جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها ؛ چین هراسی این بار از سوی بایدن و…

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست بایدن برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی جهت مقابله با چین، مخالفت شدید چین با امضای ترامپ بر لایحه ای درباره تبت و تایوان ، هشدار پکن به  لندن،تأکید رهبران چین و روسیه بر همکاری دوجانبه، انتقاد جو بایدن از عدم همکاری دولت ترامپ با تیم انتقال قدرت، لغو وتوی لایحه بودجه دفاعی ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا، تایید توافق تجاری با بریتانیا از سوی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا،  مخالفت روسیه با برجام پلاس، واکنش ترکیه به نقض آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی، تلاش  ژاپن برای تولید موشک‌هایی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر، مانور نظامی مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین، اظهارات مادورو درخصوص حمله جدید کلمبیا به ونزوئلا، استقرار ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» در سواحل سومالی و گفت‌وگوی وزرای خارجه قطر و آمریکا درباره تحولات منطقه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا:  رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا ‌بر لزوم تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با چین تاکید کرد. «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا تاکید کرد که کشورش به تشکیل ائتلافی از کشورهای همفکر خود برای مقابله با چین نیاز دارد.بایدن طی بیان خطوط  سیاسی خود گفت: «اکنون که ما با پکن رقابت می‌کنیم تا دولت چین را به دلیل نقض تجارت‌، فناوری‌، حقوق بشر و سایر جبهه‌ها محاکمه کنیم، با تشکیل ائتلاف موقعیت ما بسیار قوی‌تر خواهد شد.»

رادیو چین: در حالی که اخیراً دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا طرح بودجه را که شامل لایحه ای درباره تبت و تایوان چین میشود، امضاء کرد، جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که مسائل تبت و تایوان به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین مرتبط و بخشی از امور داخلی چین است و هیچ نیروی خارجی حق دخالت در آن ندارد.جائو با اشاره به لایحه درباره منطقه تبت و تایوان چین، با تاکید بر عزم تزلزل ناپذیر چین در حفاظت از توسعه امن حق حاکمیت افزود، ما از آمریکا میخواهیم که دست از دخالت در امور داخلی چین و اجرای مفاد و موضوعات منفی مضر به منافع چین در این لایحه بردارد.

خبرگزاری فارس: سفارت پکن در لندن اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره پرونده ۱۲ زندانی امنیتی هنگ‌کنگی را رد کرد و خواستار توقف دخالت انگلیس در امور داخلی چین شد. اظهارات اخیر «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس علیه چین در خصوص پرونده ۱۲ زندانی امنیتی هنگ‌کنگی واکنش تند سفارت پکن در لندن را به همراه داشت.

 ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی او پیش از تغییر ریاست جمهوری آمریکا در ماه ژانویه، مجددا اتحاد خود را تأیید کردند.روسای جمهور روسیه و چین بار دیگر بر تمایل مشترک برای پیشبرد همکاری ها در عرصه بین المللی تأکید کردند.ارتش های چین و روسیه در روز بیست و دوم دسامبر با استفاده از بمب افکن های راهبردی بر فراز دریای ژاپن و دریای چین شرقی عملیات تجسس مشترک انجام دادند.

یورونیوز:  جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا با انتقاد از عدم همراهی دولت ترامپ در فرآیند انتقال قدرت نسبت به تضعیف امنیت آمریکایی‌ها هشدار داد. بایدن که این اظهارات را روز دوشنبه ۲۸ دسامبر و در ایالت دلوور به زبان می‌آورد اعلام کرد تیم انتقال قدرت او به ویژه در وزارت دفاع با مانع و سد راه مواجه شده و مقام‌های دولتی در این وزارتخانه با منصوبان رئیس جمهوری منتخب همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند.

آناتولی  ترکیه: مجلس نمایندگان آمریکا با بیش از دو سوم آرا، وتوی لایحه بودجه دفاعی این کشور توسط ترامپ را لغو کرد.مجلس نمایندگان آمریکا در رای‌گیری شب گذشته با 322 رأی موافق در برابر 87 رای مخالف، وتوی لایحه بودجه دفاعی سال 2021 این کشور توسط دونالد ترامپ را باطل کردند.این لایحه هفته جاری در مجلس سنای آمریکا نیز به رای‌ گذاشته می‌شود و انتظار می‌رود که دو سوم نمایندگان به وتوی ترامپ رای منفی بدهند.ترامپ لایحه بودجه دفاعی که در کنگره تصویب شده ‌بود را در تاریخ 23 دسامبر وتو کرد.

دویچه وله: پارلمان اروپا توافق تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا را پس از سال جدید بررسی خواهد کرد اما سفیران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به طور موقت توافق تجاری برگزیت را تائید کردند.  طبق این توافقنامه زمینه برای خروج بریتانیا با یک توافق امکان‌پذیر شده است. سباستیان فیشر، سخنگوی ریاست دوره‌ای آلمان بر اتحادیه اروپا با انتشار توئیتی از توافق اولیه و موقت سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا با توافق تجاری با بریتانیا خبر داد وگفت: اعضای اتحادیه اروپا تا ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه نهم آذر مهلت دارند توافق تجاری با بریتانیا را کتبا اعلام کنند.

اسپوتنیک روسیه: معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه در توییتی اظهار کرد: اضافه کردن چیز بیشتری به توافق هسته ‌ای (برجام) موجود همه چیز را بدتر می ‌کند. نمایندگی روسیه در وین، روز دوشنبه به نقل از سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه در توییتی نوشت: گام ‌های تدریجی و متقابل ارائه شده توسط وزیر خارجه لاوروف در آن روزها اصول اصلی تفصیل برجام بودند. حال اضافه کردن چیز بیشتری به توافق هسته ‌ای موجود همه چیز را بدتر می ‌کند. پس از نظر ما ارائه پیشنهادهایی همچون “برجام+” اشتباه و نامناسب است.”

تی.آر.تی ترکیه: ترکیه به نقض آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی از سوی ارمنستان واکنش نشان داد. حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: مسئولیت اصلی پایبندی به رژیم آتش‌بس برعهده ارمنستان به عنوان یکی از امضاکنندگان بیانیه سه جانبه، است.ترکیه اعلام کرد، عناصر ارمنی آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی را نقض کرده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما:  ژاپن قصد دارد موشک‌های شبیه موشک‌های تاماهاک با برد ۲۰۰۰ کیلومتر بسازد. برد موشک‌های جدید ژاپن دو هزار کیلومتر (معادل ۱۲۰۰ مایل) خواهد بود که به توکیو این مکان را می‌دهد مناطقی را در چین و کره شمالی هدف قرار دهد.براساس قانون اساسی ژاپن، استفاده خصمانه از نیروی نظامی ممنوع است و درحال حاضر، هیچ یک از کشتی‌های جنگی این کشور موشک‌هایی که قابلیت حمله به اهداف روی زمین را داشته باشند، حمل نمی‌کند.

خبرگزاری تسنیم: مانور نظامی مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین امروز در غزه برگزار شد. این مانور قرار است با مشارکت 13 شاخه نظامی گروه‌های مقاومت تحت عنوان “تکیه‌گاه محکم” برگزار شد.اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین شامگاه روز جمعه کلیپ تبلیغاتی در مورد مانور نظامی “تکیه‌گاه محکم” که قرار است امروز به اجرا گذاشته شود، منتشر کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری ونزوئلا گفت، کملبیا آماده می‌شود تا حمله‌ای جدید را علیه ونزوئلا و علیه ارتش کشور انجام دهد. نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا گفت: کلمبیا با مزدوران آموزش دیده و تامین مالی از سوی ایوان دوکو، رئیس جمهوری خود آماده انجام حمله‌ای جدید در پایان سال علیه ارتش ما می‌شود.

خبرگزاری مهر :وزارت دفاع آمریکا از مستقر شدن ناو یو اس اس نیمیتز در سواحل سومالی با هدف جابجایی نظامیان این کشور خبر داد. فرایند خروج نظامیان آمریکایی از سومالی ادامه دارد و در همین رابطه پنتاگون از استقرار ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز در آب های این کشور خبر داده است.ارتش آمریکا ۷۰۰ نیروی نظامی را به عنوان تلاش برای مبارزه با گروه «الشباب» به سومالی فرستاده بود اما چندی پیش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، دستور کاهش چشمگیر نیروهای آمریکایی در کشورهای مخلتف را صادر کرد.

العالم فارسی: «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «محمد عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری به بررسی تحولات مربوط به آشتی قطر با چهار کشور عربی پرداخت.گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و قطر در حالی است که قرار است اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس پنجم ژانویه (۱۵ دی) در ریاض برگزار شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *