جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران و ادعاهایی در حمایت از تل آویو

تهران-ایرنا- لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

Loading

رسانه ها؛ خروج نیروهای آمریکایی از منطقه و…

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آغاز روند خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان، عقب‌نشینی کامل بخشی از نیروهای ائتلاف آمریکایی از یک پایگاه در غرب عراق، آمادگی مشروط خلیفه حفتر برای آتش‌بس، نگاهی به تحولات عربستان، افزایش گسترده خرید سلاح عربستان، احتمال تعویق مذاکرات آستانه درباره سوریه، هشدار اتحادیه اروپا به ترکیه، تاکید اردوغان بر حمایت مشخص ناتو از ترکیه در سوریه ، سد النهضه کانون بحران جدید در آفریقا، مخالفت پمپئو با تشکیل دولت موازی در افغانستان ، راه اندازی سامانه جهانی ناوبری ماهواره ای چین ، هشدار  سازمان جهانی بهداشت به تهدید همه گیری جهانی ویروس کرونا و توافق گانتس و لیبرمن برای حذف نتانیاهو از قدرت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: ارتش آمریکا تأیید کرد روند خروج تدریجی نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان آغاز شده است. سرهنگ سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان، گفت که در مدت چهار و ماه و نیم، تعداد نیروهای ایالات متحده از 13 هزار نفر به 8600 نفر کاهش خواهد یافت.یک مقام دیگر آمریکا که نامش اعلام نشده گفت که صدها تن از نیروهای این کشور بر اساس برنامه قبلی در حال ترک افغانستان هستند و نیروی دیگری جایگزین آنان نخواهد شد.

خبرگزاری فارس: منابع امنیتی در عراق از خروج و عقب‌نشینی بخشی از نیروهای ائتلاف آمریکایی از پایگاهی در استان الانبار در غرب عراق خبر دادند. یک منبع امنیتی در عراق به شبکه خبری السومریه گفت، «یک نیروی ائتلاف بین‌المللی (ضد داعش به رهبری آمریکا) با همه تجهیزات و ادواتش از پایگاهی در جنوب القائم عقب‌نشینی کرد».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد، فرمانده نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” آماده است تا توافق آتش‌بس را امضا کند مشروط به آنکه “شبه نظامیان طرابلس” به آن احترام بگذارند. مکرون  در بیانیه‌ای تاکید کرد، خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” در دیدار روز دوشنبه با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه گفت که به سند آتش‌بس پایبند است، اما اگر افراد مسلح وابسته به دولت توافق ملی در طرابلس به آن احترام نگذارند پایبندی به این توافق را متوقف خواهد کرد.

العالم فارسی:  منابعی به روزنامه گاردین گفته‌اند شاهزاده‌های سعودی دستگیرشده قصد داشتند جلوی پادشاهی احتمالی محمد بن سلمان را بگیرند. وب‌سایت روزنامه گاردین در مطلبی نوشت: دستگیری عجیب دو شاهزاده ارشد سعودی پس از آن رخ داد که آن‌ها صحبت‌هایی را برای استفاده از یک مجمع، به ریاست یکی از خودشان، به منظور جلوگیری از پادشاهی محمد بن سلمان — ولی‌عهد کنونی — در صورت بیماری یا مرگ پادشاه عربستان رد و بدل کردند.

خبرگزاری مهر: گزارش یک موسسه بین‌المللی حاکی از آن است که در پنج سال گذشته، خرید اسلحه در میان کشورهای خاورمیانه به ویژه عربستان سعودی، رشد چشمگیری داشته است. موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم می‌گوید فروش اسلحه به کشورهای خاورمیانه در پنج سال گذشته روند رو به رشدی داشته و با وجود سهم بالای بازار آمریکا، فرانسه موفق شده فروش قابل توجهی در این منطقه داشته باشد.

خبرگزاری تسنیم: قزاقستان احتمال به تعویق افتادن مذاکرات درباره سوریه را بعید ندانست. مختار تلیوبردی وزیر خارجه قزاقستان امروز سه شنبه به تعویق افتادن مذاکرات درباره سوریه که قرار بود در مارس جاری در شهر نورسلطان برگزار شود، بعید ندانست.

یورونیوز: اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که آنکارا باید مهاجران و پناهندگان را از مرز یونان دور کند. رجب طیب اردوغان قصد داشت در جریان مذاکرات خود در این روز با رهبران ناتو و اتحادیه اروپا، خواستار حمایت مالی، سیاسی و نظامی این دو اتحادیه از کشورش شود. اما پیش از برگزاری این نشست، خانم فن درلاین در جریان یک نشست خبری اعلام کرد که پیش شرط هرگونه توافقی در این موضوعات، دور کردن مهاجران از مرزهای یونان است.

دویچه وله:  اردوغان در نشست مشترک خبری با استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل گفت ناتو باید همبستگی خود با ترکیه را ثابت کند. اردوغان از کشورهای اروپایی خواست که در مقابل جنگ و تراژدی انسانی سوریه بی‌تفاوت نباشند.

خبرگزاری ایرنا : بیانیه وزارت امور خارجه اتیوپی در مورد مصوبه شورای اتحادیه عرب پیرامون سد النهضه ، خشم قاهره را برانگیخت و این مناقشه را بار دیگر به سوی یک بحران جدی سوق داد. وزارت امور خارجه مصر در واکنش به مواضع آدیس آبابا در خصوص مصوبه شورای اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای این مواضع را غیر دیپلماتیک و اهانت به اتحادیه عرب و کشورهای عضو این اتحادیه توصیف کرد.در مارس  ۲۰۱۵ سه کشور مصر، سودان و اتیوپی توافقی را برای بهره برداری عادلانه از آب نیل به امضا رساندند.

آناتولی ترکیه:  وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به تلاش‌های واشنگتن برای برقراری صلح در افغانستان تصریح کرد که مخالف تشکیل یک دولت موازی در این کشور هستند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در رابطه با برگزاری همزمان مراسم تحلیف ریاست جمهوری از سوی محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در کابل با بیان اینکه واشنگتن شدیدا با تشکیل یک دولت موازی در افغانستان مخالف است، گفت: برای ثبات و استقلال افغانستان تلاش می‌کنیم.

رادیو چین: پنجاه و چهارمین ماهواره ناوبری متعلق به سامانه ناوبری ماهواره ای بیِ دوئو چین به وسیله موشک حامل «لانگ مارچ – شماره 3 – ت» در مرکز پرتاب ماهواره شی چانگ چین با موفقیت پرتاب شد. طبق برنامه تعیین شده، در ماه مه سال 2020، یک ماهواره مدار زمین ثابت نیز پرتاب می شود تا به این ترتیب کل ماهواره های متعلق به سامانه جهانی ناوبری ماهواره ای بیِ دوئو پرتاب شود.سامانه بیِ دوئو سامانه ناوبری ماهواره ایست که به طور مستقل توسط چین ساخته شده و با سامانه های ناوبری جی پی اس آمریکا، گلوناس روسیه و گالیله اروپا تفاوت دارد.

 ان. اچ.کی ژاپن: رئیس سازمان جهانی بهداشت می گوید تهدید همه گیری جهانی ویروس کرونا «خیلی واقعی» شده است.تدروس آدانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری این زنگ خطر را به صدا درآورد.اما او اضافه کرد که «با اقدام قاطعانه و زود ما می توانیم روند ویروس کرونا را کند کرده و از ابتلای آن پیشگیری کنیم.»

پارس تودی:  “بنی گانتس” رهبر ائتلاف “آبی و سفید” دوشنبه شب از توافق با “آویگدور لیبرمن” رهبر حزب اسرائیل خانه ماست” برای تشکیل دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی بدون حضور بنامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و رهبر حزب لیکود خبر داد. گانتس پس از دیدار با لیبرمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف برای تشکیل دولت به توافق رسیدند تا اسرائیل از بن‌بست سیاسی خارج و مانع برگزاری چهارمین دوره انتخابات پارلمانی شوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *