جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

سناتور اسبق آمریکایی در گذشت

تهران-ایرنا- «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.

Loading

رسانه ها؛ «سه‌شنبه بزرگ» دموکرات‌ها و…

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  پیشتازی بایدن از سندرز در ۸ ایالت آمریکا، واکنش وزارت دفاع روسیه به اعزام نظامیان جدید ترکیه به ادلب، سفر  هیأت آمریکایی به ادلب سوریه ، ادامه پیشروی ارتش سوریه در استان ادلب، دیدار خلیفه حفتر با یک هیئت اروپایی، انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، حمله طالبان به نیروهای افغان  بعد از گفتگوی صلح  با ترامپ، شرط دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان، افت بازارهای آمریکا پس از کاهش نرخ بهره ، موافقت آمریکا با فروش ۲.۴ میلیارد دلار هواپیمای سوخت رسان به رژیم صهیونیستی، تنش در روابط افغانستان و پاکستان، آزمایش کرونا از یک‌میلیون آمریکایی تا هفته آینده، رکورد چین در بهبود بیماران مبتلایان به ویروس کرونا و اروپا در جستجوی راه حل بحران پناهجویی در مرزهای ترکیه و یونان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما توانست در انتخابات مقدماتی هشت ایالت برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و دیگر رقبای خود را در رقابت های مقدماتی حزب دموکرات آمریکا شکست دهد. نتیجه انتخابات مقدماتی ایالت های ویرجینیا، کارولینای شمالی، آلاباما، مینه سوتا، ماساچوست، آرکانزاس، اوکلاهوما و تنسی از پیروزی جو بایدن حکایت دارد. به این ترتیب او از نظر تعداد نمایندگانی که تاکنون به کنوانسیون حزب دموکرات فرستاده است از برنی سندرز پیشی گرفت.

الکوثر فارسی: سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اقدام ترکیه به اعزام نیرو‌های جدید به ادلب را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد. ژنرال «ایگور کونشنکوف» سخنگوی ارشد وزارت دفاع روسیه در واکنش به افزایش سربازان ترکیه‌ای در استان ادلب سوریه اعلام کرد غرب همچنان اقدام ترکیه در اعزام نیرو‌های جدید به ادلب را که نقض قوانین بین‌المللی است، نادیده می‌گیرد.

خبرگزاری فارس: یک هیأت بلندپایه آمریکایی در سایه درگیری‌های شدید در استان ادلب سوریه، به شهر ادلب رفت و از آنجا از ترکیه حمایت کرد. هیأت آمریکایی متشکل از «جیمز جفری» نماینده آمریکا در امور سوریه، «کلی کرفت» نماینده آمریکا در سازمان ملل و «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در ترکیه روز سه‌شنبه (سوم مارس – سیزدهم اسفند) از ترکیه به ادلب سوریه سفر کرد.

خبرگزاری صدا وسیما:  به گفته منابع امنیتی، حملات مستقیم ارتش سوریه ، باعث فروپاشی سازمان رزم ارتش ترکیه در استان ادلب شده است. تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، فرار دسته جمعی نظامیان ارتش ترکیه را در برابر حملات ارتش سوریه و متحدانش در استان ادلب نشان می دهد. از سوی دیگر، سازمان موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد چهار سرباز ارتش ترکیه کشته و هفت نفر از این نیروها هم در حملات موشکی ارتش سوریه در استان ادلب زخمی شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع آگاه از دیدار میان فرمانده نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” با هیئتی از فرانسه، ایتالیا و آلمان خبر دادند. نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” به رهبری خلیفه حفتر در بیانیه‌ای اعلام کردند که وی با هیئتی بلندپایه از فرانسه، ایتالیا و آلمان در مقر فرماندهی این نیروها در بنغازی دیدار و رایزنی کرد.این هیئت متشکل از دو مشاور امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، مشاور سیاسی نخست‌وزیر ایتالیا، مشاور دیپلماتیک آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و سفرای این کشورها در لیبی بود.

العالم فارسی: تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می‌کند که این سازمان به راستی آزمائی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای و مکان‌های خارج از تاسیسات که به‌طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند و از سوی ایران درچارچوب موافقت نامه پادمان‌های آن اظهار شده، ادامه می‌دهد.

خبرگزاری مهر : بعد از گفتگوی تلفنی یکی از رهبران طالبان با رئیس جمهوری آمریکا، نیروهای این گروه دستکم ۲۰ افسر امنیتی افغانستان را کُشتند. حمله طالبان به نیروهای امنیتی افغانستان در حالی است که پس از امضای توافق صلح میان این گروه با آمریکا، قرار بر آغاز گفتگوهای داخلی در افغانستان بوده است.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیروز سه شنبه ۱۳ اسفند از گفتگوی تلفنی «خوب» خود با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و مذاکره کننده ارشد گروه طالبان، خبر داد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور افغانستان تاکید کرد رهبران طالبان برای مذاکره با دولت این کشور ابتدا باید از پاکستان خارج شوند.اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان طی سخنانی در ولایت ننگرهار اظهار داشت: اگر رهبران طالبان خواهان آزادی زندانیان خود هستند، اعلام کنند که چه وقت از پاکستان خارج می‌‌شوند. رئیس‌جمهور افغانستان درباره حملات مجدد گروه طالبان به نیروهای امنیتی این کشور نیز گفت: «چگونه است که با خارجی‌ها صلح می کنند، اما افغان‌کشی را ادامه می دهند. گفتگو با طالبان هرگز پشت پرده انجام نخواهد شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: روز سه شنبه پس از اینکه یک کاهش اضطراری نرخ بهره توسط بانک فدرال رزرو اعلام شد و از آنجایی که سرمایه گذاران در مورد تاثیر ویروس کرونای جدید بر اقتصاد جهانی نگران شدند، بازارهای مالی در ایالات متحده به شدت افت کردند.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت خارجه آمریکا با فروش ۲.۴ میلیارد دلار هواپیمای سوخت رسان کی سی ۴۶ به رژیم صهیونیستی موافقت کرده است. 17ا روز سه شنبه با انتشار یک بیانیه رسمی به کنگره اعلام کرد: وزارت خارجه ایالات متحده با فروش 2.4 میلیارد دلار هواپیمای سوخت رسان از نوع کی سی 46 به اسرائیل موافقت کرده است.

خبرگزاری ایرنا: دولت افغانستان اظهارات وزیر خارجه پاکستان در باره توافق صلح طالبان با آمریکا را اقدامی مداخله جویانه ارزیابی کرد و از اسلام آباد خواست از پرداختن به این موضوع پرهیز کند. براساس این گزارش، “جاوید فیصل” سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به این اظهارات “شاه محمد قریشی” وزیر خارجه پاکستان برای آزادی اسرای طالبان واکنش نشان داده و آنرا “مداخله آشکار در حاکمیت ملی افغانستان” ارزیابی کرد.

رادیو چین: مقام‌های بهداشتی آمریکا اعلام کردند که تا پایان هفته جاری حدود یک میلیون نفر از شهروندان آمریکایی تحت آزمایش کرونا قرار خواهند گرفت.بر اساس این گزارش، تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا به بیش از 100 نفر رسیده است و مقام‌های بهداشتی نسبت به افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان هشدار می‌دهند.

اسپوتنیک روسیه: در چین، تعداد معالجه شدگان از ویروس کرونا در یک روز 22 برابر بیشتر از تعداد مبتلایان شده است. تعداد کشته شدگان از بیماری کروناویروس در چین به 2981 نفر رسید؛ 498556 نفر بهبود یافتند و از بیمارستانها مرخص شدند.

دویچه وله:  هزاران پناهجو پشت مرزهای یونان در انتظار ورود به اروپا هستند. مقامات اروپایی راهی ترکیه و یونان شده‌اند تا بحران پناهجویی را مهار کنند. اروپا یک میلیارد یورو به ترکیه پیشنهاد کمک کرد اما اردوغان آن را رد کرد.اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، و دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا، راهی یونان شدند تا وضعیت پناهجویان در مرز یونان و ترکیه را از نزدیک مشاهده کنند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *