جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading

رسانه ها ؛ ناآرام شدن ارمنستان و…

۱۳۹۹/۱۲/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برکناری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان ، تظاهرات در ایروان، هشدار گروسی درباره عدم توافق ایران و طرف های برجامی، ادامه تلاش های ضد برجامی و ضد ایرانی نتانیاهو، هشدار برجامی چین به آمریکا، اظهارات سخنگوی کاخ سفید  درباره خاشقجی، لغو سه فرمان اجرایی دیگر ترامپ، تصمیم آمریکا برای بازگشت به شورای حقوق بشر سازمان ملل، واکنش ارتش چین به فعالیت‌های آمریکا در تنگه تایوان، نشست  وزرای انرژی شورای ترک  درخصوص انرژی، خیز ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای گسترش همکاری های نفتی در دریای خزر، تاکید رهبر کره شمالی بر نظم سختگیرانه‌ تر در ارتش ، اخراج سفیر اتحادیه اروپا از ونزوئلا  و برگزاری نشست قبرس در سازمان ملل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: رئیس ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان در بیانیه‌ای استعفای نخست‌وزیر و دولت این کشور را خواستار شد.«اونیک گاسپاریان» رئیس ستادکل ارتش ارمنستان به برکناری معاونش اعتراض و استعفای نخست‌وزیر و کابینه دولت را خواستار شد و در بیانیه‌ای نوشت: مدیریت غیرموثر مقامات مسئول و اشتباهات جدی آن‌ها در سیاست خارجی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داد. با توجه به اوضاع پیش آمده، نیروهای مسلح ارمنستان استعفای نخست‌وزیر و دولت را خواستار هستند و هشدار می‌دهند از به‌کار بردن زور در برابر مردمی که فرزندانشان در حفظ میهن و آرتساخ کشته شدند، خودداری شود. ارتش همواره در کنار مردم است، همانطور که مردم همواره در کنار ارتش بوده‌اند. دقایقی پس از انتشار این بیانیه، نخست‌وزیر ارمنستان، گاسپاریان را از سمت خود برکنار کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  نخست وزیر ارمنستان بعد از آنکه مقامات نظامی خواستار استعفای وی شدند از تلاش برای کودتا خبر داد و بدنبال آن از طرفدارانش خواست راهپیمایی کنند. پاشینیان خود شخصا در مرکز ایروان به جمع شرکت کنندگان در راهپیمایی پیوست.

خبرگزاری مهر : مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مصاحبه ای درباره تبعات عدم توافق میان ایران و طرف های برجام و همچنین آمریکا هشدار داد. «رافائل گروسی» گفت: اگر ایران و کشورهای غربی از جمله آمریکا درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق نرسند، جامعه جهانی با شرایط کاملاً جدیدی مواجه می‌شود. وی همچنین مدعی شد که لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران «خسارتی مهم» برای جامعه بین‌المللی است.

اسپوتنیک روسیه: اسرائیل به طور فعال سعی دارد تا در راه فعال کردن دوباره برجام مانع تراشی کند. شبکه محلی ۱۱ اسرائیل موسوم به «کان» روز سه شنبه در گزارشی نوشت که اسرائیل فعالانه سعی دارد تا فرانسه، آلمان و انگلیس را راضی کند از فعال کردن دوباره توافق هسته‌ای با ایران خودداری کنند.خبرنگار شبکه کان اطلاع داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تلاش می کند تا بند‌های توافقنامه را در راستای دیدگاه اسرائیل و منافع آن قرار دهد.

ایران پرس:  سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن توصیه به آمریکا برای بازگشت به برجام، هشدار داد وضعیت برجام در شرایط حساسی قرار گرفته است. «وانگ ون بین» در نشست خبری خود گفت تحولات درباره برنامه هسته ای ایران در یک “نقطه حساس” قرار دارد و لغو تحریم های ایران، کلید شکستن بن بست است. این مقام چینی افزود وضعیت فعلی مساله هسته ای ایران به سرعت در حال تغییر است و فرصت ها و چالش ها به صورت همزمان وجود دارد.

الکوثر فارسی: سخنگوی کاخ سفید گفت یک گزارش درباره مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در استانبول از حالت محرمانگی خارج شده و آماده انتشار است. جنیفر ساکی افزود: قرار است به زودی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با سلمان شاه عربستان به صورت تلفنی گفتگو کند. ساکی همچنین گفت: یک گزارش درباره مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در استانبول در اکتبر ۲۰۱۸ از حالت محرمانگی خارج شده و آماده انتشار است.

العالم فارسی: رییس جمهور آمریکا شماری از دستورات اجرایی دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق این کشور را لغو کرد.جو بایدن بامداد پنجشنبه با صدور این فرمان اجرایی ممنوعیت صدور برخی روادیدها، استانداردهای جدید در مورد معماری نهادهای فدرال و کاهش بودجه شماری از شهرها را لغو کرد.ترامپ در ماه سپتامبر در یادداشتی از روسای نهادهای فدرال خواسته بود تا جزئیات بودجه فدرال برای شهرهای سیاتل، پورتلند، نیویورک و واشنگتن دی سی را به اداره مدیریت و بودجه گزارش کنند.

دویچه وله: دولت جدید آمریکا در روند رویگردانی‌های خود از سیاست ترامپ، قصد دارد به شورای حقوق بشر سازمان ملل بازگردد.دولت پیشین ایالات متحده به ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد، با این استدلال که در این شورا کشورهای زیادی نشسته‌اند که خود نسبت به رعایت موازین حقوق بشر بی‌اعتنا هستند و اینکه این شورا علیه اسرائیل پیش‌داوری دارد.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این رابطه گفت که ایالات متحده موضوع دموکراسی و حقوق بشر را به کانون سیاست خارجی خود وارد کرده است، زیرا این دو موضوع برای برقراری صلح و ثبات از اهمیت بسیار برخوردارند.

خبرگزاری ایلنا: ارتش چین به اقدام اخیر آمریکا مبنی بر عبور دادن یک ناو جنگی از تنگه تایوان واکنش نشان داد.سخنگوی ارش چین اعلام کرد که اقدام‌های آمریکا امنیت و ثبات و صلح در منطقه را تهدید می‌کند. این در حالی است که ارتش آمریکا عبور ناو «کورتیس ویلبور» از تنگه تایوان را بخشی از روند عادی اقدام‌های ارتش در منطقه خواند.  در واکنش به این بیانیه، ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا طی بیانیه‌ای با رد این اظهارات پکن اعلام کرد که نیروی دریایی آمریکا هرجا که قوانین بین‌المللی اجازه دهد به فعالیت می‌پردازد.

تی.آر.تی ترکیه: وزرای انرژی شورای ترک با انتشار بیانیه‌ای پس از اولین جلسه که بصورت آنلاین برگزار شد، از ابتکار عمل ترکیه برای ایجاد گروه‌های زیرمجموعه با هدف رسیدگی به موضوع در دستور کار این نشست اعلام حمایت کردند. وزرای انرژی شورای همکاری کشورهای ترک زبان (شورای ترک) تصمیم به افزایش همکاری‌ها در زمینه انرژی گرفتند.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت میدان گازی و نفتی که توسط آذربایجان و ترکمنستان در دریای خزر مدیریت خواهد شد، به امنیت انرژی ترکیه و کشورهای اروپایی دیگر کمک خواهد کرد.جیحون بایرام‌اف طی نشست خبری مشترک با مولود چاووش‌اوغلو و رشید مردوف به ترتیب وزرای خارجه ترکیه و ترکمنستان، پس از برگزاری پنجمین نشست وزرای خارجه این کشورها، گفت: میدان گازی و نفتی که به عنوان «دوستی» نامگذاری شده و توسط آذربایجان و ترکمنستان در دریای خزر مدیریت خواهد شد، به امنیت انرژی ترکیه و کشورهای دیگر اروپا کمک خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: رهبر کره شمالی خواستار اتخاذ تدابیر کنترلی و نظم بیشتر در ارتش این کشور شده است.کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در نشست کمیسیون مرکزی ارتش که ریاست آن را بر عهده داشته، خواستار کنترل و نظم بیشتر در ارتش شده است. کیم جونگ اون در کنگره ماه گذشته حزب کارگران، اهداف سیاسی جدیدی را برای 5 سال آینده ترسیم کرده است، از جمله این اهداف می توان به تقویت قدرت نظامی و بازدارندگی جنگ هسته‌ای اشاره کرد.

رادیو چین: وزارت خارجه ونزوئلا اعلام کرد که سفیر اتحادیه اروپا در کاراکاس را عنصر نامطلوب خوانده و ۷۲ ساعت به این دیپلمات وقت داده تا ونزوئلا را ترک کند. در بیانیه وزارت خارجه ونزوئلا آمده است: روز چهارشنبه، به دستور رئیس جمهوری مادورو، ایزابل بریلانته سفیر اتحادیه اروپا در کاراکاس، عنصر نامطلوب اعلام شد و و از وی خواسته شد ظرف ۷۲ ساعت آینده خاک ونزوئلا را ترک کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، طرفین درگیری قبرس را از ۲۷ تا ۲۹ آوریل در ژنو برای یک “جلسه غیررسمی” گرد هم خواهد آورد. در بیانیه دبیرکل سازمان ملل آمده است: “هدف از این دیدار تعیین این موضوع خواهد بود که آیا طرفین برای مذاکره در مورد یک راه حل پایدار جهت مساله قبرس در یک افق قابل پیش بینی زمینه مشترک دارند.”

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *