جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد

نیویورک – ایرنا- مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پی هفته ها بن بست در مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و حماس برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا اعلام کرد که او شتاب تازه‌ای در مذاکرات برای توقف جنگ در غزه و بازگرداندن اسرای باقی‌مانده اسرائیلی می‌بیند.

انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد

لندن – ایرنا – وزارت امور خارجه انگلیس روز جمعه «آندره کلین» سفیر روسیه در لندن را به اتهام آنچه فعالیت‌های سازمان‌دهی شده و مخرب روسیه در خاک انگلیس نامید احضار کرد.

Loading

رسانه ها ؛ آمریکا در آستانه تحلیف و…

۱۳۹۹/۱۰/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: جولان طرفداران مسلح ترامپ در شهر‌های مختلف آمریکا، دستور ترامپ به ممنوع شدن خرید تجهیزات پهپادی از ایران، روسیه و چین، تکذیب لغو  محدودیت‌های ورود به آمریکا، طرح کمیسیون اروپا برای حمایت بیشتر از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا، درخواست هیلاری کلینتون برای  تشکیل کمیسیون تحقیقاتی علیه ترامپ، هشدار ناتو به روسیه ، واکنش آلمان به کارشکنی آمریکا در پروژه نورد استریم ۲، توافق ترکیه و آلمان بر سر احیای مکانیزم گفتمان دوجانبه، شرط رژیم صهیونیستی برای ازسرگیری روابط با ترکیه، آمادگی قطر برای میانجی‌گری میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، حکومت نظامی در پایتخت تونس، آغاز بازجویی از ناوالنی در مسکو، هشدار دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در خصوص توزیع ناعادلانه واکسن کرونا بین کشورها، افزایش رشد اقتصادی چین و کاهش هشتاد درصدی تجارت میان چین و کره شمالی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما:  با وجود تشدید تدابیر امنیتی در واشنگتن دی سی در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن، طرفداران مسلح دونالد ترامپ، در شهر‌های مهم آمریکا آزادانه جولان می‌دهند.معترضان مسلح در شهر کلمبوس مرکز ایالت اوهایو در حال راهپیمایی در خیابان‌های منتهی به ساختمان کنگره ایالتی مشاهده شده اند. این در حالی است که تدابیر امنیتی در اطراف ساختمان‌های دولتی تشدید شده است و تعداد زیادی از نیرو‌های پلیس، از بیم خشونت‌های احتمالی در این مناطق مستقر شده اند.

اسپوتنیک روسیه:  با استناد به توییت خانم جن ساکی، سخنگوی اتی کاخ سفید ، محدودیت های سفر به آمریکا لفو نخواهد شد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که بزودی وارد کاخ‌سفید خواهد شد اعلام کرد مخالف لغو محدودیت‌های مسافرتی از بریتانیا، اروپا و برزیل به آمریکا است. اما روز ۱۸ ژانویه، کاخ‌سفید اعلام کرده دونالد ترامپ دستور داده این محدودیت‌ها از روز ۲۶ ژانویه لغو شود.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا با امضای یک دستور اجرایی، خرید تجهیزات و قطعات مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین را از کشورهایی که آنها رقیب یا دشمن خوانده است ممنوع کرد.کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه یک دستور اجرایی را برای ممنوعیت خرید سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشین از کشورهای رقیب مثل روسیه، چین، ایران و کره شمالی امضا کرده است.این دستور اجرایی در حالی امضا شده است که تنها یک روز دیگر به پایان ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده است.

خبرگزاری تسنیم: کمیسیون اروپایی پیش نویس طرحی را ارائه داده که حمایت بهتر شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های کشورهای ثالث از جمله آمریکا را مد نظر دارد. اتحادیه اروپا می خواهد شرکت‌های اروپایی را در برابر تحریم‌های کشورهای ثالث از جمله آمریکا بهتر حمایت کند. برای این منظور گسترش یک قانون اتحادیه اروپا در این رابطه باید مورد بررسی قرار گیرد.کمیسسیون اروپا می‌خواهد یک روز قبل از ادای سوگند “جو بایدن”، رئیس جمهور منتخب آمریکا یک برنامه عملی را برای این منظور ارائه دهد.

خبرگزاری ایرنا: وزیر امور خارجه اسبق آمریکا خواستار تشکیل کمیسیون تحقیقاتی در مورد تعیین روابط ترامپ با پوتین شد.هیلاری کلینتون در پیام توییتری نوشت: کنگره برای تعیین روابط ترامپ با پوتین رییس جمهوری روسیه باید کمیته تحقیقاتی مانند کمیسیون ۱۱ سپتامبر ایجاد کند.کمیسیون ۱۱ سپتامبر ، گزارش نهایی کمیسیون ملی درباره حملات تروریستی علیه ایالات متحده گزارش در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را تدوین کرد.

خبرگزاری ایلنا:  دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، شامگاه دوشنبه گفت که روسیه حق ندارد در فرآیند پیوستن دیگر کشورها به این سازمان مداخله کند. «ینس استولتنبرگ»گفت: «مسئله پیوستن به ناتو صرفا به کشور نامزد مربوط است و روسیه هیچ حقی برای مداخله در این زمینه ندارد.»

خبرگزاری مهر : آلمان که یکی از شرکای اصلی پروژه نورد استریم ۲ است، از تحریم یک فروند کشتی روسیه و کارشکنی آمریکا در مسیر کارگذاری خط لوله انتقال گاز، ابراز تاسف کرد. وزارت اقتصاد آلمان در واکنش به اقدام آمریکا مبنی بر تحریم یک فروند کشتی روسیه که در عملیات لوله گذاری در کف دریا برای انتقال گاز طبیعی از طریق پروژه نورد استریم ۲، مشارکت داشت؛ ابراز تاسف کرد.پیشتر آمریکا به آلمان درباره تحریم کشتی «فورچونا» با استناد به قانون کاتسا هشدار داده بود.قرار است پروژه نورد استریم ۲، گاز طبیعی را از روسیه به آلمان و از آنجا به دیگر کشورهای قاره سبز منتقل کند.

آناتولی  ترکیه: وزرای امور خارجه ترکیه و آلمان بر سر برگزاری جلسات کمیته مشارکت اقتصادی و تجاری برای تقویت همکاری‌های همه جانبه توافق کردند.مولود چاووش‌اوغلو و هایکو ماس وزیران امور خارجه ترکیه و آلمان پس از دیدار نشست مشترک رسانه‌ای ترتیب دادند.چاووش‌اوغلو این دیدار را سازنده ارزیابی کرده و محور آن را روابط دوجانبه، روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و آخرین تحولات منطقه‌ای اعلام کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رژیم صهیونیستی برای ازسرگیری کامل روابط خود با ترکیه شرط کرده که آنکارا باید دفتر جنبش حماس در استانبول را تعطیل و فعالیت‌های اسرای آزاد شده وابسته به گردان‌های القسام را متوقف کند. سایت روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت با اشاره به اظهارات یک دیپلمات رژیم صهیونیستی درباره اینکه “اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) از بازگشت سفیر ما به آنکارا بسیار خوشحال خواهد شد اما آنچه برای ما اهمیت دارد فعالیت حماس در ترکیه است”، نوشت، ارزیابی‌ها حاکی از این هستند که اسرائیل تعطیلی دفتر حماس در استانبول را به عنوان شرطی برای عادی‌سازی روابط مطرح خواهد کرد.

الکوثر فارسی: «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس خواست با ایران مذاکره کنند. وی همچنین از آمادگی کشورش برای میانجی‌گری در راستای برگزاری نشستی میان ایران و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس خبر داد.وزیر خارجه قطر با تاکید بر این که کشورش معتقد است این اتفاق باید رخ دهد، گفت که سایر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس هم چنین تمایلی دارند.

العالم فارسی:  منابع خبری اعلام کردند که پایتخت تونس به رغم اعلام قانون منع رفت و آمد و حکومت نظامی تا ساعات پایانی دوشنبه شب صحنه درگیری میان پلیس و معترضان بوده است . این اعتراضات در خیابان “بورقیبه” رخ داده است، خیابانی که نماد و نقطه محوری در اعتراضات سال ۲۰۱۱ میلادی بود که به حکومت “زین العابدین بن علی” دیکتاتور سابق تونس پایان داده بود.تونس در مدت انتقال سیاسی شاهد اعتراضات متعدد اجتماعی بوده و معترضان همواره علیه بیکاری، فقر و پایین بودن خدمات دولتی اعتراض کرده‌اند.

دویچه وله: بازجویی از منتقد سرشناس رژیم روسیه در نزدیکی مسکو شروع شده است. ناوالنی هنوز با وکیل خود تماس ندارد. او دیروز هنگام بازگشت از آلمان به روسیه در فرودگاه مسکو بازداشت شد.ناوالنی به “تمرد از حکم تعلیقی” متهم شده، زیرا به گفته مقام قضائی در هنگام آزادی موقت روسیه را ترک کرده است.

تی.آر.تی ترکیه: تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت طی سخنانی در صد و چهل و هشتمین اجلاس مجمع جهانی بهداشت در شهر ژنو سوئیس هشدار داد که جهان در زمینه واکسیناسیون کرونا در آستانه شکست اخلاقی بزرگی قرار دارد. وی اعلام کرد: تاکنون از 39 میلیون دوز واکسن کرونا در 49 کشور ثروتمند جهان استفاده شده در حالیکه یک کشور فقیر تنها 25 دوز واکسن دریافت کرده‌است.دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه سخنان خود از کلیه کشورها خواستار همبستگی جهانی برای توزیع مساوی و عادلانه واکسن کرونا گردید.

رادیو چین: جی دی پی چین در سال 2020 برای نخستین بار از 100 تریلیون یوان فراتر رفت. ارقام اداره ملی آمار که دیروز  منتشر شد نشان می دهد در سال 2020 جی دی پی چین با رشد 2.3 درصدی برای نخستین بار از 100 تریلیون یوان فراتر رفت. در سال 2020 چین زودتر از کشورهای دیگر همه گیری کرونا را تحت کنترل قرار داد و تولید را از سر گرفت و در میان جوامع اقتصادی بزرگ جهان پیش از همه به رشد مثبت دست یافت.

 ان. اچ.کی ژاپن: تجارت چین با کره شمالی در سال گذشته به علت آن که کره شمالی برای مبارزه با ویروس کرونا مرزهای خود را بسته بود، کاهش یافت. ارقام گمرک چین حاکی از آن است که تجارت چین با این کشور همسایه اش بیش از ۸۰ درصدکاهش داشته است. مقامات گمرک چین می گویند که ارزش مجموع صادرات و واردات بین این دو کشور ۵۳۹ میلیون دلار بود که ۷ / ۸۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ و پایین ترین در ۲۰ سال اخیر بوده است.در سه ماهه آخر سال گذشته تجارت بین دو کشور حدود ۹۹ درصد کاهش یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *