جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

نظرسنجی آکسیوس: هریس در بین جوانان آمریکایی، محبوبیت بیشتری نسبت به بایدن دارد / هریس در بین جوانان، ۶۰ به ۴۰ از ترامپ جلوتر است / بایدن در این نظرسنجی ۵۳ به ۴۷ از ترامپ عقب بود

وبگاه تحلیلی آکسیوس از محبوبیت معنادار کامالا هریس در بین رأی‌دهندگان جوان آمریکایی در مقایسه با ترامپ و بایدن خبر داد.

سازمان ملل از آوارگی ۱۸۰ هزار نفر از خان یونس ظرف ۴ روز خبر داد

سازمان ملل جمعه ۵ مرداد گزارش داد که بیش از ۱۸۰ هزار فلسطینی طی چهار روز نبرد سنگین در اطراف شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، در جریان عملیات نظامی اسرائیل برای بازگرداندن اجساد گروگان‌ها از این منطقه، مجبور به خروج از این شهر شدند.

روزنامه ترکیه: اسد و اردوغان ماه آگوست دیدار می‌کنند

روزنامه «ترکیه» که نزدیک به دولت ترکیه است، امروز (شنبه) گزارش کرد که اولین دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در بیش از یک دهه در ماه آگوست در یک ایست مرزی در ماه آگوست (ماه آینده میلادی) برگزار خواهد شد.

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

محمد گل افروز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه و کشورهای هم سوی سیاست اردوغانی آن ازجمله آذربایجان علی اف که به یک ایران ضعیف شده فکر می کنند و ته استراتژی منطقه ای آنها علیه ایران است (یعنی از آشوب، عدم یکپارچگی و تجزیه ایران بدشان نمی آید)، در صورت چنین جنگی به هدف عمده خود یعنی بدون مقاومت ایران، به توسعه راحت تر کریدور تورانی خود می پردازند (البته دور از ذهن نیست که کشور آذربایجان کنونی هم در چنین شرایطی به فکر کشور جعلی آذربایجان بزرگ برود)؛ از این رو، ترکیه و هم پیمانانش نسبت به این جنگ احتمالی، بی تفاوت و یا همراه با اسراییل و ناتو خواهند شد. 

در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ روز جمعه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و این اولین دیدار آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید در بیش از سه سال پیش بود و جزئیاتی تازه از این نشست و گفت‌وگوها منتشر شده است.

Loading

رسانه ها؛ کرونا سلاح بیولوژیکی آمریکا و…

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اتهام رسمی چین به کاخ سفید درخصوص ساخت سلاح بیولوژیکی کرونا توسط آمریکا،واکنش پمپئو به اتهامات پکن، خبرهای ضد و نقیض از جمع‌آوری پایگاه‌های نظامی نیروهای ائتلاف در عراق و باز استقرار نظامیان آمریکایی در این کشور، لغو انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در «اوهایو» از بیم کرونا، اعمال محدودیت سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، درخواست روسیه از آمریکا برای لغو تحریم های ایران ، درخواست آبه از رهبران گروه ۷ برای همکاری علیه ویروس کرونا، آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی از روند بحران کرونا،  تست واکسن کرونا در آمریکا و مخالفت طالبان با روند تدریجی آزادی زندانیان توسط دولت افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه چین که پیش از این عنوان کرده بود «ویروس کرونا توسط ارتش آمریکا به ووهان آورده شده است» در تازه ترین اظهارات خود گفت: ویروس کرونا در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط آمریکا ساخته شده است. «ژائو لی جیان» اعلام کرد دلایلی وجود دارد که نشان می دهد ویروس کرونا از سوی دانشمندان آمریکایی در سال ۲۰۱۵ تولید و توسط سازمان سیا شیوع پیدا کرده است.

پارس تودی:  وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با مقامات چینی، از پکن به دلیل اتهام زنی به آمریکا درباره انتشار ویروس کرونا شدیدا انتقاد کرد. مایک پمپئو به چین هشدار داد که دامن زدن به نظریه دخالت آمریکا در ایجاد ویروس کرونا را متوقف کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا پس از حملات موشکی اخیر، اقدام به جمع‌آوری و بستن چندین پایگاه نظامی خود در عراق کرده‌اند.نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا که به بهانه جنگ با داعش در عراق حضور داشتند، پس از حملات موشکی اخیر علیه آنها، اقدام به جمع‌آوری و بستن چندین پایگاه نظامی خود در عراق کرده‌اند.

خبرگزاری مهر : منابع آگاه از اقدامات ارتش آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در عراق خبر دادند.این منابع تاکید کردند که ارتش آمریکا تجهیزات و نظامیان خود را در میان پایگاه‌های نظامی در عراق تقسیم کرده است. منابع آگاه مذکور تصریح کردند که این تجهیزات و نظامیان آمریکایی در میان پایگاه‌های عین الاسد، کی وان و حریر تقسیم شده‌اند.

العالم فارسی: به رغم تدارکات برای برگزاری همزمان انتخابات درون حزبی و مقدماتی امروز نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در «فلوریدا، ایلینوی، اوهایو و آریزونا»، انتخابات در ایالت اوهایو به دلیل ترس از شیوع کرونا لغو شد. در حالی که قرار بود طبق برنامه قبلی امروز سه شنبه انتخابات مقدماتی و درون حزبی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در ایالت «اوهایو» برگزار شود، این انتخابات به علت ترس از شیوع ویروس کرونا لغو و به زمان دیگری موکول شد.

آناتولی  ترکیه:  کمیسیون اتحادیه اروپا سفرهای غیرضروری به کشورهای عضو این نهاد را به مدت 30 روز ممنوع اعلام کرد. اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد: «سفرهای غیرضروری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مدت 30 روز ممنوع می‌شود. اتباع آنها و شهروندان انگلیس که قصد بازگشت به کشورشان دارند، شامل این تصمیم ما نمی‌شوند».

اسپوتنیک روسیه: به علت شیوع و گسترش ویروس کرونا در ایران، روسیه از آمریکا درخواست کرد تا تحریم های اعمال شده علیه ایران را لغو کند. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: تحریم های آمریکا به عنوان مانعی برای ایران در زمینه مبارزه با بیماری کرونا تبدیل شده است و میلیون ها نفر از شهروندان این کشور از امکان دستیابی به تجهیزات لازم پزشکی محروم مانده اند. این وزارتخانه تاکید کرد: “شیوع جهانی زمانی برای تسویه حساب های ژئوپلیتیک نیست، علاوه بر آن هیچ اساسی هم ندارد.

 ان. اچ.کی ژاپن: شینزو آبه نخست وزیر ژاپن طی یک کنفرانس ویدئویی با همتایان خود از گروه ۷ خواستار ایجاد جبهه واحدی در برابر همه گیری جهانی ویروس کرونا شد. او گفت که به سایر رهبران گفت که اولویت اول باید دستیابی به داروهای ویروس کرونا باشد تا اینکه بتوانند نگرانی های مردم را کم کنند.

رادیو چین: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد  : 86 هزار و 434 مورد ابتلا به ویروس کرونا در خارج از چین شناسایی شده است.گزارش روزانه سازمان بهداشت جهانی منتشر شده در روز 26 اسفند نشان می دهد که تا ساعت 10 صبح دیروز  به وقت اروپای مرکزی، تعداد موارد تایید شده ابتلا به کروناویروس در خارج از کشور چین 13 هزار و 874 مورد از روز گذشته افزایش یافته و به 86 هزار و 434 مورد رسیده است. مرگ و میرها در خارج از چین از روز گذشته 848 مورد افزایش یافته و به 3388 مورد رسیده است.

خبرگزاری تسنیم:  اولین تست واکسن کرونا در آمریکا انجام شده است. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس روز دوشنبه گزارش داد که محققان آمریکایی ساعاتی پیش برای اولین بار واکسنی را که ادعا می‌شود واکسن مؤثری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید‌ــ‌19 (بیماری ناشی از ویروس کرونا) است، روی یک فرد داوطلب آزمایش کرده‌اند.

الکوثر فارسی:  سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفت، این گروه با طرح رییس جمهوری افغانستان برای آزادی تدریجی اعضای این گروه از زندان مخالف است. «سهیل شاهین» گفت ، طالبان خواهان آزادی یکجا همه زندانیان این گروه از زندان های افغانستان توسط این کشور است . سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان همچنین تاکید کرد، وقتی آزادی زندانی‌های دو طرف انجام شد، سپس گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را آغاز می‌کنیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *