جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

 آن‌هایی که ادعا می‌کنند همکاری اعراب در سرنگونی پهپاد‌های ایرانی، شاهدی بر پدید آمدن یک سیستم دفاع هوایی موشکی اعراب و اسرائیل است، خیالباف هستند / اردن به هیچ یک از این کشور‌ها اجازه نقض حاکمیت یا حریم هوایی خود را نخواهد داد / ما نیازی نمی‌بینیم که به کسانی که برای شیطان سازی و قربانی کردن اردن عجله دارند، پاسخ دهیم

اصر بن ناصر تحلیلگر اردنی و مشاور ارشد در موسسه «تحقیقات خلع سلاح» سازمان ملل در رشته توییتی نوشت: این بحث که اردن با رهگیری پهپادهای ایرانی بر فراز حریم هوایی خود به اسرائیل کمک کرد، روایتی است که توسط بسیاری در غرب ترویج می‌شود و بدخواهان اردن آن را به عنوان واقعیت پذیرفته‌اند.

 آن‌هایی که ادعا می‌کنند همکاری اعراب در سرنگونی پهپاد‌های ایرانی، شاهدی بر پدید آمدن یک سیستم دفاع هوایی موشکی اعراب و اسرائیل است، خیالباف هستند / اردن به هیچ یک از این کشور‌ها اجازه نقض حاکمیت یا حریم هوایی خود را نخواهد داد / ما نیازی نمی‌بینیم که به کسانی که برای شیطان سازی و قربانی کردن اردن عجله دارند، پاسخ دهیم

اصر بن ناصر تحلیلگر اردنی و مشاور ارشد در موسسه «تحقیقات خلع سلاح» سازمان ملل در رشته توییتی نوشت: این بحث که اردن با رهگیری پهپادهای ایرانی بر فراز حریم هوایی خود به اسرائیل کمک کرد، روایتی است که توسط بسیاری در غرب ترویج می‌شود و بدخواهان اردن آن را به عنوان واقعیت پذیرفته‌اند.

Loading

رسانه ها؛ آغاز رقابت های انتخاباتی درآمریکا و…

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آغاز رقابت مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا  از امروز در ایالت آیووا‏، نگرانی واشنگتن از دستیابی حشدالشعبی به فناوری اف-16‏ ، انتقاد چین از عملکرد آمریکا در مقابله با ویروس کرونا، تاکید احزاب آلمانی بر  بازدارندگی هسته‌ای، واکنش دوباره روسیه به معامله قرن ، برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی، انفجار خط لوله گاز بین مصر و رژیم صهیونیستی، تلفات ناشی از ویروس کرونا، رایزنی کشورهای عضو گروه هفت درباره شیوع ویروس جدید کرونا، هشدار نخست‌وزیر جدید عراق درباره آینده این کشور، تلفات ارتش ترکیه در  سوریه، نگرانی کشورهای فقیرتر اتحادیه اروپا از وضعیت بودجه پس از برگزیت و سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نخستین مرحله از رقابت‌های درون حزبی دو حزب اصلی آمریکا برای تعیین نامزد ریاست جمهوری خود برای انتخابات ۲۰۲۰ امروز دوشنبه در ایالت آیووا، از ایالت‌های حوزه غرب میانه آمریکا برگزار می‌شود. در سمت حزب جمهوریخواه انتظار نمی‌رود دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در رقابت‌های مقدماتی مربوط به این حزب به مشکل چندانی بربخورد و تقریبا انتخاب او به عنوان نامزد نهایی ریاست جمهوری این حزب قطعی است.

الکوثر فارسی:  نشریه فارن پالیسی به نقل از مقام‌‌ های آمریکایی نوشته است واشنگتن نگران است که نیروهای حشد الشعبی به فناوری جنگنده‌ های اف-16 که در پایگاه بلد عراق بدون محافظان آمریکایی باقی مانده اند، دسترسی پیدا کنند. یک اسکادران متشکل از 34 جنگنده اف-16 اکنون در پایگاه بلد مستقر است و حفاظت آن‌ها اکنون تنها بر عهده نیروهای ارتش عراق است.

خبرگزاری مهر:  چین امرو دوشنبه عملکرد آمریکا در برخورد با ویروس کرونا را مورد انتقاد قرار داد. وزارت خارجه چین اعلام کرد که برخی کشورها از جمله آمریکا در خصوص ویروس کرونا بزرگنمایی کرده و سبب گسترش ترس در این رابطه شدند. بر اساس اعلام وزارت خارجه چین، تنها کاری که آمریکا در خصوص ویروس کرونا انجام داده، تولید و گسترش ترس بوده است.

خبرگزاری تسنیم:  معاون فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان با تاکید بر اینکه کشورش به بازدارندگی هسته‌ای نیاز دارد خواستار همکاری‌های آلمان با فرانسه در زمینه تسلیحات هسته‌ای شد. “یوهانس وادپول”، معاون فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان در گفتگو با روزنامه “تاگس اشپیگل”، انتظارات فرانسه از آلمان برای عهده داری مسئولیت بیشتر در عرصه سیاست امنیتی و خارجی را بجا دانسته و گفت: آلمان تا حد زیادی از نظر سیاست امنیتی غیر فعال باقی مانده است.

خبرگزاری آناتولی : سخنگوی کاخ کرملین گفت برخی مفاد طرح “معامله قرن” آمریکا مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. دیمیتری پسکوف با اشاره به طرح “معامله قرن” دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: برخی مفاد این توافق، با قطعنامه‌های شورای امنیت همخوانی ندارد و در تضاد با آنهاست.

خبرگزاری فارس:  نشست سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو، به منظور بررسی طرح «معامله قرن»، در حالی به میزبانی عربستان سعودی آغاز شد که ریاض خود از حامیان این طرح است. نشست فوق‌العاده سازمان‌همکاری اسلامی برای بررسی طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن»، صبح امروز دوشنبه در جده در غرب عربستان سعودی برگزار شد.از میان کشورهای عربی، عربستان سعودی، امارات و مصر از این طرح حمایت کرده‌اند.

خبرگزاری صدا وسیما:  مسئولان مصری از انفجار خط لوله انتقال گاز طبیعی بین مصر و رژیم صهیونیستی در شمال شبه جزیره سینا خبر دادند و گفتند عاملان این انفجار افراد مسلح ناشناس هستند. مسئولان مصری گفتند این انفجار بعداز  آن صورت گرفت که شش فرد ناشناس اقدام به قرار دادن مواد منفجره زیر خط لوله گاز در روستای بئر العبد کردند. این خط لوله انتقال گاز از زمان سرنگونی حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ ده‌ها بار به دست افراد ناشناس منفجر شده است.

ان اچ کی ژاپن: شمار کشته شدگان در اثر نوع جدیدی از ویروس کرونا در چین اکنون از ۳۶۰ نفر فراتر رفته است. نگرانی های فزاینده ای نسبت به تاثیری که شیوع این بیماری بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت نیز وجود دارد. از آنجایی که بازار سهام چین پس از تعطیلات سال نو چینی که تمدید شده بود، روز دوشنبه برای اولین بار بازگشایی می شود، سرمایه گذاران به این بازار توجه خاصی خواهند داشت.

یورونیوز: ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان اعلام کرد که مقامات کشورهای عضو گروه هفت در مورد نحوه واکنش به شیوع نوع جدید ویروس کرونا با یکدیگر رایزنی خواهند کرد. وزیر بهداشت آلمان پس از گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود گفت: «ما بر سر اینکه کنفرانس تلفنی وزرای بهداشت گروه هفت باید برگزار شود به توافق رسیدیم.»

خبرگزاری ایرنا: نخست وزیر جدید عراق روز دوشنبه نسبت به ادامه اختلاف‌ها و تفرقه میان جریان های سیاسی این کشور هشدار داد و گفت که این شرایط عراق را به سراشیبی سقوط می‌کشاند.«محمد توفیق علاوی» در صفحه شخصی منتسب به او در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت ؛ اگر از روح برادری و همکاری چشم پوشی کنیم و روحیه اختلاف، رویارویی و تفرقه شیوع پیدا کند، عراق به سمت سراشیبی سقوط سوق خواهد یافت.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع ترکیه از کشته شدن 4 نیروی ارتش این کشور و زخمی شدن 9 تن دیگر در شهر ادلب در سوریه خبر داد.پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که اگر اوضاع ادلب عادی نشود، آنکارا نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهد ماند و تمامی اقدامات لازم از جمله استفاده از نیروهای نظامی برای عادی سازی اوضاع در ادلب را انجام خواهد داد.

دویچه وله: با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، میلیاردها یورو از بودجه سال آینده این اتحادیه خارج می‌شود. کشورهای فقیرتر عضو در شرق و جنوب اروپا که نگرانند به‌زودی کمک‌های کمتری بگیرند، مشترکا علیه کاهش این کمک‌ها مبارزه می‌کنند. آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر پرتغال، درباره توجه به انسجام اتحادیه اروپا هشدار داد.

پارس تودی:  “جوزف بورل” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز (دوشنبه) به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد.”جوزف بورل” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست با “محمدجواد ظریف” وزیر  خارجه کشورمان به بررسی تحولات برجامی، روابط ایران و اروپا و مسایل منطقه ای خواهد پرداخت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *