جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

هیئتی از مصر وارد تل‌آویو شد

یکی از مسئولان رژیم صهیونیستی تایید کرد که هیئتی از سرویس اطلاعات مصر برای انجام مذاکرات درباره تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی وارد تل‌آویو شد…

مردم اردن به ندای ابو عبیده لبیک گفتند

هزاران اردنی در راهپیمایی عظیمی که پس از نماز جمعه در امان پایتخت این کشور برای محکوم کردن نسل‌کشی در غزه در لبیک به دعوت ابوعبیده برگزار شد، شرکت کر…

مردم اردن به ندای ابو عبیده لبیک گفتند

هزاران اردنی در راهپیمایی عظیمی که پس از نماز جمعه در امان پایتخت این کشور برای محکوم کردن نسل‌کشی در غزه در لبیک به دعوت ابوعبیده برگزار شد، شرکت کر…

Loading
4اسفندماه 1397

رسانه ها؛ رایزنی ترکیه و آمریکا درباره سوریه و «اس ۴۰۰» و…

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نشست وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره سوریه و «اس ۴۰۰»، حمایت پروشنکو از افزایش حضور کشتی‌های ناتو در دریای سیاه ، بسته شدن مرز ونزوئلا و کلمبیا، حمایت 60 کشور از ونزوئلا ، اعزام نیروهای پنتاگون به مرز مکزیک ، سفر پوتین به قطر ، درخواست چین از هند و پاکستان، برگزاری رزمایش نظامی عربستان و متحدانش، تاکید آژانس بین المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به مفاد برجام ، افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در «رواندا» برای اولین بار، هشدار روسیه به آمریکا و ناتو درخصوص پی مسلح کردن اپوزیسیون ونزوئلا ، ادامه رایزنی های تجاری آمریکا و چین، پرواز هواپیمای نظامی آمریکا بر فراز خاک روسیه وگسترش همکاری‌های نظامی و دفاعی کره جنوبی و هند ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع ترکیه و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور که به واشنگتن رفته‌اند، با همتایان آمریکایی درباره موضوعاتی چون سوریه و اختلافات آنکارا و واشنگتن درباره «کردهای سوری» و خرید «اس ۴۰۰» رایزنی کردند. به گزارش خبرگزاری فارس،  وزارت‌خانه دفاع ترکیه و آمریکا در دو بیانیه‌ جداگانه درباره سفر وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به واشنگتن و دیدار عصر جمعه (دیروز) آنها با همتایان آمریکایی بیانیه صادر کردند.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور اوکراین با اشاره به احتمال تنش در دریای سیاه گفت که کشورش از افزایش حضور کشتی‌های ناتو در این منطقه حمایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، «پترو پروشنکو» احتمال تنش آتی با نیروهای روسیه را در دریای سیاه رد نکرد.پروشنکو معتقد است که فدراسیون روسیه از شبه جزیره کریمه برای استقرار موشک استفاده می‌کند که به بی‌ثبات شدن منطقه منجر می‌شود.

تی .آر.تی ترکیه:  دولت ونزوئلا اعلام کرد که جهت مقابله با “تهدیدهای جدی” از جانب کلمبیا سه گذرگاه مرزی خود با این کشور را مسدود کرده است. دلسی رودریگز، معاون رئیس جمهور ونزوئلا از طریق حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی اعلام کرد: به دلیل تهدیدهای جدی و غیرقانونی از جانب دولت کلمبیا علیه حق حاکمیت و صلح در ونزوئلا، سه گذرگاه کشور در مرز با کلمبیا مسدود شده است. تصمیم دولت ونزوئلا برای بستن مرزش با کلمبیا پیش از آنکه مخالفان مادورو اعلام کنند که روز 23 فوریه کمک های انسانی می رسد، مطرح شده بود.

خبرگزاری صداو سیما: 60 کشور از کمپین ونزوئلا برای پایبندی به اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها حمایت کردند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد نزدیک به 60 کشور از کمپین این کشور برای رعایت اصول منشور سازمان ملل در خصوص عدم مداخله در امور داخلی یک کشور و مخالفت با تهدید توسل به زور حمایت کردند و با هفت اقدام و ابتکار عمل پیشنهادی در این زمینه همراه شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  پنتاگون با آغاز ماه آتی میلادی تعداد سربازانش در مرز با مکزیک را با اعزام ۱۰۰۰ سرباز دیگر به ۶۰۰۰ تن می‌رساند.به گزارش ایسنا، این اقدام از سوی وزارت دفاع آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا توجه خود را به ایمن سازی مناطق دور افتاده مبادی ورودی و خروجی قانونی در مرز معطوف کرده است.

 خبرگزاری مهر:   سفیر مسکو در دوحه از سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری روسیه به قطر خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، «نور محمد خولوف» سفیر روسیه در قطر تاکید کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قرار است بنا به دعوت تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به این کشور سفر کند.وی در ادامه افزود: زمان دقیق این سفر مشخص نشده اما اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه ای خواستار خویشتنداری هند و پاکستان شد و اظهار امیدواری کرد دهلی نو و اسلام آباد از طریق گفت و گو، صلح و ثبات منطقه ای را حفظ کنند.در عملیات تروریستی 14 فوریه (25 بهمن) به اتوبوس حامل افسران نظامی هند در نزدیکی مرز کشمیر با یک خودرو حامل 350 کیلوگرم مواد منفجره بیش از 40 نفر کشته شدند.

خبرگزاری تسنیم:  رسانه‌های سعودی از برگزاری رزمایش نظامی سعودی و متحدانش در منطقه شرقیه خبر دادند که تا چهاردهم مارس آینده ادامه خواهد داشت.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های سعودی، رزمایش نظامی سعودی و متحدانش با عنوان سپرجزیره در منطقه شرقیه برگزار می‌شود. سرلشگر ستاد عبدالله القحطانی فرمانده منطقه شرقیه عربستان گفته است تمام نیروها آماده آغاز این رزمایش هستند که از بزرگترین رزمایش‌های نظامی در منطقه به شمار می‌رود.بر  اساس گزارش روزنامه عکاظ، وی افزود این رزمایش تا 14 مارس آینده(23 اسفند) ادامه خواهد داشت و هدف از آن افزایش سطح آمادگی جنگی خواهد بود.

الکوثرفارسی: «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهاردهمین گزارش خود در خصوص راستی‌آزمایی اجرای برجام، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به این توافق را تایید کرد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز جمعه منتشر شد، تاکید شده است ایران همچنان به محدودیت‌های کلیدی در فعالیت‌های هسته‌ای خود که در توافق سال 2015 با قدرت‌های اصلی جهان به آن دست یافته، پایبند مانده است.

العالم: روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرد، این رژیم برای اولین بار سفارت خود در «کیگالی» پایتخت رواندا را بازگشایی کرد.این روزنامه افزود، «رونی آدام» اولین سفیر رژیم اسرائیل در رواندا استوارنامه خود را به وزیر خارجه این کشور تقدیم کرده است.یدیعوت به نقل از آدام نوشت، کیگالی و تل‌آویو مشترکات زیادی دارند و زمینه همکاری میان دو طرف زیاد است.

یورونیوز: وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه ایالات متحده آمریکا و متحدانش در ناتو را متهم کرد که در پی مسلح کردن اپوزیسیون ونزوئلا هستند.روسیه گفته است که واشنگتن نیروهای ویژه و تجهیزات نظامی به نزدیکی مرز ونزوئلا با برخی کشورهای آمریکای جنوبی ارسال کرده است.

رادیو چین:  دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید با لیو هه فرستاده ویژه رئیس جمهوری، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، معاون نخست وزیر و مسوول چینی در رایزنی عالی رتبه تجاری و اقتصادی با آمریکا که برای شرکت در هفتمین دور این رایزنی در واشنگتن به سر میبرد، دیدار کرد. ترامپ در این دیدار گفت که این دور از گفتوگوها به پیشرفتی عظیم همراه بود ولی با این حال، هنوز کارهای زیادی مانده و به این ترتیب، دو طرف تصمیم گرفتند که رایزنیهای این دوره را دو روز دیگر تمدید کنند.

اسپوتنیک روسیه:  پرتال نظارتی PlaneRadar در توئیتر اعلام کرد هواپیمای Boeing OC-135B نیروی هوایی امریکا بر فراز خاک روسیه پرواز کرد.به گزارش اسپوتنیک ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت از نوامبر سال 2017 تا کنون این اولین پرواز نظارتی امریکا بر فراز روسیه در چارچوب معاهده آسمان های باز است.

پارس تودی :  نخست وزیر هند و رییس جمهوری کره جنوبی بر گسترش همکاری‌های نظامی و صنایع دفاعی میان دو کشور تاکید کردند.«نارندرا مودی» و «مون جائه این» در این دیدار دو جانبه در سئول برای توسعه همکاری در زمینه صنایع تسلیحاتی توافق کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *