جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

رسانه ها؛ افزایش مخالفت ها با عملیات پنجه ببر و…

۱۳۹۹/۰۳/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  تاکید پارلمان عرب بر توقف فوری عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق ، آغاز عملیات زمینی ارتش ترکیه در شمال عراق، مخالفت لاوروف و بورل با طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل، مخالفت اروپا با اقدامات آمریکا علیه دادگاه بین‌المللی، گفتگوی بن‌سلمان و ماکرون ، رد پیشنهاد کاهش تنش کره جنوبی از سوی کره شمالی، واکنش دبیرکل حزب الله به بحران ارزی لبنان، توافق چین و هند برای کاهش تنش‌های مرزی، ابراز نگرانی ناتو از حضور روسیه در سوریه و لیبی، تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ ، سناریوی احتمالی جنگ سوم جهانی، درخواست اتحادیه اروپا از ایران برای عمل به تعهدات برجامی و آغاز موج دوم کرونا در چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  پارلمان عرب ضمن محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق، از آنکارا خواست این حملات یک‌جانبه را متوقف کند و به حاکمیت عراق احترام بگذارد. ‌ مشعل بن فهم السلمی رئیس پارلمان عرب در بیانیه‌ای عملیات نظامی یک‌جانبه ترکیه در شمال عراق را با شدیدترین لحن محکوم و تاکید کرد: این اقدامات تجاوز به حاکمیت جمهوری عراق به شمار می‌رود و نقض آشکار منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است. ترکیه با این عملیات، قطعنامه‌های شورای امنیت و احترام به حسن‌ هم‌جواری را زیر پا گذاشته است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت دفاع ترکیه از آغاز عملیات نظامی جدید علیه گروه پ ک ک و اعزام کماندو به شمال عراق خبر داد. در پی عملیات پنجه عقاب ارتش ترکیه علیه مواضع پ ک ک در شمال عراق که یکشنبه شب گذشته با حملات جنگنده‌های این کشور آغاز شد، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد فاز دوم این عملیات با نام پنجه ببر از دیشب با اعزام یگان‌های کماندویی به منطقه حفتنین واقع در عمق خاک شمال عراق آغاز شده است.

العالم فارسی: وزیر خارجه روسیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی ضمن ابراز نگرانی درباره پیامدهای طرح اشغال سی درصدی کرانه باختری، آن را تضعیف‌کننده راهکار دو دولتی توصیف کردند. سرگئی لاوروف و جوزپ بورل در تماس تلفنی، گفتند که طرح اشغال اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری می‌تواند موج جدیدی ازخشونت‌ها در منطقه را کلید بزند.

خبرگزاری تسنیم: اتحادیه اروپا نگرانی عمیق خود را نسبت به تصمیم ۱۱ ژوئن رئیس جمهور آمریکا علیه دادگاه بین‌المللی کیفری اعلام کرده است. اتحادیه اروپا افزود: اعمال هرگونه اقدام مجازات آمیز علیه دادگاه بین‌المللی کیفری، غیرقابل قبول و بی سابقه است.اتحادیه اروپا که روابط نزدیک و تنگاتنگ امنیتی و تجاری با ایالات متحده دارد، در ادامه اعلام کرده است که این اقدام آمریکا نشانگر این است که نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون چگونه با تشدید فشارهای روزافزون روبرو می‌شود.

خبرگزاری مهر : «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در جریان تماسی تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. طرفین در این تماس به بررسی تحولات منطقه‌ ای و بین‌ المللی پرداختند.از دیگر موضوعات مورد بحث میان دو طرف، شیوه‌های مبارزه با شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کره‌شمالی امروز (چهارشنبه) پیشنهاد کره جنوبی را برای اعزام نماینده ویژه به منظور کاهش تنش‌ها بر سر فعالیت‌های فراری‌ها و اقدامات متوقف شده سازش بین دو کشور رد کرده و وعده اعزام نیرو به منطقه غیرنظامی شده را داده است.این اظهارنظر از سوی مقام‌های کره شمالی یک روز پس از آن اعلام شد که کره شمالی دفتر همکاری مشترک بین دو کره را در مرز منفجر کرد.

الکوثر فارسی: دبیرکل حزب‌الله لبنان سه‌شنبه شب بحران ارزی در لبنان را توطئه آمریکا دانست و از مردم این کشور خواست در برابر توطئه‌های آمریکا که همه در راستای منافع اسرائیل است، هشیار باشند.دبیرکل حزب الله به تظاهرات و اعتراضات اخیر در لبنان به دنبال افزایش قیمت دلار اشاره کرد و گفت که برخی مدعی شدند که دوگانه شیعه حزب‌الله و جنبش امل به دنبال سرنگونی دولت هستند. این‌ها پیشتر می‌گفتند که این دولت، دولت حز‌ب‌الله است.

خبرگزاری فارس: دولت چین اعلام کرد که پکن و دهلی نو برای مذاکره در زمینه کاهش تنش‌ها و حل اختلافات مرزی توافق کرده‌اند. به گفته «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، دو طرف توافق کرده‌اند که در این زمینه وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند.به دنبال مرگبارترین تقابل نظامی دو کشور در مناطق مورد اختلاف طی چند دهه گذشته که روز سه شنبه رخ داد، حداقل 20 نظامی هندی و همچنین یک افسر ارتش چین کشته شدند.

آناتولی  ترکیه: دبیر کل ناتو از افزایش حضور نظامی روسیه در شرق مدیترانه به ویژه سوریه و لیبی ابراز نگرانی کرد.ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» پیش از نشست وزرای دفاع ناتو ضمن ابراز نگرانی از افزایش حضور نظامی روسیه در شرق مدیترانه گفت: افزایش فعالیت‌های روسیه در مدیترانه شرقی، سوریه و لیبی نگران‌کننده است و ناتو این مسائل را از نزدیک پیگیری می‌کند.

رادیو چین: همزمان با «سی امین سالگرد انتشار قانون اساسی هنگ کنگ»، یک سمینار بین المللی در شهر «شنزن» چین با حضور حدود 200 کارشناس و دانشمند از چین، هنگ کنگ، ماکائو، روسیه، انگلیس، آلمان، اسپانیا و هندوستان برگزار شده است. در حالی که 23 سال از الحاق مجدد منطقه هنگ کنگ به چین می گذرد، اما هنوز قانونگذاری در بخش امنیت ملی این منطقه به اتمام نرسیده است و این در حالیست که عدم وجود این قانون، منجر به بی حد و مرزی در هنگ کنگ و به وجود آمدن چالش های امنیت ملی در این منطقه می شود.

اسپوتنیک روسیه: تمرینات ناتو 2020 در دریای بالتیک ، که از 7 تا 16 ژوئن انجام گرفت، اگر با واکنش روسیه همراه گردد موجب جنگ جهانی سوم می شود.بر اساس گزارش آژانس مشاوره اوکراین در زمینه مسائل سیاسی، در حقیقت ، ناتو و کرملین با انجام تمرینات خود، نقشی در جنگ جهانی سوم بازی می کنند، نیروهای اتحادیه اروپا سعی می کنند منطقه بالتیک را محاصره کنند و در نتیجه روسیه از منطقه کالینینگراد به اهداف مهم دشمن حمله می کند. به نوبه خود، تمرینات ناتو شامل 17 کشور عضو و دو کشور شریک اتحادیه بود که شامل 30 فروند کشتی جنگی، 30 هواپیما و بالگرد و همچنین حدود سه هزار پرسنل نظامی بودند.

دویچه وله:  اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که در پی گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر کرد با ابراز تاسف و نگرانی از خروج آمریکا از برجام، از نقض این توافقنامه از سوی ایران ابراز نگرانی کرده است.اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه (۲۷ خرداد) در بیانیه‌ای از  بحث جاری  درباره “راستی‌آزمایی و نظارتِ بر ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» استقبال کرد.

یورونیوز:  موج دوم شیوع کرونا در چین که این‌بار پایتخت این کشور را هدف قرار داده سبب لغو بیش از هزار پرواز داخلی و خارجی در فرودگاه‌های پکن شد. دو فرودگاه مهم پایتخت چین روز چهارشنبه از لغو بیش از هزار پرواز خبرداده و علت آنرا اوج‌گیری شیوع بیماری همه گیر کووید۱۹ در پکن اعلام کرده‌اند.پکن روز سه شنبه از بیست و یک میلیون شهروند ساکن در پایتخت خواست ضمن حفظ تدابیر پیشگیرانه معمول در دوران شیوع کرونا از انجام سفرهای غیرضروری به خارج از شهر خودداری کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *