جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا سامانه پاتریوت آزاد برای اوکراین ندارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که ایالات متحده سامانه های دفاع هوایی پاتریوت آزاد برای ارسال به اوکراین ندارد و تمامی سامانه های موجود آمریکا در سراسر جهان برای محافظت از نیروهای آمریکایی مستقر هستند.

روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح: به همه پزشکان برخی استان‌ها دستور داده شد از مرخصی‌ها بازگردند تا برای شرایط اضطراری آماده باشند

منابع خصوصی مصری فاش کردند که دستورالعمل‌هایی به تعدادی از بخش‌ها در سه استان منطقه کانال سوئز: اسماعیلیه، سوئز و پورت سعید، علاوه بر استان‌های شرقی، شمال و جنوب سینا صادر شده است تا سطح آماده باش را افزایش دهند و با اجرای طرح اضطراری که از سه شنبه آینده آغاز می‌شود، تعطیلات را لغو کنند و این ممکن است نشان دهنده حمله قریب الوقوع رفح باشد.

بلینکن: چین می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که به چین سفر کرده است، روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد و گفت که در خصوص چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی حکومت ایران» و گروه‌های وابسته به آن در تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) گفتگو کرده است. بلینکن تصریح کرد: «من فکر می‌کنم روابطی که چین [با حکومت ایران]دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»

بمب گذار میدان تقسیم استانبول به ۷ بار حبس ابد و هزار و ۸۰۰ سال زندان محکوم شد

 دادستانی استانبول حکم “احلام البشیر” که در سال ۲۰۲۲ با بمبگذاری در میدان تقسیم استانبول باعث کشته شدن ۶ نفر و مجروح شدن ۹۹ نفر دیگر شد را صادر کرد. بر اساس این حکم، البشیر به اتهام “تخریب اتحاد و یکپارچگی حکومت” و “قتل عمد” ۶ نفر به ۷ بار حبس ابد محکوم شد. وی همچنین به اتهام “اقدام به قتل عمد”، “پیدا کردن بدون اجازه مواد خطرناک” در مجموع به ۱۷۹۴ سال زندان و ۲۲ هزار لیره جزای نقدی محکوم شد.

ببینید | کاخ سفید مسجد شد!

نماز جماعت توسط بیش از ۵۰۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در قلب آمریکا، واشنگتن دی سی اجرا شد./ مهر

تکرار ادعای کاخ سفید: مدرکی مبنی بر نسل کشی اسرائیل در غزه وجود ندارد

نیویورک  – ایرنا- «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید برغم کشتار بیش از ۳۴ هزار فلسطینی به رغم اعتراف به کشتار زیاد و مرگ فلسطینیان بر اثر گرسنگی همچون دیگر مقامات آمریکایی همچنان به تبرئه رژیم اسرائیل پرداخت و با تکرار ادعاهای واشنگتن مدعی شد: مدرکی مبنی بر نسل کشی اسرائیل در غزه وجود ندارد.

جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده/ دانشگاه‌های جهان حمایت کنند

تهران- ایرنا- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای با محکوم کردن برخوردهای پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور، خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از این جنبش دانشجویی اصیل شد.

Loading
11آبان 1395

رسانه ها ؛ شکست کمربند دفاعی داعش در اطراف موصل و…

۱۳۹۵/۰۸/۱۱ | رصد

شوراآنلاین: ادامه حملات ارتش عراق به موصل و شکستن کمربند دفاعی داعش، تاکید مقام ارشد روس برتنش زدایی باآمریکا، توافق دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برسرکلینتون، تاکید ساف بر تجدیدنظر انگلیس در اعلامیه «بالفور»، استعفای دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ،تاکید پنتاگون برآغاز عملیات رقه، مانور همزمان روسیه و ناتو در بالکان، توافق حاضران در نشست لندن برای تشکیل شورای مالی لیبی، ژاپن و هند در صدد امضای پیمان هسته ای، توقف صادرات سلاح آمریکا به فیلیپین، فراخوان دیپلماتهای پاکستان از هند، سرمایه گذاری 1.9 میلیارد پوندی دولت انگلیس برای مقابله با حملات سایبری، همکاری نظامی استرالیا و اندونزی در دریای جنوبی چین، انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور لبنان و روسیه هراسی دستگاه جاسوسی انگلیس ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: نیروهای شرکت کننده در نبرد بزرگ موصل توانستند برای اولین بار بخشی از کمربند دفاعی داعش در اطراف این شهر را بشکنند و به ۱.۵ کیلومتری محدوده موصل برسند. به گفته یکی از فرماندهان عراقی، خط دفاعی داعش در شرق این شهر شکسته شده است و ارتش عراق، داوطلبان و پیشمرگه های کرد توانسته اند تاکنون ۹۰ روستا و شهر کوچک را از داعش پس بگیرند.

خبرگزاری فارس: تحلیلگر ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفته است که تقسیم و تجزیه سوریه باید درنظر گرفته شود و برای این کار، به نظامیان کشورهای غربی نیاز خواهد بود.«ری تکیه» در «فایننشال تایمز» نوشت: «تقسیم و تجزیه، بهترین امیدواری برای صلح در سوریه است و برای اجرای این کار، به نظامیان غربی نیاز خواهد بود».تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «جنگ داخلی سوریه ادامه دارد. حلب، در آتش است. اما سیاسیون و کارشناسان طرح‌هایی برای مدیریت جنگ پیشنهاد می‌دهند. مناطق امن، مناطق انسان دوستانه، طرح‌های استقرار مهاجران و طرح‌های دیپلماتیک همه جزو پیشنهادات هستند».

خبرگزاری فارس: درحالی که تنش‌ها در روابط روسیه و آمریکا ادامه دارد، یک مقام ارشد روس ابراز امیدواری کرده که روابط دو کشور عادی شود.دبیر شورای امنیت روسیه می‌گوید روابط مسکو و واشنگتن دیر یا زود عادی خواهد شد چرا که تنش‌ها در روابط روسیه-آمریکا، به نفع هیچ کدام از آنها نیست. تنش‌ها در روابط آمریکا و روسیه به ویژه بر سر بحران سوریه و همچنین بحران اوکراین، همچنان ادامه دارد و چندی قبل، یک موضوع جدید هم به این تنش‌ها اضافه شد.

خبرگزاری فارس : تحلیلگر روزنامه ایندیپندنت معتقد است با اتفاق نظر بزرگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه روی «هیلاری کلینتون»، به احتمال زیاد او رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد شد. «جولیتو چیه‌زا» با بیان اینکه دو حزب بزرگ آمریکا به این نتیجه رسیدند که اگر با هم توافق کنند، کلینتون پیروز انتخابات خواهد بود، گفت با وجود اینکه کلینتون در اکثر نظرسنجی‌ها جلوتر است اما این فاصله با «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه تقریبا به صفر رسیده و این نشانه بدی است.

خبرگزاری فارس: وزیردفاع روسیه از اتمام دوره آزمایشات نظامی این کشور در خاک قزاقستان و فسخ قرارداد زمین استیجاری «امبا» خبر داد. «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه همچنین از امضای سندی بین این کشور و قزاقستان در خصوص فسخ قرارداد زمین استیجاری«امبا» به مساحت 300 هکتار که «آستانه» برای انجام آزمایشات نظامی در اختیار «مسکو» قرار داده بود، خبر داد.

 خبرگزاری فارس:  سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» خواستار بازنگری انگلیس در بیانیه «بالفور» شد و بیانیه مذکور را از اساس «باطل» دانست. سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» به مناسبت نود و نهمین سالگرد «اعلامیه بالفور» از انگلیس درخواست کرد در این بیانیه و جنایتی که علیه ملت فلسطین انجام شده، تجدیدنظر کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی از استعفای ایاد مدنی از پست خود به عنوان دبیرکل سازمان مذکور خبر داد؛ اتفاقی که به مذاق مصر خوش آمده است.دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد: ایاد مدنی شب گذشته استعفای خود را ارائه کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: برنامه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا این است که در هفته‌های آتی عملیات رقه همانند عملیات آزادسازی موصل شروع شود. پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: ما بر این باوریم که بسیار مهم است فشارها علیه نیروهای داعش در رقه ادامه پیدا کند در حالی که داعش روزهای سختی را در موصل می‌گذراند. عملیات آزادسازی رقه آغاز خواهد شد همانطور که اشتون کارتر، وزیر دفاع کشورمان اعلام کرد، این عملیات در هفته‌های آتی شروع می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسیه و ناتو قرار است مانورهای جداگانه‌ای را در منطقه بالکان با دو کشور صربستان و مونته‌نگرو برگزار کنند. در همین حال، نماینده روسیه در ناتو نسبت به تقویت نظامی ائتلاف غرب و خطر آن برای امنیت سایر کشورها هشدار داده است. از دیروز  680 پرسنل از 32 کشور عضو ناتو و همپیمانان آنها از جمله گرجستان، آلبانی، اوکراین و رژیم صهیونیستی یک سری مانورهای مشترک را آغاز کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مقامات غربی حاضر در نشست لندن برای تشکیل شورایی جهت رسیدگی به امور مالی دولت توافق ملی لیبی توافق کردند. همزمان نیروهای “البنیان المرصوص” در جریان پیشروی‌هایشان در آخرین پایگاه داعش در سرت، کنترل برخی ساختمان‌ها را به دست گرفتند. شرکت کنندگان در نشست لندن که روز دوشنبه با طرح وزرای خارجه آمریکا و انگلیس و حضور مقامات فرانسه، ایتالیا، امارات، عربستان و نمایندگانی از صندوق بین‌المللی پول برگزار شد، درمورد تشکیل هیاتی برای انتقال بودجه تحت عنوان “شورای عالی هزینه‌ها ” به توافق رسیدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر دفاع روسیه اعلام کرد، شکست غرب در کنترل خشونت شورشیان سوری و افراط‌گراها در سوریه از سرگیری مذاکرات صلح را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخته است. سرگئی شویگو در این باره اظهار داشت، شورشیان تحت حمایت دولت‌های غربی با وجود توقف حملات هوایی روسیه به غیرنظامیان در حلب حمله می‌کنند.شویگو افزود: در نتیجه چشم‌انداز از سرگیری مذاکرات سیاسی و بازگشت به زندگی صلح آمیز در سوریه تا زمان نامحدودی به تعویق افتاده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن در هنگام دیدار برنامه ریزی شده ی نارندرا مودی، نخست وزیر هند، که از دهم ماه نوامبر آغاز می شود، توافقنامه ای را درباره فناوری انرژی هسته ای با این کشور به امضا خواهد رساند. این نخستین توافقنامه ی ژاپن از این دست با کشوری خواهد بود که پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده است. این توافقنامه به ژاپن مجوز صادرات فناوری برق هسته ای به هند را خواهد داد. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در ماه دسامبر سال میلادی گذشته در هند با مودی دیدار کرد و دو طرف درباره این توافق به یک تفاهم اولیه دست یافتند.

 خبرگزاری مهر: دبیرکل سازمان بدر عراق در سخنانی اعلام کرد: مأموریت ما آزادسازی خاک عراق است و اگر دراین راستا شرایط اقتضا کند، به سوریه هم خواهیم رفت. «هادی العامری» با اشاره به عملیات نیروهای حشد الشعبی در محور غربی موصل، اظهار داشت: حضور حشد الشعبی در غرب موصل برای تنگ کردن عرصه بر تروریست های تکفیری است.

خبرگزاری مهر: آمریکا صادرات سلاح به فیلیپین را متوقف کرد. وزارت خارجه آمریکا برنامه فروش ۲۶ هزار قبضه سلاح به پلیس فیلیپین را متوقف کرد. تصمیم وزارت خارجه آمریکا برای توقف فروش سلاح به پلیس فیلیپین پس از اعتراض سناتور «بن کاردین» به طرح فروش سلاح به مانیل اتخاذ شد. 

خبرگزاری مهر: دولت پاکستان پس از اخراج یکی از دیپلمات های این کشور از دهلی نو، در اقدامی تصمیم به فرا خواندن چهار دیپلمات خود گرفته است. دولت پاکستان پس از آنکه یکی از دیپلمات های این کشور به نام «محمود اختر» توسط دولت هند اخراج شد، تصمیم دارد چهار نفر از دیپلمات های خود را که در کمیسیون عالی این کشور در دهلی نو مشغول فعالیت هستند را فرا خواند.

خبرگزاری تسنیم : نماینده روسیه در سازمان ملل از ادامه رایزنی‌ها و تلاش شورای امنیت برای تهیه پیش نویس قطعنامه مربوط به مقابله با ایدئولوژی تروریسم خبر داد. ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل در سخنانی تاکید کرد: شورای امنیت همچنان به رایزنی‌های خود درباره قطعنامه مقابله با تروریسم ادامه می دهد.

خبرگزاری تسنیم:  وزیرخارجه استرالیا از طرح این کشور با اندونزی برای انجام گشت‌های دریایی مشترک در دریای جنوبی چین خبر داد. جولی بیشاپ امروز سه شنبه تاکید کرد: استرالیا در حال بررسی گشت‌های دریایی مشترک با اندونزی در دریای جنوبی چین است.وی در ادامه تصریح کرد: درخواست اندونزی برای گشت های مشترک دریایی در نشست دوجانبه هفته گذشته در بالی مطرح شده و این درخواست مطابق با سیاست های ما درباره حق آزادی دریانوردی است.

خبرگزاری ایرنا: ‘فیلیپ هاموند’ وزیر دارایی انگلیس روز سه شنبه گفت که در چارچوب راهبرد جدید امنیت ملی سایبری این کشور، 1.9 میلیارد پوند برای مقابله با حملات سایبری علیه شبکه های اقتصادی و دولتی، هزینه خواهد شد. هاموند در سخنانی در لندن ضمن معرفی راهبرد جدید امنیت ملی سایبری انگلیس، گفت:’ اگر ما خواهان این هستیم که انگلیس محل امنی در دنیا برای فعالیت های مرتبط با فناوری باشد، لازم است که این کشور به مکانی امن برای انجام کسب و کار دیجیتال تبدیل شود. ‘

خبرگزاری ایرنا: روسیه کتاب اسناد عملیات ائتلاف آمریکایی موسوم به ضدداعش و چند کشور غربی-عربی وابسته در قتل عام مردم سوریه را برای آگاهی اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد. «کتاب سفید» دربرگیرنده مجموعه اسناد و اطلاعات اقدام های نظامی ائتلاف آمریکایی علیه سوری ها و همچنین عملیات گروههای مسلح و تروریست های موسوم به معارضان میانه رو تحت الحمایه گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری است.

خبرگزاری صدا و سیما:  میشل عون با تاخیر دو سال و نیم، در نهایت، رئیس جمهور لبنان شد. مجلس لبنان با اکثریت 83 نماینده از مجموع 128 نماینده، میشل عون را برای دوره شش ساله ریاست جمهوری انتخاب کرد. سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان در تماسی تلفنی با میشل عون انتخاب وی را به ریاست جمهوری لبنان تبریک گفت.

خبرگزاری صدا و سیما:  معاون امور بشردوستانه دبیر کل سازمان ملل: بیماری وبا در یمن در حال گسترش است و 370 هزار کودک در یمن مشکل سوء تغذیه دارند. استیون اوبراین، معاون امور بشردوستانه دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: من یک گام به گرسنگی فاصله دارد و اوضاع این کشور در آستانه فروپاشی است.

خبرآنلاین: معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که آنکارا می خواهد بعد از عملیات موصل عملیات رقه در سوریه آغاز شود. نومان کورتولموش و سخنگوی دولت این کشور روز گذشته در جلسه شورای وزیران به ریاست رجب طیب اردوغان، گفت: موضع ترکیه درباره عملیات رقه مشخص است، این عملیات هم از نظر استراتژیکی و هم نظامی بهتر است پس از عملیات موصل آغاز شود.

پارس تودی: پاکستان و هند بار دیگر در خط کنترل مرزی بین دو کشور به تبادل آتش پرداختند. مقامات نظامی دهلی نو اعلام کردند که در نتیجه درگیری های مرزی روز دوشنبه بین ارتش های هند و پاکستان در منطقه راجوری Rajouri در خط کنترل کشمیر، یک سرباز هندی و یک غیرنظامی جان باختند و یک نفر نیز زخمی شد.

پرس تی وی : اندرو پارکر، مدیر کل ام‌آی5، سازمان جاسوسی بریتانیا، می‌گوید روسیه تهدیدی روز افزون برای ثبات لندن به شمار می‌آید. پارکر در مصاحبه‌ای با گاردین که بخش‌هایی از آن روز دوشنبه منتشر شد، گفت روسیه به منظور دست‌یافتن به اهدافش از همۀ ابزارهای تأثیرگذاری که در اختیار دارد، استفاده می‌کند. وی گفت: «روسیه از همۀ ارگان‌های حکومتی و قدرتش برای پیشبرد سیاست‏ خارجی با روش‌های به شدت تهاجمی، شامل تبلیغات منفی، جاسوسی، براندازی و حملات سایبری استفاده می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *