جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

حماس: اسرائیل راهی جز مذاکره ندارد

تهران-ایرنا- «غازی حمد» از رهبران جنبش حماس فلسطین امروز جمعه تأکید کرد که صهیونیست ها، هیچ راهی جز مذاکره پیش روی خود ندارند و هر گونه عملیات در «رفح» هیچ سودی برای آنان به همراه نخواهد داشت.

Loading

رسانه ها ؛ پیام بن‌سلمان به بایدن و…

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: باج‌دهی جدید بن سلمان به آمریکای بایدن، آخرین تلاشهای ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات آمریکا، برگزاری تظاهرات علیه نتانیاهو برای بیست و هفتمین هفته متوالی، تظاهرات مردم مغرب در اعتراض به عادی‌سازی روابط بارژیم صهیونیستی، تاکید پوتین و ماکرون بر همکاری روسیه و فرانسه در خصوص قره باغ، انتشار توافق ۱۲۰۰ صفحه‌ای پسابرگزیت، هشدار سازمان جهانی بهداشت در باره پاندمی‌های جدید، هشدار یوروپل در مورد واکسن‌های تقلبی کرونا، هشدار آنکارا به آتن، دیدار وزیر دفاع ترکیه با وزیر کشور لیبی، سفر هیات مصری به لیبی ، گسترش دامنه فعالیت های نظامی چین از طریق اصلاح قوانین، کاهش وابستگی کشورهای جهان به دلار و اعلام آمادگی روسیه برای کمک به مردم جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم:  محمد بن‌سلمان اخیراً با ارسال پیامی‌ به بایدن، از او به‌ازای کمک‌های مالی جهت جبران بخشی از هزینه‌های ناشی از کرونا در آمریکا، طلب حمایت برای بقای در قدرت کرده است. ولی‌عهد سعودی امروز نه‌تنها به‌دلیل قطع یا کاهش ارتباط با ایران، قطر، ترکیه، عراق و پاکستان، دوست و همراهی جز آل‌نهیان و آل‌خلیفه در منطقه ندارد که در اروپا و آمریکا هم با دولت‌هایی روبه‌رو است که هیچ‌یک به او اعتمادی ندارند.

خبرگزاری ایرنا: ۱۲ روز تا تشکیل نشست کنگره برای شمارش آرای گزینشگران و قطعیت یافتن پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی است، اما ترامپ همچنان برای تغییر نتیجه، دست و پا می‌زند.انتخابات ۱۳ آبان ماه ریاست جمهوری آمریکا در حالی به مراحل آخر خود نزدیک می‌شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی و نامزد بازنده جمهوری‌خواهان، همچنان بر طبل تقلب می‌کوبد و از هر راهی می‌کوشد نتیجه این باخت تلخ را تغییر دهد.

خبرگزاری ایلنا:  هزاران نفر در سرزمین‌های اشغالی برای بیست و هفتمین هفته متوالی علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. معترضان به سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیشب بار دیگر در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی به خیابان‌ها آمدند.شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، با اعتراض علیه سیاست‌های نتانیاهو، پرونده‌های فساد وی و سوء مدیریت شدید در جریان بحران کرونا خواستار استعفای نخست‌وزیر رژیم هستند.

العالم فارسی: مردم کشور مغرب در اعتراض به عادی سازی روابط رباط با رژیم صهیونیستی، برای چندمین بار در شهرهای مختلف دست به برگزاری تظاهرات زدند.بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در تظاهرات مذکور که در شهرهای مختلف مغرب برگزار شد، با سر دادن شعارهایی هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرده و خواستار تجدید نظر در عادی سازی روابط با تل آویو شدند.

خبرگزاری مهر : روسای جمهور روسیه و فرانسه در گفتگویی تلفنی بر لزوم افزایش همکاری های دو کشور در خصوص قره باغ تاکید کردند. «ولادیمیر پوتین» و «امانوئل ماکرون» در گفتگویی تلفنی در خصوص وضعیت قره باغ به رایزنی پرداخته و بر لزوم افزایش همکاری ها در این خصوص تاکید کردند.روسای جمهور دو کشور همچنین از آمادگی مسکو و پاریس برای گسترش همکاری ها خبر دادند.

یورونیوز: دولت بریتانیا متن توافق خود با اتحادیه اروپا بر سر روابط دوجانبه پس از پایان دوره انتقالی برگزیت را منتشر کرد.توافق اخیر لندن و بروکسل به این معناست که از پنج روز دیگر بریتانیا با پایان دوره انتقالی برکسیت بازار مشترک اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرکی بین کشورهای عضو را ترک خواهد کرد. در مقابل اما به دلیل توافق به دست آمده تعرفه یا سهمیه ای برای مبادلات تجاری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا در نظر گرفته نخواهد شد.

اسپوتنیک روسیه: تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت  از کشورهای جهان خواست برای چالش های جدید آماده شوند. به گفته رئیس سازمان جهانی بهداشت، پاندمی که در سال 2020 شیوع پیدا کرد، مبدل به یک واقعیت زندگی شده است. «به دشواری میتوان تصور کرد که یکسال پیش مطلقا چیزی در باره کووید-19 نمی دانستیم. طی 12 ماه گذشته، دنیا بر سر ما واژگون شد. تأثیر این پاندمی از مرز یک بیماری شخصی گذشته و عواقب اجتماعی و اقتصادی سنگینی دارد».

دویچه وله:  یوروپل در مورد واکسن‌های تقلبی و سایر جرایم مربوط به واکسن کرونا هشدار داده است. به گفته مدیر این نهاد، عرضه واکسن‌های تقلبی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی خطری جدی است و احتمال سرقت محموله‌های واکسن نیز هست.کاترین دی بول، مدیر یوروپل (پلیس اروپا؛ آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری در اجرای قانون) نسبت به این خطر هشدار داده که ممکن است مجرمان سعی کنند با استفاده از تقاضای بسیار بالا برای واکسن کرونا، واکسن‌های تقلبی به بازار عرضه کنند.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه ترکیه با تنش‌زا دانستن اقدام یونان در مسدود کردن بخش‌های بزرگی از حریم هوایی دریای اژه و شرق مدیترانه جهت برگزاری رزمایش نظامی، به آتن هشدار داد رفتار مسئولانه و بر مبنای عقل سلیم داشته باشد.«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه شامگاه شنبه با صدور بیانیه‌ای به اعلامیه هشدارآمیز یونان به تمامی هواگردها (اعم از هواپیمای مسافربری، ترابری و نظامی) بر فراز بخش وسیعی از دریای اژه و شرق دریای مدیترانه (NOTAM)، واکنش نشان داد.

آناتولی  ترکیه: وزیر دفاع ملی ترکیه و وزیر کشور لیبی در شهر تاجورای این کشور دیدار کردند.خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه در چارچوب تماس‌های رسمی خود در لیبی، از مرکز آموزش پلیس در شهر تاجورا بازدید و با فتحی باشاغا، وزیر کشور لیبی دیدار کرد.ژنرال یاشار گولر، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه و برخی فرماندهان نیروهای مسلح کشور نیز در این سفر خلوصی آکار را همراهی می‌کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک روز بعد از سفر وزیر دفاع ترکیه، هیئت مصری امروز راهی لیبی می‌شود.رسانه‌های لیبیایی گزارش دادند که یک هیئت مصری به ریاست معاون رئیس دستگاه اطلاعات این کشور امروز (یکشنبه) وارد طرابلس، پایتخت لیبی می‌شود.این منابع گزارش دادند که هیات رسمی مصری نشستی با فائز السراج، رئیس شورای ریاستی دولت وفاق خواهد داشت.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین اصلاحیه قانون دفاع ملی این کشور که به موجب آن فضای خارج از جو زمین و فضای سایبری نیز در حوزه فعالیت های نظامی قرار می گیرند را تصویب کرد.اصلاحیه این قانون در جلسه کنگره ملی خلق که روز شنبه پایان یافت به تصویب رسید. این نخستین بازبینی در قانون دفاع ملی چین طی ۱۱ سال گذشته است. طبق این اصلاحیه، چین فضای خارج از جو زمین و فضای سایبری را حوزه های امنیتی مهمی قلمداد می کند که امکان انجام فعالیت های نظامی در آنها وجود دارد.

ایران پرس: وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، نه تنها کشور‌هایی که آمریکا علیه آن‌ها تحریم وضع می‌کند، بلکه کشور‌های اروپایی نیز به دلیل سوءاستفاده واشنگتن از نقش دلار خود به دنبال فرصتی برای خارج شدن از وابستگی به آن هستند.«سرگئی لاوروف» تصریح کرد که فقط روسیه، چین، ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای نیستند که به طور فزاینده ای تمایل به سازو کاری دارند که متکی بر ارزهای ملی برای تسویه حساب‌های تجاری و سرمایه گذاری باشد. در حال حاضر در اروپا هم به ویژه با توجه به موقعیت بسیار مناسب یورو، به فکر چگونگی خارج شدن از هرگونه وابستگی به دلار افتاده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما: ولادیمیر پوتین گفت روسیه به شکل دائمی برای ارائه کمک‌های ضروری و رایگان در سرتاسر جهان آمادگی دارد و این اقدامات در راستای منافع سیاسی انجام نمی‌شود.پوتین در سخنرانی خود به مناسبت روز نیرو‌های امداد و نجات گفت همه جهان می‌داند که روسیه به مناطقی که در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند، کمک خواهد کرد و نیرو‌های امداد و نجات و کارشناسان را به این مناطق منتقل خواهد کرد و نیاز‌های ضروری از غذا گرفته تا دارو و کمک‌های بشردوستانه را به دست افراد ناامید می‌رساند؛ آن هم بدون اینکه در ازای آن چیزی دریافت کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *