جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading

رسانه ها؛ مخالفت ها با فعال شدن مکانیسم ماشه و…

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: مخالفت سیزده عضو شورای امنیت با فعال شدن مکانیسم ماشه، واکنش چین و اتحادیه اروپا به سازوکار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، برگزاری نشست شش کشور در مورد برجام، مخالفت مقامات جمهوری‌خواه سابق آمریکا با انتخاب مجدد ترامپ، تکذیب امضای توافق امنیتی با اسرائیل از سوی امارات، درخواست حزب الله برای تشکیل دولتی کارآمد در لبنان ، نشست سه‌جانبه «الکاظمی»، «السیسی» و «عبدالله دوم» در اردن، اعلام آتش‌بس فوری در لیبی، سفر نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه به آنکارا، برگزاری اعتراضات در پورتلند برای هشتاد و چهارمین روز پیاپی، تعلیق همکاری نظامی آمریکا با کشور مالی، سردرگمی انگلیس در دوران پسابرگزیت برای مقابله با هجوم پناهندگان و ابراز امیدواری سازمان بهداشت جهانی به مهار کرونا در کمتر از دو سال آینده از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: منابع خبری گزارش داده‌اند ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش‌ نامه‌هایی با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مخالفت کرده‌اند. یک رسانه انگلیسی مدعی شده ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با نگارش نامه‌هایی به رئیس شورای امنیت مخالفت خودشان را با تلاش آمریکا برای بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر افزود اعضای شورای امنیت در این نامه‌ها که به رویت این رسانه رسیده تصریح کرده‌اند آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده و قادر به استفاده از مفاد این توافق برای احیای تحریم‌ها علیه ایران نیست.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به اینکه درخواست آمریکا برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هیچ مبنای قانونی ندارد، اعلام کرد که اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت معتقدند که سازوکار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران فعال نشده است. «ژائو لی‌جیان» در نشست خبری روزانه خود تأکید کرد که علی‌رغم ارائه درخواست رسمی آمریکا به شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، کشورهای مشارکت‌کننده در برجام و همچنین اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بر این باورند که سازوکار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران (موسوم به مکانیسم ماشه) فعال نشده و آمریکا اساساً حق انجام چنین کاری را ندارد.

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به درخواست آمریکا از سازمان ملل برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه تاکید کرد که ایالات متحده نمی‌تواند از این سازوکار استفاده کند. بورل در بیانیه‌ای افزود: «همانطور که بارها یادآور شده‌ام، آمریکا به‌طور یکجانبه مشارکت در برجام را در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸ متوقف کرده و متعاقب آن در هیچ فعالیت مربوط به توافق هسته‌ای ایران شرکت نکرده است بنابراین آمریکا با توجه به اینکه کشور مشارکت کننده در برجام نیست، نمی‌تواند از روند بازگشت تحریم‌های پیش‌بینی شده طبق قطعنامه ۲۲۳۱، استفاده کند.»

 ان. اچ.کی ژاپن: تمامی کشورهای امضا کننده موافقتنامه سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام به غیر از آمریکا، ماه آینده نشستی در وین برگزار می کنند.اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که نمایندگانی از بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و ایران روز اول سپتامبر در این نشست حضور خواهند یافت. جزئیات دستور کار این نشست هنوز آشکار نشده است اما انتظار می رود این نمایندگان درباره واکنش به دولت ترامپ که درحال آغاز روند ازسرگیری تحریم های سازمان ملل علیه ایران است، بحث و گفت و گو کنند.

خبرگزاری ایرنا: ده‌ها نفر از مقامات سابق امنیت ملی آمریکا (اکثرا جمهوری‌خواه) با حمایت از جو بایدن پیش از انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۰، مخالفت خود را با انتخاب دوباره ترامپ اعلام کردند. ۷۳ مقام سابق امنیت ملی آمریکا از دولت های جمهوری‌خواه رونالد ریگان، بوش پدر و بوش پسر ضمن حمایت از جو بایدن برای حضور در سمت ریاست جمهوری آمریکا تاکید کردند که دونالد ترامپ سزاوار ادامه حضور در این سمت نیست. ‌

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مدیر اداره همکاری امنیتی بین المللی در وزارت خارجه امارات امضای یادداشت همکاری در زمینه امنیت داخلی میان ابوظبی و اسرائیل در چارچوب توافق صلح را رد کرد. سالم محمد الزعابی، مدیر اداره همکاری امنیتی بین المللی در وزارت خارجه و همکاری بین المللی امارات، آنچه را که در برخی از رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر امضای یادداشت همکاری میان تل آویو و ابوظبی در زمینه امنیت داخلی در چارچوب معاهده صلح دو طرف مطرح شده است، تکذیب کرد.

العالم فارسی: معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت که مقاومت خواستار تشکیل دولتی کارآمد و تا حد امکان فراگیر و مورد تایید و حمایت نمایندگان ملت است.شیخ «نعیم قاسم» معاون سید حسن نصرالله در سخنانی در محفل عاشورایی دومین شب ماه محرم بر لزوم تشکیل دولتی کارآمد و سازنده تاکید کرد.معاون دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: ما خواستار دولتی هستیم که کارآمد و تا حد امکان فراگیر و طبق قانون اساسی کشور، مورد حمایت و تایید نمایندگان مردم باشد.

خبرگزاری مهر: دیوان پادشاهی اردن اعلام کرد که این کشور طی هفته جاری میزبان نشست سه‌جانبه ای با مشارکت نخست وزیر عراق، رئیس جمهور مصر و پادشاه اردن خواهد بود. دیوان پادشاهی این کشور اعلام کرد که امان طی هفته جاری میزبان یک نشست سه جانبه خواهد بود.بر اساس این گزارش، دیوان پادشاهی اعلام کرده است که این نشست سه جانبه با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «عبدالله دوم» پادشاه اردن برگزار خواهد شد.

آناتولی  ترکیه: نخست‌وزیر لیبی دستور آتش‌بس فوری و توقف کلیه عملیات‌های نظامی در این کشور را صادر کرد. فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی به نیروهای نظامی در کشور دستور آتش‌بس فوری و توقف کلیه عملیات‌های نظامی را داد. نخست‌وزیر لیبی همچنین تاکید کرد تحقق آتش‌بس مستلزم آن است که سرت و الجفره، عاری از سلاح شوند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام سفر جیمز جفری به ترکیه، افزود: ژول ریبورن دستیار وزیر امور خارجه آمریکا نیز نماینده ویژه را در سفر به ترکیه همراهی خواهد کرد.جیمز جفری و هیئت همراه وی در ترکیه با مقامات بلند پایه این کشور در باره مبارزه با داعش، تحولات سوریه و همکاری‌های دوجانبه در منطقه و روند اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل گفتگو و تبادل نظر خواهد کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: تظاهرات علیه تبعیض نژادی و بی عدالتی درآمریکا ادامه دارد. پیتر (Peter) عکاس-خبرنگار مستقل آمریکایی با انتشار تصویری در حساب کاربری خود در توئیتر گزارش داد اعتراضات در پورتلند برای هشتاد و چهارمین روز پیاپی ادامه داشت.در این تصویر مشاهده می‌شود که نیرو‌های امنیتی به سمت معترضان گاز اشک آور شلیک می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا: “پیتر فام” فرستاده آمریکا در منطقه ساحل در غرب آفریقا گفت که ایالات متحده همکاری‌های خود با ارتش مالی را به دنبال کودتا و برکناری رییس جمهوری این کشور به حالت تعلیق درآورده است.فام به خبرنگاران گفت تا زمانی که شرایط سیاسی پس از اقدام افسران ارتش در خلع “ابراهیم بوبکر کیتا” رییس جمهوری مالی مشخص نشود، تعلیق به قوت خود باقی خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم: بریتانیا پس از انقضای دوره انتقالی برگزیت، اختیاراتش برای بازپس فرستادن پناهجویان به دیگر کشورهای اروپایی را دست می‌دهد و از این رو برای بازگرداندن پناهجویان به کشور مبدا به دنبال راه‌حلی می‌گردد.گفته می‌شود مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا تقاضای بریتانیا برای ترتیباتی جدید در مفاد موافقت‌نامه دابلین را رد کرده‌اند. این معاهده اعضای اتحادیه را ملزم می‌کند برخی ادعاهای پناهجویی را به تقاضای همسایگانشان مورد بررسی قرار دهند. 

رادیو چین: هم زمان با ادامه روند افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در بسیاری از کشورها، تدروس گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، ابراز امیدواری کرده است که این همه گیری در ظرف کمتر از دو سال پایان یابد. وی‌ در ژنو سوییس به خبرنگاران گفت که مهار بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ میلادی دو سال طول کشید. او افزود که در حال حاضر پیشرفت‌های دنیا در عرصه بهداشتی و فن آوری بشر «را قادر می کند که ویروس کرونا را در دوره زمانی کوتاه تری متوقف کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *