جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

مقام حماس: ما با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح هرگز به آنان باج نمی دهیم

تهران-ایرنا- «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

Loading

رسانه‌ها: شورش هواداران ترامپ در مقابل کنگره و…

۱۳۹۹/۱۰/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: صدور حکم دستگیری ترامپ در دادگاه عراق، تائید ریاست جمهوری بایدن توسط کنگره، اعتراض و هشدار آذربایجان نسبت به سفر وزیر خارجه ارمنستان به قره‌باغ، بهت زدگی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از آشوب در آمریکا، وعده ریاست‌جمهوری کره جنوبی برای حل سریع مسئله نفتکش توقیفی، خودداری رئیس جمهوری افغانستان از دیدار با خلیل‌زاد، "خشم و ناراحتی" مرکل از حمله به کنگره آمریکا و امتناع ترامپ از پذیرش شکست، مسدود شدن حساب کاربری ترامپ در توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام، توییت ظریف در پی حوادث اخیر در آمریکا، هشدار خطیب مسجد الاقصی درباره نقشه رژیم صهیونیستی، شورش هواداران ترامپ در مقابل کنگره، پذیرش شکست در انتخابات توسط ترامپ و تلاش نتانیاهو برای مجاب کردن آمریکا به عدم بازگشت به برجام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایلنا: دادگاه منطقه «الرصافه» در بغداد امروز- پنج شنبه حکم دستگیری «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا را به اتهام ترور «شهید قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران و «ابومهدی المهندس» و همراهانشان را صادر کرد. در بیانیه شورای عالی قضایی عراق آمده است: «پس از اینکه قاضی ویژه دادگاه تحقیق در الرصافه که مسئول تحقیقات در مورد ترور مهندس و همراهانش است، صبح امروز اظهارات مدعیان حق شخصی از اعضای خانواده شهدا را تدوین کرد و مراحل تحقیقات مقدماتی به پایان رسید.» قاضی بلافاصله دستور بازداشت ترامپ را صادر کرد.

تسنیم: کنگره آمریکا رسما جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور این کشور تایید کرد. با اتمام شمارش آرا در کنگره، جو بایدن 306 رای الکترال و ترامپ 232 رای الکترال را کسب کردند. مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده نیز پایان جلسه مشترک هر دو مجلس کنگره را پس از تأیید پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

آناتولی ترکیه: الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در واکنش به سفر اخیر آرا آیوازیان وزیر امور خارجه ارمنستان به قره باغ و انجام دیدارهایی با برخی مسئولین ارمنی در این منطقه گفت: این بازدیدها باید متوقف شود. هشدار می‌دهیم اگر چنین اقدامات تحریک‌آمیزی انجام شود، ارمنستان بیشتر پشیمان خواهد شد. وی افزود: قبلا به نیروهای روسی حاضر در منطقه اعلام کرده‌ایم که هیچ شهروند خارجی نمی‌تواند بدون اجازه آذربایجان به قره باغ کوهستانی برود. ولی متأسفانه، با اجازه نیروهای روسی، نمایندگان پارلمان فرانسه به آنجا رفتند. سپس سفیر فرانسه در باکو به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت اعتراض‌آمیز آذربایجان به وی تسلیم شد. علی‌اف در ادامه گفت: وزیر امور خارجه ارمنستان در آنجا چکار می کند؟ جنگ را فراموش نکنید. ما در قبال این اقدامات ساکت نخواهیم ماند.

خبرگزاری مهر : وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آشوب در آمریکا و حمله طرفداران ترامپ به کنگره این کشور واکنش نشان داد. «بنی گانتز» گفت: باور نمی‌کردم چنین صحنه‌هایی را در بزرگترین دموکراسی جهان خواهم دید. این در حالی است که وزیر امور خارجه آلمان هم به اعتراضات و خشونت‌های کنگره آمریکا واکنش نشان داده بود.

خبرگزاری فارس: دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی از تلاش‌های چند جانبه‌ برای حل مشکل و آزادی سریع نفتکش توقیف‌شده این کشور در تنگه هرمز خبر داد. یک مقام ارشد در ریاست‌جمهوری کره جنوبی امروز (پنجشنبه) طی نشست خبری در کاخ آبی با اشاره به تلاش‌های سئول برای آزادی نفتکش این کشور، گفت البته امنیت خدمه آن از بیشترین اهمیت برخوردار است. به نوشته وبگاه «کِی‌بی‌اِس»، این مقام کره‌ای – که خواست نامش فاش نشود – در ادامه تایید کرد که تمام ۲۰ خدمه و ملوانان نفتکش «اِم‌تی هانکوک چیمی» در سلامت و امنیت کامل هستند. وی درباره گزارش‌ها مبنی بر دو بار ارسال نامه توسط «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به «مون جائه‌این» همتای خود در سئول، توضیح داد که کره جنوبی در حال بررسی حقایق است ولی محتوای نامه‌نگاری سران دو کشور افشا نخواهد شد.

الکوثر فارسیاشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به درخواست زلمای خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان که در کابل به سر می برد، پاسخ رد داده و از دیدار با او خودداری کرده است. برخی منابع خبری در کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفتند که اشرف‌غنی در این سفر خلیل‌زاد ‌نخواسته است که با وی دیدار کند. برخی منابع هم گفته اند که رئیس جمهوری محمداشرف غنی پیام خود را به خلیل‌زاد از طریق وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی رسانده است. زلمی خلیل‌زاد دیروز سه شنبه وارد کابل شد و با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رئیس جمهوری سابق، حمدالله محب مشاور امنیت ملی و محمدحنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان دیدار و درباره روند صلح این کشور و آتش بس گفت وگو کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: همگی ما تصاویری ناراحت کننده از حمله به کنگره آمریکا دیدیم. این تصویر مرا خشمگین و ناراحت کرد. اطمینان دارم که احساس من شبیه به اکثریت دوستان در آمریکاست؛ میلیون ها فردی که سنت دموکراتیک آمریکایی را تحسین می کنند. صدراعظم آلمان همچنین تاکید کرد که او بسیار متاسف است که رئیس جمهوری آمریکا از زمان انتخابات نوامبر هنوز به شکست اذعان نکرده و در سخنرانی روز چهارشنبه خودش هم شکست را نپذیرفت.

تی.آر.تی ترکیهشرکت شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام در پی وقوع درگیری‌های خشونت بار در ساختمان کنگره آمریکا اعلام کرد: به علت ثبت و شناسایی دو مورد تخلف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مقررات این شبکه‌های اجتماعی، به مدت 24 ساعت حساب کاربری وی مسدود شد. فیس‌بوک و توییتر پس از وقوع ناآرامی‌های خشونت بار در ساختمان کنگره آمریکا برخی از پست های ترامپ را به دلیل خطر تشدید تنش حذف کردند.

اسپوتنیک روسیه: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در رابطه با حوادث مربوط به کنگره آمریکا در صفحه توییتری خود نوشت: رئیس ‌جمهور یاغی (ترامپ) که به دنبال انتقام ‌جویی از مردم خود بوده است، در چهار سال اخیر بلایی به مراتب بدتر از آن را سر مردم ما و دیگران آورده است.

خبرگزاری صدا و سیماشیخ عکرمه صبری خطیب مسجد الاقصی درباره توطئه و نقشه رژیم صهیونیستی برای تخریب مسجد الاقصی در قدس اشغالی هشدار داد. به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین از قدس اشغالی، شیخ عکرمه صبری روز چهارشنبه در مصاحبه با این خبرگزاری از یک نقشه و پیشنهاد رژیم صهیونیستی خبر داد که هدف از آن تخریب مسجد قبه الصخره است. صبری افزود: گروه‌های تندروی صهیونیست این پیشنهاد را مطرح کرده اند و عمدا خبر آن را در اختیار رسانه‌های عبری زبان قرار دادند تا منتشر شود و از این طریق میزان واکنش‌های عربی و اسلامی و نیز واکنش فلسطینی‌های ساکن قدس را مورد ارزیابی قرار دهند.

خبرگزاری ایرنا: شورش هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن و اشغال ساختمان کنگره از سوی آنها منجر به کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن دهها تن شد. شب گذشته و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه خبری نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند را به ترس و لرز انداخت و آن هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره بود. توقف نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شورش و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

خبرگزاری موج: دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفت: با وجود اعتراض کلی ام به نتایج انتخابات، انتقال منظم قدرت در تاریخ ۲۰ ژانویه صورت خواهد پذیرفت. او در ادامه بیانیه خود نوشت: این به معنای پایان دور اول قدرتمندی در تاریخ ریاست جمهوری است و این فقط آغاز مبارزه ما برای آن است که دوباره آمریکا را بزرگ کنیم. دیشب همزمان با برگزاری جلسه بررسی نتایج انتخابات آمریکا جهت تأیید رسمی پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هواداران دونالد ترامپ با یورش به ساختمان کنگره، زمینه آشوب و هرج و مرج را فراهم کردند.

خبرگزاری آنا: «بنیامین نتانیاهو» پس از دیدار با وزیر خزانه‌داری آمریکا با قدردانی از واشنگتن بابت اعمال تحریم علیه ایران، بر لزوم عدم بازگشت به برجام تأکید کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: اگر به توافق خطرناک‌ هسته‌ای بازگردیم، کشورهای دیگری در خاورمیانه خود را به تسلیحات هسته‌ای مجهز می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *