جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها/ هفت پیامد تقابل نظامی اسرائیل-ایران و پنج پیشنهاد برای ثبات و امنیت خاورمیانه

سید حسین موسویان دیپلمات بازنشسته و تحلیل گر ارشد سیاست خارجی در مقاله ای برای شورای سیاست خاورمیانه آمریکا نوشت: آرام کردن اوضاع بحرانی غرب آسیا نیازمند روش‌های خلاقانه تر و ابتکارهای بیشتر قدرتهای منطقه ای وجهانی بویژه آمریکا است‌ . اتخاذ سیاستهای غیر مسئولانه و نامتوازن آنها می تواند منطقه غرب آسیا را به مدت طولانی دچار بی ثباتی کرده و بحران‌های آن را بیش از پیش دچار بن بست کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: خواهان افزایش تنش‌ها در منطقه نیستیم

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل با عنوان عملیات نظامی «وعده صادق» بار دیگر بر حمایت از تل آویو تاکید کرد اما در عین حال گفت که واشنگتن در حال گفتگو با متحدان و شرکاری خود برای کاهش تنش هاست و خواهان افزایش و تشدید تنش نیستیم.

ای. بی. سی نیوز: نشست کابینه جنگی اسرائیل بدون تصمیم‌گیری نهایی پایان یافت

تهران- ایرنا- شبکه ای. بی. سی نیوز سه‌شنبه شب به نقل از یک منبع آگاه نوشت که نشست کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره حمله تنبیهی ایران علیه نتانیاهو بدون تصمیم‌گیری نهایی پایان یافت.

Loading

رسانه ها ؛ افزایش بودجه نظامی اژدهای زرد و…

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست فرمانده ارشد ارتش چین برای افزایش بودجه نظامی در مواجهه با تهدید جنگ آمریکا، ابراز نگرانی آمریکا ازامکانات روسیه و چین در فضا، اظهارات جدید مقامات آمریکایی درباره مذاکره با ایران، تایید غنی‌سازی جدید در ایران از سوی آژانس بین‌الملی انرژی اتمی،آمریکا و اروپا خواستار پایان درگیری‌ها و ازسرگیری مذاکره در یمن، تاکید آمریکا بر دفاع از پادشاهی عربستان، افزایش شدید بهای نفت خام پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان، سفر لاوروف  به امارات، عربستان و قطر، هشدار مجدد روسیه درباره تحریکات تروریست‌ها در استان ادلب سوریه، دیدار شاه اردن و ولی‌عهد بحرین با ولی‌عهد عربستان، گفتگوی اردوغان و جانسون، تصویب توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای  توسط چین، دفاع سازمان جهانی بهداشت از عملکرد خود درباره کرونا، هموار شدن راه ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا و تبرئه «داسیلوا» و احتمال رقابت با «بولسونارو» در انتخابات ریاست جمهوری  ۲۰۲۲ برزیل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ژنرال ارشد ارتش چین خواستار افزایش بودجه نظامی این کشور برای مقابله با تهدید جنگی آمریکا شد. ژنرال شو کیلیانگ که پس از شی جینپینگ، رئیس جمهور چین نفر دوم فرماندهی نیروهای مسلح این کشور به حساب می‌آید، خواستار افزایش بودجه نظامی کشورش و آماده ساختن ارتش تحت امر خود برای به اصطلاح “تله توسیدید” که منجر به تحمیل یک جنگ از سوی آمریکا می‌شود، شد. تله “توسیدید” حالتی است که طی آن هنگام خیزش یک قدرت جدید برای نشستن بر جای یک قدرت بزرگ دیگر، جنگ اجتناب ناپذیر می‌شود.

اسپوتنیک روسیه: سرلشکر جان ریموند فرمانده نیروهای فضایی آمریکا اعلام کرد روسیه و چین از امکاناتی در فضا برخوردارند که ایالات متحده را نگران می‌سازد. وی در ادامه افزود:«خطری که ما هم‌اکنون مشاهده می کنیم فوق العاده جدی است. روسیه و چین از سیستم های گوناگون لیزری با سطوح مختلف توانایی و نیرو برخوردارند. هر دو کشور از امکاناتی برای نابودی و یا آسیب رساندن از زمین به  امکانات ما برای استفاده از ماهواره ها برخوردارند که باعث نگرانی می شود».

العالم فارسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه ادعا کرد صبر آنها در برابر ایران نمی‌تواند نامحدود باشد، مدعی شد: منتظر پیشنهاد سازنده ایران هستیم. ند پرایس در نشست خبری خود اظهار کرد: ما پیشنهادی ارائه داده‌ایم که در زمینه تعامل گسترده، با حسن نیت در مباحث گروه ۱ + ۵ شرکت کنیم. وی افزود: ما اظهارنظرهای مختلف مختلفی از ایرانی‌ها را مشاهده کرده‌ایم و منتظر یک پیشنهاد سازنده از طرف تهران هستیم.

خبرگزاری ایلنا: آژانس بین‌الملی انرژی اتمی گزارش داد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۲M را در نطنز آغاز کرده است. در این گزارش آمده است که آژانس روز هفتم مارس تایید کرد که ایران تزریق یواف۶ را به سومین آبشار از سانتریفوژهای آی‌آر- ۲ را آغاز کرده است.

یورونیوز: کاخ سفید ضمن اعلام نگرانی از حملات اخیر حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی این حملات را «خطرات امنیتی جدّی» ارزیابی کرد.جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت: «تعدد حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی سبب نگرانی ما شده است.» وی همچنین افزود: «اوج‌گیری چنین حملاتی رفتار گروهی نیست که جداً خواستار صلح باشد.»از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات دو طرف درگیر خواستار برقراری آتش‌بس شد.

دویچه وله: پس از حمله حوثی‌های یمن به اهدافی در خاک عربستان سعودی، ایالات متحده اعلام کرد که در کنار پادشاهی عربستان و مردمش ایستاده است.ایالات متحده آمریکا دیروز  بر تعهد این کشور در دفاع از عربستان سعودی در مقابل حملات پهپادی و موشکی حوثی‌های یمن ، تاکید کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: عربستان سعودی می گوید پهپادها و موشک هایی که ظاهرا تاسیسات نفتی این کشور را هدف قرار داده بودند را سرنگون کرده است. این حملات موجب افزایش شدید بهای نفت خام شد.دولت عربستان این حملات را محکوم کرد و گفت که این حملات «امنیت و ثبات تامین انرژی جهان» را هدف قرار دادند.

خبرگزاری فارس:  وزیر امور خارجه روسیه قصد دارد در جریان سفر کاری خود به غرب آسیا با مقام‌های امارات، عربستان و قطر دیدار کند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، لاوروف قرار است در جریان این سفر کاری، با «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات دیدار کند.

خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع روسیه درباره فراهم سازی اقدامات تحریک آمیز توسط گروه تروریستی “هیئت‌التحریرالشام” در منطقه کاهش تنش ادلب با هدف متهم کردن نیروهای دولتی سوریه به حمله به مردم غیرنظامی هشدار داد. دریادار “الکساندر کارپوف” معاون رئیس مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه (که زیر نظر وزارت دفاع روسیه فعالیت دارد)، اعلام کرد که گروه‌های تروریستی در حال برنامه ریزی برای اجرای اقدامات تحریک آمیز نظامی در منطقه کاهش تنش ادلب سوریه هستند تا سپس نیروهای دولتی این کشور را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم غیرنظامی ساکن منطقه متهم کنند.

الکوثر فارسی: شاه اردن و ولی‌عهد بحرین در ریاض با ولی‌عهد عربستان سعودی به طور جداگانه دیدار و درباره مسائل منطقه گفت‌وگو کردند. «عبدالله دوم» شاه اردن وارد ریاض پایتخت عربستان شد و در فرودگاه بین المللی «خالد» مورد استقبال «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی قرار گرفت.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر انگلیس درباره موضوعات تجاری، گردشگری، دفاعی و مبارزه با کرونا و گام‌های تقویت کننده روابط دو جانبه تلفنی گفت‌وگو کردند.رئیس جمهور ترکیه در این تماس از آمادگی برای میزبانی نشست زبان شیرین ترکی-انگلیسی در نیمه دوم سال جاری در صورت مساعد بودن شرایط پاندومی خبر داده و اظهار داشت به نظرم از ماه آوریل فصل گردشگری بدون هیچ مشکلی و در امنیت آغاز خواهد شد.

رادیو چین: دولت چین توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) را تصویب کرده و امیدوار است کشورهای مربوط پیشبرد رویه های خود را تسریع کنند.وزیر بازرگانی چین تشریح کرد: امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای نشاندهنده تشکیل بازار بزرگ یکپارچه در منطقه ای با یک سوم حجم کل اقتصاد جهان است که نیروی بالقوه و محرکه بسیار بالایی دارد. چین در این مورد سازوکار خاصی برای اجرای این توافقنامه ایجاد کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: چندین مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت، به انتقادها درباره دیر به صدا درآوردن زنگ هشدار در خصوص کرونا و تاخیر در اعلام همه گیری، دفاع کردند.مایکل ریان، مدیر مسئول فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت  در یک کنفرانس مطبوعاتی با عصبانیت، برخی کشور‌ها را بدون نام بردن به بی توجهی به هشدار سازمان جهانی بهداشت، متهم کرد و گفت شاید، ما باید بلندتر فریاد بزنیم، اما شاید بعضی از افراد به سمعک احتیاج دارند.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، اکثر متقاضیان دریافت روادید ایالات متحده که به دلیل اعمال تحریم مسافرتی رئیس جمهوری سابق این کشور بر ۱۳ کشور عمدتا مسلمان و آفریقایی از این امتیاز محروم شده بودند، می توانند تقاضای جدیدی در این زمینه ارائه دهند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در اولین روز به قدرت رسیدن، تحریم اعمال شده بر کشورهای مسلمان از سوی دونالد ترامپ سلف خود را لغو کرد.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور اسبق برزیل از کلیه اتهام های خود تبرئه شد و اکنون می تواند رقیبی بالقوه برای رئیس جمهور فعلی این کشور در عرصه انتخاباتی ۲۰۲۲ باشد. یکی از قضات دیوان عالی برزیل، همه محکومیت های «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهور اسبق و از چهره های محبوب حزب «کارگران» این کشور را که به فساد متهم بود؛ لغو کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *