جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ واکنش کنگره به تهدیدات ترامپ علیه ایران و…

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش کنگره به تهدید نظامی ترامپ علیه ایران، تلاش کنگره  برای محدود کردن اقدامات ترامپ ، رای مجلس عراق به خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از این کشور، گفتگوی تلفنی رهبران آمریکا، فرانسه و بریتانیا درباره ایران، بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلستان پیرامون تحولات اخیر در منطقه، واکنش اروپا به تصمیم جدید برجامی ایران، ابراز نگرانی ژاپن و چین از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، واکنش دوباره روسیه به اقدام دولت آمریکا در ترور سردار سلیمانی ، واکنش شورای همکاری خلیج فارس به ترور سردار سلیمانی ، راهپیمایی بزرگ کره شمالی در بحبوحه تنش با آمریکا، واکنش پیونگ یانگ به ترور سردار سلیمانی ، آغاز اعزام نیروی نظامی ترکیه  به لیبی و برگزاری نشست شورای امنیت برای  لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکایی در واکنش به تهدید توییتری ترامپ علیه اقدام نظامی به ایران تأکید کرد که اختیار جنگ با کنگره است نه ترامپ! «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (یکشنبه) بار دیگر در یک پیام توییتری ایران را تهدید به اقدام نظامی کرد و گفت: «این موضع‌گیری‌های رسانه‌ای باید به عنوان ابلاغیه‌ای به کنگره ایالات متحده محسوب شود که اگر ایران به هر هدف یا شخص آمریکایی حمله کند، ایالات متحده به سرعت و با قدرت حمله متقابل می‌کند، شاید حمله‌ای در ابعاد نامتناسب.»

خبرگزاری صداو سیما:  نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این هفته در مجلس نمایندگان قطعنامه‌ای ارائه و به رأی گذاشته می‌شود تا اقدامات نظامی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران را محدود کند. پلوسی اواخر دیشب در بیانیه‌ای اعلام کرد: این قطعنامه شبیه قطعنامه ارائه شده توسط سناتور تیم کین در مجلس سنای آمریکاست.

یورونیوز: مجلس عراق طرح خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از این کشور را تصویب کرد. نمایندگان مجلس عراق با تصویب طرحی ۵ بندی، از جمله دولت این کشور را ملزم ساختند تا به حضور نیروهای خارجی در این کشور پایان دهد، زیرا یکی از بندهای طرح تصویب شده، لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکاست.

ان .اچ.کی ژاپن: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، درباره افزایش تنش ها در خاورمیانه تلفنی گفتگو کرد.دفتر ریاست جمهوری فرانسه می گوید که مکرون با آمریکا اعلام همبستگی کرد.

آناتولی ترکیه: آلمان، فرانسه و انگلستان با صدور بیانیه‌ای مشترک حملات علیه نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق را محکوم و از ”ایفای نقش ایران در منطقه” ابراز نگرانی کردند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان با صدور بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند در حال حاضر کاهش تنش از همه مهم‌تر است.

اسپوتنیک روسیه: سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند مفاد برجام را رعایت کند. گروه اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان «E3 »در بیانیه مشترکی خواستار رعایت مفاد گنجانده شده در توافق هسته‌ای سال 2015 با قدرت‌های جهانی از سوی ایران شدند.

خبرگزاری مهر:  در ادامه واکنش‌ها به شهادت سردار سلیمانی، آبه شینزو نخست وزیر ژاپن از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. نخست‌وزیر ژاپن با تاکید بر عزم خود مبنی بر اعزام نیرو به خاورمیانه، خواستار توسل به راه‌های دیپلماتیک برای تنش‌زدایی شد.

خبرگزاری ایرنا:  چین بار دیگر در واکنش به ترور سردار «قاسم سلیمانی» در عراق توسط آمریکا اعلام کرد مداخله نظامی آمریکا باعث افزایش تنش ها در خاورمیانه شده است. «گنگ شوانگ» روز دوشنبه در کنفرانس خبری در پکن در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی از ایالات متحده بخاطر تشدید تنش ها در خاورمیانه از طریق مداخله نظامی در مسایل ایران و عراق و شهادت سردار سلیمانی انتقاد کرد و از همه طرف ها خواست برای اطمینان از صلح و ثبات در منطقه تلاش کنند.

پارس تودی :  “دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در توییتر تصریح کرد، اقدام دولت آمریکا در ترور سردار سپهبد “قاسم سلیمانی” فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقض قوانین بین المللی است. “سرگئی لاوروف”، وزیر خارجه روسیه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با “مایک پمپئو” وزیر خارجه آمریکا، اقدام هدفمند واشنگتن در ترور سردار سلیمانی را نقض شدید قوانین بین‌المللی خواند و آن را محکوم کرده بود.

الکوثرفارسی: شورای همکاری خلیج فارس بعد از گذشت چهار روز از جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، بدون محکوم کردن این جنایت، تنها همه طرف‌ها را به آرامش و عدم تنش فراخواند. شورای همکاری خلیج فارس امروز دوشنبه بیانیه‌ای صادر و طی آن بر حفظ آرامش و عدم تشدید تنش‌ها تأکید کرد.

خبرگزاری تسنیم:  راهپیمایی گسترده‌ای با حضور صدها هزار نفر از مردم کره شمالی در پیونگ یانگ پایتخت این کشور برای نشان دادن همبستگی و وحدت در مقابل تنش‌های اخیر با آمریکا برگزار شد.کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هفته قبل تأکید کرد هیچ دلیلی نمی‌بیند به تعهدش برای تعلیق آزمایش‌های موشک بالستیک قاره‌پیما و هسته‌ای پایبند بماند. وی آمریکا را به سوءاستفاده از مذاکرات خلع سلاح به‌سود منافع سیاسی خودش متهم کرده بود.

العالم: در حالی که خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز دوشنبه در گزارشی به ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا در عراق واکنش نشان داد.  تارنمای «میاری» که وابسته به دولت کره شمالی است نیز نوشته است کارشناسان نظامی انتظار دارند که خاورمیانه برای ایالات متحده تبدیل به گورستان شود.

دویچه وله : مدتی کوتاه پس از موافقت پارلمان ترکیه با اعزام نیروی نظامی به لیبی رئیس جمهوری ترکیه برنامه خود را عملی کرده است. به گفته رجب طیب اردوغان اعزام نیروهای نظامی ترکیه به لیبی آغاز شده است. قرار است که یک ژنرال بلندپایه ارتش ترکیه نیز به لیبی فرستاده شود. اعزام نظامیان ترکیه به لیبی زودتر از آنچه گمان می‌رفت، صورت می‌پذیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای امنیت سازمان ملل امروز دوشنبه به درخواست مسکو نشست علنی پیرامون لیبی برگزار می‌کند تا برای نخستین بار اعضای این شورا توافق‌نامه‌ای که ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی به امضا رسانده بررسی کنند.درخواست روسیه برای برگزاری این نشست به تصمیم آلمان مربوط می‌شود که قصد دارد کنفرانس بین‌المللی برلین را پایان ژانویه پیرامون لیبی برگزار کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *