جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا

احمد مسعود با یادآوری این که جبهه مقاومت اکنون تنها نیرویی است که در برابر طالبان مقاومت می‌کند، تصریح کرد که رئیس جمهوری آمریکا باید در سیاست خود درباره افغانستان تجدید نظر کند چون ممکن است این سیاست عواقب بزرگی در پی داشته باشد.

نه به حضور رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس

صد‌ها تن از دانشجویان و حامیان آرمان فلسطین با تجمع مقابل کمیته برگزاری بازی‌های المپیک مخالفت خود را با حضور رژیم صهیونیستی در این رقابت‌ها اعلام کردند.

Loading
24مهر 1395

رسانه ها ؛ برگزاری نشست لوزان؛ امیدی دیگر برای پایان جنگ سوریه و…

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ | رصد

شوراآنلاین : برگزاری نشست لوزان درباره بحران سوریه، تلاش انگلیس برای ارائه قطعنامه‌ آتش‌بس یمن در شورای امنیت، درخواست آمریکا برای اجرای "فوری" راه‌حل دو کشوری در فلسطین، مخالفت مجدد چین با عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای ، استقرار جنگنده‌های آمریکا در شرق آفریقا ، حمایت دبیر کل ناتو از تقویت قدرت نظامی اروپا، محکومیت روند غیرقانونی شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، سفر رئیس جمهوری فیلیپین به چین و اعلام آمادگی آلمان برای میزبانی نشست اوکراین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پس از مسکو، ژنو، واشنگتن، لندن و پاریس، کشورهای مرتبط با بحران سوریه و در راس آنها روسیه و آمریکا امروز در لوزان سوئیس گرد هم‌می‌آیند تا این بار نام لوزان نیز به قاموس هزار صفحه‌ای جنگ سوریه اضافه گردد و شاید گره‌ای از این کلاف سردرگم باز شود.وزرای خارجه آمریکا و روسیه به همراه کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله همسایگان سوریه امروز (شنبه) در شهر لوزان سوئیس گرد هم می‌آیند و قرار است شانس دیگری را برای توقف جنگ و خونریزی در سوریه امتحان کنند.نشست لوزان بعد از سه هفته از شکست آمریکا و روسیه در رسیدن به توافق آتش‌بس درباره سوریه برگزار می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سفیر انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای برقراری آتش‌بس فوری در یمن و ازسرگیری مذاکرات صلح میان طرف‌های یمنی در شورای امنیت ارائه کند. متیو ریکرافت به خبرنگاران گفت: ما قصد داریم پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت مطرح کنیم که به توقف فوری درگیری‌ها در یمن و ازسرگیری روند سیاسی دعوت می‌کند. ما طی روزهای آینده این پیش‌نویس را در میان اعضای شورای امنیت توزیع خواهیم کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که شرط اصلی برای ازسرگیری مذاکرات درباره سوریه اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت در این باره است. سرگئی لاوروف درباره نشست امروز شنبه لوزان درخصوص بحران سوریه گفت: چارچوب فعالیت‌ها کاملا واضح است. این چارچوب توقف خشونت در سوریه، مبارزه با تروریست‌ها، تضمین رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست ساکنان سوریه و آغاز روند سیاسی با مشارکت تمامی گروه‌ها بدون پیش شرط است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرکل ناتو بر لزوم از سرگیری مذاکرات صلح سوریه به عنوان نخستین گام برای خروج از باتلاق این کشور تأکید و اعلام کرد ناتو طرحی برای حضور نظامی در سوریه ندارد. ینس استولتنبرگ در سخنرانی خود در دانشکده دفاعی وابسته به ناتو در رم گفت: نخستین گام برای خروج از باتلاق سوریه ازسرگیری مذاکرات صلح است. ناتو تلاش خود را برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه به کار خواهد گرفت و از ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا حمایت خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): همزمان با اینکه شورای امنیت اقدامات آتی خود برای احیای دورنماهای صلح را بررسی می‌کند، آمریکا خواستار اقدام فوری برای حفظ و نجات راه‌حل دو کشوری برای درگیری‌های اسرائیل ـ فلسطین شد.دیوید پرسمن، معاون سفیر آمریکا در شورای امنیت در نشست غیر رسمی این شورا حول محور شهرک سازی‌های اسرائیل گفت: ادامه ساخت شهرک‌های یهودی در سرزمین فلسطین برای دستیابی به هدف صلح، گزنده و فرساینده است. ما باید اجرای راه حل دو کشوری را هم اکنون آغاز کنیم.

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهوری آمریکا با ارسال نامه ای به اعضای کنگره این کشور از آمادگی واشنگتن برای انجام عملیات نظامی بیشتر در یمن خبر داد. باراک اوباما در این نامه مدعی شده است که عملیات نظامی بیشتر در یمن برای دفاع از واشنگتن ضروری است.

خبرگزاری مهر:  چین در اولین روز اجلاس بریکس، بار دیگر مخالفت خود را با عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای اعلام کرد. چین پیش از این نیز در آخرین اجلاس گروه تامین کنندگان هسته ای، مخالفت خود را با عضویت دو کشور هند و پاکستان در این گروه به دلیل عدم امضای پیمان منع گسترش سلاح هسته ای اعلام کرده بود.اجلاس بریکس از امروز ۱۵ اکتبر (۲۴ مهرماه) در شهر گوا هند آغاز شد.

خبرگزاری مهر:نیروی هوایی آمریکا برای پاسخ به تهدیدات احتمالی در سودان جنوبی، ناوگانی از هواپیماهای جنگی خود را از ماه ژوئیه در شرق آفریقا مستقر کرد. مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در قاره آفریقا روز سیزدهم اکتبر با انتشار بیانیه ای افشاء کرد که «همزمان با استقرار آرام و بی سر و صدای شماری از جتهای جنگنده «اف- ۱۶» و  تانکرهای سوختگیری «کِی سی ۱۳۵» از سوی نیروی هوایی آمریکا در کمپ «لمونیر» در جیبوتی، پنتاگون از ماه ژوئیه خود را برای حضور نظامی در سودان جنوبی آماده کرده است».

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل ناتو از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای اتخاذ یک سیاست دفاعی نزدیکتر و همگراتر استقبال کرد. ینس استولتنبرگ در یک کنفرانس خبری مشترک با پائولو جنتیلونی وزیر خارجه ایتالیا در رم همچنین نسبت به تلاش اروپا برای ایجاد یک جایگزین برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، هشدار داده است.

خبرگزاری تسنیم : وزیر مذاکرات اتحادیه اروپای دولت اسکاتلند از کنترل احتمالی مسائل مربوط به امور مهاجرت توسط دولت این کشور پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خبر داده است. وی در سخنانی گفت: اسکاتلند احتمالا کنترل امور مهاجرت را به عنوان بخشی از قرارداد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بر عهده خواهد گرفت.

پارس تودی :همزمان با آماده سازی عراق برای عملیات آزادسازی شهر موصل از اشغال تروریست‌های داعش، نخست‌وزیر این کشور دربارۀ مداخلۀ کشورهای خارجی در امور داخلی عراق هشدار داد.حیدر العبادی در نشستی خبری در شهر کرکوک واقع در شمال عراق از علاقۀ برخی کشورها برای دخالت در امور داخلی عراق ابراز شگفتی کرد.عبادی گفت: «چرا هنگامی که داعش وارد کشور ما شد، شهرهایمان را ویران کرد، کودکان‌‍مان را آواره و زنان‌مان را اسیر کرد، این کشورها دخالتی نکردند؟»

پرس تی وی : شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با انتقاد از روند غیرقانونی شهرک‌سازی رژِیم صهیونیستی در اراضی اشغال‌شدۀ فلسطین، زمینه را برای قطعنامۀ احتمالی شورای امنیت علیه این رژیم هموار کرده است. این نشست که «اریا فورمولا» یا جلسۀ غیررسمی نامیده می‌شود، روز جمعه (24 مهر) با تلاش فلسطینی‌ها و به درخواست برخی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل شامل آنگولا، مالزی، ونزوئلا، سنگال و مصر، در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد.

پرس تی وی : وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس از اظهارات خصوصی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری امریکا، دربارۀ محاصرۀ موشکیِ چین پرده‌برداشته‌است.ویکی‌لیکس این اطلاعات را پس از هک کردن ایمیل رئیس ستاد انتخاباتی کلینتون به دست آورده‌است. براساس آن‌چه ویکی‌لیکس افشا کرده‌است، کلینتون پیشتر به صورت خصوصی اعلام کرده‌بود که اگر دولت چین موفق به محدود کردن برنامۀ هسته‎‏ای کرۀ شمالی نشود، امریکا «با سامانه‌های دفاع موشکی، چین را محاصره خواهد کرد».

یورونیوز: ایتالیا به تازه ترین ماموریت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در حوزه کشورهای بالکان می پیوندد.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در سفری دو روزه به رم، پایتخت ایتالیا اعلام کرد که این کشور تصمیم دارد تا ۱۴۰ نیروی نظامی به لتونی اعزام کند.

یورونیوز: در تازه ترین دور مذاکرات صلح بر سر بحران سوریه استفان دومیستورا، فرستاده سازمان ملل متحد با اعضای کمیته ملی عالی که متشکل از هیات مخالفان دولت بشار اسد است دیداری جداگانه داشت. در این دیدار درباره موضوعاتی همچون آتش بس شکننده و اهمیت همکاری اپوزیسیون نامنسجم گفت و گو شد.

دویچه وله: همزمان با توافقنامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی حکمتیار در ۱۰ ولایت این کشور جنگ با طالبان ادامه دارد. در مراسم امضای توافقنامه صلح، حکمتیار رهبر حزب اسلامی طالبان را هم به صلح فراخوانده وگفته بود : «بیائید مذاکره کنید و اگر صلح جواب نداد، به کوه​ها برگردید».

خبرگزاری ایرنا: «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه در آستانه نشست لوزان بر مواضع پاریس مبنی بر راه حل سیاسی برای «خروج از بحران سوریه» تاکید کرد. اولاند در بیانیه ای مطالبات فرانسه در مورد سوریه را «آتش بس، روانه شدن سریع کمک های بشردوستانه و مذاکرات سیاسی با هدف انتقال سیاسی» برشمرد و افزود: این تنها راه ایجاد ثبات و ریشه کنی دائم تهدید تروریستی در سوریه است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهوری فیلیپین که تاکنون مواضع مختلفی در قبال مسائل دریای جنوبی چین و نوع همکاری مانیل با پکن و واشنگتن داشته است با سفر به چین گامی در روشن تر شدن موضع این کشور در قبال این مسائل منطقه ای و بین المللی برداشت. ‘رودریگو دوترته’ که از حدود چهار ماه پیش هدایت این کشور را در اختیار گرفت، پیش از این بر استفاده از گفت وگو و مذاکره به منظور حل مناقشات دریایی با چین تاکید کرده بود.

خبرگزاری فارس :  سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که مسکو در صدد است موضوع تجهیز ترکیه با سامانه‌های دفاع هوایی روسیه را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد. «دیمیتری پسکوف» اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه، گفت‌وگوهایی را در استانبول در خصوص تجهیز آنکارا با سامانه‌های دفاع هوایی روسیه برگزار کردند.

خبرگزاری فارس :  با آغاز تحرکات جدید «سعد الحریری»، نخست وزیر اسبق و رئیس جریان المستقبل لبنان در عرصه سیاسی برای نزدیک کردن مواضع جریان‌ها و گرو‌ه‌های سیاسی لبنانی جهت معرفی کاندیدای توافقی ریاست جمهوری، پرونده «خلأ ریاستی» در لبنان بار دیگر به جریان افتاده است.در جدیدترین تحولات رخ داده، منابع آگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری «النشره» گفتند که سعد الحریری طی روزهای آینده پذیرش نامزدی ژنرال «میشل عون»، رئیس جریان «تغییر و اصلاح» لبنان (نامزد مقاومت) برای تصدی پست ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد.

خبرگزاری فارس:نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد هدف کلیدی نشست سوریه در شهر «لوزان» سوئیس، منزوی کردن تروریست‌های جبهه النصره است. «ویتالی چورکین» تأکید کرد که هدف کلیدی نشست هفته جاری شهر «لوزان» سوئیس درباره سوریه این است که کشورهایی را که از معارضان مسلح سوریه حمایت می‌کنند، ترغیب کنند تا از نفوذشان برای تحقق یک آتش‌بس جدید در این کشور درگیر جنگ استفاده کنند.

خبرگزاری فارس: صدراعظم آلمان اعلام کرد که آمادگی میزبانی نشست اوکراین با حضور مقامات روسیه، اوکراین و فرانسه را دارد. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرد که از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به منظور نشستی درباره بحران در شرق اوکراین و میزبانی این نشست در کشورش استقبال می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: از هر 10 نفر در آمریکا 7 نفر موافقند که کشورشان در مسیر اشتباهی قرار گرفته است. پل رایان که در شهر مادیسون سخنرانی می کرد، گفت: به اندازه ای آمریکا از هم گسیخته و قطبی شده که بیشتر آمریکایی ها یعنی 7 نفر از هر 10، در چیزی اساسی باهم توافق دارند ، آنها موافقند که کشور ما در مسیر اشتباهی قرار گرفته است.

خبرگزاری اسپوتنیک : بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اعلام کرد عملیات ائتلاف آمریکایی در سوریه ناملموس است اما پس از دخالت روسیه، توازن قوا در درگیری تغییر کرده است. اسد گفت:”قبل از ورود روسیه، باوجود فعالیت باصطلاح ائتلاف آمر یکایی که عملیات ان ناملموس بود، هیچ کاری انجام نشده بود. داعش و النصره با داشتن تعداد زیادی از شبه نظامیان پیشروی می کردند. علاوه بر این استخدام شبه نظامیان رو به افزایش بود و آنها نفت هرچه بیشتری را برای صادرکردن آن از طریق ترکیه به دست می آوردند”. رئیس جمهور سوریه خاطرنشان کرد پس از دخالت روسیه، وسعت اراضی تحت کنترل تروریست ها کاهش یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *