أحدث المقالات

 بلینکن چین را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات آینده آمریکا متهم کرد

نیویورک – ایرنا-  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد به رغم تعهد قبلی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین  مبنی بر عدم دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ، واشنگتن شواهدی از تلاش های پکن برای «تأثیر و دخالت احتمالی» در این انتخابات دیده است.

Loading
25بهمن ماه 1397

رسانه ها؛ سوچی امروز میزبان سران کشورهای “ضامن” روند آستانه و…

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه در سوچی، آغاز نشست «ورشو» با سخنان ضد ایرانی وزیر خارجه لهستان ،حذف پیام با موضوع جنگ با ایران از توئیتر نخست وزیر اسرائیل ، جدیدترین اقدام اتحادیه اروپا علیه ایران ، طرح توقف حمایت از جنگ یمن درکنگره آمریکا، بیانیه انگلیس، آمریکا، امارات و عربستان علیه ایران و انصاراللّه، پاکستان میزبان دوم مذاکرات صلح افغانستان، اعلام شکست کودتا در ونزوئلا، امکان حمله ارتش آمریکا و کلمبیا به ونزوئلا، تاکید روسیه بر فروش اس400 به هند ، درخواست اوکراین برای حضور گسترده‌تر ناتو در دریای سیاه و تاسیس پایگاه آمریکا در مثلث اردن - سوریه – عراق ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شهر سوچی روسیه برای میزبانی از چهارمین دور نشست سه جانبه رهبران ایران، روسیه و ترکیه طی امروز (پنج‌شنبه) جهت بررسی آخرین تحولات سوریه و مسائل سرنوشت ساز مورد نظر طرف‌ها در راس آن افزایش تنش‌ها در ادلب، خروج نیروهای آمریکایی و تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه آماده می‌شود. به گزارش ایسنا، این نشست در سایه تلاش‌های آمریکا برای مانع‌تراشی در هرگونه تلاش سیاسی برای حل و فصل اوضاع سوریه، تصمیم این کشور برای خروج و در سایه تشدید درگیری‌ها در شمال و صحبت از تحرکات نظامی آتی برای پایان دادن به وضعیت غیرعادی در آنجا برگزار می‌شود.

خبرگزاری مهر:  منابع رسانه ای اعلام کردند که نشست «ورشو» با سخنرانی ضد ایرانی وزیر خارجه لهستان آغاز شده است.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، نشست «ورشو» با سخنرانی «یاتسک چاپوتوویچ» وزیر خارجه لهستان آغاز شد.بر اساس این گزارش، این مقام لهستانی در سخنان خود در ابتدای آغاز نشست ورشو، به تأسی از مقامات آمریکایی و تحت تأثیر تبلیغات سوء آنها، اظهاراتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

اسپوتنیک روسیه: پیامی که در آن به وضوح از تلاش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای یافتن راهی مشترک با کشورهای عربی منطقه علیه ایران در نشست ورشو سخن به میان آمده بود، از صفحه توییتر وی حذف شد.در این پیام هدف از حضور شخص نتانیاهو در نشست ورشو پیگیری «یافتن اهداف مشترک در جنگ با ایران» در دیدار با مقامات عربی حاضر در این نشست عنوان شده بود.

اسپوتنیک روسیه:  اتحادیه اروپا روز چهارشنبه مجددا ایران را در فهرست سیاه کشورهای دارای ریسک پولشویی قرار داد. به گزارش اسپوتنیک ، کمیسیون اروپا دیروز چهارشنبه فهرست ۲۳ موردی کشور‌ها و حوزه‌های قضایی دارای ریسک پولشویی را منتشر کرد.

آناتولی ترکیه: مجلس نمایندگان آمریکا طرح توقف کمک‌های نظامی این کشور به عربستان سعودی در جریان جنگ در یمن را تصویب کرد. مجلس نمایندگان کنگره آمریکا با 248 رای موافق در برابر 177 رای مخالف طرح توقف کمک‌های نظامی این کشور به عربستان سعودی در جریان جنگ در یمن را تصویب کرد.

العالم: وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، عربستان سعودی و امارات پس از نشستی در شهر «ورشو»، ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در یمن متهم کردند. وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در بیانیه‌ای که پس از نشست چهارجانبه آن‌ها در شهر «ورشو» لهستان منتشر شد، از لزوم برقراری «صلح» در یمن صحبت کرده‌اند و در عین حال بار دیگر به اتهام‌زنی به ایران پرداخته‌اند.

خبرگزاری فارس:   دور بعدی مذاکرات طالبان و آمریکا روز 18 فوریه در پاکستان برگزار خواهد شد این در حالی است که قرار است طرفین در قطر نیز با یکدیگر گفت‌وگو کنند.به گزارش خبرگزاری فارس،«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان افغانستان برگزاری مذاکرات در اسلام‌آباد را تأیید کرد.وی افزود بعد از توافقات اولیه مذاکره در پاکستان دور بعدی مذاکرات 25 فوریه در دوحه قطر انجام می‌شود.

خبرگزاری صداو سیما: نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا  شکست کودتا را اعلام و رفتار دولت های اروپایی را محکوم کرد . به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما ، نیکلاس مادورو تاکید کرد تلاشهای خوان گوایدو رهبر مخالفان برای جلب حمایت ارتش به شکست منجر شده و اقدام جنون آمیزی که وی قصد داشت بر ضد دولت مرکزی ونزوئلا مرتکب شود شکستی مفتضحانه متحمل شده است.

رادیو چین: الیوت آبرامس نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا گفت که آمریکا در حال حاضر اقدام نظامی در ونزوئلا را دنبال نمی‎کند.وی گفت: سیاست آمریکا بر پایه اقدام نظامی علیه ونزوئلا نیست. آمریکا، خواستار سر و سامان یافتن امور مربوط به ونزوئلا از طریق انسان‎دوستانه، اقتصادی و دیپلماتیک است اما در عین حال همچنان همه گزینه‎ها در نظر خواهد داشت.

دویچه وله : رهبر کلمبیا بعد از دیدار با اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان به آمریکا سفر کرده است تا درباره اوضاع ونزوئلا با ترامپ رایزنی کند. او با ترامپ درباره استقرار نیروهای ارتش آمریکا در مرز کلمبیا و ونزوئلا هم صحبت خواهد کرد.ایوان دوکه مارکیز، رئیس جمهوری کلمبیا قبل از پرواز به واشنگتن  با فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان دیدار کرد.

خبرگزاری ایرنا: سفیر روسیه در هند اعلام کرده است که کشورش به تمامی تعهدات خود در قبال قرارداد فروش سامانه پدافند موشکی اس400 از جمله زمان تحویل آن به موقع عمل خواهد کرد.به گزارش ایرنا، نیکولای کوداشیف به ریانووستی گفته است که در مسکو این آمادگی وجود دارد تا پس از ارسال این سامانه ها همکاری های بعدی به صورت متمم قرارداد در حفاظت از حریم هوایی هند مورد بررسی قرار گیرد.

خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع اوکراین از کشورهای عضو ناتو درخواست کرده تا کمک‌های مالی و نظامی برای تقویت نیروهای نظامی-دریایی این کشور در نظر گرفته و از جمله با انجام مانورهای نظامی مشترک، در دریای سیاه حضور پررنگ‌تری داشته باشند.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، “وادیم پریستایکو” نماینده دائم اوکراین در مقر ناتو اعلام کرد که مقامات کی‌یف چه انتظاراتی را متحدین خود در بروکسل دارند. به گفته وی، دولت اوکراین بعد از حادثه رخ داده در تنگه کرچ (دریای آزوف)، به ناتو پیشنهاد کرده تا بسته کمک‌های جداگانه‌ای برای نیروهای نظامی-دریایی این کشور در نظر گرفته شود تا نیازهای آنها برطرف شود.

الکوثرفارسی: یک منبع آگاه در غرب عراق اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در تلاشند یک پایگاه نظامی ثابت در غرب استان الانبار احداث کنند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تلاش نیروهای آمریکایی برای ایجاد پایگاه نظامی برای خود در عراق همچنان ادامه دارد. این منبع تأکید کرد که محل احداث این پایگاه در غرب استان الانبار خواهد بود، ولی هنوز انگیزه آمریکایی‌ها از این اقدام مشخص نیست.به گفته وی، خودروهای حامل تجهیزات نظامی، مقادی زیادی سلاح و تجهیزات از اردن وارد خاک عراق کردند تا برای اشراف بر این مناطق، یک پایگاه احداث کنند.

تی .آر.تی ترکیه:  دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد که تمام متحدان ناتو هم‌عقیده هستند موشک‌های از نوع «SSC-8» روسیه تهدید جدی برای امنیت تمام اعضای این سازمان هستند ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست وزیران دفاع کشورهای عضو این سازمان اظهار داشت: تمام متحدان ناتو هم‌عقیده هستند که موشک‌های هدایت شونده «SSC-8» روسیه تهدید جدی برای امنیت ما هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *