جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | نمایش تسلیحات غنیمتی روس‌ها در «پارک پیروزی»

روسیه، تانک‌ها و تسلیحات غرب را که از نیروهای اوکراینی به غنیمت گرفته است، در «پارک پیروزی» واقع در مسکو به نمایش گذاشته و قرار است این نمایشگاه از تاریخ اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت) برای عموم افتتاح شود./همشهری آنلاین

حادثه تیراندازی در ایالت کارولینا در آمریکا؛ سه افسر پلیس جان باختند + فیلم

تهران- ایرنا- جانی جنینگز رئیس اداره پلیس شهر شالوت در ایالت کارولینای شمالی آمریکا عصر دوشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه افسر پلیس این اداره در جریان یک حادثه تیراندازی هدف اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست دادند.

تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره تحت تعقیب قرار گرفتن مقامات سیاسی و نظامی ارشد رژیم صهیونیستی به دلیل نسل کشی در غزه توسط دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) افزایش یافته، برخی از اعضای کنگره آمریکا  این دادگاه را تهدید به اقدام انتقام‌جویانه کردند.

دانشگاه کلمبیای آمریکا تعلیق دانشجویان حامی فلسطین را از تحصیل آغاز کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا پس از هشدار به دانشجویان برای پایان دادن به تجمعات حامی فلسطین و نیز جمع کردن چادرهای خود و مقاومت و اصرار دانشجویان بر خواسته های ضد اسرائیلی خود، تعلیق آنان را از ادامه تحصیل آغاز کرد.

Loading

رسانه ها ؛ نگرانی پوتین از جنگ منطقه ای در قفقاز

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  هشدار  پوتین به ادامه  درگیری ها در قره باغ، تاکید اتحادیه اروپا بر مذاکره بدون پیش‌شرط برای حل بحران قره‌باغ، تاکید جمهوری آذربایجان بر تداوم جنگ تا عقب‌نشینی ارمنستان، انتقاد عفو بین‌الملل  از طرفین درگیر در جنگ قره‌باغ، واکنش روسیه به تحولات قرقیزستان، برگزاری انتخابات دیگر در قرقیزستان، انتقاد چین از تفکر جنگ سرد آمریکا، برنامه پنتاگون برای تقویت ناوگان دریایی آمریکا، ادامه اعتراضات در اسرائیل، درخواست بایدن برای لغو مناظره انتخاباتی در صورت تداوم بیماری ترامپ، تاکید اردوغان بر تداوم حمایت آنکارا از جمهوری ترک قبرس شمالی، سفر رئیس جمهور ترکیه به کویت، گرایش صربستان به چین، آزمایش موشکی جدید روسیه و درخواست تشکیلات خودگردان فلسطینی برای برگزاری کنفرانس بین المللی چهارجانبه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور روسیه امروز چهارشنبه خواستار توقف درگیری‌ها در منطقه قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شده و این دور درگیری دو طرف را که مرگبارترین درگیری در بیش از ۲۵ سال گذشته بین آنها بوده، یک تراژدی خواند. ولادیمیر پوتین در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی کشورش این موضوع را مطرح کرد.

خبرگزاری فارس:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها راه حل بحران قره‌باغ را بازگشت دو طرف درگیر به میز مذاکره خواند و از برگزاری جلسه گروه مینسک با حضور وزرای خارجه باکو و ایروان در روزهای آتی خبر داد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه در جلسه‌ای در پارلمان اروپا درباره بحران اخیر در منطقه قره‌باغ ابراز نگرانی کرد. وی گفت: این بزرگترین رویارویی از سال ۱۹۹۳، ۱۹۹۴ است. و در این روزها ما بسیار درگیر این مسئله بودیم. در روزی که درگیری آغاز شد من بیانیه‌ای را منتشر و خواستار توقف فوری خصومت، تنش‌زدایی و آتش‌بس شدم.

ایران پرس: در حالی که جنگ میان نظامیان ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد هفته دوم شده است، طرفین متخاصم همچنان بر طبل جنگ می‌کوبند.«الهام علی‌اف» رئیس ‌جمهوری آذربایجان در صفحه توئیتر خود نوشت: تنها در صورت خروج نیروهای ارمنی از منطقه قره‌باغ حاضر به گفتگو با ارمنستان است.الهام علی‌اف همچنین مقام‌های اروپایی را مسوول ایجاد وضعیت جدید قلمداد کرد و رفتار کشورهای اروپایی را در ضدیت با صلح دانست و از روسای گروه میانجیگر مینسک شامل آمریکا، روسیه، فرانسه و اتحادیه اروپا خواست، به منظور پایان جنگ، بر ارمنستان فشار وارد کنند.

دویچه وله: عفو بین‌الملل اعلام کرد: در جنگ قره‌باغ از بمب خوشه‌ای استفاده شده است.به گفته عفو بین‌الملل طرف‌های درگیر در قره‌باغ از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند که تلفات در میان مردم غیرمسلح را به شدت بالا می‌برد. این سازمان از آذربایجان و ارمنستان خواسته که به حق حیات مردم عادی احترام بگذارند. قوانین بین‌المللی کاربرد بمب‌های خوشه‌ای را در هر شرایطی منع کرده است.

خبرگزاری تسنیم:  بعد از وقوع ناآرامی‌های چند روز اخیر در جمهوری قرقیزستان که تاکنون ۹۰۰ نفر مجروح برجای گذاشته، پایگاه هوایی “کانت” روسیه در این کشور، به حالت آمادگی رزمی و اجرای “رژیم تقویت اقدامات ضد تروریستی” در آمده است. به گفته مقامات نظامی آگاه، تصمیم برای اجرای این رژیم، به منظور جلوگیری از تحریکات مرتبط با وخامت اوضاع اجتماعی-سیاسی در جمهوری قرقیزستان اتخاذ شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان، کشور واقع در آسیای میانه، می گوید در بحبوحه اعتراض ها از سوی حامیان مخالفان که ادعا می کنند در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه تقلب شده، انتخابات دیگری برگزار خواهد کرد.روز دوشنبه پس از اینکه کمیسیون انتخابات این کشور نتایج اولیه نشاندهنده پیروزی با اختلاف زیاد نیروهای نزدیک به رئیس جمهور سورنبای جینبکف را منتشر کرد، مردم بیشکک، پایتخت قرقیزستان، و دیگر شهرها به خیابانها ریختند.

خبرگزاری مهر:  سفارت چین در واشنگتن اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا را تحریک‌آمیز و مبتنی بر تفکر حاکم بر دوره جنگ سرد ارزیابی کرد. سفارت چین در واشنگتن به آمریکا هشدار داد حملات تحریک‌آمیز و اتهام‌زنی علیه دولت پکن را متوقف کند.این سفارتخانه همچنین مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را از بابت نیت بدخواهانه‌ای که در بی‌اعتبار کردن چین و تقابل‌جویی سیاسی با این کشور دنبال می‌کند؛ مورد انتقاد قرار داد.

 خبرگزاری صدا و سیما: وزیر دفاع آمریکا از ارتقای توان نیروی دریایی این کشور ازجمله دریافت ۸۰ زیردریایی تهاجمی خبر داد. آمریکا قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ ناوگان زیردریایی تهاجمی خود را تقویت کند و تعداد کشتی‌های آن را به ۸۰ فروند برساند. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، از برنامه پنتاگون برای ارتقای توان نیروی دریایی این کشور پرده برداشت و گفت پیشنهاد شده است این نیرو تا سال ۲۰۴۵ به ۸۰ زیردریایی تهاجمی مجهز شود.

الکوثر فارسی: معترضان به سیاست های نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تل آویو علیه سیاست های وی تظاهرات کردند.دولت نتانیاهو طی هفته‌های گذشته با اعتراضات سراسری مواجه بوده است و معترضان به پرونده‌های فساد وی و سیاست‌هایش در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا اعتراض دارند.

العالم فارسی: نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت مناظره دوم بین او و ترامپ در صورت تداوم بیماری رئیس جمهوری آمریکا، نباید برگزار شود.دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از روز جمعه به طور رسمی اعلام کرد به ویروس کرونا گرفتار شده است. او از روز شنبه تا عصر دوشنبه در بیمارستان والتر رید بستری شد و در حال حاضر تحت نظر پزشکان و ادامه مداوا، در کاخ سفید به سر می‌برد.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد در خصوص ادامه تلاش‌هایمان جهت تبدیل جمهوری ترک قبرس شمالی از لحاظ سیاسی و اقتصادی به عضوی برابر و عزتمند در نظام جهانی مصمم هستیم. اردوغان طی اظهاراتی در مراسم بهره‌برداری «خطوط انتقال آب از آناتولی به جمهوری ترک قبرس شمالی» تصریح کرد: با توسعه، گسترش و افزایش ثروتمندی جمهوری ترک قبرس شمالی، تمامی حلقه‌های زنجیر تحریم‌های علیه خود را تدریجا پاره خواهد کرد.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه بمنظور انجام دیدار رسمی به کویت و قطر سفر کرد.طرفین روابط دوجانبه را بررسی و در مورد مسائل منطقه‌ای رایزنی خواهند کرد.

یورونیوز: از زمان راه اندازی ابتکار «یک کمربند، یک جاده» توسط چین، پکن به سرمایه گذاری‌های زیربنایی گسترده‌ای در صربستان پرداخته است . دو ملت اولین بار در زمان اسلوبودان میلوشویچ، رئیس جمهور قدرتمند صربستان طی سا‌لهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ ارتباط دوجانبه را آغاز کردند. اما در آن زمان حضور چین در صربستان تنها به رویدادهای فرهنگی خلاصه می‌شد و گروه کوچکی از بازرگانان چینی نیز در بلگراد مستقر شده بودند.

اسپوتنیک روسیه: ارتش روسیه موشک کروز مافوق صوت زیرکن را با سرعت 9.5 هزار کیلومتر آزمایش کرده است. والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین اعلام نمود، ارتش روسیه موشک کروز مافوق صوت زیرکن را آزمایش کرده است.زیرکون از ناوچه ادمیرال گورسکاف در دریای سفید پرتاب شد؛ این موشک در اوج خود با سرعت 9.5 هزار کیلومتر در ساعت با موفقیت به یک هدف در دریای بارنتس در فاصله 450 کیلومتری برخورد کرد.
خبرگزاری ایرنا:
 تشکیلات خودگردان خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی چهارجانبه شد. “مجدی خالدی” مشاور ارشد “محمود عباس” رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی درباره موضوع فلسطین با همکاری گروه چهارجانبه (روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۱ شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *