آر.تی ترکیه: شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا و اورسولا فان درلین رئیس کمیسیون این اتحادیه فردا بنا به دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آنکارا سفر می کند.بنا اعلام دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، در این سفر ابعاد کلی مناسبات ترکیه و اتحادیه اروپا و گام‌‌های سازنده در زمینه گسترش روابط موجود بر پایه تفکر تعاملی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه آمریکا از تحریم رئیس صنایع دفاعی ترکیه و چهار مقام بلندپایه آن در چارچوب قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق اعمال تحریم خبر داد. وزارت خارجه آمریکا دلیل این تصمیم را ارتباط این مقام‌ها با بخش دفاعی و اطلاعاتی روسیه اعلام کرده است.

رادیو چین: بیش از 10 هزار نفر از آمریکایی های آسیایی تبار در تجمعات و تظاهرات «نفرت علیه آسیایی تبارها را متوقف کنید» در نیویورک شرکت کردند. مقامات محلی، قربانیان جنایت های ناشی از تبعیض های نژادی و نفرت و افراد وابسته به جوامع مختلف قومی در این تظاهرات حضور داشتند؛ شرکت کنندگان آسیایی تبار در این تظاهرات شامل آمریکایی های چینی تبار و صدها نفر از مردم با ریشه های نپالی، میانماری و مالزیایی بودند.

 ان. اچ.کی ژاپن: ناو هواپیمابر لیائونینگ چین به همراه چند فروند شناور دیگر در آب های نزدیک به تایوان یک رزمایش دریایی انجام داد.گائو شیوچنگ، سخنگوی نیروی دریایی آزادیبخش خلق چین، روز دوشنبه اعلام کرد که این رزمایش بخشی از تمرین های منظمی است که هر سال انجام می شود.او گفت که رزمایش های مشابهی به طور مرتب در آینده هم برگزار خواهند شد.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه چین در آستانه برگزاری نشست چند روز دیگر آمریکا و ژاپن، به توکیو نسبت به متحد شدن با واشنگتن با هدف مقابله با پکن هشدار داد.  وانگ یی،‌ وزیر امور خارجه چین بر اساس یک بیانیه وزارت امور خارجه کشورش، در گفتگوی تلفنی با همتای ژاپنی خود طی روز دوشنبه گفت دو کشور باید اطمینان حاصل کنند که روابط دوجانبه “درگیر به اصطلاح تقابل میان کشورهای بزرگ نشود”.

خبرگزاری مهر: در پی درگیری های خونین قبیله ای در ایالت دارفور غربی که دهها کشته و زخمی برجای گذاشته، در این منطقه وضعیت فوق العاده اعلام شد. سودان در پی درگیری های خونین قبیله ای در ایالت دارفور غربی که دهها کشته و زخمی برجای گذاشت، وضعیت فوق العاده اعلام کرد.منابع بیمارستانی در سودان روز گذشته از کشته شدن دست کم ۱۸ نفر و زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر دیگر در درگیری های قبیله ای در شهر «الجنینه» در غرب این کشور خبر داده بودند. 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *