جدیدترین مطالب

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ تند سندرز به نتانیاهو: اعتراض به کشته شدن ۳۴ هزار فلسطینی، یهودستیزی نیست

تهران-ایرنا- «برنی سندرز» نماینده مجلس سنای ایالات متحده با رد اتهامات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنگ غزه را یهودی‌ستیزی خواند، گفت: این اعتراضات ضدیهودی نیست وقتی شما ۳۴ هزار فلسطینی را کشته و بیش از ۷۷ هزار نفر را مجروح کرده‌اید.

عکس | حضور تک‌تیراندازها بر بام خانه‌های اطراف دانشگاه های بزرگ آمریکا

بنا بر تصاویر منتشر شده و گزارش دانشجویان آمریکایی تک تیراندازان آمریکایی بر بام برخی خانه های مشرف به دانشجویان معترض در آمریکا مستقر شده و منتظر دستور برای هدف قرار دادن دانشجوبان هستند. منبع: خبرگزاری داشنجو

Loading
18آبان 1395

رسانه ها ؛ استقرار سامانه‌ موشکی روس ها در ترکیه و…

۱۳۹۵/۰۹/۰۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: مذاکرات آنکارا و مسکو درباره استقرار سامانه‌های دفاع هوایی روسیه در ترکیه، درخواست اتریش و لوکزامبورگ برای برخورد قاطع اروپا با ترکیه، پیشروی ارتش سوریه در جبهه حلب، تاکید پارلمان یمن بر اجرای توافق‌نامه صنعاء، برگزاری نخستین اجلاس نمایندگان کشورهای ساحل خزر در عشق‌آباد ، آغاز همکاری هسته ای ژاپن و قزاقستان ،دیدار فرماندهان نیروی هوایی پاکستان و عربستان، تاکید ناتو برادامه رایزنی با روسیه ، برگزاری رزمایش چین و پاکستان و نشست سران کشورهای همسایه لیبی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک مقام نظامی روسیه اعلام کرد، مسکو و آنکارا در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل یک کمیسیون همکاری فنی-نظامی میان دو کشور تا پیش از پایان سال جاری میلادی هستند؛ کمیسیونی که قرار است به مساله استقرار سیستم‌های دفاع هوایی روسیه در ترکیه بپردازد. آلکساندر فومین، مدیر سازمان فدرال همکاری‌های فنی-نظامی در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس تصریح کرد، مهمترین مساله دستور کار این نشست استقرار یک سامانه دفاع هوایی در ترکیه است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده سازمان ملل به یمن ضمن تأکید بر اینکه تمامی طرف‌های یمنی در حل سیاسی بحران کارشکنی می‌کنند، گفت که طرح صلح وی قابل اصلاح نیست. اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن روز دوشنبه صنعا را به مقصد ریاض ترک کرد تا بتواند در ریاض دولت مستعفی یمن را به قبول طرح صلح قانع کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر امور خارجه اتریش تاکید کرد اتحادیه اروپا باید موضعش در قبال ترکیه را در پی عملکرد اخیر دولت آنکارا در دوران پس از کودتا تغییر دهد. وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز خواهان اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   درگیری‌های شدید میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح در جنوب غرب حلب همچنان ادامه دارد و نیروهای دولتی توانسته‌اند که به پیشروی‌هایی در این جبهه دست یابند. در همین حال ارتش سوریه جبهه جدیدی را علیه مخالفان در اطراف دمشق گشوده است. ارتش سوریه حمله گسترده‌ای را به مقرهای تروریست‌ها در جنوب غرب حلب از دو محور آغاز کرده و توانست بلندی‌های تل الرخم و تل المؤته در جنوب این شهر را آزاد کند.

خبرگزاری فارس: پارلمان یمن از هر دو حزب «المؤتمر الشعبی العام»، «انصارلله» و همپیمانان آنها درخواست کرد اجرای توافق‌نامه صنعاء را در دستور کار خویش قرار دهند. مجلس نمایندگان یمن، از گروه‌های مختلف سیاسی خواست به منظور تحقق منافع ملی و پایان دادن به رنج‌ مردم، به سمت وحدت نظر، همدلی و همکاری گام برداشته و اجرای توافق‌نامه صنعاء را آغاز کنند.

خبرگزاری فارس: نخستین اجلاس 5 جانبه گروه کاری کشورهای دریای خزر با موضوع تدوین پیش‌نویس سند مبارزه با صید غیر قانونی منابع بیولوژیک خزر در «عشق‌آباد» آغاز شد.این اجلاس با محوریت بررسی و تکمیل پیش‌نویس «پروتکل همکاری در مبارزه با بهره‌برداری غیرقانونی از منابع زیستی در خزر (صید و شیلات غیر قانونی) تشکیل شده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   رهبران ژاپن و قزاقستان توافق کردند تا در تلاش برای خلع سلاح و عدم گسترش سلاح های هسته ای با یکدیگر همکاری کنند.شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و نورسلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان روز دوشنبه در توکیو دیدار کردند.

خبرگزاری مهر:  فرمانده نیروی هوایی پاکستان در راستای افزایش همکاریهای نظامی مشترک با همتای عربستانی خود دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار دو طرف بر افزایش همکاریهای دوجانبه نظامی و گسترش روابط تاکید کردند.

خبرگزاری مهر: معاون دبیرکل ناتو از علاقمندی این سازمان برای رایزنی با روسیه خبر داد. «رز گوته مولر» معاون دبیر کل ناتو در سخنانی در رومانی اظهار داشت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی علاقمند و خواهان رایزنی با روسیه است.

خبرگزاری تسنیم : نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه عملیاتی را برای آزادسازی الرقه از دست تروریست‌های داعش آغاز کرده‌اند که بیش از منافع آنها، در بر گیرنده منافع آمریکا در منطقه است. آمریکایی‌ها بعد از چند روز تبلیغات از طریق فرماندهی نیروهای کرد در سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) از روز یک شنبه عملیات موسوم به آزادسازی شهر الرقه کانون تجمع گروه تروریستی داعش در سوریه را در دستور کار قرار دادند. گرچه نیروهای عمل‌کننده در عملیات مذکورکردها هستند، اما این عملیات تحت پوشش نظامی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا صورت می گیرد.

پرس تی وی:  مقام‌های مصری می گویند ، عربستان سعودی تا «اطلاع ثانوی» به این کشور آفریقایی نفت ارسال نمی‌کند. ریاض و قاهره هنگام سفر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، به مصر توافقی به ارزش 23 میلیارد دلار امضا کردند که براساس آن ریاض متعهد شد تا به مدت پنج سال ماهانه 700 هزار تن محصولات نفتی به مصر صادر کند.

پارس تودی: دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه اعلام کرد، اقدامات روسیه برای تضمین امنیت ملی این کشور تهدیدی برای دیگر کشورها نیست، در حالی که حرکت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو- به سمت مرزهای روسیه از ماهیت تهاجمی این سازمان حکایت دارد. ینس استولنبرگ، دبیر کل ناتو روز دوشنبه اعلام کرد، ناتو با بزرگترین تجدید قوای خود بر اساس دفاع جمعی از زمان پایان جنگ سرد به اقدامات روسیه پاسخ می دهد. در این راستا بیش از 300 هزار نیروی زمینی ناتو به حالت آماده باش در آمده اند.

خبرگزاری ایرنا: روسیه اعلام کرد که همکاری با ایران برای اجرای قراردادهای فنی-دفاعی مربوط به فروش تسلیحات که سال ها پیش امضا شده است، ازسر گرفته می شود. الکساندر فومین رئیس سازمان فدرال همکاری های فنی-نظامی روسیه روز سه شنبه با اعلام این موضوع، افزود: تهران و مسکو در صدد اجرای برخی قراردادهای تسلیحاتی هستند.

خبرگزاری ایرنا:   نیروهای نظامی و مراکز فرماندهی مبارزه با تروریسم چین و پاکستان در منطقه مرزی دو کشور رزمایش مشترک مبارزه با تروریسم برگزار کردند. اگرچه به زمان دقیق برگزاری این رزمایش اشاره‌ای نشده اما افزایش همکاری های نیروهای مسلح دو کشور در مبارزه با تروریسم و فعالیت های تروریستی از اهداف آن عنوان شده است.

خبرگزاری صدا و سیما:   نشست سران کشورهای همسایه لیبی به منظور بررسی بحران این کشور در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، برگزار می شود. بر اساس این گزارش، رئیس جمهور نیجر روز دوشنبه نیامی را به مقصد آدیس آبابا ترک کرد تا در نشست روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای همسایه لیبی که روز سه شنبه در پایتخت اتیوپی برگزار می شود، شرکت کند.این نشست کمتر از یک ماه پس از نشست وزرای امور خارجه کشورهای همجوار لیبی در نیامی، پایتخت نیجر، برگزار می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *