جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading
29 مهر 1395

رسانه ها ؛ گام نهایی روسیه در تعلیق همکاری اتمی با آمریکا و…

۱۳۹۵/۰۷/۲۹ | رصد

شوراآنلاین: تصویب تعلیق همکاری اتمی با آمریکا در دومای روسیه ، تبادل‌نظر پوتین و اسد دربارۀ اوضاع سوریه، برگزاری آخرین مناظرۀ انتخاباتی کلینتون و ترامپ، تاکید حزب حاکم کره جنوبی بردستیابی به تسلیحات اتمی، توافق اوکراین و روسیه بر سر برنامه ریزی برای اجرای توافقنامه مینسک، آغاز آتش بس سه روزه در یمن ، برگزاری نشست پاریس برای بررسی مسئله موصل،آغاز آتش‌ بس بشر در حلب، تلاش آمریکا برای استقرار سریع سامانه دفاع موشکی در کره جنوبی،اظهارات جالب رئیس جمهور فیلیپین درباره خداحافظی با آمریکا و بیانیه حمایت آمیز سازمان همکاری اسلامی ازکشمیر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

29 مهر 1395

رسانه ها ؛ گام نهایی روسیه در تعلیق همکاری اتمی با آمریکا و…

شوراآنلاین: تصویب تعلیق همکاری اتمی با آمریکا در دومای روسیه ، تبادل‌نظر پوتین و اسد دربارۀ اوضاع سوریه، برگزاری آخرین مناظرۀ انتخاباتی کلینتون و ترامپ، تاکید حزب حاکم کره جنوبی بردستیابی به تسلیحات اتمی، توافق اوکراین و روسیه بر سر برنامه ریزی برای اجرای توافقنامه مینسک، آغاز آتش بس سه روزه در یمن ، برگزاری نشست پاریس برای بررسی مسئله موصل،آغاز آتش‌ بس بشر در حلب، آزمایش موشکی ناموفق کره شمالی، اظهارات جالب رئیس جمهور فیلیپین درباره خداحافظی با آمریکا و بیانیه حمایت آمیز سازمان همکاری اسلامی ازکشمیر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پرس تی وی :  نمایندگان پارلمان روسیه به اتفاق آراء تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور‌، را در تعلیق همکاری اتمی با امریکا تأیید کرده‌اند.براساس این طرح، که به تصویب نمایندگان دومای روسیه رسید، این کشور موافقت‌نامۀ مدیریت و از بین بردن پلوتونیوم با امریکا را تعلیق می‌کند.براساس حکمی که پوتین روز 12 مهر امضا کرد، موافقت‌نامۀ مدیریت و از بین بردن پلوتونیوم، به خاطر «تهدید استراتژیک ناشی از اقدامات غیردوستانه امریکا علیه روسیه» به حال تعلیق درآمد.

پرس تی وی : رؤسای‌جمهور روسیه و سوریه در تماسی تلفنی دربارۀ مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم و تلاش‌های سیاسی برای برون‌رفت از بحران در این کشور جنگ‌زده تبادل‌نظر کرده‌اند. ولادیمیر پوتین بر ادامۀ اقدامات مسکو در راستای مبارزه با تروریسم و حفاظت از تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده‌است.بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، نیز از تلاش‌های مسکو در عرصۀ بین‌الملل، علی‌رغم مانع تراشی و اِعمال فشار برخی کشورها علیه روسیه به خاطر حمایتش از سوریه، قدردانی کرد.

پرس تی وی : دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکاسومین مناظرۀ انتخاباتی خود را در «مرکز توماس اند مک» در دانشگاه نوادا در لاس وگاس برگزار کردند.ترامپ که در آغاز این مناظره بر خلاف مناظره‌های قبلی متعادل‌تر و منظم‌تر به نظر می‌رسید، سعی می‌کرد ضمن حفظ خونسردی خود صحبت‌های کلینتون را قطع نکند.

پرس تی وی : رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده‌است با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دربارۀ خروج تروریست‌های جبههالنصره از شهر حلب توافق کرده‌است.رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه (28 مهر) در خلال سخنرانی در شهر آنکارا گفت این توافق در جریان گفتگوی تلفنی با پوتین به دست آمده‌است.

پارس تودی : برخی نمایندگان حزب حاکم کره جنوبی در پارلمان این کشور بر دستیابی به تسلیحات اتمی تاکید کردند. حزب حاکم کنونی در انتخابات پارلمانی چند ماه پیش، توانست به اکثریت نسبی کرسی ها دست یابد و در مقام حزب حاکم قرار بگیرد. ملی گرایی همراه با دیپلماسی تهاجمی، “بن مایه” تفکرات کادر رهبری این حزب را تشکیل می دهد.

یورونیوز:روسیه و اوکراین به همراه آلمان و فرانسه موافقت کردند که تا حدود چهل روز دیگر برنامه جدیدی را برای اجرای توافقنامه صلح مینسک طراحی کنند.این توافق پس از حدود پنج ساعت مذاکره بین رهبران این چهار کشور در شهر برلین حاصل شد.توافقنامه صلح مینسک برای پایان دادن به بحران اوکراین حدود ۱۹ ماه قبل امضا شد اما این توافقنامه هیچ گاه به طور کامل به اجرا درنیامد.

یورونیوز:گزارشها از یمن حاکی از آن است که آتش بس سه روزه در این کشور برقرار شده است.عربستان سعودی که رهبری ائتلاف درگیر در جنگ یمن را به عهده دارد اعلام کرده است که به مدت ۷۲ ساعت حملات را متوقف می کند.در صورت تمدید آتش بس، این امید زنده می شود که گفتگوهای صلح پس از دو ماه از سر گرفته شود.

خبرگزاری صداوسیما: نشست پاریس با موضوع آزادسازی موصل با حضور بیش از 20 کشور و نهاد بین المللی در وزارت خارجه فرانسه برگزار شد. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در این نشست که جمعی از  همسایگان عراق از جمله جمهوری اسلامی ایران در سطح سفیر، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و امریکا حضور دارد ، گفت: ما متعهد هستیم برای هر زمانی که لازم باشد از عراق حمایت و پشتیبانی لازم  را انجام دهیم تا این کشور تمامیت ارضی خود را حفظ کند.

خبرگزاری صداوسیما: ارتش سوریه روز پنجشنبه از آغاز آتش‌بس یکجانبه به منظور ایجاد زمینه خروج غیرنظامیان و معارضان مسلح از مناطق تحت محاصره شرق حلب خبر داد. ارتش سوریه همچنین به گروه های مسلح مستقر در محله های شرقی شهر حلب هشدار داد از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده نکنند. نیروهای دولتی سوریه پیش‌تر دالان‌هایی را در مناطق بستان القصر و جاده کاستلو واقع در شمال حلب باز کرده بودند و اتوبوس‌های سبز رنگ در آنجا مستقر شده بودند.

خبرگزاری تسنیم: مقام‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند، کره شمالی بار دیگر یک موشک را شلیک کرده ولی این موشک بلافاصله پس از شلیک، ناموفق بوده است. مقام‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی امروز پنجشنبه اعلام کردند که آزمایش موشکی کره شمالی بار دیگر ناکام مانده است.فرماندهی راهبردی آمریکا و دفتر ستاد مشترک کره جنوبی اعلام کردند که این موشک ظاهرا از نوع میان برد بوده و از شهر کاسونگ شلیک شده ولی آزمایش این موشک ناموفق بوده است.

خبرگزاری تسنیم:آمریکا اعلام کرد که به زودی سامانه دفاع موشکی را در کره جنوبی مستقر خواهد کرد. آمریکا در حالی قصد دارد سامانه دفاع موشکی تاد را در کره جنوبی مستقر کند که این مساله با مخالفت شدید چین و روسیه روبرو شده است.جان کری وزیر خارجه آمریکا تایید کرده است که سامانه دفاع موشکی تاد به زودی به شبه جزیره کره ارسال خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: وزیر دفاع مالزی با همتای عربستان سعودی خود در مورد حمله نیروهای نظامی عراق به موصل بزرگترین دژ گروه تکفیری داعش و آزادسازی آن رایزنی می کند. ‘هشام الدین حسین’ وزیر دفاع مالزی روز پنجشنبه گفت که نشستی در آینده نزدیک با ‘محمد بن سلمان’ جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی برگزار می کند تا آخرین تحولات در خاورمیانه و حمله نیروهای عراقی به داعش برای آزادسازی موصل مورد بررسی قرار گیرد.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور فیلیپین که در اقدامی تاریخی به چین سفر کرد، با همتای چینی خود دیدار و در جمع خبرنگاران گفت که وقت خداحافظی با آمریکا فرا رسیده است.«رودریگو دوترته» گفت «زمانش رسیده که با آمریکا خداحافظی کنیم».دوترته در دیدار با «شی جینپینگ» رئیس جمهور بعد از مدت‌ها سردی روابط و اختلاف، توافقاتی انجام دادند.

 خبرگزاری فارس: وزارت دفاع انگلیس خبر داد تمام ناوها و کشتی‌های جنگی روسیه که از نزدیکی مرز دریایی انگلیس به سوی مدیترانه و برای پهلوگرفتن به سوریه در حرکتند، کاملا تحت نظر نیروی دریایی و هوایی انگلیس هستند. کشتی‌های جنگی انگلیس برای مانیتور کردن کشتی‌های روسی به نزدیکی کانال مانش اعزام شدند. قرار است ناوشکن‌های نیروی دریای انگلیس به سوی ناوچه‌های روسی که در دریای شمال در مسیر پرتقال حرکت می‌کنند، اعزام شوند.

خبرگزاری مهر: وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد که مقامات واشنگتن و سئول با تمدید دکترین بازدارندگی در برابر کره شمالی موافقت کرده اند.«یون بایونگ سی» وزیر امور خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت که «آمریکا و کره جنوبی بر سر تحقق بخشیدن و رسمی نمودن دکترین تمدید بازدارندگی که محور تعهدات آمریکا در دفاع از کره جنوبی است، به توافق رسیده اند».این دو متحد دیرینه همچنین توافق کردند که قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه نمایند.

خبرگزاری مهر: در چهل و سومین نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی که در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد، کشورهای عضو در حمایت از مردم کشمیر و اعطای حق تعیین سرنوشت بیانیه ای صادر کردند.در این بیانیه آمده است جامعه جهانی سکوت خود را در قبال کشتار مسلمانان مظلوم کشمیری به دست نیروهای امنیتی بشکند و مسئله کشمیر طبق قراردادهای شورای امنیت حل و فصل شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس جمهوری روسیه پس از برگزاری نشست چهارجانبه برلین آمادگی مسکو برای تمدید آتش بس در حلب را تا زمانی‌که لازم باشد، اعلام کرد در حالیکه همتاهای اروپایی‌اش روسیه و سوریه را به انجام جنایات جنگی متهم کردند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در این نشست به نقش روسیه در جنگ داخلی سوریه تمرکز کرده و مدعی شدند، مسکو مسئول آغاز روند سیاسی در سوریه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *