جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه قدردانی کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا – «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دو جانبه خود در نیویورک، در دیدار با همتای الجزایری از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه قدردانی کرد.

کانال ۱۳ اسرائیل: در جریان سفر وزیر خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و نتانیاهو رخ داده

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است. گفته شده است که مشاجره بین این دو سیاستمدار در جریان مشاهده تصاویر ویدیویی که حاکی از شرایط فعلی زندگی در نوار غزه بوده و توسط نتانیاهو نشان داده شده است، صورت گرفته است.

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر پورن‌ وارد چهارمین روز شد

دونالد ترامپ صبح جمعه در چهارمین روز از محاکمه خود، در دادگاهی با حضور ۱۲عضو اصلی هیات منصفه و یک نفر علی‌البدل که همگی از قبل انتخاب شده بودند وارد شد. پنج عضو علی‌البدل دیگر نیز احتمالا تا پایان هفته انتخاب خواهند شد. ترامپ در لحظه ورود طوری به نظر می‌رسید که گویی رویداد‌های اخیر اندکی بر او تأثیر گذاشته است

Loading

رسانه ها؛ شکست یکجانبه گرایی و «نظم وتویی» و…

۱۳۹۹/۰۵/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: وتوی طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و ضربه سخت روسیه و چین به آمریکا، واکنش‌ها به رد قطعنامه ضدایرانی آمریکا در سازمان ملل، رزمایش آمریکا در دریای چین جنوبی ، رزمایش چین در تنگه تایوان و اعزام بمب افکن‌های اتمی آمریکا، دستور نتانیاهو به آغاز مذاکرات با امارات برای امضای توافق صلح ، تظاهرات مردم فلسطین علیه عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل، تاییدعادی‌سازی رابطه عربستان با اسرائیل از سوی کوشنر، طرح تضمین امنیت خلیج‌‌ فارس از سوی روسیه ، درخواست کمک رقیب انتخاباتی لوکاشنکو از اروپایی‌ها، چراغ سبز اتحادیه اروپا برای تحریم بلاروس، تلاش مرکل برای میانجی گری میان یونان و ترکیه، رزمایش نظامی یونان در درون نواحی مسکونی، تاکید سناتورهای آمریکایی بر تحریم ترکیه و درخواست چین از جامعه جهانی برای توسعه اینترنت  5 جی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری صدا و سیما: با وتوی طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی چین و  روسیه، ضربه سختی به آمریکا در شورای امنیت وارد آمد. پیش نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد با مخالفت چین و روسیه رو به رو شد. چین و روسیه از وتوی خود برای رد این قطعنامه در شورای آمریکا استفاده کردند. طبق این پیش نویس قطعنامه، تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پیشنهاد شده بود. علاوه بر وتوی چین و روسیه، یازده عضو شورای امنیت از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس به این قطعنامه رای ممتنع دادند.مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بلافاصله پس از نتیجه رای گیری اعلام کرد، عدم توانایی شورای امنیت برای واکنش قاطع برای صلح وامنیت بین المللی غیرقابل بخشیدن است.

العالم فارسی: رد قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی تهران واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است.به جز ایالات متحده، مقام‌های ایران، انگلیس و روسیه از جمله افرادی هستند که به رد قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی تهران واکنش نشان داده‌اند.وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «ما به اقدامات خود ادامه می‌ دهیم تا اطمینان حاصل شود (ایران) آزادانه به خرید و فروش جنگ‌افزار مشغول نخواهد شد؛ آن‌چه قلب اروپا، خاورمیانه و فرای آن را تهدید می‌کند».

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری مدعی شد دست از تلاش برای جبران آنچه به زعم وی اشتباه شورای امنیت در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است؛ برنخواهد داشت. وزیر خارجه آمریکا پس از آنکه در تحمیل قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به جامعه بین‌الملل، ناکام ماند؛ علاوه بر بیانیه‌ای که در انتقاد از عملکرد دیروز شورای امنیت ارائه داد؛ در حساب کاربری توئیتر نیز مراتب دلخوری خود را اعلام کرد. اما وزیر خارجه آمریکا از این هم پیشتر رفت و برای جبران آبروی از دست رفته، مدعی شد: آمریکا به تلاش خود ادامه می‌دهد تا این اشتباه (شورای امنیت) را اصلاح کند.

خبرگزاری مهر :  ناو هواپیمابر «یواس‌اس ریگان» در اوج تنش‌های دیپلماتیک واشنگتن-پکن، به انجام رزمایش در آبراه کلیدی دریای چین جنوبی پرداخت. نیروی دریایی آمریکا طی بیانیه‌ای از رزمایش یک فروند ناو هواپیمابر این کشور در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی خبر داد.طبق این بیانیه، گروه تحت امر ناو هواپیمابر «یواس‌اس رونالد ریگان»، به بهانه کشتیرانی در آب‌های آزاد ایندوپاسیفیک، اقدام به انجام عملیات‌های پروازی و ثبات دریایی کرده است.

خبرگزاری ایرنا: آب های تنگه تایوان به سرعت در حال مواج شدن است؛ از یک سو چین اقدام به برگزاری رزمایش در این منطقه کرده و از طرف دیگر آمریکا بمب افکن هایش را برای نخستین بار در چهار سال گذشته به منطقه ای در اقیانوس هند فرستاده است.روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست چین روز شنبه گزارش کرد که ارتش چین این رزمایش را واکنشی به اقدام اخیر آمریکا در اعزام وزیر بهداشت خود به تایوان می داند و اینکه پیامی جدی به استقلال طلبان تایوانی بدهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از توافق صلح با امارات، رئیس شورای امنیت داخلی این رژیم را مامور انجام مذاکرات با امارات برای امضای توافقنامه عادی‌سازی کرد. رژیم صهیونیستی روز جمعه رسما مقدمات امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط با امارات را با انجام مذاکراتی مستقیم با ابوظبی آغاز کرد.طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نتانیاهو در پی دستیابی به توافق صلحی با امارات و با هماهنگی همه طرف‌های مربوطه، مائیر بن شبات، رئیس شورای امنیت داخلی این رژیم را مامور کرد بر آمادگی‌ها برای انجام مذاکرات با امارات متمرکز شود.

آناتولی  ترکیه: مردم فلسطین علیه توافق امارات متحده عربی و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط در نقاط مختلف کرانه باختری اشغالی و نوار غزه تظاهرات کردند.معترضان با محکوم کردن این توفقنامه عکس‌های محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را به آتش کشیدند.

الکوثرفارسی: داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا گفته عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی امری اجتناب‌ناپذیر است. «جارد کوشنر»، داماد و مشاور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای  با «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: «فکر می‌کنم که سعودی ها علاقه زیادی به حرکت در این جهت (رابطه با اسرائیل) دارند.»

خبرگزاری فارس: پس از شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران در شورای امنیت، وزارت خارجه روسیه با انتشار پیامی خطاب به «دونالد ترامپ»، از طرح مسکو برای تضمین امنیت در خلیج‌فارس خبر داد. حساب کاربری توییتر وزارت خارجه روسیه روز گذشته (جمعه) با «تَگ کردن» (ضمیمه کردن) حساب کاربری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهورآمریکا، طرحی را برای تضمین امنیت در منطقه پیشنهاد داد.

خبرگزاری تسنیم: “سوتلانا تیخانوفسکایا” نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس از تشکیل “شورای هماهنگی برای انتقال قدرت” خبر داده و از کشورهای اروپایی خواست برای انجام مذاکره با مقامات مینسک، به مخالفان کمک کنند. “سوتلانا تیخانوفسکایا” نامزد مخالفان برای پست ریاست جمهوری بلاروس که توانسته بود 10.1 درصد از آراء در انتخابات 9 آگوست (19 مرداد ماه) را بدست آورده و در تاریخ 11 آگوست (21 مرداد) از این کشور گریخته و در جمهوری لیتوانی بسر می‌برد، اعلام کرد که شروع به تشکیل یک شورای هماهنگی برای اطمینان از انتقال قدرت” خواهد کرد.

یورونیوز: وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در جریان نشستی که روز جمعه برگزار شد، توافق کردند آن دسته از مقامات بلاروس را که در سرکوب‌های اخیر معترضان نقش داشته‌اند، تحریم کنند. هنوز فهرست تحریم شدگان و چگونگی مجازات آنها روشن نیست و بنا بر اعلام یکی از مقامات این اتحادیه، فهرست افرادی که باید تحریم شوند توسط دستگاه سیاست خارجی این اتحادیه در دست تهیه است.

دویچه وله: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تلاش می‌کند میان دو کشور همسایه یونان و ترکیه میانجی‌گری کند.تنش‌ها بین ترکیه و یونان در شرق مدیترانه بر سر منابع نفت و گاز در حال افزایش است. در این میان اعلام تقویت نظامی فرانسه در شرق مدیترانه و جانبداری فرانسه از یونان این تنش‌ها را بیشتر کرده است.فرانسه از ترکیه خواسته بود به حفاری‌های نفت و گاز در شرق مدیترانه خاتمه دهد.

تی .آر.تی ترکیه: یگان های نظامی یونان در دهکده گوکچه پینار از توابع منطقه بسیار پرتراکم ایسکچه که محل زندگی اقلیت ترک در یونان می باشد اقدام به برگزاری یک رزمایش مسلحانه ضمن استفاده از مهمات واقعی کرده اند.رضوان دلیحسین شهردار شهر مصطافچووا، در این رابطه اظهار داشت: سربازان سپاه چهارم یونان که در ایسکچه مستقر هستند، روز گذشته آموزش و تمرینات مسلحانه خود را در روستای گوکچه پینار و در اطراف قبرستان روستا انجام دادند.

اسپوتنیک روسیه: اعضای ارشد دموکرات در کمیته روابط بین‌الملل مجلس سنا خواستار اعمال تحریم هایی علیه ترکیه شدند. رابرت منندز و سناتور کریس ون هلن اعضای ارشد دموکرات در کمیته روابط بین‌الملل مجلس سنا از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا خواستند که بدلیل اقدامات ترکیه در مدیترانه علیه این کشور تحریم‌های کلیدی اقتصادی اعمال کنند.

رادیو چین: وزارت امور خارجه چین اعلام کرد : جامعه جهانی در برابر زورگویی های آمریکا برای جلوگیری از توسعه 5 جی خواهد ایستاد. جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری گفت: سیاسی کردن موضوع 5 جی و تشکیل ائتلاف نه تنها به توسعه این فناوری کمکی نمی کند بلکه خلاف اصل رقابت عادلانه است و منافع مشترک جامعه جهانی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *