جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

رسانه ها؛ جنگ نفتکش ها در خلیج فارس و…

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش لندن و واشنگتن به توقیف نفتکش انگلیسی، درخواست لندن برای ‌حل دیپلماتیک تنش با ایران، تدارک عملیات ارتش آمریکا در خلیج فارس، برگزاری نشستی به میزبانی آمریکا در باره امنیت تنگه هرمز، نگرانی پوتین از افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا ، تاکید گوترش بر خویشتنداری طرف ها در منطقه خلیج فارس ، رای دادگاه جبل‌الطارق درباره توقیف نفتکش ایرانی، طرفداری کره شمالی از همسایه جنوبی در مناقشه با ژاپن ، درخواست آلمان برای اصلاح پیمان دوبلین ، انتقاد شدید لاوروف از رویکرد مخرب آمریکا در خاورمیانه، موافقت ریاض با استقرار نیروهای آمریکایی در خاک عربستان ، واکنش ترکیه به تحریمهای اتحادیه اروپا و ادامه اعتراض‌ها در الجزایرازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما:  منابع انگلیسی از برگزاری نشست کمیته اضطراری کابینه انگلیس برای بررسی حادثه توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد. سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد: بعد از مخابره گزارش هایی مبنی بر تغییر مسیر نفتکش انگلیس به سوی آب های ایران، در حال ارزیابی اوضاع هستیم. شرکت “استینا بالک اند نورترن مارین” مالک نفتکش توقیف شده انگلیسی اعلام کرد: ما نمی توانیم با نفتکش ارتباط برقرار کنیم. این نفتکش در حال حاضر در حال حرکت به سوی ایران است.

العالم:  وزیر امور خارجه انگلیس گفت که با وزیر امور خارجه ایران که در حال حاضر در هواپیما در سفر به کاراکاس بوده صحبت خواهد کرد و لندن به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای آزادی نفتکش خود است. «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس بامداد شنبه گفت که لندن به شیوه‌ای محاسبه شده اما قدرتمندانه به اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی پاسخ خواهد داد.وزیر امور خارجه انگلیس گفت: «به دنبال گزینه‌های نظامی نیستیم. به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای این شرایط بوده اما خیلی شفاف هستیم که این موضوع باید حل شود.»

اسپوتنیک روسیه:آمریکا عملیات جنگی بین المللی تحت عنوان “نگهبان” با هدف تأمین امنیت راه های آبی در منطقه خاورمیانه را تدارک می بیند. این مطلب در بیانیه فرماندهی مرکزی ارتش امریکا اعلام شده است. هدف این عملیات “مساعدت به ثبات در دریا، تامین عبور بی خطر و کاهش تنش در سراسر خلیج فارس، تنگه هرمز، تنگه باب المندب و دریای عمان است”.

ان .اچ.کی ژاپن: دولت آمریکا به منظور بحث پیرامون برنامه خود جهت تشکیل ائتلافی برای تضمین امنیت در تنگه هرمز، نشستی با دیپلمات های خارجی برگزار کرده است. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این ابتکار عمل را در ماه جاری و در بحبوحه تنش های روز افزون با ایران اعلام کرد.کی ایچی ایچیکاوا، مسئول امور سیاسی سفارت ژاپن در واشنگتن، خطاب به خبرنگاران گفت فقط می تواند بگوید که او درباره این نشست به توکیو توضیحاتی خواهد داد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور روسیه گفت که به‌شدت نگران افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن است. وی که با اولیور استون کارگردان آمریکایی مصاحبه می‌کرد، گفت: مسکو نگران هرگونه درگیری میان تهران و واشنگتن است و درگیری‌ها می‌تواند عامل بی‌ثباتی مناطق اطراف ایران شود. پوتین افزود: تقابل بین این دو کشور موجب بروز موج‌های مهاجران و آسیب جدی به اقتصاد جهانی و صنعت انرژی جهان می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: “آنتونیو گوترش” دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی که قوانین دریایی را رعایت نکرده بود، واکنش نشان داد و خواستار خویشتنداری طرف ها در منطقه خلیج فارس شد. گوترش در بیانیه ای با ابراز نگرانی از حوادث اخیر در تنگه هرمز، بر ضرورت احترام به قوانین و وظایف دریانوری تأکید کرد.

یورونیوز:  دادگاه عالی جبل‌الطارق توقیف ابرنفتکش «گریس-یک» را که حامل نفت ایران بود، تا ۳۰ روز دیگر تمدید کرد. تمدید توقیف نفتکش گریس-یک در حالی صورت می‌گیرد که فابین پیکاردو، رئیس دولت جبل‌الطارق روز چهارشنبه ۱۷ ژوئیه با مقام‌های ایرانی در لندن دیدار کرده بود. سخنگوی دولت محلی جبل‌الطارق این دیدار را مثبت و سازنده ارزیابی کرده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کره شمالی سیاست‌ دولت ژاپن در اعمال محدودیت‌های تجاری علیه کره جنوبی در پی اختلاف بر سر موضوع پرداخت غرامت جنگ جهانی دوم توکیو به سئول محکوم و توکیو را متهم به از بین بردن روند صلح در شبه جزیره کره کرد.چندی پیش دادگاه عالی کره جنوبی حکم داد، شرکت‌های ژاپنی می بایست به منظور جبران جنایات این کشور در به بردگی کشیدن و به کار اجباری بردن کره‌ای‌ها در زمان جنگ جهانی دوم، به قربانیان کره‌ای غرامت پرداخت کند.

 خبرگزاری مهر: وزیر خارجه آلمان مواضع رئیس منتخب کمیسیون اروپا درباره لزوم اعمال اصلاحات در پیمان مهاجرتی دوبلین را امری سنجیده و منطقی قلمداد کرد. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در سخنانی با اشاره به مواضع رئیس منتخب کمیسیون اروپا در قبال سیاست های مهاجرتی اظهار داشت: تصمیم فون در لاین درباره لزوم اعمال اضلاحات پیمان دوبلین کاملاً منطقی و سنجیده است.

الکوثرفارسی: وزیر خارجه روسیه گفت  آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رویکرد مداخله گرانه خود را در منطقه غرب آسیا تشدید کرده است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد، سیاست تحریک آمیز آمریکا علیه ایران، بازی قدرت نمایی در منطقه و تلاش برای بی‌اعتبار کردن ایران و مقصر جلوه دادن این کشور در تمامی مشکلات منطقه، بسیار خطرناک و مسئولیت عواقب فاجعه‌آمیز آن برعهده واشنگتن است.

آناتولی ترکیه: پادشاه عربستان سعودی با استقرار نیروهای آمریکایی در خاک کشورش با هدف افزایش سطح کار مشترک موافقت کرد. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی با استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در خاک کشورش موافقت کرده است. این منبع دلیل موافقت ملک سلمان بن عبدالعزیز با استقرار نیروهای آمریکایی در عربستان را افزایش سطح همکاری‌های مشترک دفاعی میان دو کشور در زمینه امنیت و ثبات و همچنین تضمین صلح در منطقه عنوان کرده است.

 

تی .آر.تی ترکیه: احزاب مجلس ترکیه به صورت مشترک علیه تصمیم اتحادیه اروپا به تحریم ترکیه واکنش نشان دادند. در این بیانیه گفته شده است: “ما چشم پوشی اتحادیه اروپا بر حقوق ترکهای قبرس و ترکیه را محکوم می کنیم.” این بیانیه که از سوی حزب عدالت و توسعه، حزب جمهوری خواه، حزب جنبش ملی و حزب نیک تهیه شده توسط روسای پارلمانی این احزاب در مجلس ترکیه خوانده شد.

پارس تودی: ده ها هزار نفر از شهروندان الجزایر با بازگشت به خیابان‌های “الجزیره” پایتخت و دیگر شهرهای این کشور، بر لزوم ایجاد اصلاحات سیاسی و کناره گیری مقامات الجزایری از قدرت تاکید کردند.معترضان پس از استعفای «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور پیشین الجزایر اکنون خواستار آزادی بیشتر و حذف نمادهای باقی مانده از حکومت قبلی هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *