جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

رسانه ها ؛ تنش در قفقاز و…

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  افزایش تنش مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، هشدار اردوغان به ارمنستان، تاکید سنتکام برادامه گفت وگوی استراتژیک با عراق ، استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در منطقه سبز بغداد، تظاهرات در سرزمین های اشغالی، رای دیوان بین المللی دادگستری به محکومیت عربستان به دلیل تحریم هوایی قطر، مخالفت چین با تصمیم انگلیس علیه هوآوی، واکنش پکن به تحریمهای جدیدآمریکا علیه شرکتهای چینی، پاسخ چین به قانون استقلال هنگ کنگ، احتمال اعمال تحریم ضد چین در مسئله دریای چین جنوبی، کانادا خواستار تحریم چین، گسترش حضور نظامی  چین در آفریقا، خروج آمریکا از۵ پایگاه خود در افغانستان و تاکید بورل بر تلاش بیشتر اروپا برای جلب رضایت ایران در برجام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  در سومین روز تنش مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، هفت عضو ارتش و یک غیرنظامی آذربایجان و چهار سرباز ارمنستان کشته شدند.کریم ولی اف، معاون وزیر دفاع آذربایجان از حضور یک ژنرال و یک سرهنگ ارتش این کشور در میان کشته شدگان درگیری‌های شب گذشته و صبح امروز در منطقه «تاووز» خبر داده است.وزارتخانه‌های دفاع دو کشور ارمنستان و آذربایجان همچنین روز ۱۴ ژوئیه (۲۴ تیر) با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، ارتش یکدیگر را به نقض حریم مرزی دو کشور و گشودن آتش به سوی نیروهای طرف مقابل متهم کردند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه با اشاره به حملات متجاوزانه اخیر ارمنستان گفت که آنکارا همواره با هرگونه حمله به حق و حقوق و سرزمین جمهوری آذربایجان مقابله خواهد کرد.رجب طیب اردوغان، طی سخنانی پس از نشست کابینه ریاست جمهوری اظهارداشت: حملات ارمنستان علیه کشور دوست و برادرمان آذربایجان را شدیدا محکوم می‌کنیم. ما نسبت به تنش‌هایی که از زمان اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان و با ادامه حملات بی پروا و سیستماتیک این کشور به یک درگیری تبدیل شده است، نگرانیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) تاکید کرد آمریکا و عراق گفت وگوی استراتژیک را در ماه جاری ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا اعلام کرد گفت وگوی استراتژیک با عراق در خصوص روابط آتی میان دو کشور و سرنوشت نیروهای خود در عراق را ادامه خواهد یافت.ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «در این ماه گفت وگوی استراتژیک با دولت عراق را ادامه خواهیم داد.»

العالم فارسی: کنت مکنزی،  فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) سه‌شنبه شب اعلام کرد که ارتش این کشور برای حمایت از منطقه سبز بغداد، سامانه دفاع موشکی مستقر کرده است. مکنزی گفت: برای حمایت از منطقه سبز بغداد و حمایت از نیروهای نظامی خود در عراق، سامانه دفاع موشکی مستقر کردیم.پیش‌تر برخی منابع از استقرار سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا در سفارت این کشور در بغداد گزارش داده بودند.

الکوثر فارسی: تظاهرات گسترده ای علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیرون محوطه محل اقامت او در قدس اشغالی برگزار شد. هزاران صهیونیست با برگزاری تظاهرات‌ گسترده علیه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سیاست های او اعتراض کردند.فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده درگیری‌هایی را در بیرون محل اقدامات نتانیاهو نشان می‌دهد.

خبرگزاری تسنیم:  عالی ترین نهاد قضایی سازمان ملل در پرونده شکایت تحریم هوایی قطر از سوی عربستان سعودی و سه کشور دیگر عربی، به نفع دوحه رای داد. دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند به عنوان عالی‌ترین مرجع حل اختلاف بین کشورهای جهان، دیروز سه شنبه در پرونده تحریم هوایی قطر از سوی چهار کشور عربستان، امارات، مصر و بحرین، به نفع دوحه رأی داد.

 خبرگزاری صدا و سیما: چین در خصوص ممنوعیت هوآوی از شبکه فایو جی در انگلیس  اعلام کرد چین با این اقدام انگلیس به شدت مخالف است.چین اعلام کرد اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره هوآوی نشان می‌دهد ممنوعیت جدید علیه هوآوی مرتبط با امنیت ملی نیست بلکه اعمال نفوذ سیاسی است.

رادیو چین: سخنگوی وزارت بازرگانی چین با اشاره به به اصطلاح «اطلاعیه مشورتی تجاری درباره زنجیره تامین در منطقه شین جیانگ» از سوی آمریکا اظهار کرد، این اطلاعیه به شدت مغایر واقعیات است. وی افزود: ماهیت مسائل مربوط به «شین جیانگ» چین، مسأله «حقوق بشر» که آمریکا ادعا می کند نیست، بلکه مسأله ضد تروریسم و ضد تجزیه طلبی است. نهادهای دولتی از جمله وزارت خارجه آمریکا با درست کردن چنین اطلاعیه هایی و به بهانه «حقوق بشر»، از طریق مشاوره و ارائه پیشنهاد، در امور داخلی چین دخالت کرده و شرکتهای چینی را سرکوب می کنند که چین قاطعانه با این اقدامات مخالفت می کند.

اسپوتنیک روسیه: لایحه ایالات متحده امریکا به طرز مخرب قانون امنیت ملی هنگ کنگ را نقض می کند، تهدید می کند که تحریم هایی را علیه چین اعمال می کند. بیانیه ای در وب سایت وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین منتشر شده است که اعلام می دارد چین تصویب قانون استقلال هنگ کنگ در ایالات متحده را محکوم کرده و قصد دارد تحریم هایی را برای شهروندان و سازمان های مربوط آمریکایی اعمال کند.

ان. اچ.کی ژاپن: یک مقام ارشد آمریکایی حمایت واشنگتن از کشورهای جنوب شرقی آسیا در مناقشه های ارضی شان با چین در دریای چین جنوبی را ابراز کرده و هشدار داده است که احتمال دارد آمریکا تحریم هایی بر چین اعمال کند. دیوید استیل ول، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام در یک گردهمایی آنلاین یک اندیشکده آمریکایی گفت که در مناقشه های دریایی «ما دیگر نخواهیم گفت بی طرف هستیم.»

خبرگزاری مهر: جمعی از نمایندگان پارلمان کانادا با استناد به قانون آمریکایی «ماگنیتسکی» و در همراهی با واشنگتن؛ خواستار تحریم مقامات چین به دلیل موضع آنها در قبال تبت و هنگ کنگ شدند. بیش از ۶۰ قانونگذار کانادایی در نامه‌ای خواستار توسل دولت اتاوا به قانون «ماگنیتسکی» برای اعمال تحریم علیه مقامات چینی شدند که به زعم آنها ناقض حقوق بشر در مناطقی چون هنگ کنگ و تبت هستند.قانون ماگنیتسکی در دسامبر ۲۰۱۲ و در دولت باراک اوباما در کنگره آمریکا به تصویب رسید تا مقامات روسیه را به ادعای نقش داشتن در قتل «سرگئی ماگنیتسکی» در زندانی در مسکو (۲۰۰۹) تحریم کنند. بعدها این قانون به دیگر کشورهای به زعم آمریکا متخلف تعمیم داده شد.

دویچه وله:  در تحقیقاتی که مشترکا از سوی اندیشکده آلمانی “کونراد-آدناوئر” و موسسه پژوهشی “مریکس” مربوط به چین انجام گرفته، گفته می‌شود که این کشور مدتهاست در آفریقا حضور نظامی دارد و این جنبه اکنون اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. چین در سال ۲۰۱۷ اولین پایگاه نظامی خود در خارج از این کشور را در جیبوتی مستقر کرد.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای خروج نیروهای آمریکایی از 5 پایگاه این کشور در افغانستان را تایید کرد. «جاناتان هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خروج سربازان آمریکایی از 5 پایگاه این کشور در افغانستان را تایید کرد.پنتاگون روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان آمریکایی از پنج پایگاه نظامی خارج شده و بر اساس توافق ماه فوریه این کشور با طالبان، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش یافته است.

خبرگزاری ایرنا: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به اینکه برجام از چندین ناحیه تحت فشار قرار دارد خواستار تلاش بیشتر طرف‌های اروپایی برای جلب رضایت ایران در این توافق شد.جوسپ بورل در یادداشتی که به مناسبت پنجمین سالگرد برجام در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت افزود: من متوجه هستم که حفظ این توافق نه تنها لازم بلکه حیاتی است. اگر برجام نابود شود، هیچ جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *