جدیدترین مطالب

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت

سفیر و معاون نمایندگی پاکستان در سازمان ملل خواستار توقف ماشین جنگی اسرائیل در نسل‌کشی مردم غزه شد و افزود: تلاش رژیم اشغالگر اسرائیل برای گسترش جنگ غزه به ویژه تجاوز به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، صلح منطقه‌ را تهدید کرده است.

وزیر اسرائیلی: کل غزه را نابود کنید

وزیر دارایی رژیم اسرائیل از موساد خواست که تمام سران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را ترور کند و ارتش اسرائیل نیز غزه را به طور کامل ویران کند.

اردوغان وارد بغداد شد

خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش داد، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه وارد بغداد شده است.

افزایش شمار بازداشت‌ها در کرانه باختری به ۸ هزار و ۴۲۵ نفر از ۷ اکتبر

ارتش اسرائیل از شامگاه گذشته -یکشنبه- تا بامداد امروز‌ ۲۵ فلسطینی دیگر را دستگیر کرد و بر این اساس شمار بازداشت‌ها در کرانه باختری اشغالی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون به ۸ هزار و ۴۲۵ نفر افزایش یافته است.

Loading

رسانه ها؛ تلاش برای بازگشت کره شمالی به میز مذاکره و…

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید کره‌جنوبی و آمریکا بر ضرورت از سرگیری مذاکرات با پیونگ‌یانگ، ابراز نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی، اسکاتلند در اندیشه برگزاری مجدد همه پرسی استقلال از انگلیس، برگزاری اولین دیدار رسمی مقام اماراتی با رئیس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، دیدار کوشنر و بن سلمان، انتقاد شدید گزارشگر ویژه سازمان ملل از اسرائیل، تاکید حداکثری شورای امنیت  بر حفظ برجام ، حمایت رئیس جدید شورای امنیت از رد طرح تمدید تحریم‌های ایران، تایید برتری چین در سه حوزه نظامی درمقابل آمریکا و رد تفکیک قوای سه گانه  در هنگ کنگ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه کره جنوبی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، نمایندگان ویژه از سئول و واشنگتن بر ضرورت از سرگیری گفت‌وگوهای خلع سلاح اتمی کره شمالی تاکید کردند.در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی آمده است:‌ نمایندگان ویژه کره جنوبی و آمریکا ارزیابی‌های خود درباره وضعیت کنونی در شبه جزیره کره را به اشتراک گذاشته و به این تفاهم رسیدند که از سرگیری سریع گفت‌وگو بین پیونگ‌یانگ و سئول و واشنگتن با هدف پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در راستای خلع سلاح اتمی و ایجاد یک صلح دائم در شبه جزیره کره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خبرگزاری فارس: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود، درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی ابراز تاسف کرد و در ادعایی، آن را نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دانست. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای امروز چهارشنبه در گزارش سالانه خود فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی را «عامل نگرانی جدی» اعلام کرد.

خبرگزاری مهر :  وزیر اول اسکاتلند، اعلام کرد که در حال تهیه پیش نویس لایحه ای برای برگزاری مجدد همه پرسی استقلال از انگلیس است. «نیکولا استورجن»  اعلام کرد مشغول تهیه پیش‌نویس لایحه‌ای برای همه‌پرسی استقلال از انگلیس است که در آن اصل پرسش و زمان دقیق برگزاری همه‌پرسی نیز مشخص شده است. استورجن چنین وعده داد که این لایحه تا پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده منتشر خواهد شد.

الکوثر فارسی:  انور قرقاش» وزیر مشاور امارات در امور خارجه با « مئیر بن شبات» رئیس سازمان  امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز گذشته در سایه توافق‌ سازش میان ابوظبی و تل‌آویو جلسه‌ای را برگزار کرد. وزیر مشاور امارات در امور خارجه با رئیس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی برای بررسی فرصت‌های همکاری دوجانبه و تحولات منطقه دیدار کرد.قرقاش مدعی شد که توافق‌نامه صلح امارات و رژیم اسرائیل گامی مثبت برای پیشبرد فرصت‌های صلح در منطقه است.

العالم فارسی: جراد کوشنر مشاور ارشد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سه شنبه شب در سفر به عربستان سعودی با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار و در باره تحولات منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد. در جریان دیدار «جراد کوشنر» و هیات همراه با محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، همکاری میان دو کشور و تقویت آن در تمامی زمینه ها به ویژ در زمینه برقراری امنیت و ثبات در منطقه به عنوان تضمین کننده امنیت و صلح بین المللی بررسی شد.

آناتولی  ترکیه:  گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فلسطین از اسرائیل به دلیل محاصره نوار غزه به شدت انتقاد کرد.مایکل لینک٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فلسطین با انتشار بیانیه‌ای کتبی، از اسرائیل به دلیل افزایش محدودیت‌ها و محاصره نوار غزه انتقاد کرد.لینک با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در غزه، اظهار داشت: اسرائیل به جای برداشتن قدم‌های موثر به منظور بهبود شرایط غیرنظامیان و رفع محاصره نوار غزه، اقدامات محدود کننده خود را ادامه داده است. دیگر نه در آستانه یک بحران بشری بلکه در درون یک بحران قرار داریم.

رادیو چین: نشست مدیران کل سیاسی کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سه شنبه 11 شهریور (یکم سپتامبر) در وین اتریش برگزار شد و هلگا اشمیت، دبیر کل سیاست خارجی اتحادیه اروپا این نشست را میزبانی کرد. فو تسونگ، مدیر بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین در راس هیئت چین در این نشست گفت: آمریکا پس از خروج از برجام عضویت و حق شرکت و ادعا در این توافقنامه را از دست داده  است.

دویچه وله: سفیر نیجر و رئیس ادواری شورای امنیت با فعال کردن “مکانیسم ماشه” علیه ایران مخالفت کرد و گفت به تصمیم ماه گذشته این شورا به ریاست اندونزی پایبند می‌ماند. او افزود که نیازی به ارائه قطعنامه علیه ایران احساس نمی‌کند. او هم‌زمان افزود که اعضای دیگر شورای امنیت می‌توانند چنین کاری بکنند.

اسپوتنیک روسیه:  ایالات متحده امریکا برتری چین را در سه حوزه نظامی تشخیص داده است. در گزارش سالانه کنگره که توسط پنتاگون  منتشر شده است در مورد وضعیت نیروهای مسلح چین آمده است که چین در سه حوزه نظامی بر امریکا برتر است.براساس این گزارش، چین در زمینه موشک های کروز و بالستیک زمینی از ایالات متحده پیشی گرفته است.

 ان. اچ.کی ژاپن: رهبر هنگ کنگ می گوید نظام سیاسی این شهر به هیچ عنوان دارای اصل تفکیک قوای حاکمیت میان قوه های مجریه، مقننه و قضائیه نیست.کری لم، رئیس اجرایی این منطقه، این اظهارات را روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری عادی ابراز کرد.قانون اساسی کوچک هنگ کنگ، یا همان قانون پایه، دارای اصل تفکیک قوا نیست. اما مدتها بود در کتابهای دبیرستانی هنگ کنگ تعریف «تفکیک قوا» درس داده می شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *