جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی

ویدیویی از لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9 در آسمان صعده در شمال این کشور را ببینید. این پهپاد ساخت جنرال اتمیکس است که بالغ بر ۳۲ میلیون دلار قیمت دارد. پیش از این، نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد از همین نوع را شکار کرده بودند./دانشجو

روسیه به کانادا هشدار داد

تهران- ایرنا- روسیه هشدار دارد در صورتی که کانادا دارایی‌های مسکو را مصادره کند، روابط دیپلماتیک خود را با اوتاوا کاهش خواهد داد.

Loading

رسانه ها؛ بحران در توافق برگزیت و…

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اقدام قانونی اتحادیه اروپا علیه بریتانیا، طرح لندن برای "جنگ سیاسی" علیه "دشمنان، تاکید پوتین و مکرون بر آتش‌بس فوری در قره‌باغ، درخواست رئیس جمهور ارمنستان برای  میانجیگری کشور‌های عربی، هشدار روسیه درباره اعزام مزدوران خارجی به منطقه قره باغ، ادامه عملیات ارتش جمهوری آذربایجان و اولتیماتوم باکو به ایروان، افزایش بی سابقه اختلافات میان ترامپ و پنتاگون ، رویکرد مثبت گروسی در باره تعامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، انتقاد شدید از تبعیض نژادی آمریکا و انگلستان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، بازگشت اعتراضات به هنگ کنگ ، اولین موضع گیری بین المللی امیر جدید کویت ، صدور فتوای حرام بودن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در سودان و تشکیل اولین حزب مخالف آل سعود از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  اتحادیه اروپا بنا دارد به دلیل «نقض» توافق برگزیت از سوی لندن، اقدام قانونی علیه بریتانیا را آغاز کند. اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که به دلیل طرح لایحه‌ای جنجالی در پارلمان بریتانیا، اتحادیه اروپا پیگیری پرونده‌های تخلف دولت بریتانیا از لایحه توافق برگزیت را آغاز می‌کند. رئیس کمیسیون اروپا روز پنجشنبه یکم اکتبر (۱۰ مهر) گفت: «امروز صبح کمیسیون تصمیم گرفت نامه‌ای را به دولت بریتانیا ارسال کند. این اولین قدم در اقدام قانونی علیه تخلف آنهاست.»

اسپوتنیک روسیه:  نیک کارتر ، رئیس ستاد دفاع انگلیس ، طرحی را برای راه اندازی “جنگ سیاسی” علیه “مخالفان اقتدارگرای” لندن ارائه داد. در بیانیه کارتر که در وب سایت دولت انگلیس منتشر شده ، گفته می شود :”دشمنان اقتدارگرای ما زمینه استراتژیک را یک مبارزه مداوم می دانند که طی از ابزارهای غیر نظامی و نظامی استفاده می شود و هیچ تمایزی و مرزی بین صلح و جنگ وجود ندارد.

دویچه وله: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و امانوئل مکرون همتای فرانسوی او در تماس تلفنی خواستار آتش‌بس همه‌جانبه و فوری در منطقه قره‌باغ کوهستانی شدند. رهبران روسیه و فرانسه برای برگزاری نشست گروه میسنک نیز اعلام آمادگی کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و امانوئل مکرون همتای فرانسوی او در یک تماس تلفنی ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری نشست گروه مینسک خواستار آتش‌بس فوری و همه‌جانبه در منطقه قره‌باغ کوهستانی شدند.الهام علی اف ، رئیس جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه نهم مهر اعلام کرد “خروج ارتش ارمنستان از اراضی آذربایجان تنها شرط توقف درگیریها در قره باغ اشغالی است”.

 خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور ارمنستان از کشور‌های عربی خواست تا برای میانجی گری میان ایروان و باکو وارد عمل شوند. آرمین سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان با ارسال نامه به شماری از سران کشور‌های عربی با بیان اینکه کادر رهبری جمهوری آذربایجان در ماه‌های گذشته به طور مداوم نیت خود را برای حل و فصل نظامی بحران در منطقه ناگورنو قره باغ اعلام کرده، تأکید کرد بحران در منطقه قره باغ باید از طریق مذاکرات مسالمت آمیز حل و فصل شود. سرکیسیان از سران کشور‌های عربی که برای آنان نامه فرستاده است، خواست از روابط و نفوذ خود برای پایان دادن به خونریزی در قره باغ در سریعترین زمان ممکن استفاده کنند.

العالم فارسی: وزارت امور خارجه روسیه درباره وجود اطلاعاتی مبنی بر انتقال مزدورانی از سوریه و لیبی به منطقه مناقشه قره باغ برای شرکت در درگیری‌ها، ابراز نگرانی کرده و نسبت به چنین خطری به کشورهای منطقه قفقاز هشدار داد. وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور نگران اطلاعات دریافتی درباره انتقال مزدورانی از سوریه و لیبی به منطقه مناقشه قره باغ کوهستانی برای شرکت در درگیری‌ها است. در این بیانیه آمده است: «طبق اطلاعات بدست آمده، مزدورانی از گروه‌های غیرقانونی مسلح، به ویژه از سوریه و لیبی، برای شرکت مستقیم در درگیری‌های نظامی به منطقه درگیری قره باغ کوهستانی منتقل می‌شوند. ما عمیقاً نگران این جریانات هستیم.

آناتولی  ترکیه:  عملیات ارتش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی مناطق اشغالی توسط ارمنستان ادامه دارد. وزارت دفاع ملی جمهوری آذربایجان صبح امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: عملیات ارتش کشورمان برای آزادسازی مناطق اشغالی توسط ارمنستان در طول شب ادامه یافت. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در 27 سپتامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ارمنستان با توپ و خمپاره به مواضع ارتش آذربایجان و مناطق مسکونی در خط مرزی حمله کرده‌است.

خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع ‌جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای که امروز منتشر کرد از ارمنستان خواست که حمله موشکی به خاک آذربایجان را به سرعت متوقف کند. وزارت دفاع ‌جمهوری آذربایجان در بیانیه ای که امروز منتشر کرد از ارمنستان خواست که حمله به خاک آذربایجان را به سرعت متوقف کند. در غیر اینصورت پاسخ متقابل را دریافت خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تحلیلگران و افراد داخل ارتش آمریکا تاکید دارند، اختلافات و عدم اعتماد میان فرمانده کل قوا و رهبری پنتاگون به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و هر دو طرف همزمان با نزدیک شدن روز انتخابات با نگرانی به دیگری نگاه می‌کنند. به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، همزمان با اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مقامات دفاعی سابق و کنونی خود را به باد انتقاد گرفته است، رهبران پنتاگون در تلاشند تا جایی که می‌توانند از یک رقابت سیاسی به شدت زشت میان ترامپ و جو بایدن، رقیب دموکراتش در انتخابات نوامبر فاصله بگیرند و مطمئن شوند که پای آنها به جنجال‌های پیش از انتخابات کشیده نشود.

الکوثر فارسی: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با نشریه «اشپیگل» اعلام کرد که این نهاد بین المللی سال گذشته بیش از ۴۰۰ بازرسی در ایران انجام داده است. گروسی در ادامه گفت که تعداد بازرس‌های آژانس در ایران محرمانه است اما تیم‌های این نهاد، ۳۶۵ روز در سال در حال بازرسی هستند. او در پاسخ به سوالی درباره اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه ایران درخصوص تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت، «به چنین تحلیلی احترام می‌گذارم ولی لزوماً با آن موافق نیستم».

رادیو چین: نمایندگان کشورها و سازمان های عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل در چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در گفت و گوی اختصاصی با کارگروه شورا درباره مسایل آفریقایی تبارها، رفتار تبعیض نژادی در کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان را به باد انتقاد گرفتند.نماینده روسیه اظهار داشت که دسترسی به فرصت های برابر برای دریافت مراقبت های پزشکی، آموزش و اشتغال برای شهروندان آفریقایی تبار در کشورهای غربی امری دشوار است.

 ان. اچ.کی ژاپن: پلیس هنگ کنگ امروز در ۷۱ امین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در آماده باش کامل برای اعتراضات احتمالی است.گروه های طرفدار دموکراسی هنگ کنگ در حال برنامه ریزی راهپیمایی سالیانه برای روز پنج شنبه بودند اما پلیس با ذکر ضرورت مقابله با ویروس کرونا این راهپیمایی ها را ممنوع کرده است. در رسانه های اجتماعی، مردم خواهان برگزاری تظاهرات شده اند.

خبرگزاری مهر: امیر جدید کویت در تماس تلفنی با رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» خطاب به وی گفت: ما در دوره جدید همچنان به حمایت از مسأله فلسطین متعهد هستیم. «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس به صورت تلفنی با «شیخ نواف الاحمد جابر الصباح» امیر جدید کویت گفتگو کرد.

خبرگزاری فارس: مجمع فقه اسلامی سودان با صدور فتوایی، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در تمامی زمینه‌ها را حرام اعلام کرد. رسانه‌های سودانی گزارش کردند که مجمع فقه اسلامی به اتفاق آراء فتوای حرام بودن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را صادر کرده است.

خبرگزاری ایرنا: روزنامه “دیلی تلگراف” چاپ لندن تشکیل حزب جدید سعودی توسط مخالفان ” محمد بن سلمان ” را اقدامی جسورانه توصیف کرد و نوشت: تشکیل این حزب موجب ترس و نا آرامی در داخل خانواده سطنتی عربستان شده است. حزب ” التجمع الوطنی ” که فعالیت خود را با هدف تاکید بر آزادی بیان و اشاعه دموکراسی در عربستان در خارج از این کشور آغاز کرده است، توسط جمعی از هنرمندان ، محققان و مخالفان نظام پادشاهی عربستان سعودی تشکیل شده است و آنها  خواستار پایان سرکوب سیاسی در این کشور هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *