جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

Loading

رسانه ها؛ هشدار چین به آغاز جنگ سرد جدید و…

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار شی جیپینگ به رهبران سیاسی و تجاری دنیا درباره  آغاز جنگ سرد جدید، سخنرانی رهبر چین در مجمع اقتصادی داووس، برگزاری رزمایش در دریای چین جنوبی، هشدار سازمان ملل در باره بحران اقتصادی، هشدار اوکراین درخصوص تبدیل کریمه به پایگاه نظامی روسیه با قابلیت هسته‌ای، ارائه مصوبه استیضاح دونالد ترامپ به سنای آمریکا و واکنش بایدن، گفتگوی  مرکل و بایدن درباره مسائل جهانی و ایران، لغو تحریم انصارالله  از سوی آمریکا، موضع گیری جدید کاخ سفید در رابطه با بازداشت مخالف روس، آغاز مجدد اعتراضات خیابانی در لبنان، ادامه بحران سیاسی در ایتالیا، ورود هیأت سیاسی طالبان به تهران، عزم  ترکیه برای حل مشکلات دریای اژه و شکست تلاش مشترک فرانسه و آمریکا برای ساخت واکسن کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: شی جین پینگ رئیس جمهور چین به رهبران سیاسی و تجاری دنیا درباره یک «جنگ سرد جدید» هشدار داده است.شی روز دوشنبه در یک نشست مجازی مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی کرد. هشدار او درباره «یک جنگ سرد جدید» در اثر تهدید و اعمال تحریم به قصد ضرر رساندن به دیگران، در زمانی مطرح می شود که تنش های چین و آمریکا در حال افزایش است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، موضعی رو در رو با دولت پکن پیش گرفت.شی گفت،‌ «حکمرانی بین المللی باید بر اساس قواعد و اجماع بین ما باشد، نه بر اساس نظمی که یک یا چند نفر تعیین کنند.»

رادیو چین: شی جین پینگ رییس جمهوری چین به روش ویدئویی در مجمع اقتصادی داووس شرکت و سخنرانی کرد.شی جین پینگ تاکید کرد گرچه تلاشها برای مهار کرونا هنوز ادامه دارد اما باور داریم زمستان سرد جلوی فرا رسیدن بهار را نمی گیرد و تاریکی شب هم روشنایی روز را نخواهد پوشاند؛ بشر قطعا بر همه گیری کرونا غلبه می کند و جریان مبارزه با کرونا به پیشرفت و بازسازی منجر خواهد شد.

خبرگزاری ایلنا: چین امروز -‌سه‌شنبه- اعلام کرد که طی روزهای آینده در دریای چین جنوبی دست به رزمایش نظامی خواهد زد. این در حالی است که یک ناو جنگی آمریکایی اخیرا وارد این آب‌های پرمناقشه شده است. بنا به بیانیه ارتش چین، این رزمایش بناست از ۲۷ الی ۳۰ ژانویه برگزار شود، اما جزئیاتی درباره ابعاد آن اعلام نشده است.

اسپوتنیک روسیه: دبیرکل سازمان ملل در نشست « داووس» اعلام نمود که پاندمی ویروس کرونا موجب بروز بدترین بحران اقتصادی در جهان طی 100 سال گذشته شده است. وی یادآور شد که به لحاظ شیوع این ویروس در سراسر جهان بیش از 2 میلیون نفر جان خود را از دست دادند. ما در بدترین وضعیت اقتصادی طی 100 سال گذشته قرار داریم که در عدم تساوی بین ملت ها و کشورها نمایان شده است که پاندمی آن را آشکارتر ساخت. ما همچنین شاهد بی ثباتی بحران اقلیم و تنوع زیستی هستیم.

یورونیوز: اوکراین می‌گوید روسیه با جدیت در حال افزایش توانایی‌های جنگی ارتش خود در خاک شبه جزیره کریمه است، بر استعداد نفرات نظامی خود در این منطقه با استفاده از تسلیحات جدید افزوده و شرایط را برای تقویت توان هسته‌ای خود در منطقه فراهم می‌کند.سرویس اطلاعات خارجی اوکراین اس.‌زد.آر.یو، این مطلب را در «گزارش جامع ۲۰۲۱» اعلام کرده است.

دویچه وله: دومین مصوبه استیضاح دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا رسما تقدیم مجلس سنا شد. بررسی این استیضاح روز ۹ فوریه آغاز می‌شود. ترامپ از سوی قانون‌گذاران ایالات متحده متهم به «تحریک به شورش» شده است.هرچند ترامپ دیگر رییس جمهور نیست، اما در صورت پذیرش این استیضاح از سوی سنا او برای تمام عمر از داشتن مسئولیت در دولت فدرال محروم می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور آمریکا گفت فکر نمی‌کند ۱۷ نماینده سنا از حزب جمهوری خواه به محکومیت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق در محاکمه استیضاح رای دهند.جو بایدن گفت بر این باور نیست که رای کافی برای محکومیت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در محاکمه استیضاح در مجلس سنا وجود داشته باشد.

خبرگزاری ایلنا: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه شب در تماسی تلفنی درباره مسائل جهانی و همچنین ایران گفت‌وگو کردند.«استفن زیبرت» سخنگوی دولت آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: مرکل بر علاقه‌مندی آلمان بر مسؤولیت پذیری خود برای پرداختن به مسائل بین المللی در کنار شرکای اروپایی و دو سوی آتلانتیک تاکید کرد.زیبرت افزود که مرکل و بایدن درباره مسائل مربوط به سیاست خارجی از جمله مسائل مربوط به افغانستان و ایران، تجارت و سیاست‌های آب و هوایی صحبت کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خزانه داری آمریکا مجوز معاملات و تراکنش های مالی با جنبش “انصار الله” یمن را تا تاریخ ۲۶ فوریه صادر کرد. دولت آمریکا شب گذشته تمامی تبادلات مالی با انصارالله یمن را برای یک ماه و تا بازنگری دقیق تحریم های اعمالی توسط دونالد ترامپ آزاد کرد.طبق این مجوز شرکت ها و بانک های دخیل در معاملات با یمن تا تاریخ 26 فوریه به خاطر تبادلات مالی با انصارالله تحت تحریم قرار نمی گیرند.

خبرگزاری مهر : سخنگوی کاخ سفید مدعی است دولت بایدن در پاسخ به بازداشت ناوالنی از سوی روسیه، از توسل به هیچ گزینه‌ای رویگردان نیست. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید مدعی شد در پاسخ به اقدام روسیه مبنی بر بازداشت «آلکسی ناوالنی» از چهره‌های اپوزیسیون، همه گزینه‌ها را روی میز نگه می‌داریم.وی در ادامه افزود: در حال انجام ارزیابی‌هایی کلی برای تعیین سیاست‌ها در قبال روسیه هستیم. منتظر اتمام بررسی‌ها هستیم اما رئیس جمهور حق پاسخگویی به اقدامات مسکو را در زمان مناسب و به روش انتخابی خودش محفوظ می‌داند.

خبرگزاری فارس: در سایه خصومت‌های اقتصادی آمریکا، وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی در لبنان به دلیل همه‌گیری کروناویروس سبب آغاز مجدد اعتراضات خیابانی در چند شهر لبنان شد.دو شهر «طرابلس» و «صیدا» به ترتیب در شمال و جنوب لبنان، دوشنبه‌شب شاهد اعتراضات خیابانی به وضع اقتصادی در سایه محدودیت‌های دولت به دلیل مقابله با همه‌گیری «کروناویروس» بود.

العالم فارسی: در بحبوحه بحران سیاسی در ایتالیا، شورای وزرای این کشور اروپایی اعلام کرد که نخست‌وزیر امروز (سه شنبه) استعفای خود را اعلام می‌کند. روز گذشته (دوشنبه) شورای وزرای ایتالیا در بیانیه‌ای در خصوص تصمیم کونته برای استعفا اعلام کرد: «شورای وزرا ساعت ۰۹:۰۰ صبح فردا (سه‌شنبه) (۱۱:۳۰ سه‌شنبه به وقت تهران) تشکیل جلسه می‌دهد و در این جلسه، جوزپه کونته نخست‌وزیر، اراده خود برای رفتن به کاخ ریاست‌جمهوری برای تحویل استعفایش را به وزرا اعلام می‌کند.

الکوثر فارسی: “سعید خطیب زاده” سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هیأت سیاسی طالبان به تهران به ریاست “ملا عبدالغنی برادر” خبر داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت: این هیأت بر اساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امور خارجه ایران بامداد امروز سه‌شنبه وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفت.

آناتولی  ترکیه:  سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه بر عزم راسخ آنکارا برای حل مشکلات اعم از مسائل دریای اژه به رهبری رجب طیب اردوغان تاکید کرد. ابراهیم کالین در حساب توئیتر خود درباره آغاز شصت و یکمین دور مذاکرات اکتشافی آنکارا-آتن در استانبول پس از چهار سال و نیم وقفه نوشت: به رهبری قدرتمند رئیس‌جمهور کشورمان حل تمامی مشکلات اعم از مسائل اژه امکان‌پذیر بوده و مصمم به این امر هستیم.گفتنی است شصت و یکمین دور مذاکرات اکتشافی ترکیه و یونان امروز در کاخ دلمه باغچه استانبول به کار خود پایان داد.

ایران پرس: انستیتو پاستور فرانسه اعلام کرد، تلاش مشترک با شرکت آمریکایی برای ساخت واکسن کرونا شکست خورد. انستیتو پاستور فرانسه اعلام کرد نتایج ناامیدکننده در مرحله آزمایش بالینی واکسن کووید–۱۹ مشترک با شرکت داروسازی «مِرک آمریکا» سبب پایان این همکاری شد.در بیانیه انستیتو پاستور برای توجیه تصمیم اتخاذ شده آمده است: «پاسخ واکسن به آزمایش‌های ایمنی بسیار پایین‌تر از موارد مشابه در واکسن‌های دارای مجوز ضد بیماری کووید۱۹ و حتی ضعیف‌تر از پاسخ سیستم ایمنی بدن نزد افراد شفا یافته از آلودگی طبیعی به ویروس بود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *