جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها ؛ نگرانی شی جین پینگ از وقوع فاجعه جهانی و…

۱۳۹۹/۱۱/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: گفتگوی رهبرچین با رئیس جمهور آمریکا و هشدار درخصوص هرنوع درگیری بین دوکشور، تشکیل کارگروه ویژه در پنتاگون برای مهار چین ، هشدار روسیه به آمریکا، گفتگوی بايدن و مکرون درباره مناقشه ایرباس-بوئینگ، گفتگوی «بلینکن» با همتای سعودی پیرامون تقویت مواضع نظامی عربستان، دستور بایدن برای تحریم ژنرال های میانمار، توافق هند و چین برای عقب‌نشینی نیروهای دو طرف از مرزهای مورد اختلاف، ابراز امیدواری مسکو به مصالحه در برجام، انتشار جزئیات پروژه بزرگ دریای سرخ عربستان، تاکید اردوغان بر راه حل دو کشوری برای قبرس ، خیز ترکیه  برای حضور در سودان، گفت وگوی حریری با مکرون درباره تشکیل کابینه لبنان، دستیابی به نتایج مهم در اجلاس رهبران چین و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی و کاهش شدید نرخ زاد و ولد در چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: شی جین پینگ از وقوع فاجعه جهانی در صورت درگیری چین و آمریکا سخن گفت.شی جین پینگ، رهبرچین در گفتگو با رئیس جمهور آمریکا ، جو بایدن اعلام کرد درگیری بین دو کشور منجر به فاجعه ای برای کل جهان خواهد شد. رهبر چین خاطرنشان کرد همکاری تنها گزینه در روابط دو جانبه بین پکن و واشنگتن است.

یورونیوز: رئیس جمهوری جدید و دموکرات ایالات متحده آمریکا می‌گوید که برای ترسیم راهبردی جدید جهت مقابله با چین یک کارگروه ویژه در وزارت دفاع کشورش ایجاد کرده است.آمریکا در حالی اقدام به تشکیل کارگروه ویژه برای مهار چین کرده که همواره این کشور را رقیب شماره یک سیاست‌های راهبردی خود می‌‌داند.جو بایدن ‌گفت : «این کارگروه به سرعت فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا این امکان برای ما فراهم شود که در خصوص مسائل مربوط به چین با یک جهت‌گیری قاطعانه تصمیم‌گیری کنیم.»

خبرگزاری تسنیم: سفارت روسیه در واشنگتن در بیانیه‌ای در رابطه با پایان مانور نظامی-دریایی مشترک آمریکا و ناتو در دریای سیاه، به طرف آمریکایی یادآور شد که صلح و امنیت این منطقه نیازی به حضور کشتی‌های نظامی بیگانه ندارد. روسیه از دولت ایالات متحده درخواست کرده تا از “راه اندازی سر و صدای نظامی ماجراجویانه” با انجام مانورهای کشتی‌های نظامی آمریکایی در منطقه دریای سیاه خودداری کند. این درخواست صبح امروز در صفحه توئیتر رسمی سفارت روسیه در واشنگتن منتشر شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: امانوئل مکرون در گفتگوی تلفنی با جو بایدن به وی پیشنهاد داد که دو کشور در پی یافتن راه حلی برای مناقشه ایرباس – بوئینگ باشند. رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به وی پیشنهاد داد که دو کشور در پی یافتن راه حلی برای مناقشه در مورد یارانه‌های اختصاص یافته به بخش هوانوردی باشند.

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای عربستانی خود، پیرامون تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ یمن و تقویت مواضع نظامی عربستان با وی گفتگو کرد. وزارت امور خارجه آمریکا بامداد امروز پنج شنبه (به وقت تهران) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده با «فیصل بن فرحان آل سعود» همتای عربستانی خود گفتگو کرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تحریم های جدیدی را علیه کسانی که مسئول کودتای نظامی در میانمار در ماه جاری بوده اند اعلام کرده است. بایدن گفت که فرمان اجرایی را امضا کرده است که تحریم های جدیدی روی رهبران نظامی هدایت کننده کودتای ۱ فوریه، منافع تجاری آنها و همچنین اعضای درجه یک خانواده هایشان وضع می کند. او گفت که واشنگتن این هفته دور اول اشخاص هدف شامل این تحریم ها را شناسایی خواهد کرد.

خبرگزاری ایلنا: وزیر دفاع هند ‌از توافق دهلی نو و پکن برای خروج نیروهای دو طرف از منطقه مرزی مورد اختلاف در غرب هیمالیا خبر داد.«‌راجنات سینگ»،  وزیر دفاع هند امروز -پنج‌شنبه- اعلام کرد که کشورش با چین برای عقب‌نشینی نیروهای دو کشور از منطقه مرزی مورد اختلاف در غرب هیمالیا توافق کرده‌اند.این اقدام گشایشی در بحران چند‌ماهه در مرزهی بین دو کشور هند و چین به شمار می‌رود.

خبرگزاری فارس: معاون وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل ایران برای پایان پایبندی ایران به پروتکل الحاقی، راهکاری در خصوص برجام پیدا شود.«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) ابراز امیدواری کرد که قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل 21 فوریه (سوم اسفندماه) ایران برای پایان پایبندی به پروتکل الحاقی، مصالحه‌ای در خصوص برجام حاصل شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و رئیس هیئت رئیسه شرکت توسعه دریای سرخ از آغاز طرح “coral bloom” برای جزیره اصلی پروژه دریای سرخ خبر داد.شرکت مجری پروژه “coral bloom” که یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های گردشگری در جهان است، طرح‌هایی را که شرکت انگلیسی “foster and partners” ارائه کرده و هماهنگ با طبیعت بکر این جزیره است، افشا کرد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور ترکیه ضمن انتقاد از رویکرد یونان و بخش‌روم نشین‌ تاکید کرد که در قبرس چاره‌ای جز راه حل دو کشوری وجود ندارد. رجب طیب ارودغان، رئیس‌جمهور ترکیه در نشست گروهی حزب عدالت و توسعه اظهار داشت: وقتی به اظهارات طرف‌های یونان و روم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در نگرش آنها که ترک‌های قبرس را نادیده می‌گیرد، کوچکترین تغییری ایجاد نشده است. اکنون در قبرس راهی جز راه حل دو کشوری وجود ندارد. شما می‌توانید آن را بپذیرید یا نپذیرید.

تی.آر.تی ترکیه: خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه با یاسین ابراهیم همتای سودانی خود دیدار کرد.آکار و یاسین در پی مذاکرات دو جانبه، به هئیت‌های رسمی دو کشور ریاست نمودند.در مذاکرات روابط دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین موضوع همکاری در عرصه امنیتی و دفاعی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

العالم فارسی: امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه و سعد حریری نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه لبنان تحولات منطقه ای و مشکلات داخلی مربوط به تشکیل کابینه این کشور را بررسی کردند. در دیدار حریری با مکرون که در کاخ الیزه در پاریس پایتخت فرانسه انجام شد، آخرین تحولات منطقه ای و تلاش های حریری برای ترمیم روابط عربی لبنان و جلب حمایت برای مقابله با بحران های پیش روی این کشور مورد بررسی قرار گرفت.لبنان از ۱۰ اوت به دنبال استعفای «حسان دیاب» نخست وزیر این کشور در نتیجه پیامدهای انفجار بیروت، تاکنون بدون دولت برخوردار از اختیارات کامل اداره می شود.

رادیو چین: اجلاس ویدیویی رهبران چین و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی برگزار شد.  این اجلاس به مجموعه ای از پیشنهادات، اقدامات و نتایج مهم همکاری دست یافت.  موضوعات همکاری اقتصادی و تجاری در این زمینه غنی است.  یکی از مسوولان اداره اروپا  وزارت بازرگانی چین  گفت که چین طی پنج سال آینده بیش از 170 میلیارد دلار کالا از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی وارد خواهد کرد. در این اجلاس رهبران چین و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، 53 توافق نامه همکاری تجاری در لیست دستاوردها با مجموع نزدیک به 13 میلیارد دلار امضا کردند.

دویچه وله:  شمار زاد و ولد در چین در سال ۲۰۲۰ به نازل‌ترین سطح خود از سال ۱۹۴۹ به این سو رسید. موضوعی که نگران کننده اعلام شده است. کاهش نرخ رشد اقتصادی چین یکی از پیامدهای کاهش زادوولد در این کشور اعلام شده است.سال ۲۰۲۰ از منظر نرخ رشد جمعیت برای چین سال خوبی نبوده است. نرخ تولد در سال ۲۰۲۰ در قیاس با سال پیش از آن کاهشی ۱۵ درصدی داشته است. شمار متولدین سال ۲۰۲۰ به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *