جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه انگلیس: قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی عملاً روابط دیپلماتیک ما را با تهران پایان خواهد داد / وقتی می‌خواهیم پیام مستقیمی به ایرانی‌ها ارسال کنیم، می‌خواهم خودم گفتگو انجام دهم نه به همتای فرانسوی‌ام بگویم که این پیام را به ایرانی‌ها برسانید / وضعیت فعلی که کلیت سپاه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته کفایت می‌کند

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس احتمال اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و قرار دادن آن در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» را منتفی دانسته است. او گفت: «اگر بخواهم صادق باشم چنین اقدامی یک ضرر هم دارد و آن هم این است که عملاً روابط دیپلماتیک ما را پایان خواهد داد.»

پایگاه فضایی واستوچنی روسیه + داده نمایی

روسیه 11 آوریل با موفقیت یک موشک Angara A5 را از پایگاه واستوچنی با یک برنامه گسترده برای ساخت یک ایستگاه مداری ملی جدید پرتاب کرد. در اینفوگرافیک اسپوتنیک با مشخصات این پایگاه آشنا می شوید.

Loading

رسانه ها؛ آتش بس جهانی و…

۱۳۹۹/۰۱/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ماکرون به دنبال موافقت پوتین با آتش بس جهانی، احضار سفیر چین به کاخ الیزه، واکنش آمریکا به آزمایش موشکی جدید کره شمالی ، واکنش ارتش آمریکا به شایعه ساخته شدن کرونا در آزمایشگاه‌های چین، تمدیدتوقف تحرکات نیروهای مسلح آمریکا، تعویق تحویل جنگنده‌های رافائل به هند ، اخراج نیروهای آمریکا از عراق شرط نخست‌وزیری «الکاظمی»،تدارک ترکیه برای تاسیس گروه تروریستی جدید در شمال سوریه، آخرین آمار مبتلایان کرونا در جهان، رکود شکنی تعداد مبتلایان به کوید-19 در آمریکا، تعلیق بودجه سازمان بهداشت جهانی از سوی ترامپ، انتقاد گوترش از توقف کمک های آمریکا به سازمان جهانی بهداشت، پایان گام به گام تدابیر سختگیرانه قرنطینه در برخی از کشورهای اروپایی، حضور نخست وزیر چین در نشست ویژه رهبران 10+3 در مقابله با کروناویروس و هشدار صندوق بین الملل پول درخصوص رکود اقتصاد جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رییس جمهور فرانسه اعلام کرد، موافقت سه کشور از پنج عضو شورای امنیت را برای حمایت از درخواست سازمان ملل در خصوص آتش بس جهانی به منظور تمرکز بین‌المللی بر همه گیری کرونا به دست آورده و امیدوار است که به زودی موافقت همتای روس خود را نیز در این زمینه کسب کند. دبیرکل سازمان ملل روز ۲۳ مارس خواستار آتش بس جهانی شد و درباره وضعیت نامناسب نظام سلامت در کشورهای جنگ‌زده هشدار داد.

 خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه فرانسه از احضار سفیر چین در اعتراض به اظهارات سفارت این کشور در پاریس پیرامون ویروس کرونا خبر داد.”ژان ایو لودریان” وزیر امور خارجه فرانسه “لو شای”، سفیر چین در فرانسه را احضار کرد تا مخالفت خود را با برخی اظهارات اخیر نمایندگان چین در فرانسه در رابطه به همه گیری ویروس کرونا اعلام کند.

خبرگزاری مهر: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید پرتاب موشک‌های کروز کوتاه بُرد از سوی کره شمالی که دیروز انجام شد، با جشن‌های داخلی این کشور مرتبط است و تهدیدی علیه آمریکا نیست. «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید آزمایش موشکی که کره شمالی دیروز سه‌شنبه انجام داد، تحریک‌کننده یا تهدیدآمیز نبوده است.

خبرگزاری فارس: یک مقام ارتش آمریکا به شایعات درباره اینکه ویروس کرونا ممکن است در آزمایشگاه‌های چین ساخته شده باشد واکنش نشان داد. یک مقام بلندپایه ارتش آمریکا معتقد است که بر خلاف گمانه‌زنی‌هایی که منشأ «کرونای جدید» را آزمایشگاه‌های چین می‌دانند این ویروس احتمالاً به صورت طبیعی ایجاد شده است. او با وجود این گفت که هنوز درباره اینکه کدام یک از این دو احتمال صحیح است ابهاماتی وجود دارد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد دستور توقف مسافرت و جابه جایی نیروهای مسلح در داخل و خارج از کشور را تا اواخر اردیبهشت ماه تمدید خواهد کرد. دستور توقف تحرکات و جابه جایی 60 روزه برای کل نیروهای مسلح آمریکا از ماه گذشته صادر شد تا شیوع ویروس کرونا در میان نظامیان مهار شود. هنوز تاریخ جدید برای پایان این دستور صادر نشده است. «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد تاریخ جدید در «دو روز آینده» مشخص خواهد شد و  او به همراه رئیس ستاد مشترک هر 15 روز دستور توقف تحرکات را بررسی خواهند کرد، «تا ببینیم می توانیم مدت آن را کوتاه کنیم یا نیاز داریم آن را زیادتر کنیم.»

خبرگزاری ایرنا: مقامات هندی روز چهارشنبه اعلام کردند که به دلیل شیوع ویروس کرونا، تحویل جنگنده‌های رافائل ساخت فرانسه برای چند ماه به تعویق افتاده است. مقامات دفاعی هند افزودند: شرکت داسالت فرانسه تولید کننده جنگنده‌های رافائل، تحت تاثیر قرنطینه در این کشور قرار گرفته است. فرانسه در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ چهار فروند از جنگنده‌های رافائل را به هند تحویل داد.

الکوثر فارسی: یک عضو ارشد ائتلاف «الفتح» در عراق گفت که احزاب سیاسی عراق برای مأمور تشکیل کابینه در این کشور شرط گذاشته‌اند که طبق مصوبه پارلمان، باید به حضور نظامی آمریکا در این کشور پایان دهد. «سعد السعدی» یکی از اعضای ارشد ائتلاف «الفتح» در عراق،‌ در گفت‌و‌گو با وبگاه خبری «بغداد الیوم» گفت که احزاب سیاسی عراق در مقابل تأیید اعضای کابینه «مصطفی الکاظمی» مأمور تشکیل کابینه در عراق، شرط کرده‌اند که دولت او مصوبه پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکا را اجرا کند.

العالم فارسی:منابعی در شمال سوریه گفتند، ترکیه شماری از عناصر سابق داعش را از زندان‌های خود آزاد کرده و به شمال الرقه فرستاده تا گروه تروریستی جدیدی را تشکیل دهند.شهر «تل أبیض» در شمال استان الرقه که تحت کنترل گروه‌های شبه نظامی طرفدار ترکیه است طی روزهای اخیر شاهد تجمع‌های اعتراضی ده‌ها نفر از اهالی شهر علیه داعش است. معترضان در تل أبیض از گروه «الجبهه الشامیه» یکی از گروه‌های تشکیلات موسوم به الجیش الوطنی وابسته به مخالفان مسلح می‌خواهند که عناصر و سرکرده‌های سابق داعش را دستگیر و مجازات کنند که تحت حمایت الجبهه الشامیه چند روزی است در این شهر گرد آمده‌اند.

ان اچ کی ژاپن: آمار مبتلایان کرونا در جهان به حدود ۹ / ۱ میلیون نفر رسید. دانشگاه جانز هاپکینز می گوید که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در دنیا تا ساعت ۱۹:00 روز دوشنبه به وقت جهانی برابر با یک میلیون و ۸۹۷ هزار ۳۷۳ نفر بود.آمریکا با ۵۶۸ هزار و ۱۷۶ مورد در صدر این فهرست قرار دارد .شمار تلفات جهانی ۱۱۸۳۰۴ نفر بوده است.

آناتولی  ترکیه: تعداد مبتلایان به کوید-19 در آمریکا نزدیک به 600 هزار نفر و شمار قربانیان نیز به 25 هزار و 239 نفر رسید.ایالت نیویورک با بیش از 200 هزار مورد دارای بیشترین تعداد مبتلایان کرونا در آمریکاست و حدود 11 هزار نفر به دلیل این ویروس در ایالت نیویورک جان باختند.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور آمریکا ، دونالد ترامپ اعلام کرد واشنگتن در حال تعلیق بودجه سازمان بهداشت جهانی است. ترامپ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: “من تأمین مالی سازمان بهداشت جهانی را در حالی که آنها خطاهای موجود در آمار اعلام شده توسط کشورها در خصوص بیماری کرونا ویروس را بررسی می کنند ، متوقف می کنم.”

پارس تودی: دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: در این شرایط نباید کمک های مالی این سازمان یا هر نهاد دیگری که برای مقابله با کرونا تلاش می کند، قطع شود. “آنتونیو گوترش” دبیرکل سازمان ملل متحد افزود، سازمان جهانی بهداشت باید مورد حمایت قرار گیرد زیرا این سازمان در خط مقدم تلاش های جهانی در نبرد با بیماری کووید- 19 قرار دارد. دبیرکل سازمان ملل متحد، روز 8 آوریل نیز به انتقادهای آمریکا از سازمان جهانی بهداشت واکنش نشان داده و یادآوری کرده بود که این سازمان با هزاران کارمند در خط مقدم مقابله با ویروس کروناست.

یورونیوز:  اتریش و جمهوری چک اولین کشورهایی بودند که در اروپا به قرنطینه رفتند و حالا احتمالا به دلیل کاهش مبتلایان و قربانیان، این دو کشور تصمیم به پایان قرنطینه گرفته اند.سباستین کورتز، صدراعظم اتریش هفته گذشته اعلام کرده بود، درهای فروشگاه‌های کوچک و پارکهای این کشور در راستای پایان گام به گام تدابیرسخت گیرانه قرنطینه، به روی عموم شهروندان گشوده شدند. این در حالی است که با کاهش روند ابتلا و روند نزولی تعداد قربانیان ویروس کرونا در یکی از اصلی‌ترین کانون‌های کرونا درجهان، اسپانیا تصمیم گرفت تا اجازه بازگشت کارگران و کارکنان کارخانه‌ها و کارگاه‌های کشور به محل کارشان را صادر کند.

رادیو چین: لی که چیانگ نخست وزیر چین در نشست ویدیویی ویژه رهبران 10+3 در مقابله با کروناویروس شرکت کرد. لی که چیانگ گفت: اکنون، کروناویروس در سراسر جهان شیوع یافته، ویروس دشمن مشترک بشر است و هیچ کشوری نمی تواند جدا از کشورهای دیگر از بحران رهایی یابد. شی جین پینگ رییس جمهور چین در نشست سران ویژه رهبران گروه بیست جامعه جهانی را به تحکیم همبستگی و اعتماد به یکدیگر و تلاش های مشترک دعوت کرد.

دویچه وله: صندوق بین‌المللی پول می‌گوید با همه گیری کرونا، اقتصاد دنیا به سکون می‌‌رود و چیزی تجربه خواهد شد که از رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ به بعد سابقه نداشته است. نشانه‌های امید در بهترین حالت در سال ۲۰۲۱ پدیدار می‌شوند.صندوق بین‌المللی پول (IWF)، سنگین‌ترین رکود اقتصادی طی یک قرن گذشته را برای دنیا پیش‌بینی کرده است. در تازه‌ترین ارزیابی این صندوق از نرخ رشد آمده که اقتصاد جهان سه درصد کوچک می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *