جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

تهران-ایرنا- دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی ها و قطع ارتباط با دانشگاه های رژیم صهیونیستی در دو شهر لندن و کاونتری تظاهرات کردند.

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

تهران-ایرنا- دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی ها و قطع ارتباط با دانشگاه های رژیم صهیونیستی در دو شهر لندن و کاونتری تظاهرات کردند.

Loading

رسانه ها ؛ ترامپ درگرداب اعتراض و…

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادامه اعتراضات ضد نژادپرستی در سراسر آمریکا، خروج گارد ملی آمریکا از واشنگتن به دستور ترامپ، واکنش روسیه به  اعتراضات آمریکا، تاکید رهبر کره شمالی بر خودکفایی اقتصادی همزمان با افزایش تنش‌ها با سئول، تغییر سیاست تغییر نظام سوریه از سوی واشنگتن، آغاز عملیات ضد داعش در مرز عراق و سوریه، دیدار سفیر آمریکا با وزیر خارجه عراق، جدیدترین مواضع نتانیاهو دربار ه کرانه باختری ، دیدار رییس دفتر سیاسی طالبان و نمایندگان آمریکا و ناتو، حمایت سازمان همکاری اسلامی از توافق سیاسی در افغانستان، کاهش تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال 2020،  ادامه تنش آفرینی "خوان گوایدو" در ونزوئلا ، تاکید دولت وفاق ملی لیبی بر حمله مجدد به سرت و پیشرفت عجیب چین در زمینه موشک‌های مافوق صوت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: با گذشت دو هفته از مرگ یک مرد سیاه پوست در حین بازداشت توسط پلیس در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتای آمریکا، اعتراضات ضد نژادپرستی در سراسر این کشور ادامه یافت.علی رغم اعلام محدودیت رفت و آمد توسط پلیس، صدها نفر از مردم روز یکشنبه در میدان تایمز شهر نیویورک تجمع کردند. تظاهر کنندگان خواهان پایان یافتن تبعیض نژادی بودند و روی پلاکاردی نوشته شده بود: «رنگ پوست جرم نیست.»

دویچه وله:  در پی برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در واشنگتن، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دستور داد که سربازان گارد ملی این کشور از پایتخت خارج شوند. ترامپ روز یکشنبه ۱۸ خرداد (۷ ژوئن) در توییتی نوشت که این سربازان ذخیره “به خانه می روند اما اگر لازم باشد می توانند به سرعت باز گردند”.به دلیل اعتراضات وسیع پس از مرگ جورج فلوید در آمریکا، دونالد ترامپ هزاران سربازان گارد ملی را به واشنگتن منتقل کرد.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ناآرامی‌های اخیر در آمریکا را نتیجه اقدامات و اعمال ایالات متحده در سایر کشورها دانست. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اعتراضات گسترده در آمریکا اظهار داشت: آنها دقیقا آنچه را که کاشته اند، برداشت می‌کنند. هرج و مرج و تفرقه کاشتند و به راه انداختند، پس همین نیز نصیبشان شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): همزمان با فشار پیونگ‌یانگ بر کره جنوبی به خاطر فعالیت‌های پروپاگاندایی پناهجویان کره شمالی، رسانه‌های دولتی این کشور امروز (دوشنبه) اعلام کردند، رهبر کره شمالی در جریان یکی از نشست‌های کمیته سیاسی حزب حاکم “کارگران” بر مسائل اقتصادی داخلی تمرکز کرد. نشست دو روزه کمیته سیاسی حزب حاکم کره شمالی در دوران بی‌ثباتی اقتصادی و در بحبوحه پاندمی ویروس کرونا که فشار مضاعفی را بر اقتصاد کره شمالی اعمال می‌کند، برگزار شده است.

الکوثر فارسی: نماینده ویژه ایالات متحده در امور سوریه کاهش واحد پول سوریه در چند روز اخیر را به دلیل اقدامات آمریکا خواند و در عین حال گفت که فرآیند سیاسی در سوریه شاید به تغییر نظام منجر نشود. «جیمز جفری»، نماینده ویژه ایالات متحده در امور سوریه گفت: «ما خواهان یک فرایند سیاسی هستیم که ممکن است به تغییر نظام در سوریه منجر نشود در حالی که ما زیر چتر سازمان ملل کار می‌کنیم».

العالم فارسی: نیروهای امنیتی، ارتش و الحشد الشعبی عراق عملیات پاکسازی نوار مرزی عراق با سوریه را از صبح امروز آغاز کردند. این عملیات در عمق بیابان‌های منطقه «جزیره نینوی» با هدف کشف مخفیگاههای تروریست‌های داعش آغاز شده است.

خبرگزاری فارس: سفیر واشنگتن در بغداد به دیدار وزیر خارجه عراق رفت و طرفین در این دیدار، مسائل مربوط به گفت‌وگوهای آتی بین دو کشور را بررسی کردند. «متیو تولر» سفیر واشنگتن در بغداد امروز دوشنبه به دیدار «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق رفت.قرار است مذاکرات آمریکا و عراق  ۲۱ خرداد ماه جاری برگزار شود.

خبرگزاری مهر : نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر در سخنانی ضمن تأکید بر مواضع خصمانه خود در قبال کرانه باختری، مدعی شد که طرح الحاق این منطقه به زودی اجرا می شود. وی در این خصوص مدعی شد: طرح الحاق کرانه باختری طی هفته های دیگر اجرا می شود.

خبرگزاری ایرنا: “ملابرادر” رییس دفتر سیاسی گروه طالبان و”زلمای خلیل‌زاد” فرستاده ویژه آمریکا و ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در دوحه قطر دیدار کرده‌اند. در این دیدار سه‌جانبه تسریع در روند آزادی زندانیان [طالبان] و نیز مذاکرات گروه‌های افغان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.براساس توافقنامۀ ۲۹ فوریه سال جاری میلادی میان آمریکا و طالبان در قطر، باید پیش از آغاز گفت‌وگوهای صلح میان افغانستانی ها تعداد پنج هزار زندانی طالبان و یکهزار زندانی دولتی از دو طرف آزاد شوند.

آناتولی  ترکیه: نماینده دائم سازمان همکاری‌های اسلامی در کابل از توافق سیاسی میان عبدالله عبدالله و محمداشرف غنی، دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام حمایت کرد.حسین آونی بوتسالی، نماینده دائم سازمان همکاری‌های اسلامی در افغانستان در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی از توافق تقسیم قدرت بین رقبای سیاسی در این کشور استقبال کرده و از تلاش‌های صلح در این کشور حمایت کرد.

رادیو چین: موسسه مالی بین المللی (IIF) اخیراً با انتشار گزارشی خبر داد، بر اثر شیوع کرونا و افت قیمت نفت، اعضای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2020 شاهد بزرگترین چالش‌ اقتصادی تاریخ خواهند بود.  در این گزارش آمده است:” پیش‌بینی می شود، میزان کل تولید ناخالص ملی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال 2020 به اندازه 4.4 درصد کاهش یابد. با توجه به توافقنامه کاهش تولید نفت “اوپک +”، پیش‎بینی می‎شود این کشورها در حوزه نفت، تولید ناخالص ملی با افت 5.3درصد و در بخش غیر نفتی نیز با افت 3.8 درصدی مواجه شوند.

پارس تودی: سرکرده غربگرای مخالفان دولت ونزوئلا و مورد حمایت کاخ سفید، با انتشار ویدئوهایی به اقدامات تنش آفرین خود ادامه داد.  در پی اعلام خبر پناهنده شدن “خوآن گوآیدو”، سرکرده مخالفان ونزوئلا به سفارت فرانسه در شهر کاراکاس ویدیوهایی از حضور مجدد او به همراه چند تن از مخالفان و حامیانش در خیابان های این کشور منتشر شده است. مادورو و دولت ونزوئلا،  گوآیدو را «فراری از قانون و عدالت» نامیده اند.

خبرگزاری صدا وسیما: دولت وفاق ملی لیبی بر حمله مجدد به نیرو‌های موسوم به ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر در شهر سرت، تاکید کرد. دولت وفاق ملی لیبی روز دوشنبه تاکید کرد نیرو‌های آن به پیشروی به سوی شهر سرت ادامه خواهند داد، تا زمانی که کنترل این شهر را در دست بگیرند. لیبی از پنج سال پیش بر اثر اختلافات میان احزاب و گروه‌ها، دارای دو پارلمان و دو ارتش است.

خبرگزاری تسنیم: چینی‌ها موفق به پیشرفتی قابل توجه در زمینه تسلیحات موشکی شده‌اند . یک موسسه تحقیقاتی چینی اخیرا پیشرفت قابل توجهی در برنامه موتور جت داشته که می تواند باعث پیشرفت در تولید موشکهای مافوق صوت این کشور شود. تیمی در موسسه مکانیک آکادمی علوم چین نوعی موتور جت تولید کرده که قابلیت فعالیت مستمر به مدت 600 ثانیه در آزمایش را داشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *