جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری در پاکستان

مرکز علوم زمین‌شناسی آلمان (GFZ) اعلام کرد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در ساعات اولیه صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی مناطقی از پاکستان را لرزاند.

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه اعلام کرد که پس از هفته‌ها اختلاف‌نظر، سرانجام اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل، به یک «توافق سیاسی» دست یافتند. این توافق در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه حاصل شد.

کوبا کاردار آمریکا را احضار کرد

کوبا با متهم کردن ایالات متحده در رابطه با تظاهرات اخیر در اعتراض به مشکلات اقتصادی، کاردار سفارت ایالات متحده در این جزیره منطقه کارائیب را احضار کرد.

پاکستان دومین مرحله اخراج اتباع غیرمجاز افغانستان را آغاز می‌کند

اسلام‌آباد – ایرنا – با اجرای طرح بازگرداندن اتباع غیرمجاز افغانستانی از پاکستان که از آبانماه امسال آغاز شد و تاکنون نیم میلیون از آنان به کشور خود بازگشته‌اند، دولت اسلام‌آباد تا هفته‌های آینده مرحله دوم اخراج اتباع افغانستانی را آغاز می‌کند.

Loading

رسانه ها؛ نگرانی گوترش از برنامه موشکی کره شمالی و…

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نگرانی دبیرکل سازمان ملل از احتمال ازسرگیری آزمایش های موشکی کره شمالی، درخواست انگلیس برای تشکیل جلسه شورای امنیت درباره ادلب، هشدار آمریکا به اتباعش درباره سفر به عراق ، گفتگوی پمپئو با عبدالمهدی و نتانیاهو، واکنش پاکستان به اولین اظهار نظرهای فرمانده جدید ارتش هند، ادامه اعتصابات در فرانسه ، درخواست نتانیاهو از پارلمان اسرائیل ، تاکید رییس جمهور تایوان بر حاکمیت مستقل این منطقه، صادرات گاز طبیعی اسرائیل به اردن، تاکید اردوغان بر گسترش نفوذ ترکیه در لیبی و مدیترانه شرقی، احتمال لغو اعزام نظامیان ترکیه‌ای به لیبی، ادامه تظاهرات اعتراضی در هنگ‌کنگ و تاکید مرکل بر گسترش روابط گازی روسیه و اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم:  دبیرکل سازمان ملل متحد از اعلام کره شمالی مبنی بر توقف ممنوعیت آزمایش های موشکی و هسته ای ابراز نگرانی کرد. «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» از اعلام کره شمالی مبنی بر ازسرگیری آزمایش‌های موشکی و اتمی عمیقاً نگران است.دبیرکل سازمان ملل همچنین بر حمایت از ازسرگیری گفتگوهای منجر به17 تاکید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک منبع در سازمان ملل گفت، انگلیس از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا در مورد وضعیت در استان ادلب سوریه تشکیل جلسه دهد. ارتش سوریه ۱۹ دسامبر عملیات جدیدی در جنوب‌شرقی ادلب برای پاکسازی این منطقه از وجود تروریست‌ها، شامل داعش و تحریر الشام (جبهه النصره سابق) آغاز کرد. این منبع گفت: درخواست انگلیس که آمریکا از آن حمایت می‌کند، مشخص نیست چه زمانی به بحث گذاشته شود. آن‌ها درخواست داده‌اند اما تاریخی معین نشده است. ممکن است این هفته یا هفته آتی باشد.

الکوثرفارسی: وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، به اتباع این کشور درباره سفر به عراق، به دلیل آنچه خطر تروریسم و ربایش خوانده است، هشدار داد. وزارت خارجه آمریکا، امروز- پنجشنبه- با صدور بیانیه‌ای، هشدار داده است که اتباع این کشور به دلیل خطر تروریسم، ربایش و درگیری مسلحانه، از سفر به عراق برحذر باشند.

خبرگزاری مهر:  وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی، با عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق درباره حوادث سفارت آمریکا در بغداد گفتگو کرد.پمپئو در گفتگو با عادل عبدالمهدی حمله روز سه شنبه به سفارت آمریکا در بغداد را به شدت محکوم کرد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از گفتگوی تلفنی پمپئو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خارجه پاکستان ضمن رد سخنان فرمانده جدید ارتش هند اعلام کرد: ارتش پاکستان توان لازم برای مبارزه با هرگونه تهدیدی را دارد. «عایشه فاروقی» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات فرمانده جدید ارتش هند اعلام کرد: هرگونه تجاوز از سوی دهلی نو با پاسخ کوبنده و قاطع روبرو خواهد شد.

خبرگزاری صداو سیما: مذاکرات میان نخست وزیر و اتحادیه‌های کارگری فرانسه قرار است از هفتم ژانویه از سر گرفته شود و در این مدت اعتصاب‌ها ادامه خواهد داشت. با ادامه اعتصاب‌ها در فرانسه، شبکه حمل و نقل در این کشور بسیار مختل خواهد بود.

یورونیوز: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل  اعلام کرد از پارلمان درخواست مصونیت می‌کند. دادستانی اسرائیل ۲۱ نوامبر ۲۰۱۹ در سه پرونده برای نتانیاهو به اتهام‌های فساد، ارتشاء و سوء استفاده از اعتماد قرار مجرمیت صادر کرد. با توجه به بن‌بست سیاسی تقریبا یک ساله در اسرائیل و در حالی که تل آویو برای سومین انتخابات زودرس پارلمانی آماده می‌شود، درخواست مصونیت پارلمانی-قضایی بنیامین نتانیاهو به معنای مصمم بودن رهبر حزب لیکود برای کسب پیروزی در عرصه سیاست داخلی به شمار می‌رود.

ان .اچ.کی ژاپن:  سای اینگ ون، رییس جمهور تایوان، فشار از سوی چین برای پذیرش اصل چین واحد را رد کرد و از مردم تایوان خواست تا برای اتحاد داخلی به یکدیگر بپیوندند.او در جلسه سال نو با خبرنگاران این اظهارات را عنوان کرد. سای گفت مردم هنگ کنگ نشان داده اند که اصل «یک کشور، دو نظام» اصلا عملی نیست.

آناتولی ترکیه:  وزیر انرژی اسرائیل از انتقال و صادرات گاز طبیعی در دریای مدیترانه به اردن خبر داد. یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل در گفتگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت اعلام کرد: جریان انتقال گاز از لویاتان، میدان گاز طبیعی اسرائیل در مدیترانه به اردن آغاز شده است.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که گام جدیدی در لیبی و شرق دریای مدیترانه برمی دارند. اردوغان ضمن برقراری تماس تلفنی با سربازان مامور به خدمت در فرماندهی ژاندارمری حاکاری گفت: “سال 2019 را دیگر پشت سر گذاشتیم و اکنون وارد سال 2020 میشویم. سربازان و ماموران پلیس مان قهرمانانه در زمین، دریا و هوا مبارزه کردند. همانطور که میدانید در جریان عملیات چشمه صلح منطقه را برای تروریستها تنگ کردند. اکنون نیز در لیبی و منطقه شرق دریای مدیترانه گام جدید و بسیار متفاوتی برمی داریم.

خبرگزاری فارس: معاون رئیس‌جمهور ترکیه از احتمال لغو تصمیم این کشور برای اعزام نیروی نظامی به لیبی، در صورت کاهش درگیری‌ها خبر داد. «فؤاد اُکتای» گفت در صورت کمتر شدن شدت درگیری‌ها در لیبی، احتمال لغو تصمیم اعزام نظامی به این کشور وجود دارد.دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز ۲۷ نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان مواجه شد.

دویچه وله : هنگ‌کنگ سال نو را با اعتراضات ضد دولتی و مواجهه با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش شروع کرد. ده‌ها هزار نفر از مردم هنگ‌کنگ در شروع سال جدید میلادی به خیابان‌ها آمدند و به صورت مسالمت‌آمیز به سیاست‌های دولت اجرایی این منطقه اعتراض کردند. پلیس از بازداشت ۴۰۰ نفر خبر داده است.

پارس تودی :  “آنگلا مرکل” صدراعظم آلمان با استقبال از نهایی شدن قرارداد گازی بین روسیه و اوکراین گفت: این قرارداد تامین انرژی اتحادیه اروپا را تضمین می‌کند. مرکل در بیانیه ای ضمن ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن یک و سال نیم مذاکرات انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا تاکید کرد که تداوم انتقال گاز روسیه نشانه مثبت و مهمی برای تضمین تامین گاز اروپا است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *