جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

نامه بسیار مهم ایران به شورای امنیت پیرامون دریای سرخ

ایران در پاسخ به مطالبی که در جریان نشست علنی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون یمن که مورخ ۱۴ مارس ۲۰۲۴ ذیل دستور کار وضعیت خاورمیانه (S/۲۰۲۴/۹۵۷۶) تشکیل شد، اعلام کرد: متأسفانه در این نشست، نماینده‌های ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کردند.

حماس: اسرای اسرائیلی را مجانی تحویل نخواهیم داد

محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که این جنبش اسرای اسرائیلی را به رایگان آزاد نخواهد کرد. وی درباره مذاکرات آتش بس با اسرائیل گفت: مذاکرات روز دوشنبه غیرمستقیم آغاز شد، اما هنوز زود است که بگوییم به نتیجه می‌رسیم یا خیر.

امیرعبداللهیان: موضوع ارایٔه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از ایرانیان خارج از کشور را ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات جهت تردد ایرانیان به وطن و سرزمین مادری، گفت: بی‌تردید موضوع ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

Loading

رسانه ها؛ فروکش موقت جنگ درشمال سوریه و..

۱۳۹۸/۰۷/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:آتش‌بس در سوریه و واکنش آنکارا،  نخستین واکنش ترامپ به توقف جنگ در شمال سوریه، واکنش محتاطانه اتحادیه اروپا به توافق ترکیه و آمریکا،واکنش سوریه و روسیه به توافق ترکیه و آمریکا برای آتش‌بس در شمال سوریه،استقبال کُردهای سوریه از توافق توقف جنگ، تاکید ترکیه و روسیه به حراست از تمامیت ارضی سوریه، ادامه اعتراضات در کاتالونیا، تاکید چین بر لغو همه تعرفه های آمریکا، موافقت اعضای اتحادیه اروپا با توافقنامه جدید «برگزیت»، هشدار یونکر در مورد احتمال رد توافق برگزیت، اعزام نیروی دفاعی  ژاپن به تنگه هرمز، راه اندازی مرکز سامانه جهانی ناوبری ماهواره چین  و پیام گورباچف به پوتین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی ترکیه: معاون اول رئیس جمهور آمریکا گفت که ترکیه و آمریکا درباره آتش‌بس در سوریه به توافق رسیده اند. مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور آمریکا که پس از دیدار هیات‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا درآنکارا سخن می گفت، اظهار داشت: ترکیه و آمریکا درباره آتش‌بس در سوریه به توافق رسیدند.پنس در این باره افزود: ترکیه عملیات چشمه صلح را متوقف خواهد کرد و ی.پ.گ نیز در قبال این طی 120 ساعت از منطقه امن خارج خواهد شد. بدین ترتیب تحریم های اعمال شده علیه ترکیه برداشته خواهد شد.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام توافق آمریکا و ترکیه بر سر توقف موقت جنگ در شمال سوریه، به این خبر واکنش نشان داد. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا تنها دقایقی پس از اعلام توافق آمریکا و ترکیه بر سر توقف موقت جنگ در شمال سوریه، به این خبر در حساب کاربری خود در توئیتر واکنش نشان داد.در این ارتباط ترامپ با اعلام یک خبر بزرگ، مدعی شده که جان هزاران غیرنظامی نجات خواهد یافت.

الکوثرفارسی: وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد توافق اخیر با آمریکا درباره شمال سوریه به معنای آتش بس در عملیات نظامی نیست. «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه درباره توافق با آمریکا در ارتباط با توقف موقت جنگ در شمال سوریه اعلام کرد ما آن چه را که تا کنون خواسته‌ایم با رهبری «رئیس جمهور اردوغان» در میدان جنگ سوریه به دست آورده‌ایم.وزیر خارجه ترکیه در عین حال افزوده است که توافق اخیر با آمریکا به معنای آتش بس در شمال سوریه نیست.

دویچه وله: اتحادیه اروپا از اظهار نظر صریح درباره توافق بین ترکیه و آمریکا خودداری کرد. آنگلا مرکل و سایر سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس عالی خود در بروکسل نسبت به توافق اعلام شده از سوی مایک پنس و مقامات ترکیه با احتیاط بسیار برخورد کرده‌اند. در بیانیه‌ای که توسط رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتشر شده، از کسب آگاهی نسبت به توافق یاد شده توسط این اتحادیه سخن رفته است. در این بیانیه بار دیگر از ترکیه درخواست شده است بدون درنگ به عملیات نظامی خود در شمال سوریه خاتمه دهد.

خبرگزاری تسنیم:  مشاور رسانه‌ای و سیاسی رئیس‌جمهوری سوریه در واکنش به توافق ترکیه و آمریکا بر سر آتش‌بس در شمال سوریه، اعلام کرد که این توافق مبهم است و در راستای منافع سوریه نیست. «بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المیادین» به توافق ترکیه و آمریکا بر سر آتش‌‌بس موقت در شمال سوریه پرداخت و آن را توافقی «مبهم و ناقص» توصیف کرد.

خبرگزاری تسنیم: کرملین گفت که منتظر دریافت جزئیات بیشتر از ترکیه درباره توافق آنکارا و واشنگتن برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه است.کرملین درباره این توافق گفته است: «ما منتظر دریافت جزئیات بیشتر از ترکیه درباره توافق این کشور با آمریکا در خصوص شمال سوریه خواهیم ماند.»

پارس تودی: کُردهای سوری از توافق آمریکا و ترکیه درباره توقف موقت جنگ در شمال سوریه استقبال کردند.«آلدار خلیل» مقام ارشد کُردهای سوری توافق بر سر توقف موقت جنگ در شمال سوریه را امید بخش دانست و گفت، این توافق به دلیل مقاومت گروه‌های کُرد حاصل شد.

تی .آر.تی ترکیه:  ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و آلکساندر لاورنتیف نماینده ویژه روسیه در امور سوریه در رابطه با جلوگیری از تهدید تمامیت ارضی سوریه از سوی سازمانهای تروریستی به توافق رسیدند.براساس اطلاعات ارائه شده از سوی منابع ریاست جمهوری، کالین در مجتمع بش تپه لاورنتیف و هیئت همراه وی را بحضور پذیرفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  در حالی که دور جدید از اعتراض‌ها در منطقه کاتالونیای اسپانیا به روز چهارم کشیده است، معترضان در کاتالونیا می‌خواهند امروز جمعه تظاهرات بزرگی برگزار کنند.کیم تورا، رئیس دولت محلی اعلام کرد، باید ظرف دو سال یک همه‌پرسی دوباره برگزار شود.به دنبال حکم سنگین زندان برای ۹ نفر از رهبران جدایی‌طلبان کاتالونیا، هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند.

خبرگزاری ایرنا:  چین اعلام کر اگر آمریکا خواهان رسیدن به توافق نهایی برای پایان جنگ تجاری میان دو کشور است، باید همه تعرفه ها را لغو کند.گائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز جمعه در پکن تصریح کرد که تعرفه هایی که آمریکا از ماه جولای به این طرف بر روی کالاهای صادراتی چین در نظر گرفته است، باید کاملا لغو شود.

ان .اچ.کی ژاپن: رئیس شورای اتحادیه اروپا می گوید که اعضای این اتحادیه با شرایط بریتانیا برای خروج از این بلوک موافقت کرده اند. روز پنجشنبه، دونالد توسک پس از نشست اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری این خبر را اعلام کرد.

العالم: ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا هشدار داد که در صورت عدم تصویب توافق جدید برگزیت در پارلمان بریتانیا شرایط «بسیار پیچیده» خواهد شد. بریتانیا و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از دستیابی به توافق جدیدی بر سر آینده روابط دو طرف پس از برگزیت خبر دادند.رئیس کمیسیون اروپا در مورد احتمال رد توافق جدید برگزیت در پارلمان بریتانیا گفت: «اگر این اتفاق بیافتد ما با شرایط بسیار پیچیده ای روبرو خواهیم شد.»

یورونیوز: دولت ژاپن تصمیم گرفته است به جای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس، نیروهای دفاعی خود را به تنگه هرمز اعزام کند.به گزارش روزنامه آساهی هدف از اعزام نیروهای دفاعی ژاپن به خلیج فارس حفاظت از کشتی های تجاری است. پیش از این نیز رسانه های ژاپن گزارش داده بودند که این کشور قصد ندارد به ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در خلیج فارس بپیوندد.

رادیو چین: سامانه جهانی ناوبری ماهواره بی دوئو چین و اتحادیه آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) رسماً راه اندازی شد. این مرکز قرار است به گسترش همکاری ناوبری ماهواره ای بین چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی کمک کند.ران چنگ چی رییس دفتر مدیریت سامانه ناوبری ماهواره ای چین در آیین آغاز به کار این مرکز اعلام کرد: با راه اندازی این مرکز، بستر مهمی برای همکاری چین و آ سه آن درباره ارائه خدمات سامانه ناوبری بی دوئو به این اتحادیه فراهم می شود.

اسپوتنیک روسیه: میخائیل گورباچف، رهبر سابق شوروی پیامی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارسال کرد.  گورباچف گفت:” اکنون مسئولیت عظیمی بر دوش رهبران جهان قرار دارد” و “زمان نگران کننده ای است”.گورباچف افزوده  نمی خواهد خود را به عنوان مشاور به رهبران جهان تحمیل کند و فقط در حالات مشخصی و معمولاً با فرستادن نامه های کوتاه انها را مورد خطاب قرار می دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *