جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading

رسانه ها؛رقابت فضایی ناتو و روسیه و…

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: خطرات روسیه در فضا از دید ناتو، تاکید مکرون برتقویت بیشتر دفاعی اروپایی‌ها ، گفتگوی جوزپ بورل و پمپئو درباره ایران و معامله قرن، برگزاری هشتمین مناظره انتخاباتی دموکرات های آمریکا، پیشنهاداتحادیه آفریقا برای اعزام هیأت مشترک با سازمان ملل به لیبی، هشدار آمریکا به لندن درخصوص توافق تجاری با چین، توقف تحویل تسلیحات نظامی به اوکراین از سوی آمریکا، تحکیم پیوند روسیه- ونزوئلا دربرابر آمریکا، ازسرگیری مذاکرات صلح سودان با محوریت دارفور،ادامه پیشروی‌ ارتش سوریه و فرار تروریست ها، نشست شورای امنیت و حمایت کامل روسیه از عملیات سوریه در ادلب، تاکید ترکیه برافزایش فعالیت نظامی در ادلب، تاکید چین بر سرکوب سازمان های تروریستی در شمال غرب سوریه، افزایش شمار تلفات ویروس کرونا در چین و حمایت  دوباره آمریکا از گوایدو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: ناتو فعالیت های فضایی روسیه و چین در فضا را تهدیدی برای متحدین ناتو می داند. ژنرال آندره لاناتا، رئیس فرماندهی استراتژیک ناتو(ACT) گفت: ” روسیه و چین مانورهایی را در نزدیکی ماهواره های کشورهای غربی انجام می دهند ، که خطرناک است.”به گفته وی، اقدامات روسیه و چین در فضا تهدیدی برای متحدان واشنگتن است. وی افزود: “بدون کمک ناتو، کشورهای غربی مجبورند به تنهایی به این تهدیدها پاسخ دهند.”

دویچه وله : رئیس جمهور فرانسه معتقد است که در صورت مسابقه تسلیحاتی، اروپایی‌ها نمی‌توانند فقط تماشاگر باشند بلکه باید برای تقویت دفاعی خود اقدامات بیشتری انجام دهند. او خواستار یک سیستم دفاعی اروپایی قدرتمند و متکی به‌خود است. امانوئل مکرون در “سخنرانی راهبردی” خود در پاریس، در باره دکترین تسلیحات هسته‌ای آینده این کشور توضیحاتی ارائه کرد.

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد. بورل که پیش از این در تهران حضور یافته بود، با وزیر خارجه آمریکا حول مسئله برجام و همچنین طرح صلح جدید دونالد ترامپ درباره فلسطین موسوم به «معامله قرن» گفتگو کرده است.

العالم فارسی: داوطلبان دموکرات ریاست جمهوری آمریکا، تصمیم دونالد ترامپ برای ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی را نادرست دانستند و اقدام ترامپ در خروج از برجام و دست زدن به چنین تروری را تقبیح و عامل کشاندن آمریکا به ورطه جنگ عنوان کردند.چهار روز مانده به انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر، جو بایدن، برنی سندرز، الیزابت وارن، پته بوتیجیج، اندرو یانگ، امی کلوباچر و تام استیر در هشتمین مناظره انتخاباتی در این ایالت به روی سن رفتند و این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کردند که ترامپ در نطق سالانه وضعیت عمومی کشور از ترور سردار سلیمانی دفاع کرد، اگر آنها رئیس جمهوری بودند در این باره چه تصمیمی می گرفتند.

خبرگزاری مهر : یک منبع آگاه در اتحادیه آفریقا از پیشنهاد این اتحادیه برای اعزام یک هیأت مشترک با سازمان ملل به لیبی خبر داد. وی در ادامه افزود: هیأت مذکور متشکل از نیروهای اتحادیه آفریقا و سازمان ملل بوده و قرار است مسئولیت نظارت بر روند آتش بس در لیبی را بر عهده بگیرد. این در حالیست که توافقنامه های آتش بس امضا شده در لیبی میان طرف های درگیر بسیار شکننده بوده و نقض می شود.

خبرگزاری فارس: معاون رئیس جمهور آمریکا به انگلیس هشدار داد، توافق این کشور با شرکتی چینی می‌تواند برای توافقات تجاری لندن و واشنگتن مشکل ایجاد کند.«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا به دولت انگلیس هشدار داد، عقد قرارداد با شرکت چینی «هوآوی» می‌تواند توافق تجاری بین لندن و واشنگتن را به خطر اندازد.

خبرگزاری تسنیم: به گفته منابع خبری آگاه، دولت دونالد ترامپ چندین سفارش تحویل سلاح و مهمات نظامی به دولت اوکراین به ارزش ۳۰ میلیون دلار را به تأخیر انداخته و گفته می‌شود این مسئله به روابط کی‌یف با چین مربوط می‌شود. دفتر ریاست جمهوری آمریکا، حداقل 6 سفارش تحویل سلاح و مهمات به دولت اوکراین را به حالت معلق نگه داشته است.

خبرگزاری ایرنا:  ونزوئلا و روسیه در حالی به دنبال تقویت و تحکیم روابط دوجانبه هستند که همچنان بر ادامه مسیر همکاری‌های مشترک‌ در برابر آمریکا تاکید دارند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته(جمعه) در حالی با نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا دیدار کرد که دولت دونالد ترامپ همچنان به فشارهایش علیه کاراکاس ادامه می دهد و بر سرنگونی دولت مادورو تاکید دارد.لاوروف در دیدار نیکلاس مادورو و دلسی رودریگز معاون رئیس جمهوری ونزوئلا بر آمادگی کشورش برای گسترش روابط در زمینه های مختلف تاکید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سخنگوی هیئت دولت در مذاکرات صلح سودان اعلام کرد مذاکرات ویژه روند دارفور ازسرگرفته شد.محمد حسن التعایشی، سخنگوی هیئت دولت در مذاکرات صلح گفت: امکان زیادی برای توافق صلح وجود دارد و مذاکراتی که هیئت ما با شرکا و گروه‌های آزادی و تغییر در خارطوم انجام داد به توافقی درباره تمامی موضوعات منجر شد.

خبرگزاری صدا وسیما: با آزادسازی شهر سراقب از دست تروریستهای چند ملیتی در ریف ادلب مساحت مناطق پاکسازی شده در یک ماه اخیر به هزار و سیصد کیلومتر مربع رسید. پیشروی‌های ارتش در ریف جنوب شرق ادلب که در نوع خود کم سابقه بوده باعث شده تا شمارش معکوس برای پایان حضور تکفیری‌ها در این مناطق رقم بخورد.

الکوثر فارسی: عملیات نظامی ارتش سوریه و متحدان آن در استان ادلب که آخرین مامن گروه های تروریستی در سوریه محسوب می شود و پیروزی های پیاپی آن، نگرانی غربی ها را که از حامیان تروریست ها محسوب می شوند، برانگیخته است. در این راستا شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریکا، بریتانیا و فرانسه برای بررسی اوضاع در شمال غرب سوریه جلسه فوق العاده تشکیل داد. با توجه به پیروزی‌های ارتش سوریه بر تروریست‌های تکفیری در ادلب، نمایندگان این سه کشورغربی، عملیات ارتش سوریه در استان ادلب را محکوم کردند.

آناتولی  ترکیه:  وزارت دفاع ملی ترکیه بر ادامه فعالیت‌ پایگاه‌های دیده‌بانی کشور در ادلب تاکید کرد.وزارت دفاع ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «به هرگونه تهاجمی در ادلب چند برابر واکنش نشان خواهیم داد. فعالیت پایگاه‌های دیده‌بانی ما در ادلب نیز ادامه خواهد یافت».

رادیو چین:  وو های تائو معاون نماینده دایمی چین در سازمان ملل در مورد وضعیت شمال غربی سوریه اظهار داشت که سازمان های تروریستی ذکر شده در این منطقه باید مطابق  قطع نامه های شورای امنیت و قوانین بین المللی با استانداردهای یکپارچه با قاطعیت سرکوب شوند.وو های تائو در نشست علنی شورای امنیت در مورد وضعیت شمال غربی سوریه در همین روز گفت که اوضاع در شمال غربی سوریه پیچیده است .

ان. اچ.کی ژاپن:  شمار کشته شدگان در اثر ویروس کرونا در چین به ۷۲۲ نفر رسید. مسئولان بهداشتی در چین می گویند که تا روز جمعه شمار افرادی که به علت ابتلا به بیماری های ناشی از ویروس جدید کرونا جان باخته اند به ۷۲۲ نفر رسیده است.این تعداد ۸۶ نفر نسبت به موارد فوت در روز پنجشنبه افزایش داشته است. بیشتر این تلفات در استان هوبه بوده اند.

پارس تودی:  وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با وزیر دفاع “کلمبیا” در واشنگتن تاکید کرد، آمریکا کاملا از “خوان گوایدو” سرکرده مخالفان و رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا حمایت می‌کند. “مارک اسپر” Mark Esper به دیدار اخیر دیدار “دونالد ترامپ” رئیس جمهور آمریکا با “خوان گوایدو” در واشنگتن اشاره کرد و گفت: آمریکا در کنار “گوایدو” ایستاده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *